Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installatie verplaatsen naar een ander huis

Pagina: 1
Acties:

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Hoi,

In 2012 heb ik een 4680 Wp installatie op mijn platte dak geplaatst. Het is destijds mede ontworpen door jullie dus dank daarvoor!

De installatie draai perfect en is inmiddels terugverdiend. Sterker nog ik heb al zo'n 1000 euro winst. De 18 x 260Wp panelen zijn van HJSolar en de omvormer is een Omnik 4K (twee x MPPT).

Wij gaan verhuizen en de kopers willen de panelen wel hebben maar willen er niet veel voor betalen dus neem ik ze mee. Aangezien ze op een plat dak staan is dat relatief makkelijk met een ladder lift hebben we ze er ook op gekregen.

Mijn nieuwe huis heeft een schuin dak op het zuiden maar daar kunnen maximaal 12 panelen op, waarschijnlijk maar 9 of 10 vanwege dakramen en schoorsteentjes.
De installatie plaatsen op het nieuwe huis zal gedaan moeten worden door een bedrijf want ik ga voor geen goud een schuin dak op.
Ik zit te denken aan het plaatsen van de omvormer en dan de panelen op 1 ingang zetten van de omvormer. Ik hoop dat ik dan de omvormer nog 2x zo lang kan gebruiken want ik hoop dat als die kapot gaat ik de andere ingang nog wel kan gebruiken.
Ik heb nu op de ene ingang een string van 6 en de andere een string van 2x6 parallel.
Ik heb zojuist de panelen bekeken en de kitranden geïnspecteerd en die lijken prima.

Nu is mijn vraag naar ervaringen met het verplaatsen van panelen en het losmaken van de MC4 stekkers. Wat moet ik wel/niet doen?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
Ik zou de set op mp zetten die ben je namelijk zo kwijt! En hoef je zelf niet op/af het dak.

En voor dat geld + eventueel een beetje bijbetalen 10 * 300+ wp panelen halen met een bijpassende omvormer.

Dit omdat je omvormer al 7 jaar oud is en de meeste omvormer max 10 jaar meegaan wil je niet teveel inleveren op effencientie.

Als mppt1 stuk gaat doet waarschijnlijk je omvormer niks meer of mppt2 zal snel erna volgen.

Wil je wel bij plan1 blijven dan eerst je omvormer uitschakelen en daarna de strings loskoppelen op de omvormer.

Mc4 stekkers kun je heel makkelijk loshalen met een tool voor 2 euro op alibabba of met een tang maar dat is hoop gepruts. Met dat tooltje klik je ze los.

Hou er wel rekening mee dat je nieuwe bevesteging materialen dient aan te schaffen voor schuin dak.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Vind eerst maar eens een installateur die een gebruikte set wilt plaatsen, alleen voor de uren. Dat zal je nog niet meevallen.

Verkopen van deze set, en nieuw weer aanschaffen (incl installatie) is inderdaad slim. De huidige 4680 Wp set kun je voor 1500-2000 wel kwijtraken, en voor zo'n 3000 heb je een splinternieuwe 3000 Wp set geinstalleerd en wel, met garantie.

Laat je de oude set terugleggen, dan moet je ook rails en haken aanschaffen + montage, kost ook zo 500-700. Dan is het verschil maar klein lijkt me.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat men er voor over had en wat jij er voor wou hebben.
Het ligt er al 7 jaar en je hebt 1000 euro winst gemaakt

• koprol
Ik heb een deel van het verhaal niet verteld.

Het systeem van 18 panelen wil ik opdelen in drie systemen. 1 op mijn nieuwe dak met de oude omvormer, 1 op een ander dak en ik heb mijn ouders ook 3 panelen beloofd. Bij mijn ouders is de installatie heel erg makkelijk want ze hebben ook een klein plat dak van een schuur, een ongebruikte groep in de meterkast, ik heb de stevige frames voor het platte dak enz enz.

Mijn omvormer heb ik altijd geforceerd gekoeld met een ventilator om te zorgen dat de temperatuur niet hoger wordt dan 50 gr C intern (logbestanden van in de Omnik). Ik hoop dat ik daarmee de leeftijd van de omvormer een paar jaar kan verlengen.

Als ik het systeem voor 1500 a 2000 euro verkoop kan ik daar niet drie systemen voor aanschaffen.

