Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 06:26
Beste Tweakers,

Niet vaak vraag ik om hulp maar nu kom ik er niet uit.
Ik heb een leuk systeem. Echter wanneer ik Games of Benchmarks speel waarvan de resolutie hoger is dan 1080, al is het maar 1920x1200, crasht het systeem en gaat het in de reboot.

Welk systeem is het ?

Dell Precision T5610
2x Intel Xeon 2690 (octo's 125W TDP)
128GB DDR3 ECC 1600Mhz
Inno3D iChill GTX 1080ti 11GB
3 x Samsung EVO 850 SSD
2x WD Enterprise HDD
Orginele Dell 825W PSU

Als ik bijvoorbeeld Timespy van Futuremark 3DMark doe met standaard settings crashed de boel, doe ik een custom run op 1080 maakt hij hem gewoon af. Eveneens met Project Cars, relatief oude game... op 1200 crashed hij op 1080 kan ik uren spelen.

Wat heb ik al gedaan :

- Voeding vervangen
- Dikkere kabel naar de videokaart
- 1 CPU eruit
- 1070 uit mijn andere PC erin (geen issues)
- 1080 in mijn andere PC waar de 1070 uit komt (geen issues)
- Uitgebreide Diagnostics via Dell (geen issues)
- Alleen 1 SSD erin
- Hyperthreading uit
- Ander PCI-E slot
- Power meter er aan, kom niet veel hoger dan 400W op full load

Niets helpt.

Temps zijn goed.

Ik wil best accepteren dat ik niet hoger kan dan 1080P maar in mijn ogen is er dan gewoon iets niet in de haak...

Hebben jullie nog tips om uit te proberen ?

Groeten,

Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48
Lijkt mij erg sterk dat het je hardware is. Zeker weten dat het niet een probleem met je monitor is? Om wat voor monitor gaat het eigenlijk?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Dracoz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:29:
Lijkt mij erg sterk dat het je hardware is. Zeker weten dat het niet een probleem met je monitor is? Om wat voor monitor gaat het eigenlijk?
Het is een HP Z24i monitor. Optimale resolutie is juist 1920x1200.
Zou een scherm echt deze invloed kunnen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je je HP Z24i scherm ook testen op je andere pc, met de 1070?
Als die dan ook spontaan gaat rebooten weet je zeker dat het je scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 06:28:
Kun je je HP Z24i scherm ook testen op je andere pc, met de 1070?
Als die dan ook spontaan gaat rebooten weet je zeker dat het je scherm is.
Heb die 1070 ook in de Dell (met de z24i) gehad. Geen probleem op hogere resoluties....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Ik moet alles van foto's bekijken maar, als ik het zo bekijk komt er een 8 pin PCI-e power connector van het powerboard af (voeding zelf heeft geen stekkers, maar voeding sluit aan op een powerbackplane waar de bekabeling vanaf komt).

De GTX 1080 is zo te zien een 8-pin en een 6-pin connector nodig, een GTX 1070 kan het met een enkele 8-pin af.

Dus waarschijnlijk moet je dan met adapters bezig om die extra 6 pin aansluiting te kunnen gebruiken.
Die adapters, kunnen nog wel eens voor problemen zorgen als ze van niet al te beste kwaliteit zijn en/of niet goed aangesloten (vooral de molex naar 6-pin wil soms slecht aansluiten en kun je vonken krijgen). Kan zijn dat de voeding dan in de beveiliging vliegt.

Als je voeding (powerboard) een model is waar 2x 6-pin PCI-e connectors uitkomen, zit je nog met het geval dat je adapters moet gebruiken (2x 6 naar 8 pin kan, maar dan kom je voor die GTX1080 nog 1 6-pin te kort).

Waarom werkt 1080P wel en crashed die bij 1200P? Misschien dat die bij 1080P nog nét binnen tolerante waardes blijft, en dat 1200P iets te veel vraagt waardoor de boel crashed.

