Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Creditcardkosten zijn sowieso verboten sinds PSD2 (19 februari 2019), die hadden ze dus in de eerste instantie niet mogen berekenenDetmer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:23:
Tweakers,
Recentelijk heb ik een product online gekocht en met de creditcard betaald. Ik heb dit product onder de WKOA retour gedaan (was toch niet geschikt voor mijn apparatuur). Ik heb zojuist de ontvangstbevestiging gekregen en dat ze het bedrag z.s.m. retour overmaken, maar dat ze de creditcardkosten niet terug overmaken. De vraag is dus ook: mag dit?
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/psd2
Aangezien je WKOA gebruikt neem ik aan dat je als particulier geshopt hebtWinkels, webshops en andere bedrijven mogen geen toeslagen meer berekenen voor debitcardbetalingen (betalingen met de betaalpas) en creditcardbetalingen (met creditcards van onder andere MasterCard en Visa). Een toeslag van 2% als je online met je creditcard wilt betalen mag dus niet meer. Voor andere betaalmiddelen, zoals bijvoorbeeld AfterPay en acceptgiro, mogen nog wel de toeslagen berekend worden, maar nooit meer dan de daadwerkelijke kosten.
Let op: er geldt een uitzondering voor creditcards van bijvoorbeeld American Express en Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt. Zij mogen nog wel toeslagen berekenen.
Edit:
Je kunt bij ze aangeven dat de kosten sowieso verboden waren en dat je die dus ook graag teruggestort krijgt. Mochten ze daar niet aan meewerken kun je ze altijd om de oren slaan met het meldpuntMeldpunt PSD2
De Consumentenbond heeft een meldpunt voor klachten en misstanden rondom PSD2 geopend: meldpuntpsd2@consumentenbond.nl
Hier kun je klachten en misstanden melden zoals:
Een bedrijf dat onduidelijk is over welke gegevens ze gebruiken en waarvoor.
Onduidelijkheden rondom de informatie van je bank over PSD2
Problemen rondom het intrekken van je toestemming
(web)winkels die nog een toeslag rekenen voor betalen met een creditcard van Visa of Mastercard
[ Voor 60% gewijzigd door ImNotnoa op 27-05-2019 15:44 ]
Try SCE to Aux
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
https://www.consuwijzer.n...creditcard-overschrijving
Eventueel betaalde creditcard toeslagen kun je ook via je creditcardmaatschappij terugvorderen.
Feel free to Buy me a coffee
Verwijderd
Het enige wrange aan dit hele psd2 is dat dit is afgedwongen door de grote creditcard bedrijven zodat consumenten niet meer hoeven te betalen. Echter het terugstorten van de betalingskosten die door de creditcard maatschappij in rekening zijn gebracht wordt niet gedaan deze kosten is de ondernemer gewoon kwijt. Dat maakt het vooral zuur bij kleine ondernemers 3.5% afstaan en dan ook nog eens je omzet kwijt raken. Zo kan je zomaar 30 euro verliezen door een annulering van een klant. Los van alle andere kosten.
Lang leve de lobbymarkt waar onze overheid steeds weer in trapt.
Het is misschien vervelend voor de ondernemer, maar dat is wel de keuze die hij/zij maakt door te gaan / te blijven ondernemen. Hoeveel gelobby hieraan vooraf gegaan is weet ik niet, maar lijkt me ook niet heel interessant. Het is zonder gelobby al een heel logische keuze. Immers, het doel van WKOA is dat consumenten kunnen retourneren zonder drempels. Dus ook zonder drempel van creditcard kosten niet terugbetaald krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:40:
Een ondernemer mag deze kosten niet in rekening brengen zowel niet bij verkoop als bij annulering.
Het enige wrange aan dit hele psd2 is dat dit is afgedwongen door de grote creditcard bedrijven zodat consumenten niet meer hoeven te betalen. Echter het terugstorten van de betalingskosten die door de creditcard maatschappij in rekening zijn gebracht wordt niet gedaan deze kosten is de ondernemer gewoon kwijt. Dat maakt het vooral zuur bij kleine ondernemers 3.5% afstaan en dan ook nog eens je omzet kwijt raken. Zo kan je zomaar 30 euro verliezen door een annulering van een klant. Los van alle andere kosten.
Lang leve de lobbymarkt waar onze overheid steeds weer in trapt.
Dat het doel van de WKOA niet leuk is voor ondernemers zal ik niet betwisten. Maar de lobbymarkt zal daar eerder tegen zijn dan voor.
Verwijderd
Tja wat moet hij anders? Een baan zoeken zal ook niet gaan voor een gemiddelde ondernemer. Grote bedrijven als Amazon hebben natuurlijk veel lobbyisten rondlopen, dit soort regelingen maken kleine ondernemers kapot, en de mega grote blijven over. Uiteindelijk verliest de klant.Nijn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:11:
[...]
de keuze die hij/zij maakt door te gaan / te blijven ondernemen.
Maar in Nederland maakt t toch allemaal niet veel uit, meeste wordt toch via Ideal betaald volgens mij
Ondernemen brengt een stuk meer risico's met zich mee dan een normale baan. Maar je kunt er ook een stuk meer mee verdienen. Dat is de trade-off.Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:42:
[...]
Tja wat moet hij anders? Een baan zoeken zal ook niet gaan voor een gemiddelde ondernemer. Grote bedrijven als Amazon hebben natuurlijk veel lobbyisten rondlopen, dit soort regelingen maken kleine ondernemers kapot, en de mega grote blijven over. Uiteindelijk verliest de klant.
Maar in Nederland maakt t toch allemaal niet veel uit, meeste wordt toch via Ideal betaald volgens mij
Maar wat ik werkelijk niet zie is wat de lobbyisten hiermee te maken hebben. Waarom zou een bedrijf als Amazon in Nederland gaan lopen lobbyen om het rekenen van CC kosten verboden te krijgen? Ze pakken zichzelf ermee en bovendien gaat het amper helpen om 'de kleintjes' kwijt te raken. Zoals je zelf al aangeeft, een groot deel van de betalingen hier loopt zonder CC. Waarom zou Amazon dure lobbyisten betalen om dat gedaan te krijgen?
Verwijderd
Je maakt je betaal methode interessanter voor de consument want geen kosten.
Echter je rekent op een bedrag van 100 euro 3,50 aan servicekosten waarvan een groot deel wordt aangegeven als zijnde "verzekering". Echter nu heeft de klant zijn geld terug maar de 3,50 wordt door de creditcard maatschappij niet terugbetaald aan de ondernemer. De ondernemer is dus 3,50 kwijt aan een verzekering die nooit geleverd is voor de consument.
Overigens zijn juist de grote partijen die afspraken kunnen maken met dit soort maatschappijen en maar een fractie van die 3,5% betalen de kleine ondernemer betaald de volle mep en is de cashcow van de credit card maatschappijen.
@Nijn
De consument hoort ook niet de dupe te zijn hiervan maar als de PSD2 goed in elkaar had gezeten dan had de Creditcard maatschappij ook de betaalkosten moeten terugstorten aan de ondernemer en daar wringt de schoen. Dus nu worden kleine ondernemers met hoge kosten opgezadeld die ze niet kunnen verhalen. En juist die kleine ondernemers moeten vaak meer service bieden om klanten binnen te halen dus bieden credit card betalingen aan voor de consument. Zelf heb ik in mijn winkel een pin automaat gehad waar je de creditcard transacties niet eens uit kon zetten ook al zou je ze willen weigeren. Want daar zit het verdien model voor deze partijen.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2020 15:39 ]