Testen capaciteit Lipo-batterijen met 2 pin connectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parca
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 11:38
Ik ben al eventjes op zoek naar een toestel om volgende batterijen te testen of deze nog voldoende goed werken.

https://www.amazon.com/Re...one-Battery/dp/B00R078R7E

Deze batterijen zouden na een oplaadbeurt tot 8 uur kunnen meegaan in combinatie met een microfoon
Op het veld is gebleken dat sommige batterijen dit zeker niet meer halen. (minder dan 4 uur)

Wat de bedoeling is, om de slechte (versleten) batterijen eruit te halen
Kan iemand mij helpen met een apparaat en een manier om dit te testen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Bij vermoeden van een slechte batterij; opladen en met de multimeter na een week of wat is kijken of het voltage nog hetzelfde is. Of als je niet zo lang kan wachten maak een led die je erop kan aansluiten, meet hoelang een goede batterij daarop meegaat dan heb je een benchmark en test vervolgens de duur van andere batterijen met de led. Met slechts 280mAh gaat dat niet heel veel tijd in beslag nemen. Die stekkertjes kan je waarschijnlijk gewoon een dupont draadje in prutsen, of als je het mooi wilt doen haal je een passend stekkertje op AE en soldeer je het geheel op een perfboard

[ Voor 90% gewijzigd door -36- op 27-05-2019 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 247398

De interne weerstand van de batterij gaat omhoog als hij versleten is. Als je alleen de 'rotte' batterijen er uit wilt halen kun je dat testen door een weerstand (fysieke weerstand, of lampje) aan te sluiten op de batterij en het voltage te meten. Het voltage van de batterij zal altijd iets zakken maar bij een nieuwe misschien naar 3,6 volt (standaard 3,7) bij een versleten batterij naar bijvoorbeeld 3,0 volt of minder.

Kunst is om de goede weerstand te vinden en wat acceptabel is qua minimaal voltage bij belasting. Als de batterij 8 uur mee moet kunnen, is dat: 280 mah / 8 h = 35 ma bij 3,7 volt = 100 ohm. Dat zou de belasting in de microfoon zijn (aangenomen dat hij continue aktief is)

Dus even een nieuwe en versleten batterij nemen. volledig opladen, 100-200 ohm weerstand erop, voltage over batterij meten. Als het verschil duidelijk is kun je de rest van de batterijen testen. (als de mic niet continu aktief is, maar bijvoorbeeld ieder uur een minuut, dan zou je moeten testen met een kleinere weerstand)

Edit: weerstand niet laten zitten als je even weg loopt...
Edit 2: de 3,7 volt is de nominale (gemiddelde) spanning die de batterij levert. Opgeladen geeft die waarschijnlijk iets van 4,2 volt. Maakt de methode niet anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 247398 op 27-05-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

Ik weet niet of het doet wat het moet doen, maar omdat ik zelf wel van de accu's ben heb ik deze maar besteld (nog niet binnen) https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dVG9HdK .

Je weet veelal maar nooit hoeveel mah er echt in een accu zit, en hoop dat hiermee te kunnen testen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

@BLACKfm ik zie bij de specs niet of deze geschikt is voor lipo. Ben wat batterijen betreft beetje een angsthaasje :D Die dingen kunnen aardig de fik in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

Anoniem: 247398 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:27:
@BLACKfm ik zie bij de specs niet of deze geschikt is voor lipo. Ben wat batterijen betreft beetje een angsthaasje :D Die dingen kunnen aardig de fik in gaan.
In mijn optiek is dat apparaatje iets wat enkel bijhoud hoelang een accu een bepaalde waarde heeft. Dan maakt het type accu denk ik niet zoveel uit.

Bij de Li-po en Li-ion's van deze wereld moet je ze alleen niet zo ver laten ontladen, zal vast wel een bescherming in dat systeempje zitten van AE. (aldus de url kun je een drop-out voltage instellen, dat is batterijtype afhankelijk, dus je kunt er van alles op aansluiten).

Review: YouTube: ANOTHER BATTERY CAPACITY TESTER HOW TO USE + TEST !!

[ Voor 8% gewijzigd door BLACKfm op 27-05-2019 13:20 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cem.
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 11:15
Goede morgen,

Ik heb een Lipo batterij 3400Mah 11.1 30C en heb deze paar jaar geleden gekocht en toen hij binnen was gekomen met de PostNL, heb deze in de zolder bewaard en daar vergeten. Ik probeer vanaf gisteren op te laden maar rood lampje knippert heel snel, hij zit nu onder de 3.0v maar als ik aansluit op een RC Boat, hij doet het wel, kan mij hier iemand helpen met safe charging.
Pagina: 1