Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onderverdeler begrenzen met 16A hoofdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:27
De situatie: 3 x 25A netaansluiting met smeltzekeringenen. Hierachter zit een 3 x 16A krachtstroom groep waar regelmatig een marktkraam op staat aangesloten. Een van de drie fases gaat naar een vaste aansluiting 30 m verderop en is op 20A (smeltzekering) afgezekerd. Hierop zit de onderverdeler met een aantal 16A groepen met daarop nog een koffiemachine, waterkoker, tostimachine en een aantal koelkasten en lichtpunten op aangesloten. Tevens zijn hier een aantal zonnepanelen.

Heel sporadisch slaat nu de hoofdzekering er uit wegens overbelasting. Om te voorkomen dat er veel te veel tegelijk aan staat dacht ik er aan om het vermogen richting de hoofdzekering te beperken door de volledige onderverdeler af te zekeren op 16A. Zo kan daar maximaal 3680W + de opwek van de zonnepanelen gebruikt worden. Dit moet bijna altijd genoeg zijn, maar doordat alles nu op losse groepen zit komt het wel eens voor dat er toch te veel tegelijk aan staat en de hoofdzekering klapt.

De hoofdkast is lastig te bereiken, vandaar dat het handig zou zijn als er in de onderverdeler een soort van 16A hoofdschakelaar zit. Kun je daar een gewone B16 installatieautomaat voor gebruiken?

Alles moet uiteindelijk door een elektricien worden aangelegd, maar vooraf wil ik graag zelf een helder beeld hebben en een inschatting maken van de kosten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Je wil dus eigenlijk gewoon je hele onderverdeler vervangen door één 16 ampère groep ;)

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >30.000km erop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:08
Als ik het goed begrijp uit je verhaal is er uiteindelijk maar 1 fase die gebruikt wordt. Waarom zit er dan een krachtstroomgroep tussen?

De situatie is dus hoofdzekering 25A smeltzekering -> krachtgroep 16A automaat -> onderverdeelkast 20A smeltzekering -> eindgroepen 16A

En jij zegt dat de hoofdzekering van 25A er wel eens uit vliegt? Lijkt me dat dat niet moet kunnen als de 16A krachtgroep automaat z'n werk goed doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatman
marowi schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:48:
Je wil dus eigenlijk gewoon je hele onderverdeler vervangen door één 16 ampère groep ;)
Eigenlijk wel :) , ware het niet dat er ook een groep voor de zonnepanelen tussen zit.
Vloris schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:52:
Als ik het goed begrijp uit je verhaal is er uiteindelijk maar 1 fase die gebruikt wordt. Waarom zit er dan een krachtstroomgroep tussen?

De situatie is dus hoofdzekering 25A smeltzekering -> krachtgroep 16A automaat -> onderverdeelkast 20A smeltzekering -> eindgroepen 16A

En jij zegt dat de hoofdzekering van 25A er wel eens uit vliegt? Lijkt me dat dat niet moet kunnen als de 16A krachtgroep automaat z'n werk goed doet.
De onderverdeelkast 20A zit niet op de krachtgroep, maar staat aangesloten op een van de drie hoofdzekeringen van 25A

- hoofdzekering 25A smeltzekering -> 20A zekering -> 30 m kabel -> onderverdeler met eindgroepen 16A
- hoofdzekering 25A smeltzekering -> krachtgroep 16A automaat

Samen zou er nu dus maximaal 36 A aan kunnen staan op een hoofdzekering. Nu trekt de 25A hoofdzekering dat wel een tijdje, maar dat gaat af en toe dus fout. En aangezien de 20A zekering nog een ouderwets type smeltzekering is denk ik dat er soms nog wel meer dan 36A door de hoofdzekering gaat.

Beatman wijzigde deze reactie 27-05-2019 15:03 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:15
3 fasen naar naar je onderverdeelkast trekken, zodat je de belasting beter kan verdelen over de fasen is geen optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatman
GioStyle schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:57:
3 fasen naar naar je onderverdeelkast trekken, zodat je de belasting beter kan verdelen over de fasen is geen optie?
Zeker een optie, maar wel een hele dure. De kabel loopt ook nog onder een doorgaande weg en een fietspad door. Eigen netaansluiting zou nog mooier zijn, maar is ook erg prijzig. Aangezien het probleem maar heel sporadisch voorkomt zou het met een beetje vermogensbeperking wel moeten lukken op de huidige kabel.

Hoofdzekeringen vervangen door automaten lijkt me ook handig. Mocht het na de aanpassingen nog foutgaan kan het in ieder geval nog redelijk snel hersteld worden.

