Geen internet IPv6 Ziggo Zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:27
We hebben Ziggo als ISP en een Zakelijk internet abonnement. Komt met een batterij IPv6 IP-adressen. Daar ben ik de afgelopen week mee aan de slag geweest. Op het lokale (Windows) netwerk, werkt IPv6 prima. Maar niet richting internet. Hoewel het statusschermpje van Windows weet te melden dat zowel IPv4 als IPv6 een internet verbinding heeft, geeft de IPv6-test van o.a. Google aan dat 'we' geen IPv6 verbinding hebben.

De eerste gedachte was dat het vast een instelling op de router / firewall is. Dus eerst maar eens kijken of het ook zonder router / firewall werkt. Notebook rechtstreeks aan internet gehangen. Windows eerst geconfigureerd om automatisch een IPv6-adres op te halen. Niet. Toen een statisch IP-adres geconfigureerd uit de adres-poel die we hebben gekregen. Ziggo IPv6 gateway en DNS-servers ingesteld. Windows geeft daarna aan, zoals hierboven al geschreven, dat 'we' internet verbinding hebben op IPv6. Maar o.a. de testsite van Google denkt daar dus anders over. Andere testsites geven aan dat de DNS-test mislukt. Timeout. Ping www.google.com /6 geeft eveneens een time-out. DNS servers nog eens bekeken. Die kloppen. Voor de zekerheid de IPv6 DNS servers van Google toegevoegd. Maar resultaat blijft gelijk - geen verbinding / timeout.

Ziggo (zakelijke) helpdesk gebeld, maar die hebben het ZO druk dat ik steeds gevraagd wordt om het later nog eens te proberen. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gebruiken jullie de Ziggo modem ook als router? Of hebben jullie een eigen router en staat het Ziggo modem in Bridge modus? En welk modem hebben jullie precies?

Indien je het modem in bridge mode hebt, dan werkt IPv6 nooit. Dat is ook niet werkend te krijgen en is een bekende beperking. Als jullie de ConnectBox gebruiken (wit kastje met gaatjes) in router modus, dan is IPv6 in bepaalde gevallen wel mogelijk. Hangt ook af of je in voormalig UPC gebied woont of niet

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat wil je met die IPv6 adressen gaan doen en welk voordeel denk je daarmee te gaan behalen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
DexterDee schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
Gebruiken jullie de Ziggo modem ook als router?
De modem (Cisco EPC3008) van Ziggo is louter modem - we hebben een eigen router / firewall (Sonicwall TZ400). Na nog een tijdje pielen blijkt de 'rechtstreekse' aansluiting van notebook op internet toch te werken. Ik was kennelijk iets te snel en / of de websites om IPv6 te controleren werken niet allemaal even goed. Sommige van die sites geven aan dat we geen IPv6 hebben, maar de site ipv6-test.com geeft aan dat we wel IPv6 hebben. Ook de ping naar www.google.com verloopt goed.

Dus dat is hoopgevend. Zodra ik echter achter een router kruip, dan weer geen IPv6 internet. Nog een tijdje freubelen. En de handleiding van Ziggo erbij gehaald. Daar staat in hoofdstuk 4.6 Statische configuratie met klant router of firewall het volgende:
Als u een router/firewall wilt aansluiten en IPv6-internetconnectiviteit in uw LANnetwerk achter de router wil gebruiken, is een aansluitconcept met een punt-punt IPv6/64-subnet en een IPv6/48-routering naar uw router nodig.

En dan een mooi plaatje hoe dat eruit kan zien. Dan gaat het verder:
Voor IPv6 is het aansluitconcept met een punt-punt IPv6/64-subnet noodzakelijk indien u een router/firewall op de aansluiting wil plaatsen. De IPv6/64-subnetten van uw LAN’s zijn immers globale IP-adressen die naar het Internet geadverteerd moeten worden. Hiertoe wordt een speciale punt-punt IPv6/64-reeks gebruikt voor de punt-punt ethernetverbinding tussen klantrouter WAN-interface en de LTinterface in de Ziggo PE-router. De klant IPv6/48-reeks wordt met een statische routering naar de WAN-interface van uw router verwezen.

