Enkele vragen over Bluetooth

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Beste forumleden,
Sinds enkele jaren ben ik lid van een senioren computervereniging. Het ledenbestand bestaat uit gepensioneerde ICT'ers, aangevuld met hobbyisten zoals ik. Om de beurt houden wij een presentatie over een onderwerp naar keuze, ieder op zijn (in mijn geval haar) eigen niveau.
Als onderwerp heb ik Bluetooth gekozen. Gaandeweg ben ik op een paar vragen gestuit waarop ik het antwoord niet kan vinden of niet goed begrijp vanwege mijn beperkte kennis van deze materie.

Mijn eerste vraag betreft het piconet.
Waarom kan een master in een piconet maar 7 (actieve) slaves hebben, waarom niet meer? Komt dit doordat dat vastgelegd is in het Bluetooth protocol of heeft dit een andere oorzaak?

De tweede vraag gaat over frequency hopping.
Bluetooth en Wifi zitten op dezelfde bandbreedte. Ik vraag me af of Bluetooth gestoord wordt door Wifi. Slaat Bluetooth de wifi kanalen tijdens het frequency hoppen automatisch over omdat ze al "bezet" zijn? Of gebruikt Bluetooth een andere frequentie dan Wifi?

Het zou fijn zijn als jullie me kunnen helpen, als het kan met uitleg in "Jip en Janneke" taal want ik ben een leek.
Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20

D4NG3R

kiwi

:)

Anneke_001 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:54:
Mijn eerste vraag betreft het piconet.
Waarom kan een master in een piconet maar 7 (actieve) slaves hebben, waarom niet meer? Komt dit doordat dat vastgelegd is in het Bluetooth protocol of heeft dit een andere oorzaak?
Piconet gebruikt een 3 bits adres voor de devices. En met 3 bits kan je maximaal 23 ( ofwel 8 ) devices (De host + 7 slaves) definiëren.
De tweede vraag gaat over frequency hopping.
Bluetooth en Wifi zitten op dezelfde bandbreedte. Ik vraag me af of Bluetooth gestoord wordt door Wifi. Slaat Bluetooth de wifi kanalen tijdens het frequency hoppen automatisch over omdat ze al "bezet" zijn? Of gebruikt Bluetooth een andere frequentie dan Wifi?
Bluetooth kan zeer zeker storen op 2.4Ghz WiFi, andersom trouwens ook.

Je kan technische vragen overigens het beste in het Engels op Google zoeken. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Bluetooth kan zeer zeker storen op 2.4Ghz WiFi, andersom trouwens ook.
En daarom hebben nieuwere BT-devices een adaptive hopping ingebouwd; afhankelijk van het device wordt er tot 1600x per seconde "gepolld" of er een stoorzender is en dan schuift de handshake enkele MHz op :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MAX3400 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:01:
[...]

En daarom hebben nieuwere BT-devices een adaptive hopping ingebouwd; afhankelijk van het device wordt er tot 1600x per seconde "gepolld" of er een stoorzender is en dan schuift de handshake enkele MHz op :)
Elke dag leer je wat nieuws. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Wat fijn dank voor jullie snelle reacties, en ook nog meteen een antwoord op beide vragen! :-)

@ D4ANG3R: Ik lees ook artikelen (en zoek vragen op) in het Engels. In het geval van het piconet kwam ik de 3 bits adressen wel tegen maar ik had er geen idee van hoe dat samenhing met die totaal 8 devices.
Nu is het helemaal duidelijk!

Nogmaals dank! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anneke_001 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:36:
@ D4ANG3R: Ik lees ook artikelen (en zoek vragen op) in het Engels. In het geval van het piconet kwam ik de 3 bits adressen wel tegen maar ik had er geen idee van hoe dat samenhing met die totaal 8 devices.
Nu is het helemaal duidelijk!
Aangezien computers binair rekenen kan je met 3 bits ( 23 = 8 ) de volgende combinaties maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4 2 1 < Waarde van elke bit in het decimale stelsel. 

0 0 0 - 0
0 0 1 - 1
0 1 0 - 2
0 1 1 - 3
1 0 0 - 4
1 0 1 - 5
1 1 0 - 6
1 1 1 - 7

Oftewel 8 unieke adressen, waarvan eentje word gebruikt door de host zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Helemaal duidelijk, dank je wel! :-)
Pagina: 1