Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Heren,

De afgelopen jaren heb ik in de achtertuin zo'n opblaasbaar kinderzwembad neer gezet.
Dat is leuk voor de kids , maar de katten hadden de ze ook snel ontdekt, gevolg lek badje

Nu wil ik het dit jaar iets beter aanpakken, ik heb al zo'n opzet bad met hoes een start-kit voor chloor en een Filterpomp

het betreft hier een 1200 liter badje ( een kinderbad ) waarvan de filterpomp 12V 50hz 3A nodig heeft

Kan ik hier vrij gemakkelijk een zonnecell aan koppelen en welke ?

Ik heb er geen moeite mee als er alleen overdag rond gepompt wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
12V bij 3A is 36 Watt. Als je dat 24h laat draaien heb je 0.864 kWh gebruikt. Stel dat de pomp 3 mnd. (90 dgn.) draait: 0,864 kWh * 90 dgn. = 77,76 kWh
https://www.rapidtables.c...nsumption-calculator.html

77,76 kWh * €0,21 = €16,33

Een zonnepaneel is een leuke gedachte, maar gaat best een poos duren voordat je het hebt terugverdiend.
Je zou dan zoiets moeten kopen. Maar met alleen paneel ben je er nog niet, je wil er ook iets bij hebben wat de spanning terugbrengt naar 12V omdat je anders je pomp opblaast.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Dat is inderdaad ook iets om over na te denken

Ik heb op dit moment geen stroom aansluiting buiten, dus het wordt nog wel even een klusje om dit te bewerkstelligen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 15:18
Vergeet niet dat een zonnepaneel dc is en je pomp ac. Hier moet nog wat tussen voor dat werkt.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

snameroc schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:00:
Vergeet niet dat een zonnepaneel dc is en je pomp ac. Hier moet nog wat tussen voor dat werkt.
Er zal een netadapter tussen zitten naar 12V, het lijkt me sterk dat netstroom direct naast het zwembad is.

Een snelle zoekactie en je hebt zoiets met 40W, DC-DC converter eraan om een nette spanning te krijgen en je bent klaar voor een leuk prijsje.

En buiten het zwembadseizoen heb je gelijk een leuk paneel om mee aan te knutselen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De pomp is 12v 50hz ac staat boven.
De 12volt wissel is het draaiveld voor de pomp.
Een zonne paneel is dc en de omzetter hierboven ook.
Wat nog kan is paneel ,auto accu ,omzetter 12vdc naar 230v ac en daar de adapter op aansluiten.

[ Voor 48% gewijzigd door snameroc op 27-05-2019 11:33 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 10:45
ThinkPadd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:48:
12V bij 3A is 36 Watt. Als je dat 24h laat draaien heb je 0.864 kWh gebruikt.
Je hoeft een filterpomp echt geen 24 uur per dag te laten draaien.

Een goede vuistregel is dat het totale volume van het zwembad(je) minimaal 2 keer per dag volledig rondgepompt en gefilterd moet worden.
Bij een zwembad-volume van 1200 liter en een (verondersteld) pompvermogen van 1200 liter per uur moet de pomp dus minimaal 2 uur per dag draaien.
Omdat zo'n opzetbadje waarschijnlijk geen bodemafzuiging heeft en daardoor wellicht een aantal 'dode hoeken' zou ik aan de veilige kant gaan zitten en de pomp 4 tot 6 uur per dag laten draaien.

Bovendien zal zo'n klein badje relatief snel opwarmen wat op zich ook een reden is om de pomp iets langer te laten draaien.

Doe eens gek en zet hem op 8 uur per dag.
Lijkt mij niet echt rendabel om daar een zonnepaneel voor in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Schnupperpuppe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
[...]
Was even om aan te geven dat zelfs bij 24h per dag het stroomverbruik nog vrij gering is.
Dat was dus ook mijn conclusie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Schnupperpuppe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Een goede vuistregel is dat het totale volume van het zwembad(je) minimaal 2 keer per dag volledig rondgepompt en gefilterd moet worden.
Bij een zwembad-volume van 1200 liter en een (verondersteld) pompvermogen van 1200 liter per uur moet de pomp dus minimaal 2 uur per dag draaien.
Omdat zo'n opzetbadje waarschijnlijk geen bodemafzuiging heeft en daardoor wellicht een aantal 'dode hoeken' zou ik aan de veilige kant gaan zitten en de pomp 4 tot 6 uur per dag laten draaien.

Bovendien zal zo'n klein badje relatief snel opwarmen wat op zich ook een reden is om de pomp iets langer te laten draaien.

