Eigen home server.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-08 12:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een home server voor: Plex met encoding, cloud service, back-up server, game host server en VM's

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ga mijn huidige systeem hergebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten:
CPU: I7-4790K
MOBO: Asus Z97 Maximus VII Hero
RAM: Corsair LPX 16GB 1600MHz
Koeler: CM V8 GTS
Kast: CM HAF X
Opslag: 2TB Seagate SSHD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
4x 4TB seagate ironwolf zo uit mijn hoofd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enigste eis wat ik heb is dat mijn server snel moet zijn/blijven, en ik wil de schijven in RAID 5 zetten

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Is dit een beetje server? ik heb al wel op het internet gekeken maar de meningen zijn echt behoorlijk verdeeld, de ene adviseert een i7 de ander weer een xeon en weer iemand anders zegt een celeron is meer dan voldoende. Dus ik weet het niet meer, naar mijn idee is dit een leuke/aardige server voor wat ik wil bereiken maar ben gaan twijfelen over mijn systeem dus vraag ik jullie mede tweakers het.

Beste antwoord (via choastech op 27-05-2019 14:55)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Een minecraft server wil graag al 8GB aan memory. Dus dan is de 16Gig zo weg. Bereken voor je zelf hoeveel geheugen je per applicatie/VM kwijt bent.

Ik zo in ieder geval investeren in een goede backup oplossing (het lieftst off site, voor brand en dergelijke).

Betreft de zuinigheid. Prop er eens een energiemeter tussen en kijk wat het beestje verbruikt. vermenigvuldig dat met 2 en je weet wat hij op jaarbasis gaat kosten. Elke watt die je niet gebruikt scheelt je 2 euro op jaarbasis (grove berekening). Dus wellicht is nu een investering maken binnen een jaar of twee terug verdiend.

Carpe Diem

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Betaal jij de stroomrekening? Zo ja, dan zou ik wllicht een zuiniger modelletje aanraden.
Zo nee, vooral doen. Je hoeft geen investering te doen om je doel te behalen.

Waarom kies je specifiek voor RAID5? Wat hoop je hiermee te bereiken?
Wat moet de server backuppen? Wat voor game wil je hosten? Hoeveel en wat voor VM'S? Wellicht dat je hiervoor nog wat extra geheugen kan bijprikken.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
muppet99 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:04:
Betaal jij de stroomrekening? Zo ja, dan zou ik wllicht een zuiniger modelletje aanraden.
Zo nee, vooral doen. Je hoeft geen investering te doen om je doel te behalen.

Waarom kies je specifiek voor RAID5? Wat hoop je hiermee te bereiken?
Wat moet de server backuppen? Wat voor game wil je hosten? Hoeveel en wat voor VM'S? Wellicht dat je hiervoor nog wat extra geheugen kan bijprikken.
Ik moet zelf de stroom betalen, alleen ik heb systeem al liggen en zoals je ook al aangaf ik hoef dan geen investering te doen omdat ik eigenlijk alles al heb, en welk zuinigere CPU zat je dan eventueel te denken?

Met raid 5 probeer ik redundantie te bereiken zodat mijn foto's, video's, systeem images, etc niet verloren gaan.
Hoeveel VM's? verschilt per keer het is voornamelijk voor test doeleinden dus max 3.
Welke games wil ik hosten? Garry's mod, Minecraft en wellicht CS:GO en daarbij nog een TS server.
Hoeveel extra nog 16GB? voor een totaal van 32GB ram?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Een minecraft server wil graag al 8GB aan memory. Dus dan is de 16Gig zo weg. Bereken voor je zelf hoeveel geheugen je per applicatie/VM kwijt bent.

Ik zo in ieder geval investeren in een goede backup oplossing (het lieftst off site, voor brand en dergelijke).

Betreft de zuinigheid. Prop er eens een energiemeter tussen en kijk wat het beestje verbruikt. vermenigvuldig dat met 2 en je weet wat hij op jaarbasis gaat kosten. Elke watt die je niet gebruikt scheelt je 2 euro op jaarbasis (grove berekening). Dus wellicht is nu een investering maken binnen een jaar of twee terug verdiend.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Welke hypervisor wil je gebruiken? Bij ESXi kan je die niet op dezelfde media opslaan als je datastore, dus zal je een extra opslagmedium nodig hebben. Zelf heb ik ESXi vanaf een USB stick draaien in mijn servers.
Verder zou ik tegenwoordig niet meer voor RAID5 gaan maar voor RAID-Z1, en zoals hierboven geschreven is 16GB wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
muppet99 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:18:

Zat te denken om bij mijn ouders een kleine off site backup neer te zetten een low powered celeron ofzo.

ik zal eens de een energiemeter erin drukken kijken wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
TommyboyNL schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:27:
Welke hypervisor wil je gebruiken? Bij ESXi kan je die niet op dezelfde media opslaan als je datastore, dus zal je een extra opslagmedium nodig hebben. Zelf heb ik ESXi vanaf een USB stick draaien in mijn servers.
Verder zou ik tegenwoordig niet meer voor RAID5 gaan maar voor RAID-Z1, en zoals hierboven geschreven is 16GB wat krap.
Ik zal eens kijken naar RAID-Z1 nog niet eerder van gehoord, en waarom niet meer voor raid 5 kiezen?
voor de hyper visor zat ik te denken aan Hyper-v of VM ware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
choastech schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:52:
[...]
waarom niet meer voor raid 5 kiezen?
Omdat RAID-5 een antiek en onintelligent systeem is (wat in het verleden zeer zeker zijn doel en nut heeft gehad, maar toch wel tegen zijn houdbaarheidsdatum aanloopt). Het filesystem en onderliggende block device hebben geen enkele relatie en communicatie met elkaar, wat resulteert in een inefficiënt geheel. RAID-Z consolideert je filesystem, redundancy, integriteitschecks, en eventuele versioning/snapshots van files tot 1 geheel.
Pagina: 1