Nu heb ik me de afgelopen tijd aardig ingelezen in IPv6, maar 'punt-punt IPv6/64-subnet' zegt me helemaal niets. Kortom, geen idee wat hiermee wordt bedoeld, laat staan wat ik ermee moet...

Overigens, aangezien ik doende ben met een nieuwe server leek het me een goed idee om ook IPv6 'even' te tackelen - we zijn immers toch bezig en IPv6 is NOG makkelijker dan IPv4 (geen routers, geen DHCP, geen NAT - gewoon inpluggen en klaar), dus even met de muis wiebelen en dat is ook weer klaar. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Per subnet/vlan kan/dien je een /64 toe te wijzen, waarschijnlijk kan je dat regelen via een DHCPv6-PD

Wikipedia: Prefix delegation

Met punt to punt wordt zo te lezen overiges de gateway, oftewel de router zelf bedoeld...

ALs je wel een IPv6 adres krijgt, maar geen gateway & dns... dan kan je dr alsnog niets mee... :+

[ Voor 64% gewijzigd door Dutch2007 op 27-05-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:14
DexterDee schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
Gebruiken jullie de Ziggo modem ook als router? Of hebben jullie een eigen router en staat het Ziggo modem in Bridge modus? En welk modem hebben jullie precies?

Indien je het modem in bridge mode hebt, dan werkt IPv6 nooit. Dat is ook niet werkend te krijgen en is een bekende beperking. Als jullie de ConnectBox gebruiken (wit kastje met gaatjes) in router modus, dan is IPv6 in bepaalde gevallen wel mogelijk. Hangt ook af of je in voormalig UPC gebied woont of niet
Dit is sowieso niet waar (ik weet het vrij zeker, anders kon mijn netwerk namelijk niet bestaan :). Bij een zakelijke aansluiting staat het modem standaard in bridge. Er is geen DHCP, dat moet je allemaal zelf regelen. In de regel configureer je een statisch adres op je router en gebruik je NAT voor ipv4, evt met een DMZ als je services wilt draaien.

Voor ipv6 hoe je ook niet zoveel te doen, je moet prefix delegation configureren, maar dan moet je router dus wel weten welk prefix hij mag adverteren op je LAN (meestal configureer je dit per VLAN). Je router moet dan forwarding doen voor ipv6.

Stap 1 is hier, zorgen dat ipv6 op je router werkt. Configureer hier het goeie ipv6 adres, en probeer op je router eens een ping naar ipv6.google.com. Als dat niet werkt, probeer dan eerst even of DNS uberhaupt werkt. Zodra het op je router goed werkt, ga je verder met je (V)LAN configureren.

Zorg er ook voor dat je DNS ipv6 ondersteunt, als resolving alleen ipv4 adresssen teruggeeft, dan gaat je client nooit op ipv6 verbinden.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 27-05-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dan werkt het op zakelijke accounts blijkbaar anders dan op particuliere accounts. Heel internet staat er namelijk vol van dat bridge mode met Ziggo niet in IPv6 werkt. Bij mij thuis ook niet, ik heb een dual WAN opstelling waarbij ik alleen op de XS4ALL verbinding IPv6 kan gebruiken. Op de Ziggo verbinding is het gewoonweg niet mogelijk, zonder de modem als router te gebruiken

De Ziggo IPv6 DNS servers zijn overigens deze:
2001:B88:1002::10
2001:B88:1202::10