Wat ik me nog afvroeg is of die mc4 stekkers van een kabel te halen zijn en te hergebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door koprol op 28-05-2019 10:17 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

koprol schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:07:

Wat ik me nog afvroeg is of die mc4 stekkers van een kabel te halen zijn en te hergebruiken?
De meesten zitten op de kabel geknepen en dan zijn ze niet herbruikbaar. Maar met een MC4 tang zet je er zo weer nieuwe op!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Dat verandert de zaak wel, maar het grootste probleem blijft: Vind eerst maar eens een installateur die een gebruikte set wilt plaatsen, alleen voor de uren. Dat zal je nog niet meevallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
@koprol
Om zonnepanelen op een schuin dak te plaatsen hoeft niet perse een installateur te nemen. De plaatselijk dakdekker heeft ook veel ervaring met werken op schuine dakvlakken. Als je het aansluiten van de panelen zelf kan doen is een instalateur niet echt nodig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een deel van het verhaal niet verteld.

...
De mc4 die aan de kabel van het paneel zitten zijn prima te hergebruiken.
Met andere woorden, die moet je niet verwijderen maar los klikken.

De MC4 aan de kabel tussen omvormer en zonnepanelen, zul je wel nieuw moeten kopen (ligt aan de afstand) en opnieuw kunnen maken, of kant en klaar kopen. (maar door het dak heen is een kabel met stekker lastig)
https://www.groepenkastbe...e6e63084a401bc0c267622166

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08

Als ik het systeem voor 1500 a 2000 euro verkoop kan ik daar niet drie systemen voor aanschaffen.
Als ik dat huis van je zou kopen zou ik er geen extra geld voor over hebben, die koper kan ook rekenen en die rekent er vast op dat jij die handel er niet allemaal af gaat halen om op een ander dak kosten te maken om oude spullen terug te plaatsen.
Gewoon zonde van tijd en geld en dan helaas pindakaas voor je ouders. Setje van 3 panelen nieuw kost ook niet veel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koprol
Volgens mij heb ik lange kabels op mijn platte dak (ze liggen verspreid over het dak van 9x7m) dus kan ik die stekker er niet afknippen om door het dak te leiden? Een paar nieuwe mc4 stekkers zal me de kop niet kosten.

Een deel van de installatie van op ons huidige platte dak heb ik zelf gedaan onder leiding van een installateur. Ik had gehoopt dat dit weer zou gaan lukken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou ze lekker laten liggen en het "niet veel" pakken, op je nieuwe huis een nieuwe set laten leggen met 3 panelen extra voor je ouders.

A ) je kan je tijd beter gebruiken in je nieuwe huis denk ik
B ) frisse panelen en omvormer
C ) je ouders hadden met 3 panelen ook al een omvormertje moeten kopen dus die 300,- voor de 3 panelen maakt dan ook niet uit.

Dat krijg je als je verhuisd, uithuilen en overnieuw beginnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koprol
Als ik de drie panelen bij mij ouders wil plaatsen, wat voor omvormer is dan geschikt?

Ik heb de volgende panelen:
HJSolar HJM-260M-32
Max power current (Imp) 5,10
Max power woltage (Vmp 51,00
short circuit current (isc) 5,51
Open circuit voltage (Voc) 61,00
NOCT (grC) 45 +- 2grC

Hier een link naar de zwarte versie waarbij de Voc er niet bij staat.
https://www.bespokerenewa...tasheet-Black-Modules.pdf

Hier een link naar een kleine omvormer maar die vind ik nog best prijzig.
https://www.zonnepanelen....nlong-solis-mini-700.html

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koprol schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:34:
Als ik de drie panelen bij mij ouders wil plaatsen, wat voor omvormer is dan geschikt?

Ik heb de volgende panelen:
HJSolar HJM-260M-32
Max power current (Imp) 5,10
Max power woltage (Vmp 51,00
short circuit current (isc) 5,51
Open circuit voltage (Voc) 61,00
NOCT (grC) 45 +- 2grC

Hier een link naar de zwarte versie waarbij de Voc er niet bij staat.

Hier een link naar een kleine omvormer maar die vind ik nog best prijzig.
https://www.zonnepanelen....nlong-solis-mini-700.html
Deze bijv
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-1000-ns-omvormer.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koprol
Scoor gewoon een Steca 500 van marktplaats voor (max) 125 euro.

• koprol
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:01:
@koprol
Scoor gewoon een Steca 500 van marktplaats voor (max) 125 euro.
Maar die dingen zijn toch inmiddels al erg oud en dan nog 125 euro?
En als ik 3 panelen van 260Wp op 1 steca 500 aansluit is dat dan niet wat overload voor de steca?
Immers als ik van 3 x 260 Wp = 780 Watt en dan keer 0,9 (compensatie voor lokatie in op de wereld)
780 x 0,9 = 702 Watt.
De Steca heeft een max van 625 Watt DC.

