Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC met budget van €700 exclusief GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 22:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Hallo Tweakers,

Wat een eer om hier te zijn. Laten we beginnen

De pc zal hoofdzakelijk dienen voor games. Daarbij moet je denken aan Overwatch, WoW, LoL en Apex Legends. Dit is natuurlijk onderhevig aan verandering in de toekomst.

Alle randapparatuur is aanwezig. Heb een AOC C24G1 recentelijk op de kop getikt voor €179 bij de BCC. Dit is een 1080p 144hz VA monitor met freesynch. Deswege zal mijn configuratie op 1080p 144hz moeten draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Moment van de waarheid, jongens. Het maximale waarvoor ik de knip los wil laten is €700. Nu voel ik je frustratie vanaf hier en denk je: "hoe kun je zulke eisen stellen met dat armzalige budget". Het lot wil dat ik hier een GTX 1660ti heb liggen, die mij meer dan loyaal en ruimhartig zal dienen op 1080p 144hz.

Zijn er componenten of randapparatuur die mee wilt nemen?

Een resolute ja.

Overdraagbare randapparatuur:

Monitor: AOC C24G1
Headset: Logitech G433
Muis: Logitech MX518
Toetsenbord: Razer Blackwidow 2013
GPU: GTX 1660ti

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

500GB SSD is meer dan afdoende voor mijn doeleinde, dus probeer mij geen 1TB SSD aan te smeren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik kom van een Intel build, specifiek de i7 4790 - prachtige cpu die mijn verwachtingen meer dan waar heeft gemaakt - maar ik moet realistisch blijven.

Ik heb geen sterke voorkeur, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat AMD momenteel een betere kwaliteit/prijs verhouding heeft. Mocht ik ongelijk hebben, kom mij tegemoet. Ik ben ontvankelijk voor suggesties.

Ten lange leste heb ik in het verleden de Fractal Design R5 gehad. Top behuizing van hoogwaardige kwaliteit en zeker voor herhaling vatbaar. Sterke preferentie voor een Fractal behuizing, tenzij jij je gedwongen voelt om een behuizing voor mij te bekostigen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Geen noemenswaardige bijzonderheden.

Ga je overklokken?

Doe normaal, wie anno 2019 doet nog aan overclocken? De prestatie die je eruit haalt is gering. Dus een stellige nee

Wat verwacht je van ons?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 79,90€ 79,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,-€ 74,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,63€ 68,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,44

Oké, rustig. Ik zie ook wel dat ik op €500 uitkom i.p.v. de beschikbare €700. Daarom de vraag aan jullie om dit eventueel op te trekken, mocht dit het waard zijn. Wellicht toch een Intel build?

Is de AMD 2600x het waard ten opzichte van de AMD 2600? Prijsverschil is aanzienlijk.

Ben bewust dat een aftermarkt cooler de norm is bij een Intel CPU. Wordt dit onnodig geacht bij AMD? Naar mijn weten is een goede stock cooler inbegrepen.

Moet ik voor een ATX of een micro-ATX build gaan? Zijn er toekomstige beperkingen mocht mijn keuze vallen op micro-ATX? Kan eventueel nog goedkoper mocht het geen nadelen hebben.

Heeft het een toegevoegde waarde om voor 3200hz of zelfs 3333 RAM te gaan i.c.m. AMD cpu? Of is de winst onbeduidend?

Dat de Ryzen 3000 aan de deur staat te bonken is een gegeven feit, maar een beetje inlevingsvermogen wordt gewaardeerd. Ik heb namelijk geen pc tot mijn beschikking en voordat alle varianten beschikbaar zijn, zitten we in augustus, no bueno. Ik kan nog wel geduld opleveren tot morgen voor de officiële introducite.

Ik wil maximale prestatie uit mijn budget halen zonder concessies te doen aan de kwaliteit en duurzaamheid. Verder een systeem dat goed in balans is en een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Alles staat ter discussie. Alle suggesties zijn welkom.

Shout-out naar @br00ky

[ Voor 3% gewijzigd door Ducatii op 26-05-2019 23:21 ]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Review over koelers: https://nl.hardware.info/...u-koelers-van-amd-a-intel
De 2600 komt met een Wraith Stealth, de 2600X met een Wraith Spire. Maar voor dat prijsverschil kan je dus ook een aftermarket koeler nemen, die beter is dan de Wraith Spire.
ATX moederborden zijn groter, en hebben meer plek voor features/aansluitingen. Maar ik vermoed dat je daar in dit prijssegment weinig van merkt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ducatii stock koeler voldoet prima, zeker zonder OC.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
Ducatii schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:46:

[...]

