Meerdere nvme ssd's aansluiten op amd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05-2023
Hallo,

Ik ben bezig om een overstap te maken naar amd.
De vraag: is het mogelijk om 2 nvme ssd's te laten werken op 1x 4 pcie 3.0 lanes?

Misschien door gebruik van een pcie nvmi adapter? Amd had zoals ik het gelezen heb maximaal 20 pcie 3.0 lanes en 8 2.0 lanes. Ik wil geen lanes afsnoepen van mijn graphics kaart.

Het moederbord dat gebruikt gaat worden is de gigabyte x470 aorus ultra gaming
pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

De processor is de ryzen 5 2600
En er komen 2 setjes van 16gb ddr4 geheugen op pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Er is al 1 samsung evo 960 nvme ssd aanwezig.
Ik hoop er nog een 2e bij aan te kunnen sluiten.
En verder wordt er een gewone hdd aangesloten voor opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27
Je moederbord heeft twee M.2 sloten, je wil 2 M.2 SSD's aansluiten; wat is het probleem?

M2A lijkt niet gedeeld te worden, M2B wordt gedeeld met PCIEX4 waardoor je dus moet kiezen welke van de twee sloten er gebruikt worden. Geen van beide M.2 sloten "snoepen" PCIe lanes van de 'metalen' PCI-e sloten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 12:02

SpamLame

niks

Kijk even in de manual van je moederbord en geef dan aan wat je niet duidelijk vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Overweeg een ander moederbord. Gigabyte AM4 bordjes zijn verre van stabiel. pricewatch: Asus PRIME X470-PRO is een betere keuze. Kan je 2 NVME ssd's op kwijt mits je niets in PCI-e x1_1 of PCI-e x1_3 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
Paul schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:08:
Je moederbord heeft twee M.2 sloten, je wil 2 M.2 SSD's aansluiten; wat is het probleem?

M2A lijkt niet gedeeld te worden, M2B wordt gedeeld met PCIEX4 waardoor je dus moet kiezen welke van de twee sloten er gebruikt worden. Geen van beide M.2 sloten "snoepen" PCIe lanes van de 'metalen' PCI-e sloten.
Misschien dat ik het niet goed geformuleerd heb,
Het doel is om 2 snelle nvme ssd's aan te sluiten zonder dat 1 van de 2 over de langzamere sata slot gaat, en ook dat de x16 pcie slot niet terug gezet wordt naar x8.. als dat niet mogelijk is dan ga ik voor de laatste oplossing en dat is een grotere nvme ssd kopen en de andere er uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
Uszka schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:48:
Overweeg een ander moederbord. Gigabyte AM4 bordjes zijn verre van stabiel. pricewatch: Asus PRIME X470-PRO is een betere keuze. Kan je 2 NVME ssd's op kwijt mits je niets in PCI-e x1_1 of PCI-e x1_3 doet.
Een ander moederbord kopen wordt em niet, ik heb het moederbord al gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Joey074 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:06:
Het doel is om 2 snelle nvme ssd's aan te sluiten zonder dat 1 van de 2 over de langzamere sata slot gaat, en ook dat de x16 pcie slot niet terug gezet wordt naar x8..
En wat heb je zelf al allemaal uitgezocht? Weet je überhaupt wat je vraagt?

Ik wil niet alles op een presenteerblaadje geven (al heb ik dat eigenlijk in mijn eerste post al gedaan) maar lees je eens in op het verschil tussen SATA en NVMe, dan heb je het antwoord op het eerste stuk dat ik quote.