[ Voor 34% gewijzigd door koprol op 01-06-2019 12:47 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog altijd meer dan de helft goedkoper dan een nieuwe 1 kW omvormer.

Maar goed. Ik wist niet dat je perse logging wilde en minimaal aftoppen...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Soladinnetje dan? Die staan ook nog wel op MP.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koprol
Laat ik allereerst zeggen dat ik het er tof vind dat jullie meedenken. Ik vond het bij mijn eerste systeem om alles te berekenen met schaduwen en vind het nu net zo leuk om weer iets te bedenken.

Voor een kleine omvormer die ook nog eens voordelig is, ben ik zeker wel te porren. Ik ben meestal hardop (ahum... typen) aan het nadenken en kan wel wat tegenspraak gebruiken want anders blijf ik in een cirkel draaien.

PV systeem 1 komt bij mijn ouders. Ik heb nog even gevraagd en zij hoeven geen log systeem met website enz. Een meter waarbij mijn ouders eens per zoveel tijd controleren hoeveel er geproduceerd is, is voldoende. Dus een extra metertje in de meterkast voor alleen die groep? Of zijn er betere opties?

PV systeem 1:
3x HJSolar 260Wp. Heb ik al.
15gr frames op een plat dak op zuiden-zuidoost gericht met 's halverwege middag schaduw. Heb ik al.
Kabels en mc4 stekkers. Heb ik al
Aparte groep in de meterkast met 1 stekkerdoos in de schuur waar de panelen op komen. Is er al.
Omvormer:
-Goodwe 1000 NS: nieuw, garantie
-Steca 500: niet nieuw, voordelig, topt af bij vol vermogen van de panelen (max 625W)
-Soladin: Iets duurder dan een Steca 500, topt af bij vol vermogen (max 600W?)

Als ik het bovenstaande bekijk lijkt een Steca 500 zelfs beter geschikt dan een Soladin. Klopt dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
kWh meter: https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB
Meet 2 kanten uit, heb ik me laten vertellen, dus geschikt.
Bij een aparte groep zou je inderdaad een din-rail kWh meter kunnen plaatsen in de groepenkast.
Met een youless (s0), kan je het dan ook zichtbaar maken en naar pvoutput of enelogic sturen.

Officieel moet je tegenwoordig een aparte groep hebben voor teruglevering.
Voordeel van de steca is, dat je kan zeggen tegen de verzekering, dat het er al zat, voor die regel in werking trad. (als de schuur is afgebrand)

Edit: steca doet maar 500 Watt AC. (Nominaal uitgangsvermogen)
Soladin maakt geluid? (fan?)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2019 17:40 ]

• snameroc
  • Laatst online: 23-11 23:26
Dat geluid in een schuurtje is juist tof. Ik heb 2 soladins een in de garage en een in het tuinhuis. Het is gewoon leuk om verast te worden met zijn geraas dat er hardt voor je gewerkt wordt. Ik heb de eerste nu vanaf 2012 met 3 panelen 250 watt en een stekker kwh meter. In huis is het een ander verhaal en kan ik me voorstellen dat iemand het vervelend vind. Nog een voordeel een soladin doet het in deze tijd van half6 smorgens tot 10 uur savonds. Dat kan je van mijn goodwe niet zeggen met zijn oneindig veel klikjes op een bewolkte avond. Ik moet nog zien dat dat 10 jaar oud wordt. En nog een voordeel waar je hier niemand over hoort een soladin is galvanisch gescheiden tussen ac en dc.

[ Voor 8% gewijzigd door snameroc op 01-06-2019 18:13 ]

snameroc

• koprol
Het geraas van de omvormer is onwenselijk bij mijn ouders omdat de schuur direct aan de keuken zit en de deur doorgaans open staat. De Soladin valt af.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb hier jaren lang een set Steca 500's gedraaid, prima no-nonsense omvormer. Ook erg makkelijk extra te koelen als je dat wilt, aan de platte zijkant kun je prima een paar heatsinks plakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• koprol
Ik heb inmiddels een Solis 1100 voor mijn ouders gekocht en die staat daar te wachten tot de drie pv panelen het dak op kunnen. Dit zal pas zijn als ze van mijn huidige dak gaan. Ik wil ze zo lang mogelijk laten staan om nog zoveel mogelijk energie te maken.