Oké, rustig. Ik zie ook wel dat ik op €500 uitkom i.p.v. de beschikbare €700. Daarom de vraag aan jullie om dit eventueel op te trekken, mocht dit het waard zijn. Wellicht toch een Intel build?

Is de AMD 2600x het waard ten opzichte van de AMD 2600? Prijsverschil is aanzienlijk.

Ben bewust dat een aftermarkt cooler de norm is bij een Intel CPU. Wordt dit onnodig geacht bij AMD? Naar mijn weten is een goede stock cooler inbegrepen.
Het ziet er netjes uit, voor zover ik het lees. Ik zou gewoon bij de AMD blijven met dit budget, tenzij je een Intel wilt (prefereert).

Het verschil in de 2600 en de 2600x is dat de 2600x 200Mhz hoger geklokt staan met een 30Watt piekverbruik meer op die stock snelheden. En de 2600x komt met een ietwat betere koeler de Wraith Spire ipv de Wraith Stealth. Met de huidige prijsverschillen van zo'n €50 zou ik de 2600(niet-x) nemen. Als het prijsverschil minder als < €25 was dan had ik persoonlijk misschien wel het tegenovergestelde gezegd.

En het relatief grote gat tussen de twee is de Wraith Spire niet waard vindt ik. AMD is ver vooruit gegaan met hun standaard koelers ik zou die gewoon gebruiken en mocht je hem toch te luidt vinden onder zware load, kan je altijd het nog vervangen voor eentje die stiller is van zo'n €20-30. Kortom, gewoon bij de 2600 blijven.

https://www.amd.com/en/technologies/cpu-cooler-solution
Moet ik voor een ATX of een micro-ATX build gaan? Zijn er toekomstige beperkingen mocht mijn keuze vallen op micro-ATX? Kan eventueel nog goedkoper mocht het geen nadelen hebben.

Heeft het een toegevoegde waarde om voor 3200hz of zelfs 3333 RAM te gaan i.c.m. AMD cpu? Of is de winst onbeduidend?
Met een mATX moederbord en een vergelijkbare kast van Fractal Design kom je op ongeveer een tientje minder uit qua uitgaven. Dan zou je voor een pricewatch: Fractal Design Define Mini C met een pricewatch: ASRock B450M Pro4-F kunnen gaan. Ik heb express de Meshify C mini niet genoemd, want die is even groot als de niet-mini...

Het grote vraag is, ga jij die extra features (en aansluitingen) wel gebruiken? Zo niet, bespaar je lekker een tientje.

En Ryzen vindt hogere RAM snelheden leuk, en vaak zie je dan ook dat er een 3200Mhz setje daarom wordt aangeraden en/of gebruikt ivm de vrij kleine prijsverschil tussen de 3000Mhz en de 3200Mhz setjes. In games zit er niet een super groot verschil tussen qua performance. De 3200Mhz setjes zijn meestal gemiddeld €20 duurder.

Dan kijk bijvoorbeeld bij de algemeen bekende pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 of een pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB. Als je het prijsverschil gerechtvaardigd vindt, doe je het, anders niet. :+

[ Voor 0% gewijzigd door rain2reign op 26-05-2019 19:58 . Reden: Paar correcties. ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Wat ik me afvraag, welke verbetering verwacht je te krijgen? De meeste games die je noemt doen het prima op je i7 en een Ryzen 2600(X) is zowel op singlecore als tot 4 cores langzamer dan de i7 (bij volledig gebruik van meer dan 4 cores ga je over op Hyperthreading bij de i7 en heeft de 2600 extra vrije cores, dus dan loopt de 2600 zijn achterstand in). Als je echt een flink aantal threads had, dan zou je met de 2600(X) beter zitten, maar daar draai je de games niet voor.

Het merendeel zijn het games waar recommended is een i5 3570k. Dan kom je er echt wel met een i7 4790.

Die i7 is single core zo'n 10-15% sneller dan de 2600: https://www.cpubenchmark....-5-2600X/2226vs3243vs3235

Ik zou de 1660 Ti lekker bij je i7 zetten, of heb je die niet meer?

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 26-05-2019 22:28 ]

• Ducatii
SpeedQber schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:44:
Review over koelers: https://nl.hardware.info/...u-koelers-van-amd-a-intel
De 2600 komt met een Wraith Stealth, de 2600X met een Wraith Spire. Maar voor dat prijsverschil kan je dus ook een aftermarket koeler nemen, die beter is dan de Wraith Spire.
ATX moederborden zijn groter, en hebben meer plek voor features/aansluitingen. Maar ik vermoed dat je daar in dit prijssegment weinig van merkt.
Bedankt voor de heldere illustratie. Denk je dat ik ermee wegkom om de stock cooler te gebruiken?