Voor het tweede stuk, doe wat ik al gedaan heb en wat @SpamLame je aanraadt: Lees de handleiding van je moederbord om te zien hoe de lanes verdeeld zijn over de sloten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
Ik heb de handleiding inderdaad gelezen anders had ik de vraag niet gesteld. Ik ben er al uit.
Het gaat niet werken, 20 lanes van pcie 4.0 waarvan 16 voor de eerste pcie slot zijn, en de overige 4 voor 1 van de m.2 slot. Ook al zou ik 2 nvme ssd's aan kunnen sluiten op de 2e pcie slot dan gaat de 2e nvme ssd op sata ssd speed lopen.
Bedankt voor jullie hulp, deze topic mag gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als ik het goed lees, dan kan je een een nvme SSD op PCIe3 aansluiten in het ene M2 slot en een nvme SSD op PCIe2 in het andere slot, zonder dat er ergens lanes vandaan 'gestolen' worden (tenzij je het x4 slot op het moederbord ook wil gebruiken). PCIe2 is op x4 alsnog 3 tot 4 keer sneller dan SATA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Joey074 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:15:
Ik heb de handleiding inderdaad gelezen anders had ik de vraag niet gesteld. Ik ben er al uit.
Het gaat niet werken, 20 lanes van pcie 4.0 waarvan 16 voor de eerste pcie slot zijn, en de overige 4 voor 1 van de m.2 slot.
Het PCI-e x16 slot en het M2_A slot maken gebruik van cpu lanes. 16 gaan er naar de videokaart en 4 naar M2_A.
Ook al zou ik 2 nvme ssd's aan kunnen sluiten op de 2e pcie slot dan gaat de 2e nvme ssd op sata ssd speed lopen.
M2_B ondersteunt niet eens SATA!
Het M2_B slot maakt gebruik van PCI-e2.0 lanes uit de chipset en deelt deze met PCI-e_4. Zit er een ssd in M2_B dan is PCI-e_4 onbruikbaar. Je kunt dus altijd 2 NVME ssd's gebruiken al zal die in M2_B 'slechts' gebruik kunnen maken van PCI-e2.0 x4 lanes.

In M2_B zou ik geen 960 of 970 EVO prikken maar pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB Dubbele capaciteit voor dezelfde prijs en beter passend bij de snelheid van het betreffende M2 slot.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 28-05-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Het gaat niet werken, 20 lanes van pcie 4.0 waarvan 16 voor de eerste pcie slot zijn, en de overige 4 voor 1 van de m.2 slot. Ook al zou ik 2 nvme ssd's aan kunnen sluiten op de 2e pcie slot dan gaat de 2e nvme ssd op sata ssd speed lopen.
Bedankt voor jullie hulp, deze topic mag gesloten worden.
Blijkbaar heb je toch niet helemaal goed gelezen.....

M2A_Socket is een M.2 socket die 4 PCIe 3.0 lanes beschikbaar heeft die nergens mee gedeelt worden.
M2B_Socket is een M.2 socket die 4 PCIe 2.0 lanes beschikbaar heeft die gedeeld worden met het 3e PCIe slot. Dat is een slot met een X16 form factor maar 4 aangesloten lanes.

Je kunt dus zonder problemen een videokaart in het eerste PCIe X16 slot steken, 2 NVME SSDs in de M.2 sockets en allemaal zullen ze dan hun volledige snelheid halen.

Nog even wat achtergrond:
Een M.2 slot kan ondersteuning hebben voor PCIe (NVME) SSDs en voor SATA SSDs. Een NVME SSD zal nooit op SATA snelheid werken aangezien het een heel ander protocol gebruikt. Je kunt een NVME SSD niet in een M.2 socket steken die alleen SATA ondersteund. Dat past niet en zal zowieso niet werken.
In dit geval is het 2e M.2 slot iets beperkter in snelheid dan het eerste. De maximale throughput is "slechts" 2GB/s terwijl een hele snelle NVME SSD naar 3.5GB/s zou kunnen. In de praktijk ga je die 3.5 echter nooit halen en dus ga je het verschil niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ook al zou ik 2 nvme ssd's aan kunnen sluiten op de 2e pcie slot dan gaat de 2e nvme ssd op sata ssd speed lopen.
Je hebt de handleiding wel gelezen, maar deze niet helemaal goed begrepen. Op zich niet erg, maar je komt hier met conclusies die niet kloppen, in plaats van dat je vraagt hoe het zit ;)

Als een SSD SATA 'spreekt', dan kan deze niet op een PCI-e aansluiting maar moet deze op een SATA-aansluiting. Andersom, als een SSD NVMe 'spreekt' dan snapt deze niks van SATA maar moet deze op een PCI Express aansluiting. Een NVMe SSD zal dus NOOIT via SATA werken.

