Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:43
In 2015 heb ik een DHZ PV installatie aangeschaft bestaande uit een Solaredge SE5k 3 fase omvormer en 18 Solarworld SW 275 mono black panelen met P300 optimizers. Het geheel op het dak gezet en door een elektricien aan laten sluiten

Het idee was om het systeem later uit te breiden.

Ik had gedacht om een kant en klaar DHZ uitbreidings pakketje aan te schaffen maar dat is nog niet zo makkelijk. Zodoende ben ik met Solaredge designer bezig geweest en ben op een uitbreiding van 6 AEG 300 WP panelen uitgekomen.

Aangezien ik maar geringe kennis van zaken heb graag jullie mening hierover, zie bijgaande afbeeldingen

1) kan deze configuratie met verschillende oriëntaties?
2) het lukt me niet om een installatie met verschillende optimizers te maken, tips?
3) aangezien ik graag een Europees paneel wil ben ik uitgekomen op AEG 300 WP glasglas, kan er niet veel over terug vinden, fabriceert AEG zelf of is dit een chinees paneel met een AEG sticker?

3d overzicht https://www.mupload.nl/img/ucfy5rlzz.jpg
Plaatsing panelen https://www.mupload.nl/img/ypqs73xf6p.jpg
Samenvatting https://www.mupload.nl/img/ols0pl2djiohy.jpg

Alvast dank voor jullie reacties

...

Alle reacties

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
Waarom zet je de extra panelen naar 150° oriëntatie en niet gewoon langs de dakrand (op 120°) en dan dat gehele dak vullen met ook 3 rijen van 5 panelen?

edit: je zit natuurlijk gebonden aan de max van aangesloten Wp, namelijk 6750Wp voor de SE5K |:(
vandaar de extra 6x 300Wp om daar precies op uit te komen.

Want anders had je een SE7K moeten hebben voor dat totaal aantal Wp (18*275 + 15*300).

Je mag alleen p300/p370/p500 mixen in 1 string.
Hoe de webtool werkt weet ik niet, alleen ervaring met de oude offline tool. Maar zo te zien maakt de tool er 1 string van.
Welke andere optimizers wou je dan gaan toepassen?

[ Voor 65% gewijzigd door Rouske op 26-05-2019 23:34 ]

• rlat52
Met 6x 300 WP panelen zit ik inderdaad redelijk aan de max en bovendien dek ik dan aardig m'n jaarlijks verbruik af. Ik heb nu ongeveer 900 kwh over maar sinds kort hebben we een MHI SRC50ZSX lucht lucht warmtepomp die theoretisch iets van 1400kwh per jaar verbruikt. Zal in de praktijk wel hoger uitpakken en dan zit ik ongeveer in de richting.

Ik had in eerste instanite gedacht aan 5 of 6 Panasonic 330WP panelen maar deze hebben een andere Optimizer nodig. Lukte me niet om met de tool om meer dan 1 soort optimizer per omvormer te kiezen.

• Rouske
Dan zal je waarschijnlijk een nieuwe string moeten maken in de tool, maar met maar 6 panelen en een 3-fase omvormer is dat geen optie.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:10

prein2

Monument verduurzamen is leuk

je kunt de p300 in 1 string combineren met de p350 of p370:
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

hoe dat in de designer werkt, geen idee, maar t is dus een supported oplossing.

over de verschilende orientaties: als de orientaties volledig anders liggen, dan heb je er 18 per richting nodig. In jouw situatie zullen de originele panelen ook wel een beetje kunnen bijdragen aan de stringspanning. Dus ik verwacht dat het wel kan en het opbrengstverlies door clippende optimizers niet zo groot is. Dit kan de designer wel aan je vertellen (yield loss factor).

• rlat52
Dank voor de antwoorden !

Het Opbrengst factor verlies (= yield loss factor neem ik aan) is in m'n overzicht -0,06%, zit wel goed dus

Alhoewel een andere optimiser dus kan hou ik het maar bij een 300wp paneel zodat ik de P300 en dus de Tool kan gebruiken voor een onderbouwing van m'n aanschaf. Zodat ik later geen last met m'n garantie op de omvormer krijg o.i.d.

Nu nog de knoop doorhakken over een geschikt paneel..

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:10

prein2

Monument verduurzamen is leuk

rlat52 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:23:
Dank voor de antwoorden !

Het Opbrengst factor verlies (= yield loss factor neem ik aan) is in m'n overzicht -0,06%, zit wel goed dus

Alhoewel een andere optimiser dus kan hou ik het maar bij een 300wp paneel zodat ik de P300 en dus de Tool kan gebruiken voor een onderbouwing van m'n aanschaf. Zodat ik later geen last met m'n garantie op de omvormer krijg o.i.d.

