Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanekS
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:19
Mijn vraag
De laptop van mijn zus heeft onlangs vochtschade opgelopen en start niet meer op. Ik heb aangeboden om deze laptop even na te lopen en de gegevens van haar SSD op een externe schijf te kopiëren. Nu zag ik vrij snel dat er een chip op het moederbord beschadigd is en ik denk dat dit de boosdoener is. (zie foto)

MB chip Lenovo 510S-14ISK

Helaas kan ik voor het model geen schematics vinden van het moederbord. Ik weet dus niet wat de functie van deze chip is. Zelf heb ik onvoldoende kennis van solderen (afgezien van de video's van Louis Rossmann op Youtube ;) ) en ik vroeg mij af of jullie denken dat het te repareren is. Het aanschaffen van een nieuw moederbord staat namelijk niet in verhouding tot de prijs van de laptop (vervangend MB bij Lenovo € 370).

Info hardware
  • Laptop: Lenovo Ideapad 510S-14ISK (model: 80TK)
  • Machine Type Number: 80TK006GMH
  • Moederbord / Part number: 5B20L45160
Bij voorbaat dank voor eventueel advies!

Beste antwoord (via JanekS op 29-05-2019 15:35)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
hm, wat je ziet is vaak niet het enige probleem.......

Als je mazzel hebt hebben de onderdelen de kortsluiting door het vocht en de corrosie het overleeft.
Met alcohol, of een pcb reiniger en een iets hardere kwast kan je het met zachte hand schoonmaken, maar je weet nooit of je ook alles wat onder de componenten zit ook afdoende weg krijgt.
Je zou op ic-type kunnen googelen, mss is het een standaard dingetje dan is hij eenvoudig te vervangen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tens
hm, wat je ziet is vaak niet het enige probleem.......

Als je mazzel hebt hebben de onderdelen de kortsluiting door het vocht en de corrosie het overleeft.
Met alcohol, of een pcb reiniger en een iets hardere kwast kan je het met zachte hand schoonmaken, maar je weet nooit of je ook alles wat onder de componenten zit ook afdoende weg krijgt.
Je zou op ic-type kunnen googelen, mss is het een standaard dingetje dan is hij eenvoudig te vervangen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zonder door te meten op de gok onderdelen vervangen die er beschadigd uitzien is (bij ingewikkelde pcb's zoals laptops) geen succesvolle methode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
-36- schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:26:
Zonder door te meten op de gok onderdelen vervangen die er beschadigd uitzien is (bij ingewikkelde pcb's zoals laptops) geen succesvolle methode
Dat beweert ook niemand, maar pas als je weet wat het is (een standaard iets, of een lenovo ic wat niet op de markt is) heeft het zin om te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Lijkt op een voedings ic als ik de bovenste regel van de chip door google haal.

Datasheet doorspitten en met de multimeter beetje rondprikken?
Eventueel een vervanger opzoeken en een nieuwe erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanekS
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:19
Bedankt voor jullie input. Ik ga het even schoonmaken. Mocht het daarna niet werken (die kans schat ik hoog in) dan ga ik even overleggen met mijn zusje wat ze eventueel nog meer kan ondernemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
JanekS schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:37:
Bedankt voor jullie input. Ik ga het even schoonmaken. Mocht het daarna niet werken (die kans schat ik hoog in) dan ga ik even overleggen met mijn zusje wat ze eventueel nog meer kan ondernemen
niet als een malle gaan borstelen, wel met beleid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en op ebay etc is ook geen replacement bord te vinden voor een geschikter prijsje?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Laptops met waterschade zijn afgeschreven. Dit is nu duidelijk kapot, maar er kan nog veel meer stuk zijn. De printplaat kan ook zijn doorgebrand of intern kortgesloten. Er kan op nog meer plekken vocht zijn terechtgekomen wat je nu nog niet hebt gezien.

Je kunt dit misschien oplossen, hoewel het nog niet zo makkelijk is om een onderdeel te vervangen op een meerlaags-print, maar aan de andere kant, als het onderdeel goedkoop te krijgen is, kapot is het toch al.

Zelfs al krijg je het weer aan de praat, dan kan ergens nog steeds water zitten wat de boel verder corrodeert zodat ie na een tijdje toch weer kapot gaat. Een laptop met waterschade gaat nooit meer betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:57:
Laptops met waterschade zijn afgeschreven. Dit is nu duidelijk kapot, maar er kan nog veel meer stuk zijn. De printplaat kan ook zijn doorgebrand of intern kortgesloten. Er kan op nog meer plekken vocht zijn terechtgekomen wat je nu nog niet hebt gezien.

Je kunt dit misschien oplossen, hoewel het nog niet zo makkelijk is om een onderdeel te vervangen op een meerlaags-print, maar aan de andere kant, als het onderdeel goedkoop te krijgen is, kapot is het toch al.

Zelfs al krijg je het weer aan de praat, dan kan ergens nog steeds water zitten wat de boel verder corrodeert zodat ie na een tijdje toch weer kapot gaat. Een laptop met waterschade gaat nooit meer betrouwbaar zijn.
als ik kijk hoe ze de retro machientjes ( ok dat is dan hooguit dubbelzijdige print en minder complex ) gewoon even onder de douche zetten als ze heel smerig zijn... en daarna met 99% Alcohol na spoelen..

en daarna nog een dag of wat laten drogen bij een luchtstroom.. dus tja, als het dan inderdaad toch al stuk is ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
SMSfreakie schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:30:
[...]

als ik kijk hoe ze de retro machientjes ( ok dat is dan hooguit dubbelzijdige print en minder complex ) gewoon even onder de douche zetten als ze heel smerig zijn... en daarna met 99% Alcohol na spoelen..

en daarna nog een dag of wat laten drogen bij een luchtstroom.. dus tja, als het dan inderdaad toch al stuk is ;)
Klopt, maar die staan niet aan als ze onder de douche worden gezet. Da's een wezenlijk verschil. De meeste electronica kan prima tegen water, zolang het niet aan staat. Als het aan staat treedt er meteen corrosie op en dan is het snel gebeurd met die dunne printspoortjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.U
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 21:53
Goed schoonmaken die plek! Kan met alcohol, water, voorzichtig afkrabben wat aangekoekt zit. Ook goed op andere plekken kijken waar eventueel corrosie kan zitten. Ik heb de ervaring dat een laptop met dergelijke plekken weer aan de praat te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

PhilipsFan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:57:

Ik heb hier toch echt andere ervaringen mee, zeker als je geen plannen hebt om ermee naar de maan te vliegen of je eigen kernreactor mee aan te sturen.

In de eerste plaats is de ene waterschade de andere niet: soms is een druppel genoeg geweest en kun je aan de corrosie om het component zien waar het terecht is gekomen. De rest van het bord is dan nog prima en de schade is vaak goed te herstellen door reinigen en waar nodig vervangen/opnieuw solderen. Het bord is dan prima te gebruiken. Je zult dit dus per geval moeten bekijken.

Verder zorgen deze ongenuanceerde opmerkingen ervoor dat prima bruikbare borden bij het vuilnis terecht komen en onnodig geld wordt uitgegeven. Zonde!

Full disclosure: ik doe dit soort werkzaamheden nu ca. 5 jaar. Omdat ik er een vaste baan naast heb boeit het me niet of ik hierdoor meer of minder reparatiewerk krijg, dat is niet mijn drijfveer. Voor mij is met mooi als defect spul weer bruikbaar gemaakt kan worden en niet op de stort verdwijnt.
Pagina: 1