Het gaat met niet perse om de goedkoopste oplossing, meer de handigste

A : ik heb geen 220V aansluiting in de tuin
en dus moet ik door muren gaan boren en een 220v geaarde groep vrij hebben
B: door de zonnepaneel zal hij dus inderdaad 8 uur perdag draaien ( afhankelijk van het weer )

De pomp is inmiddels binnen, maar ik zie ook niet 123 dat ik deze op 12v kan aansluiten.
maar ik moet er even goed naar kijken. de trafo lijkt er soort van aan vast te zitten.

Dus dan wordt het mogelijk een 220V installatie ( maar dan wordt het kwa kosten denk ik totaal niet interessant meer. ik had gehoopt onder de €100 te kunnen blijven )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pRDTMSa.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GOn27ZN.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 27-05-2019 22:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alle sluipverbruik wat je zelf kan opwekken is interessant. Elke watt is 2 euro per jaar.
Dus “gewone” panelen op het dak?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Het is een buiten stroom aansluiting geworden.

35 euro waarvan 15 voor een 400mm boor
Paar uur rommelen.

Aangesloten op de fibaro wallplug. (die had ik nog)
Zo kan ik gelijk het verbruik regelen en monitoren.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 08:29
Ik gebruik zonnebollen en warmte matten samen (6 bollen en 2 matten) elk jaar koop ik weer wat van marktplaats, er zijn vrij veel mensen die maar 1 bol kopen en zien dat dat niet echt veel verschil maakt, gelukkig voor mij gaan ze dan weer goedkoop weg.

Nu heb ik een groter bad (4x2x1) maar vooral matten leveren veel rendement op merk ik, de bollen werken altijd wel (wat) maar zijn minder snel in verwarmen.

Hier zijn de warmtebollen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fBAgKAa.jpg

De matten hangen aan de schutting, minder efficient, maar het dient deels als spatlap voor de buren en omdat ik al zoveel bollen heb is efficientie niet zo belangrijk.
Het water dat door de matten gaat is trouwens een oude CV pomp die in de schuur staat, dus de tuinslang gaat van het bad naar de schuur, daar door de CV pomp die dubbel geisoleerd is met 2 spoelen zodat het veilig is mocht de boel doorbranden, daarna gaat het door 2 matten heen en terug in het zwembad.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Dw71Mq.jpg

En er hangt een raspberry pi aan voor temperatuur uit de bollen en de temperatuur in het zwembad;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UCToQ4h.jpg

Url voor de rapsberry is https://vanaalst.me/pooldash

PS, jij hebt geen zandfilter nodig, zeker niet als je van dat soort solar bollen op de grond neerzet, maar als je ze wat hoger plaatst heb je wel wat meer power nodig.

Bij mij staan er 3 in serie, dus 2x 3 via de pomp.

[ Voor 11% gewijzigd door YaNightmare op 02-06-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hoe heb je die cv pomp precies aan gesloten? Achter een scheidingstrafo is minderveilig dan gedacht.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
beregeningspomp hadden wij er tussen, zwarte slangen op zwart plat dak ( al denk ik dat hem vol gooien met bollen / matten efficienter zal zijn inmiddels, maar geen gedoe met teveel druk opbouw, al is bypass natuurlijk niet zo moeilijk.)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 08:29
snameroc schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:22:
Hoe heb je die cv pomp precies aan gesloten? Achter een scheidingstrafo is minderveilig dan gedacht.
Ik heb hem zo aangesloten, gaat via een trafo naar laag en weer terug, ik ben niet de grootste ster met spanning en electra, ik kan prima solderen en ik kan basis schema's lezen en nadoen, dus dit komt van iemand die al zijn hele leven printplaten voor laag en hoogspanning ontwikkeld, beter dan mijn eigen gepruts :)

De zandfilter pomp heeft zo een aparte kast met een reset en active knop, die is er natuurlijk speciaal op gemaakt.

En uiteraard is alles netjes aangesloten met aarde, ik gebruikte vorig jaar een dompelpomp, geaard, die brandde mooi door vorige week, gelukkig tijdens het leegpompen en niet tijdens gebruik, nu ging de dompelpomp er ook altijd uit zodra er mensen in het zwembad waren, maar toch ...

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/VyuP7iR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik zou de trafos weghalen en een aardlek van 10mA nemen.en natuurlijk de pomp aarden Aarde achter een trafo heeft niet zo veel zin.
De aardlek in de meterkast ziet een eventuele aardfout niet meer door de trafos en een eerste fout blijft onopgemerkt.

Beter is een laagspanningspomp.

[ Voor 37% gewijzigd door snameroc op 02-06-2019 21:45 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
@YaNightmare
Hebben die bollen veel weerstand ?
Of wel kan de standaard meegeleverde pomp van Bestway van 2000L/h het er een beetje doorheen krijgen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1