Nu nog de knoop doorhakken over een geschikt paneel..
zoals eerder gezegd, je kunt gewoon een p370 of p500 in dezelfde string zetten. Is volledig supported, dus incl. garantie. (zie de app. note). De tool is voor nieuwe installaties, en dan is het niet logisch om verschillende optimizers te gebruiken. Laat je dus niet leiden door de optimizer, maar door het paneel dat je wilt! (straks baal je de komende jaren omdat SE een gekke tool heeft...

• Rouske
Er is weinig keuze, want op een SE5K mag maar 6750Wp aangesloten worden, zie de datasheet van de omvormer. Er ligt nu al 18 x 275 = 4950Wp en dan kan er nog maar 1800Wp bijgezet worden en dat is 6x een 300Wp paneel.

• rlat52
@prein2 Je hebt gelijk, onzekerheid van mijn kant

@Rouske 6x 300 is inderdaad precies goed. Nadat ik in 2015 de Solarworld panelen gekocht had gingen ze al vrij snel failliet. In eerste instantie had ik Panasonic in gedachte, schijnt een fabriek in Hongarije te staan en het lijkt me een merk wat minder snel ter ziele gaat. 5x 325 WP zou ook al voldoende zijn om m'n verbruik te dekken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rlat52 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:53:

@Rouske 6x 300 is inderdaad precies goed. Nadat ik in 2015 de Solarworld panelen gekocht had gingen ze al vrij snel failliet. In eerste instantie had ik Panasonic in gedachte, schijnt een fabriek in Hongarije te staan en het lijkt me een merk wat minder snel ter ziele gaat. 5x 325 WP zou ook al voldoende zijn om m'n verbruik te dekken.
De kuro? Die heeft wel een afwijkende maat, ik weet niet of het erg is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rouske
rlat52 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:53:

Ok, dan heb je ook maar 5 optimizers van 60V om aan je 750V stringspanning te komen.... (meer optimizers zou beter zijn).
Maar aangezien de hoek van de overige 18 en deze nieuw maar 13° is en de vermogens daardoor 's morgens niet zo hoog zijn, zal het beperken in opbrengst van de overige 18 panelen (hopelijk) wel meevallen. Ideaal is het zeker niet.

• rlat52
Ok ik hou het bij 6x 300 WP, ik zit dingen nodeloos ingewikkeld te maken met m'n europese panelen. Denk dat ik gewoon 6x 300WP Ja Solar (aldan niet embedded) ga nemen.

Ik mijn zoektocht naar wat er maximaal op een SE5 kon kwam ik trouwens dit PDFje van Solaredge tegen.
https://www.solaredge.com...sizing_for_belgium_nl.pdf
In Belgie mag de SE5 tot 200% overgedimensioneerd worden. Heb een adres in Belgie in Solaredge Desgner gezet en de maximale oversizing veranderd naar 200%. :+
Ga ik sowieso niet doen, maar wel grappig.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Als het totaal verschillende orientaties zijn, bvb oost-west met ietwat helling kan je perfect 200% overdimensioneren.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nock372 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:12:
Als het totaal verschillende orientaties zijn, bvb oost-west met ietwat helling kan je perfect 200% overdimensioneren.
Blijkbaar niet ivm garantie solaredge

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rouske
hmm, wel wazig waarom het in BE tot 200% mag en in NL maar tot 155%, helemaal als het fysiek hetzelfde apparaat zou zijn!

• rlat52
Het zijn uiteindelijk 6x Jasolar 305WP panelen en 6x P300 optimisers geworden.

De huidige installatie (Solaredge SE5k 3 fase omvormer en 18 Solarworld SW 275 mono black panelen met P300 optimizers) is aangesloten met 15 meter YMVK kabel 2,5mm2 (ymvkmb 5g2,5) en 4 mm2 DC kabel.

Ik wou nog even controleren of deze diameters nog voldoende zijn samen met de uitbreiding maar kom er niet zo uit. Ben al aan de slag geweest met onderstaande formule van Solaredge maar daar komen de meest waanzinnige waardes uit (zal ongetwijfeld aan mij liggen :) )
Iemand advies?

Minimale draaddiameter
Met de volgende vergelijking kan de minimaal vereiste draaddiameter berekend worden:

(𝟕) 𝑨𝒎𝒊𝒏=𝑷∙𝝆∙𝑳 / 𝑼∙Δ𝑼𝒎𝒂𝒙

P = piekvermogen van de omvormer [W] (zie datasheet)
L = afstand [m] tussen de omvormer en de netaansluiting (vermenigvuldig dit getal met 2 in het geval van een 1-fase systeem, deel dit getal door 3 bij een 3-fase systeem)
U = netspanning [V]
Δ𝑈𝑚𝑎𝑥 = maximale toegestane spanningsval [V] over de bedrading. Geadviseerd wordt dat deze waarde niet groter is dan 1% van de netspanning
𝜌 = soortelijke weerstand voor koper/aluminium [Ω · m]

De gekozen draaddiameter moet groter zijn dan het getal dat uit vergelijking (7) komt
Pagina: 1