Wat zou een goede omvormer zijn voor 7 panelen (die ik mogelijk overhoud van mijn dak)?
Het zijn HJ Solar panelen met 260Wp en max spanning = 51V en max Stroomsterkte 5,1A.

Je komt met 7 panelen in 1 string op:
Wp: 1820 Wp
Max power (Wp x 0,92 factor): 1675W
Max spanning: 357V
Max stroomsterkte: 5,1A

Ik heb de 260 de blauwe (niet zwarte versie van de volgende datasheet.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koprol
Dat kan op iedere willekeurige 2 kW string omvormer.
Alles in 1-dakvlak?

https://www.mg-solar-shop...-2.0-Solar-Wechselrichter

• koprol
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:00:
@koprol
Dat kan op iedere willekeurige 2 kW string omvormer.
Alles in 1-dakvlak?

https://www.mg-solar-shop...-2.0-Solar-Wechselrichter
Is er een reden om een SMA te noemen? Gaan die daadwerkelijk langer mee? Toen ik mijn Omnik koos waren de SMA's minder efficient en veel duurder.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koprol
Geen idee, ik heb er 6 jaar ervaring mee en nog geen defect. (inmiddels ook 5 SMA's doorgeschoven)
Maar:
- eigen webserver (dus geen vage chineze website)
- wifi en ethernet
- mogelijkheid te communiceren met batterij management (sma storage)
- optitrac
- eenvoudige eigen logging dmv, SBFspot of modbus tcp/ip
- Geen emc storingen https://www.pc5e.nl/emc

Boeit dat allemaal niet dan een goedkope chinees

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 21:28 ]

• koprol
Ik heb nu een kleine 7 jaar ervaring met Omnik en dit vind ik geen vage Chinese website.

https://www.omnikportal.c....aspx?pid=306&come=Public

Ook slechts een enkele keer in de 7 jaar dat de site niet bereikbaar was. Valt mij niet tegen.

Ik heb de Omnik 4k wel 1 keer laten vervangen maar ik weet nog steeds niet zeker of dit wel aan de omnik lag en niet aan de kabels/stekkers die wellicht in het water op het platte dak lagen.

Ik vraag me af of sommige merken ook beter te repareren zijn als ze na zo'n 10 jaar kapot gaan. Als dat veel minder kost dan een nieuwe dan is dat wel interessant.

• koprol
Zo, daar ben ik weer.

Ik vind het wel leuk om een update te geven wat er nu van mijn plannen terecht zijn gekomen.

Ik ben inmiddels verhuisd en sinds gisteren, ja dus 9 maanden later liggen er 12 van mijn 6 jaar oude 18 panelen op mijn nieuwe dak. Andere zaken gingen even voor, je kan maar 1 ding tegelijk. De wachttijd heb ik gebruikt om te passen en meten en uit te zoeken wat ik met de meterkast wil. De meterkast is dus ook verbouwd en voorbereid op 3 fasen en wordt, als de corona crisis over is, ook daadwerkelijk een 3 fasen meterkast.

Wie schreef dat het lastig was om een bedrijf te vinden die mijn panelen op het dak wilde leggen, had gelijk. Ik heb niet als een malle rond zitten bellen maar ze stonden niet rijen dik te trappelen om deze klus.

Nu de panelen van mij op het dak liggen, kunnen 3 bij mijn ouders ouders geplaatst worden. Daar moet de woningbouwvereniging nog wel een beetje meewerken. Ze staan niet onwelwillend tegenover de plannen maar willen vooraf een tekening zien van de situatie.

Nu heb ik ook nog een vraag. Weet iemand of je een tweede wifi router van Omnik aan een bestaand account kan toevoegen?
Ik had al namelijk een Omnik 4k met een wifirouter en heb net een (tweedehands) omnik 1k gekocht waar ik nog een wifi router aan kan koppelen. Ze staat echter in de tuin en op zolder dus de omvormers zijn niet aan elkaar te koppelen achter dezelfde router.

Ook heb ik dan nog 3 panelen over en die kan ik op het platte dak van mijn nieuw gebouwde tuinhuis plaatsen.
Ik heb daarvoor nog kabels, frames, panelen en had bij de verbouwing van de tuin ook meteen een losse kabel van de meterkast naar het tuinhuis getrokken. Ook is gisteren de meterkast aangepast en meteen een extra groep voor de panelen in de tuin gezet.
Ik heb een Omnik 1k omvormer gekocht voor de tuinset.
Ik moet alleen nog even met de buurman praten of ik kan helpen met het snoeien van een boom direct achter mijn tuin ;) We zullen het zien.
Pagina: 1