Tuinkachel onder overkapping met kunststof golfplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Topicstarter
Dag tweakers. Bij mijn huidige huurhuis staat er een mooie carport in de tuin omdat de vorige bewoners hun auto in de tuin parkeerden. Voor ons is dit echter niet nodig en gebruiken wij de carport nu als overdekte zitplek.

Nou wil ik in de koude avonden er ook nog kunnen zitten en vind ik een kleine houtkachel zeer gezellig.

Het zou ideaal zijn als deze half onder de overkapping kan staan met een pijp die naast en boven de overkapping uitsteekt. Nu maak ik mij echter zorgen over de temperatuur van de kachel en of dit kan in combinatie met kunstof golplaten.

Het zijn geloof ik doorzichtige PVC golfplaten.

Dit model kachel had ik in gedachten waarbij de afvoer pijp verlengt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.vuurkorfwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/700x500/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/o/bonfeu_bongiano_sp_3.jpg
Kan dit veilig onder de overkapping geplaatst worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou ervoor kiezen de pijp te verlengen tot boven de overkapping, anders blijft de rook hangen. Net wat ruimte tussen de kap en schoorsteen moet dat goedgaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn verschillende soorten golfplaat; de meesten zijn brandveilig maar niet smeltvast.

Ik denk dat je beter eerst kan navragen / uitzoeken wat voor platen je exact hebt liggen. Maar ook hoeveel (rest) warmte de kachel kan uitstralen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je zorgt dat de doorvoer een stuk breder is dan de pijp zal het wel loslopen. Je zou natuurlijk ook het kacheltje aan de rand van je afdak kunnen zetten, dan heb je dat probleem al veel minder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je wilt waarschijnlijk de uitlaat / schoorsteen van je kachel sowieso boven de overkapping uit laten komen in verband met wind (en dus rookslag) dus je zal dóór of óm het dak heen moeten gaan werken?

Zo'n schoorsteen wordt écht serieus heet dus je zal sowieso al iets moeten gaan doen als je dóór een PVC golfplaat heen wilt gaan afvoeren en daarbij 't spel ook nog waterdicht wilt houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 26-05-2019 14:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan je uit ervaring vertellen dat het makkelijk kan mits de warmte weg kan. Stralings warmte is hoe dan ook geen probleem. Wat wel kan gebeuren is vonkjes op je dak dat smelt puntjes achterlaat. Afhankelijk van wat je stookt wordt je golf dak ook flink vies als het geen flinke afloop heeft om schoon te spelen bij regen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling om hem aan de rand net onder de overkapping te plaatsen zodat hij niet in de regen staat. De pijp wordt inderdaad flink verlengd en gaat langs het dak er er niet doorheen.

Het ging mij ook meer op de warmte die opstijgt van de kachel, dat is natuurlijk afhankelijk van het stookgedrag.

Wellicht is het gewoon een kwestie van proberen en de temperatuur meten onder het dak boven de kachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
Volgens mij heb je dubbelwandige pijp. Dat zou hier wellicht kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:09
Anoniem: 298195 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:35:

Het ging mij ook meer op de warmte die opstijgt van de kachel, dat is natuurlijk afhankelijk van het stookgedrag.

Wellicht is het gewoon een kwestie van proberen en de temperatuur meten onder het dak boven de kachel.
Als er zo'n 1,5 meter tussen bovenkant kachel en de plaat hebt dan denk ik dat de zon voor een hogere temp zorgt. (als ie er vol op schijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik heb zoiets wel eens gezien bij een huis op Funda. Hun oplossing was een pijp vanaf de kachel diagonaal richting de rand van het afdakje, om daar een stuk naar boven te steken.
Mocht je bang zijn voor vonken op je kunstof dak, dan kan je er wellicht nog een vonkenvanger op zetten.

Dus zoiets:
      ||
======||  [afdak]
     //
    //
  //
 //
||
||
[Kachel]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1