Een m.2 slot kan een heleboel verschillende soorten signalen vervoeren, al wordt het voornamelijk voor SSDs op SATA of PCI-e gebruikt; in laptops zitten er ook wel eens wifi-adapters in. De fabrikant zal niet in de handleiding zetten dat een slot PCI Express 2.0 4x doet als dit niet waar is. SATA III doet 600 MB/s, een PCIe 2.0 4x slot doet 2000 MB/s. En, zoals @Uszka zegt, het tweede m.2 slot doet niet eens SATA, alleen maar PCI-e.

In de handleiding staat
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)*
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
* The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2B_SOCKET connector. The PCIEX4 slot becomes unavailable when a device is installed in the M2B_SOCKET connector.

1 x M.2 connector (Socket 3, M key, SATA and PCIe 3.0 x4/x2* SSD support) (M2A_SOCKET)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, PCIe 2.0 x4/x2 SSD support) (M2B_SOCKET)
Ofwel, je hebt sloten PCIEX16 en PCIEX8. Deze delen samen 16 PCI-e 3.0 lanes. Doe je er één videokaart in dan heeft deze (mits je het juiste slot gebruikt) 16 lanes ter beschikking. Doe je er twee in (of een videokaart en iets anders) dan hebben ze er ieder 8. Dit staat los van de m.2 sloten.

Daarnaast heb je slot PCIEX4. Deze deelt zijn 4 PCI-e 2.0 lanes met M2B_SOCKET, je kunt één van deze twee connectoren gebruiken.

Dan heb je nog M2A_SOCKET en M2B_SOCKET.
M2A_SOCKET heeft 4 PCI-e 3.0 lanes ter beschikking, deze worden niet gedeeld, en tevens kun je hier een SATA SSD in doen.
M2B_SOCKET heeft 4 PCI-e 2.0 lanes ter beschikking, deze worden zoals we eerder al zagen gedeeld met PCIEX4. Hier past GEEN SATA SSD in.

Je hangt je teveel op aan de 20 PCI-e lanes van de CPU; de chipset heeft ook PCI-e lanes :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
De chipset heeft inderdaad ook pcie lanes, alleen zoals je zelf al aangaf zijn dat pcie 2.0 deze werken op een veel langzamere manier. Daarom vroeg ik ook of het mogelijk was om 2 snelle schijven aan te sluiten op 1x pcie 3.0 4 lanes zonder dat de snelheid gehalveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey074
Maar je zult inderdaad wel gelijk hebben dat het verschil in snelheid nauwelijks te merken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Joey074 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:11:
De chipset heeft inderdaad ook pcie lanes, alleen zoals je zelf al aangaf zijn dat pcie 2.0 deze werken op een veel langzamere manier.
"Veel langzamer" is relatief, het is nog steeds 2 gigabyte per seconde... Sata is maar 600 MB/sec.
Daarom vroeg ik ook of het mogelijk was om 2 snelle schijven aan te sluiten op 1x pcie 3.0 4 lanes zonder dat de snelheid gehalveerd wordt.
Als je gaat delen wordt het altijd langzamer. 4 PCIe lanes blijven 4 PCIe lanes.

En de snelheid wordt niet gehalveerd, de absolute top wordt gehalveerd. Ik weet niet wat je precies met je systeem wil gaan doen, maar een uur aan 4K footage is een paar honderd GB groot. Zeg 300 GB per uur. 2 gigabyte per seconde is genoeg om daar op 24-speed doorheen te gaan (of een uur film in 2.5 minuten te bekijken) en nog steeds ieder frame te lezen.

Voor een SSD die onder de meest geoptimaliseerde omstandigheden in een daarvoor gekozen benchmark 3 GB/sec doet ga jij in het dagelijkse leven niet merken dat deze gelimiteerd is op 2 GB/sec.

Wil je per se een 2e SSD op PCI-e 3.0 dan moet je het PCI-e slot van je grafische kaart delen. Gelukkig scheelt dat maar een procent of 2 in grafische performance (klik).

Met iets als de pricewatch: ASRock Ultra Quad M.2 card kun je zelfs 2 M.2 NVMe SSD's kwijt in je PCIe 3.0 sloten (of 4 als je geen grafische kaart neemt of deze in het 4x-slot steekt, maar PCI-e 2.0 4x heeft wel meer gevolgen voor de grafische kracht dan de keuze tussen PCI-e 3.0 16x of 8x).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1