TheGhostInc schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:56:
Ik val hier echt van mijn stoel van verbazing. Het lijkt wel Nu.nl.
Ik verwacht van tweakers wel 'iets' meer beeld bij techniek dan: 'Portaaltje', alles HDN en gewoon in een programma gooien en dan rolt het antwoord er zo uit.
Hallo? Wie bouwt/onderhoudt dat allemaal? Mogen 'wij' ook gewoon betaald worden? We lopen in NL VER voor qua automatisering, wees blij dat je niet tientallen uren bezig bent met die hypotheek, formulieren met de hand invullen, opsturen ....
En wat speelt de adviseur voor rol in dit geheel? HDN is een non-profit organisatie die onderhouden wordt door alle betalende gebruikers. Het zijn de banken die op HDN aansluiten en de HDN standaard moeten ondersteunen. Software leveranciers die HDN geschikte pakketten verkopen. Adviseurs hoeven dit enkel aan te schaffen en wat gegevens in te vullen.
En dat heeft het werk van de adviseurs zo ontzettend makkelijk gemaakt voor heel veel situaties. Via de tools zien ze direct wat mogelijk is qua financiering, ze hoeven enkel nog even naar de voorwaarden de kijken. Enkel wanneer de situatie complex is zal een adviseur wat toevoegen in de vorm van advies, maar in simpele gevallen is hij enkel nuttig omdat hij de juiste tooling tot z'n beschikking heeft.
Of een dure 'beter' is dan een goedkope is altijd lastig te bepalen. Maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de pricewatch hier op t.net op jaarbasis miljoenen 'oplevert' voor de gebruikers, door slim te vergelijken.
Op een bedrag van al snel €200k is 0.1% rente al binnen enkele jaren meer dan de (extra) kosten van een fatsoenlijk advies.
En bij 'meedalen' kan het heel hard gaan, heb je toevallig die 'goedkope' waarbij dat niet 'aanstaat' bijvoorbeeld...
En heb je daar duur advies voor nodig of pak je een van de tientallen websites die prijzen vergelijken, voorwaarden vergelijken en alles in heldere taal neerpennen? De Pricewatch is een succes omdat het gratis en onafhankelijk is, alle informatie transparant weergeeft en geen sturende rol heeft.
En vooral als je met z'n 2-en bent (of meer) is het imho niet verkeerd als er iemand een keer naar je financiele gezondheid kijkt.
Zo ga ik niet voor de lol bepalen wat de consequenties zijn van mijn overlijden oid., maar is het wel prettig om enigszins gevoel te hebben bij dat soort (extreme) situaties.
Heb je hier een adviseur voor nodig? Onze situatie en wensen heb ik ook zelf bij de adviseur voorgelegd, die kwam eerst nog met een hele vragenlijst om uiteindelijk op dezelfde conclusie te komen. Alleen dan in een 10 pagina groot adviesrapport met allerlei grafiekjes. Nuttig? Vast wel voor iemand, niet voor ons.
Maar goed, voor 2008 was je ook 'gek' als je niet meedeed. We vinden blijkbaar de grootste schuld van ons leven niet zo spannend... totdat het misgaat.
En daarom moeten we opeens adviseurs en banken vertrouwen? Dat zijn dezelfde die jarenlang doelbewust woekerpolissen verkochten om hun eigen zakken te spekken. Hoeveel van die adviseurs hebben jaren geleden nog meegewerkt aan het verstrekken daarvan? En de provisie zelf in de zak steken?
Tezamen met makelaars is het een branche die zichzelf ten grabbel gegooid heeft en door strakke regelgeving vanuit de overheid uit de drek getrokken is.
Ik vind dat trouwens zo'n dooddoener, "de grootste schuld van ons leven". Daarmee wordt altijd getracht om wat gewicht aan de zaak te hangen als de rest van de argumentatie gefaald heeft. Dat zie je hier op Tweakers vaker, als iemand zijn gelijk niet kan halen met argumenten gooit hij dit nog even in de strijd om dan maar een emotioneel punt te maken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N