Goed, het is maar een gedachte, maar zou het wel iets in die hoek zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
Kun je eerst mischien nog wat andere appplicaties proberen? Want alleen Project Cars en een benchmark is niet echt een waardevol gegeven. Liefst een stuk of 5, waarvan je weet dat ze met andere Engines zijn gemaakt.

Wat gebeurd er als je de refresh even tijdelijk op 30 Hz zet ? Kan je dan wel hoger in resolutie ?

Heb je ergens een versterker aangesloten via HDMI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Hoi Nemesizz,

Dat klopt ! op het powerboard zit een 8 pins aansluiting.
De officiele kabel heeft 2x 6 pin. Eerst had ik dus een 6 naar 8 pin verloopje. Ik dacht dat het hiermee te maken had. Daarom heb ik deze kabel vervangen voor deze :

https://www.ebay.com/itm/...Swy79ZctsQ&frcectupt=true

Geen vervelende verloopjes dus maar rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Nog even ter extra info : Scherm is met Displayport aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:16:
Hoi Nemesizz,

De officiele kabel heeft 2x 6 pin. Eerst had ik dus een 6 naar 8 pin verloopje. Ik dacht dat het hiermee te maken had. Daarom heb ik deze kabel vervangen voor deze :

Geen verloopje, maar nog steeds van 1 --> 2 maken...

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
BiLo dat klopt, powerboard heeft maar 1 uitgang voor een GPU.
Maar die systemen worden ook geleverd met dual GPU's dus dat lijkt me niet het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Met dit soort hardware kan het probleem soms érg diep liggen, vooral omdat er niet altijd even diep getest wordt, en timings érg strak zijn.

Het is eerst van belang om te zoeken waar de PCI-E lanes die je gebruikt vandaan komen. Van een CPU? Van PCH? En indien van een CPU, vanaf welke? Staan er power settings aan (PCI-E suspend e.d...)? Staan je tests dmv. affinity gekoppeld aan een specifieke NUMA-node/CPU?

Het is daarna ook van belang om te gaan kijken of er op de bus bepaalde fouten plaatsvinden. Dat is soms het makkelijkste door je hele OS in een hypervisor te douwen, en daar te kijken of er PCI-E fouten plaatsvinden...

Mocht dat allemaal inconclusief zijn, dan zou het ook de moeite waard kunnen zijn om eens te gaan kijken naar timings, firmwares, of zelfs de BIOS van de kaart in kwestie...

Misschien een handige eerste stap is een meter te kijken of de powerdraw stabiel en solide is. 1080TI kaartjes willen wat lusten, en naast dat het PCI-E slot genoeg moet leveren (sommige dual-socket of HEDT boards hebben aparte voeding voor die slots), is het ook aan te raden om de 2x8/ 1x8 + 1x6 te laten komen van aparte rails op de voeding. Hoewel de basis draw met 250W wel mee lijkt te vallen (75 slot, 150 8 pin, 75 6-pin), springen bepaalde modellen met een basis overklok makkelijk naar 350 of meer in de 1080TI reeks.

Om die casus te testen zou je in afterburner eens de powerlimit vér kunnen verlagen, en de kaart significant onder te klokken. Kijken hoe/of stabiel hij wordt...
AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:26:
BiLo dat klopt, powerboard heeft maar 1 uitgang voor een GPU.
Maar die systemen worden ook geleverd met dual GPU's dus dat lijkt me niet het issue.
Daar zit dan óf een ander powerboard in + andere PSU, óf een ander soort GPU (veel quadro's hebben hele andere power setups dan een desktop kaart)

[ Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 27-05-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Hey Umbrah,

Op de zaak ligt nog een Sata -> Molex verloop. Die neem ik vandaag even mee. Dan kan ik Sata -> Molex -> PCI-E 6-pin vanaf een andere rail pakken. Kijken of het dan wel goed gaat.