Prioriteitsschakelaar op de boiler gaat ook helpen in de piekbelasting. Dat is een eenvoudige en goedkope ingreep. Net als vervangen van TL verlichting door LED. Thuisaccu heb ik ook aan gedacht, maar die heeft maar een laag piekvermogen en is veel duurder dan een nieuwe netaansluiting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:36
Kun je niet ff die marktkraam checken (of is het elke keer een andere?) om te kijken wat er allemaal op die fase zit bij hem. Stel je duwt alle grote verbruikers naar L1 en L2 bij hem dan kan jij je 20A L3 (bijv.) volledig gebruiken. Kan me toch niet voorstellen dat die marktkraam meer dan 37A nodig heeft. Of hij moet apparatuur hebben op krachtstroom. Wanneer je een 16A na je hoofdschakelaar zet in je OVK loop je nog steeds het risico die 25A smelt hoofd door te laten slaan namelijk. (weliswaar minder snel)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Beatman
Er staat dagelijks een andere marktkraam, maar in het weekend staat er altijd een loempiakraam met een aantal frituren en een magnetron. Heb al gevraagd of er zoveel mogelijk op L1 en L2 kan maar weet niet of dat goed is aangekomen. Nederlandse taal en elektriciteit zijn niet de makkelijkste dingen.

Ik heb nog wat verder gezocht en kom alleen op regels en problemen rond selectiviteit uit. Nergens heb ik gelezen dat je het vermogen niet mag begrenzen met een extra 16A automaat. Ik ga dus voorstellen aan de elektricien een 16A automaat voor de groepen in de onderverdeelkast te plaatsen. kWh meter eraan en een Wattcher zodat je het actueel vermogen inzichtelijk hebt.

Op deze manier kan er maximaal 32 A worden gevraagd uit het net waar 25 A de max is. Dat is al een lagere max dan nu het geval kan zijn. Voor die uitzonderlijke situatie dat er echt langere tijd > 25 A gebruikt zou worden zou het handig zijn als de hoofdzekeringen worden vervangen door automaten die weer aangezet kunnen worden. Bij Liander kost dat € 400.

Samen met een nieuwe groep en kWh zijn de kosten nog te overzien en veel lager dan een eigen aansluiting. Een verzwaring naar 3 x 35 A zou altijd nog kunnen. Dank allen voor het meedenken.

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 06-12 23:38
Gaat niet werken.
Je probleem is dat op dezelfde fase 2 grote gebruikers zitten. Momenteel is 1 gebruiker op 16 A afgezekerd. (de krachtstroomgroep). De tweede gebruiker is de 20 A smeltzekering voor de onderverdeler.
Uit je verhaal maak ik op dat de 20 A smeltzekering vervangen gaan worden door een 16 A automaat.

Gezien je probleem het regelmatig doorslaan van de 25 A hoofdzekering is, en niet het doorslaan van de 20 A smeltzekering kunnen we concluderen dan beide afgaande groepen flinke gebruikers zijn. Echter zitten beide groepen ook flink onder hun maximum, daar je niet rapporteert dat de locale zekeringen doorslaan. Er loopt gemiddeld gezien dus een stuk minder dan 20 A naar je onderverdeler.
Bij het vervangen van de zekering van je onderverdeler zal deze groep idd minder kunnen gebruiken. Echter, als je straks geen marktkraam aangesloten hebt, loop je het risico dat de zekering van je onderverdeler regelmatig kan gaan trippen, daar je hier echt veel gebruikers op hebt zitten voor enkel 16 A.
Het tweede probleem zit in de afschakelkarateristiek van een zekering. Je huidige hoofdzekering is 25 A smeltpatroon. Uit je verhaal blijkt dat piekspanningen niet de boosdoener zijn, blijft thermisch afschakelen over. Volgende plaatje heb ik even willekeurig van het internet genomen

Allereerst de karakteristiek. Zoals in het plaatje te zien is, het verschil tussen B C en D karakteristiek zit in de maximale piekstroom. Dit is het (magnetisch) afschakelen van de automaat bij piekbelasting korter dan 2 seconden. Jouw situatie is geen piekbelasting, maar langdurige overbelasting, dus de karakteristiek is niet relevant.
Bij thermische overbelasting laat het plaatje zien dan 1.13 / 1.145 de minimale overbelasting is die nodig is voor afschakelen. Dit vind plaatst na ongeveer een half uur op deze overbelasting. Voor een 16 A automaat is dit dus nog steeds 18 A gedurende een half uur.
Een friteuse in een marktkraam is snel 2000 watt. Laten we even aannemen dan de marktkraam alleen de friteuse op de betreffende fase heeft. Dit betekend dat er een continue stroom van 8.5 A loopt. Indien de onderverdeler naar de maximale continu stroom van 18 A gaat, word er in totaal dus 26.5 A gedurende een half uur gebruikt, voordat de B 16 automaat afschakelt.
Mag je zelf bedenken welke zekering als eerste gaat. Je hoofdzekering met 26.5 A, of je B16 Automaat met 18 A >:) .