Even hypothetisch: stel ik heb gewetensbezwaar en wil de knip nog wat verder dichtknijpen. Kun je mij, op basis van de bovenstaande build, een micro-ATX adviseren? Wel graag een Fractal case.
Hackus schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:52:
@Ducatii stock koeler voldoet prima, zeker zonder OC.
Bedankt, Hackus. Jouw bijdrage is van onmisbaar belang. Wereldgozer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ducatii op 26-05-2019 22:38 ]

• Ducatii
Ducatii schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:36:
[...]

Bedankt voor de heldere illustratie. Denk je dat ik ermee wegkom om de stock cooler te gebruiken?

Even hypothetisch: stel ik heb gewetensbezwaar en wil de knip nog wat verder dichtknijpen. Kun je mij, op basis van de bovenstaande build, een micro-ATX adviseren? Wel graag een Fractal case.

[...]

Bedankt, Hackus. Jouw bijdrage is van onmisbaar belang. Wereldgozer.
rain2reign schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:54:
[...]

Het grote vraag is, ga jij die extra features (en aansluitingen) wel gebruiken? Zo niet, bespaar je lekker een tientje.

En Ryzen vindt hogere RAM snelheden leuk, en vaak zie je dan ook dat er een 3200Mhz setje daarom wordt aangeraden en/of gebruikt ivm de vrij kleine prijsverschil tussen de 3000Mhz en de 3200Mhz setjes. In games zit er niet een super groot verschil tussen qua performance. De 3200Mhz setjes zijn meestal gemiddeld €20 duurder.

Dan kijk bijvoorbeeld bij de algemeen bekende pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 of een pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB. Als je het prijsverschil gerechtvaardigd vindt, doe je het, anders niet. :+
Welke features hebben we het precies over? Bedankt voor je uitvoerige uitleg.

• Ducatii
White Feather schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:25:
Wat ik me afvraag, welke verbetering verwacht je te krijgen? De meeste games die je noemt doen het prima op je i7 en een Ryzen 2600(X) is zowel op singlecore als tot 4 cores langzamer dan de i7 (bij volledig gebruik van meer dan 4 cores ga je over op Hyperthreading bij de i7 en heeft de 2600 extra vrije cores, dus dan loopt de 2600 zijn achterstand in). Als je echt een flink aantal threads had, dan zou je met de 2600(X) beter zitten, maar daar draai je de games niet voor.

Het merendeel zijn het games waar recommended is een i5 3570k. Dan kom je er echt wel met een i7 4790.

Die i7 is single core zo'n 10-15% sneller dan de 2600: https://www.cpubenchmark....-5-2600X/2226vs3243vs3235

Ik zou de 1660 Ti lekker bij je i7 zetten, of heb je die niet meer?
Probleem is, heb ik verkocht. Ik bedoel was verouderd enigzins. Met het geld dat die heeft opgebracht wil ik een nieuwe build.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
Ducatii schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:41:
[...]

[...]

Welke features hebben we het precies over? Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Dat verschilt een beetje per moederbord, maar denk aan...:
  • betere vrm of voltage voor overklokken en/of bepaalde bios instellingen daarvoor;
  • sommige mATX hebben geen 5.1 of 7.1 audio ports, dus dan wordt het vaak via externe software gedaan;
  • merk specifieke dingen zoals bijvoorbeeld Asus ROG software;
  • het aantal usb poorten als je veel dingen moet aansluiten voor een hobby bijvoorbeeld;
  • of als je het nodig hebt meer of minder PCIe porten.
Zo kan je nog waarschijnlijk een aantal andere dingen noemen. Je kan misschien ook RGB datjes opnoemen, maar dat zie je tegenwoordig op veel moederborden. Meer van als je niks specifieks zoekt, dan heb je het vaak ook niet nodig en gebruik je het toch niet.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Je kan meerdere quotes in 1 post kwijt.
Of de stock koeler voldoet, ligt aan je eisen qua geluid en temperatuur. Hij kan zeker genoeg koelen om je CPU niet te laten throttlen (wat Hackus dus bedoelt), maar zoals je in de review kan zien zijn er (veel) betere koelers.
Ik heb even geen moederbord bij de hand, maar let ook op het aantal aanstuurbare casefanheaders.
Pagina: 1