Goede tip, gaan we testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

Umbrah

The Incredible MapMan

AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:37:
Hey Umbrah,

Op de zaak ligt nog een Sata -> Molex verloop. Die neem ik vandaag even mee. Dan kan ik Sata -> Molex -> PCI-E 6-pin vanaf een andere rail pakken. Kijken of het dan wel goed gaat.

Goede tip, gaan we testen.
Neeeeeeeeee! Dat kán brand geven! Er is een reden dat een 8p/4p zo veel losse +12 kabeltjes heeft. Als je vanuit super-klein S-ATA (+weerstand van aansluiting) naar MOLEX (weer weerstand) naar iets wat 150W verbruikt gaat, dan loop je risico dat het plastic óm de kabel heen (of waarschijnlijk de S-ATA connector zelf) te heet wordt. Test het geheel eens met een externe PSU, zelfs als het niet in de case past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Probleem is dat ik niet zomaar ergens een voeding vandaan haal met 4x 4pin CPU Stroom.
Heb nog een 750W coolermaster maar die heeft dat ook maar 2x ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:16:
Hoi Nemesizz,

Is dat wel een officiële van Dell? Want het is wel risicovol om zomaar een 8-pin kabel aan te sluiten.
OEM's zoals Dell en HP willen nog wel eens andere pin-out hebben (aan de powerboard zijde) dan 'normale' PSU's. En dan nog, zelfs bij modulaire voedingen kun je niet zomaar kabels van andere merken gebruiken omdat ook daar soms de pin-out anders is.
Als die per kaart 1 6-pin connector gebruiken kan dat ook. Maar dus niet 2 kaarten die 8+6 of 8+8 nodig zijn.
Niet doen. Die adapters wil nog wel een keer als je een kaart hebt die nét niet genoeg uit een PCI-e slot kan trekken, bijvoorbeeld een kaart die 90W nodig is, dus 75W uit het PCI-e slot trekt en dan 15W nog uit een molex omvormer. Maar bij high-end kaarten moet je daar echt niet aan gaan beginnen. En al helemaal niet omvormer naar omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Bedankt voor de reacties tot op heden :-) Ik ben inmiddels bezig om een andere aftermarket voeding te regelen met voldoende aansluitingen. Deze wil ik even testen om te zien wat dit doet. Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AshKetchup De videokaart moet je aansluiten met 6 en 8(6+2-pin) naast de zgn Chill ventilator op de zijkant van de videokaart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AshKetchup
Bedankt Hackus, Ik weet dat er een 6 en een 8 pin in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:44:
Bedankt voor de reacties tot op heden :-) Ik ben inmiddels bezig om een andere aftermarket voeding te regelen met voldoende aansluitingen. Deze wil ik even testen om te zien wat dit doet. Hou jullie op de hoogte.
Hou er wel rekening mee dat zo'n systeem (server/workstation) mogelijk niet zomaar een andere voeding accepteert.

Ten eerste van de mogelijk andere pin-out, en ten tweede, zitten er meerdere sensors en beveiligingen in die server/workstation voedingen/mainboard dat zo gauw die niet de juiste waardes krijgt het systeem niet meer wil starten.

Als ik alleen al kijk bij m'n Proliant, geeft dat ding de conditie van de voeding aan, hoeveel uur die aan heeft gestaan enz, en zo gauw er wat mis is geeft die daar ook melding van of start niet meer.

Nu weet ik niet hoe dat bij Dell zit, maar verwacht dat die ook wel de nodige sensors en safety features in hun systemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
AshKetchup schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:44:
Hoi Audiofriend,

Heb je al resultaat? Ben wel benieuwd namelijk...

ps: je had toch nog een 750w Coolermaster liggen ? waarom heb je die niet even gebruikt om enkel je videokaart tijdelijk van stroom te voorzien? Dan kon je dat alvast uitsluiten..
Pagina: 1