Er is maar een echte oplossing voor je probleem, namelijk je stroomaansluiting verzwaren naar 35 A. Ik zou eens contact opnemen met Liander wat het verzwaren zou kosten.

Lost In Music

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:56
Heb je nou zonnepanelen en stroomgebruikers op dezelfde groep zitten? Dan kan de zekering je bij een kortsluiting niet voldoende helpen. De panelen blijven immers stroom leveren.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Sgrovert schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:57:
[...]

Er is maar een echte oplossing voor je probleem, namelijk je stroomaansluiting verzwaren naar 35 A. Ik zou eens contact opnemen met Liander wat het verzwaren zou kosten.
De verbruikers beter verdelen kan ook.

Enne... frietpannen doen niet aan een continueverbruik; die hebben een thermostaat. Die van mij doet aan/uit met 2200W. Er zullen vast fancier exemplaren zijn die moduleren.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:36
Beatman schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:21:
Samen met een nieuwe groep en kWh zijn de kosten nog te overzien en veel lager dan een eigen aansluiting. Een verzwaring naar 3 x 35 A zou altijd nog kunnen. Dank allen voor het meedenken.
Is het geen optie om een 1x40A aansluiting (die kun je bij Liander nog steeds krijgen) met eigen meter te laten plaatsen naast de bestaande 3x25A aansluiting. Dit is misschien een stuk goedkoper dan een aansluiting laten maken in je onderverdeler. (ivm kabellengtes). Dit kost doorgaans €800 en is stukken goedkoper dan 3x35A. (Immers 2 aansluitingen kosten €500 pj en 3x35A €950 pj) Dit zou ik wel even voorleggen aan de eigenaar van de 3x25A aansluiting. Stel dit is mogelijk hoef je zelf helemaal geen kosten te maken. (ook geen prio schakeling). Als de situatie nu zo is dat je ''gratis'' kan aftakken dan schiet het niet op natuurlijk, en zou ik de 16A laten plaatsen.

Jim423 wijzigde deze reactie 29-05-2019 23:45 (6%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatman
t_captain schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:08:
Heb je nou zonnepanelen en stroomgebruikers op dezelfde groep zitten? Dan kan de zekering je bij een kortsluiting niet voldoende helpen. De panelen blijven immers stroom leveren.
De zonnepanelen hebben een eigen groep in de onderverdeler. De opbrengst daarvan kan dus nog worden opgeteld bij de 16A die er max over de kabel naar de meterkast mag gaan. Voordeel is dat het vooral druk is al de zon schijnt.
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:22:
[...]

De verbruikers beter verdelen kan ook.

Enne... frietpannen doen niet aan een continueverbruik; die hebben een thermostaat. Die van mij doet aan/uit met 2200W. Er zullen vast fancier exemplaren zijn die moduleren.
Klopt, en dan voor korte periodes. Net als het koffiezetapparaat, waterkoker, tosti-ijzer, magnetron, koelkasten, vriezers en de boiler. Gebeurt dus echt bijna nooit dat er veel voor lange tijd aan staat, maar soms dus wel net te veel :)
Jim423 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:43:
[...]

Is het geen optie om een 1x40A aansluiting (die kun je bij Liander nog steeds krijgen) met eigen meter te laten plaatsen naast de bestaande 3x25A aansluiting. Dit is misschien een stuk goedkoper dan een aansluiting laten maken in je onderverdeler. (ivm kabellengtes). Dit kost doorgaans €800 en is stukken goedkoper dan 3x35A. (Immers 2 aansluitingen kosten €500 pj en 3x35A €950 pj) Dit zou ik wel even voorleggen aan de eigenaar van de 3x25A aansluiting. Stel dit is mogelijk hoef je zelf helemaal geen kosten te maken. (ook geen prio schakeling). Als de situatie nu zo is dat je ''gratis'' kan aftakken dan schiet het niet op natuurlijk, en zou ik de 16A laten plaatsen.
Is inderdaad ook nog een optie. Nog makkelijker is de marktkraam een eigen aansluiting te geven. Die staat namelijk wel vlak langs het hoofdnet. Het is nu echter inderdaad zo dat er gratis afgetakt wordt en alleen de stroom afgerekend hoeft te worden.

