Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 10:18
Beste Tweaker,

Ik heb vanmiddag via een andere tweaker een 2ehands mainboard op de kop getikt. Het betreft een ASRock 970 extreme3 R2.0.

Nu draai op op een Samsung 850Evo SSD met windows 10 in combinatie met een MSI 785GM E51 mainboard. Ik wilde toch graag USB3.0 en Sata3 poorten hebben zonder al te hoge kosten, ivm backup snelheid.

Nu vraag ik me af, is het een kwestie van swappen van het mainboard en booten met de hele handel (op wat driver installs na)?

Ik heb al een aantal topics doorgespit met mensen die in hetzelfde schuitje zaten. Daarbij waren de opmerkingen: 'zolang de chipset hetzelfde is gaat het goed'... Dat is dus niet het geval :+. Andere gaven aan dat het vaak wel ging, maar ze alsnog een re-install hebben gedaan... Ik zou graag willen dat het zonder re-install zou kunnen lukken..

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomox schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:55:
Beste Tweaker,
Dat is dus niet het geval :+.

Alvast bedankt.
Waar maak je dat uit op?

Mijn ervaringen zijn in ieder geval dat het prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is een los PCIe USB 3.0 / 3.1 kaartje geen optie? Goedkoper dan een nieuw bord. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Werkt gewoon hoor. Kan zijn dat je eerst in safe mode moet opstarten, maar zolang je dezelfde boot methode hebt maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Ik heb een Windows (10) to Go USB stick en die wordt in diverse systemen geprikt, van AMD naar intel en van oud naar nieuw. Mogelijk is die installatie niet helemaal vergelijkbaar met één op een vast station, maar het werkt in ieder geval probleemloos.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Uit ervaring werkt dit prima met Windows 10, gewoon doen alleen kan het zo zijn dat je Windows niet geactiveerd is omdat microsoft ziet dat er van hardware gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:54
Dat zou in principe prima moeten gaan, uiteraard zal je wel drivers e.d. moeten bijwerken... in een zeldzaam geval wel eens tegengekomen dat het niet werkt.

Maar persoonlijk zou ik liever een frisse installatie doen voor de zekerheid...

Overigens zoals al genoemd moet je er wel rekening mee houden dat je Windows niet meer geactiveerd zal zijn... maar daarover zou je contact op kunnen nemen met Microsoft, die willen daar nog weleens coulant mee zijn en Windows dan opnieuw voor je activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Hmm, dat geeft de mens weer hoop. Bedankt allen voor de antwoorden.

Ik zal, voordat ik uberhaupt ergens aan begin, de boel ook extern backuppen, in plaats van alleen in de PC HDD's.

Windows licentie staat normaal toch op de harddisk ipv het mainboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 17:33
Voorkom een hoop gezeik en doe een verse installatie, build 1903 is net uit dus een mooi moment om gewoon vanaf een schone installatie te beginnen.
Thomox schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:45:
Windows licentie staat normaal toch op de harddisk ipv het mainboard?
Ja de installatie staat op de HDD, maar de activering is gekoppeld aan de hardware. Wanneer een moederbord wordt vervangen kan het zo zijn dat Windows zichzelf deactiveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heeft MS daar een oplossing voor: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Ik heb alle tips meegenomen uit dit topic, bedankt daarvoor.

Atm draai ik vanaf mijn nieuwe mainboard, zonder re-install. Wel heb ik alle stappen uitgevoerd zodat ik ook de nieuwe install kan uitvoeren zonder gezeik met licenties. De USB stick ligt al klaar. Is alles toch vers en draait het naar mijn gevoel al beter.

Thnx, topic kan dicht :)
Pagina: 1