Die zijn binnen Ziggo en ook via internet te pingen:
PING6(56=40+8+8 bytes) 2001:985:c67f:0:ec4:7aff:fee6:b00e --> 2001:b88:1002::10
16 bytes from 2001:b88:1002::10, icmp_seq=0 hlim=57 time=4.978 ms
16 bytes from 2001:b88:1002::10, icmp_seq=1 hlim=57 time=5.088 ms
16 bytes from 2001:b88:1002::10, icmp_seq=2 hlim=57 time=4.933 ms

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
borft schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:44:
Stap 1 is hier, zorgen dat ipv6 op je router werkt. Configureer hier het goeie ipv6 adres, en probeer op je router eens een ping naar ipv6.google.com.
Dat werkt, hoewel het IP-adres niet wordt weergegeven. Ik kan vanaf de router ook machines in het LAN op IPv6 pingen. En omgekeerd lukt ook. De router kan ook zijn eigen LAN en WAN adres pingen. Machines onderling pingen in het LAN lukt dan weer niet? Hoewel van pc naar server weer wel lukt.

Pingen naar ipv6.google.com werkt nog steeds niet. Het probleem moet dus ergens in de routering zitten, lijkt me. In een KB artikel van Sonicwall wordt aangegeven dat een NAT policy gemaakt moet worden voor verkeer tussen IPv6 LAN / WAN interface. Maar dat werkt niet, of ik doe het niet goed. Ik begrijp zowiezo niet waarom een NAT policy voor routering moet zorgen? LAN en WAN gebruiken dezelfde prefix, dus NAT is niet van toepassing. Routering feitelijk ook niet, want zelfde subnet?

Kan ook zijn dat ik er helemaal geen pukkel meer van begrijp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:53
Bij veel apparaten moet IPv6 nog open worden gezet in de firewall. Heb je dat al eens gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:14
Simon Weel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:31:
[...]
Pingen naar ipv6.google.com werkt nog steeds niet. Het probleem moet dus ergens in de routering zitten, lijkt me. In een KB artikel van Sonicwall wordt aangegeven dat een NAT policy gemaakt moet worden voor verkeer tussen IPv6 LAN / WAN interface. Maar dat werkt niet, of ik doe het niet goed. Ik begrijp zowiezo niet waarom een NAT policy voor routering moet zorgen? LAN en WAN gebruiken dezelfde prefix, dus NAT is niet van toepassing. Routering feitelijk ook niet, want zelfde subnet?

Kan ook zijn dat ik er helemaal geen pukkel meer van begrijp :?
Ik heb geen verstand van Sonicwall, maar NAT en ipv6 lijkt me een vreemde combinatie. De router moet de pakketten gewoon routeren, beide kanten op, en ongewenst verkeer filteren....

Maar, wan en lan dezelfde prefix lijkt me ook niet helemaal OK, want hoe weet je router dan waar de pakketten heen moeten? meestal heb je een andere prefix voor je lan (bv een /64), die evt een subset van je externe prefix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Welnu, na een herstart van de servers gebeuren hier allemaal 'weird and wonderful things'. Zoals Windows clients die een eeuw nodig hebben om te starten; event 5783 (Netlogon) domeincontroller niet te vinden en applicaties die niet willen. Een quick & dirty fix is domweg de IPv6 instellingen op de servers op automatisch zetten en de IPv6 scope van de DHCP server gooien. Reboot en de clients werken weer normaal. Nu uitzoeken wat hier fout gaat.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Simon Weel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:31:
[...]

LAN en WAN gebruiken dezelfde prefix,...
Lijkt me niet handig; hoe moet je router nu weten welke kant de ipv6 pakketjes op moeten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:13:
[...]
Lijkt me niet handig; hoe moet je router nu weten welke kant de ipv6 pakketjes op moeten?
Klopt ook niet wat ik schreef. Het is bijna dezelfde prefix - alleen de eerste drie groepen (volgens Ziggo het netwerkadres) zijn gelijk. Ik ga eerst eens kijken of de eerder beschreven symptomen zich ook voordoen als ULA's gebruik.
Pagina: 1