• Laurens__
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 03-12 21:34
Beetje laat maar je weet maar nooit of het nog gelezen wordt...
En werken met accu om de piekbelastingen op te vangen een Tesla Powerwall of de cube van: https://iwell.nl/. Ik zit straks met een soortgelijke situatie dat de piekbelastingen (te) hoog gaan zijn voor de hoofdaansluiting en opwaarderen naar een hogere netaansluiting erg prijzig is (heb nu 3x25A).

Bij iwell staat een verhaal van een appartementencomplex waar de hoogste piekvrager de lift is. Met de cube zijn ze terug gegaan van 3x63A naar 3x25A.

Nu nog op het gas (en slimme dubbele laadpaal max 2x 22kW en zonnepanelen), maar straks naar een warmtepomp, inductie kookplaat, oven, vaatwasser, wasmachine etc. Ben dus ook aan het kijken naar oplossingen.

• Beatman
Interessant apparaat. Ik heb ook naar accuopslag gekeken maar de huidige accu’s hadden maar een beperkt piekvermogen. Een paar kW voor een waterkoker was zo niet makkelijk.

Uiteindelijk is er vóór een eigen aansluiting gekozen. Stukken goedkoper en geen gedoe meer. Zo’n accu is wel mooi voor netstabilisatie.

Kan je in jouw situatie niet een aparte aansluiting voor de laadpaal krijgen? 2 3x25A aansluitingen zijn goedkoper dan 1x35A.

• Laurens__
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 03-12 21:34
Snap ik ook wel weer in jouw situatie (Keep It Simple).

Tweede aansluiting heb ik ook naar gekeken, maar is in mijn situatie (huis staat ruim 50 meter van de openbare weg) ook een dure aansluiting om te realiseren omdat Liander rekent met een meterprijs boven een bepaalde lengte, en dan heb ik op de tweede aansluiting geen voordeel meer van mijn zonnepanelen (82x305 Wattpiek --> 25.010 Wattpiek precies genoeg voor EIA) , of ik zou ook die moeten splitsen in twee sets, tweede omvormer er bij, ook geen aantrekkelijk plaatje...

De dubbele laadpaal is het probleem trouwens ook niet per se qua piekbelasting, die hebben een slimme modbus meter in de meterkast die de paal knijpt wanneer er weinig capaciteit beschikbaar is.

• kabeltjekabel
25 kWp op 3x25A.... euh wat?

• Simba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:46
Rare site van die Cube: Enige wat je kan vinden is een leaseprijs.
Aanschafprijs of specificaties moet je maar een aanvraag via de site doen....

Nou ja, in het grafiekje zie je dat de aanschafprijs op ongeveer 19.000 euro ligt, dus kan je veel beter een TeslaWall kopen.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heb jij andere ervaringen of metingen? Ik heb ook 5080 Wp op 1×16A. 25 kWp met eigen verbruik moet dan goed kunnen op 3×25A. Zelf heb ik alles op zuid liggen met >1100 Wh/Wp en een 4200 Wac omvormer. No problemo.

• kabeltjekabel
Dre schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:04:
[...]

Heb jij andere ervaringen of metingen? Ik heb ook 5080 Wp op 1×16A. 25 kWp met eigen verbruik moet dan goed kunnen op 3×25A. Zelf heb ik alles op zuid liggen met >1100 Wh/Wp en een 4200 Wac omvormer. No problemo.
Ja, met oost/west ligging kan dat natuurlijk wel. Ging me er even om dat 25 kWp op zuid natuurlijk niet gaat werken op 3x25.

Jij hebt dus gewoon aftopping met je omvormer. Dat kan natuurlijk ook ja.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:50 (7%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:50:
[...]

Ja, met oost/west ligging kan dat natuurlijk wel. Ging me er even om dat 25 kWp op zuid natuurlijk niet gaat werken op 3x25.

Jij hebt dus gewoon aftopping met je omvormer. Dat kan natuurlijk ook ja.
25 kWp is het STC vermogen. Dat is een gestandaardiseerde test in een laboratorium. In de praktijk heb ik dat niet langdurig. Qua langdurige belasting op mijn 16A installatieautomaat is onderstaande denk ik wel een van de langste geweest:

Vermogen gemeten bij de meterkast en spanning van 230-235 Volt.

25 kWp op mijn huis op zuid zou ik zonder problemen durven te installeren op 3×25A. Alleen de beschikbare dakruimte...

Dre wijzigde deze reactie 19-11-2019 09:42 (39%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True