Vloerverwarming + pallet kachel als bijverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 13:12

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
Ik sta op het punt om onze woning te verbouwen, 1 van die dingen die we willen laten doen is vloerverwarming en we zouden als sfeer en kostenbesparende maatregelen een pallet kachel van Nordic Fire willen plaatsen. De kruipruimte zal worden geïsoleerd.

Maar nu vroeg iemand mij terecht: verwarmd de pallet kachel niet voldoende en heb je die vloerverwarming dan wel nodig?

Goede vraag, dus wie weet dit / heeft de ervaring?

Bears and Bulls

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10

odan

The dark side is within all!

een pelletkachel kan zeer zeker een ruimte ruim voldoende verwarmen (en ook redelijk snel), maar dat zal natuurlijk ook liggen aan de grote van de ruimte en het type kachel.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is dan of je de pellet kachel als hoofdverwarming wilt gebruiken het hele jaar door? En wordt de vloerverwarming gevoed door een CV ketel of door een warmtepomp?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 10:34
Ik heb na isolerende maatregelen warmtepomp met vloerverwarming geïnstalleerd. Vloerverwarming houdt de temp continu op 18-19. Kleinste palletkachel gekozen voor 's avonds om de temp op bankhangtemperatuur te krijgen.
Die paar graden kosten geen moeite (want vloerverwarming doet eigenlijk alles), alleen in de koudste periodes gebruik ik meer dan één zak pallets per week.

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 26-05-2019 13:56 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
@odan De huiskamer is 70m2,@Tsurany de vloerverwarming zou inderdaad op de cv aangesloten worden.
@Tens op de manier zoals jij het gebruikt bespaar je waarschijnlijk niks op je stookkosten of toch wel?

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
mindcre8r schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:09:
@odan De huiskamer is 70m2,@Tsurany de vloerverwarming zou inderdaad op de cv aangesloten worden.
@Tens op de manier zoals jij het gebruikt bespaar je waarschijnlijk niks op je stookkosten of toch wel?
andere optie is: vloerverwarming continu op 21 graden terwijl dat niet nodig is, dus in die zin wel. Of de investering palletkachel snel is terugverdiend is de vraag idd, maar die is ook voor de sfeervolle vlammetjes en de anders aanvoelende warmte.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan

odan

als je voor sfeervolle vlammen een kachel wilt hebben is een pelletkachel imho niet de juiste keuze. ja het vlamt, maar het is geen openhaard of een allesbrander qua vlammen.

70m2 kunnen de meeste kachels wel aan zeker in combinatie met vloerverwarming die de temperatuur niet te ver zal laten zakken overdag als de kachel niet aan staat.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 14:56
Ik heb hier vloerverwarming (via warmtepomp) en een Nordic fire 7 pelletkachel.

Toen de warmtepomp nog niet aangesloten was hield de pelletkachel het huis goed warm.

Nu werkt de vloerverwarming automatisch en staat de pelletkachel in de winter vaak 's avonds aan. De vloerverwarming stopt dan door de thermostaat.

Denk er wel aan als je een stenen vloer neemt dat deze koud kan aanvoelen als de vloerverwarming stopt en de pelletkachel aan staat. Zelf heb ik een laminaat vloer dus heb er geen last van.

Je huis met alleen een pelletkachel verwarmen zou ook kunnen, alleen moet je dan wel elke 1 a 2 dagen pellets vullen alleen bij langer afwezig zijn gaat dat niet. Een pelletketel is dan makkelijker door de grotere bunker, alleen die plaats je niet prominent in de woonkamer.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
odan schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:43:
als je voor sfeervolle vlammen een kachel wilt hebben is een pelletkachel imho niet de juiste keuze. ja het vlamt, maar het is geen openhaard of een allesbrander qua vlammen.
Hoewel het maar een klein potje vuur is valt dat best wel mee. en in ben naar de bewoonde wereld verhuisd, wil mijn buren liever te vriend houden, dus geen open haard of houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Erwin_83 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:34:

Nu werkt de vloerverwarming automatisch en staat de pelletkachel in de winter vaak 's avonds aan. De vloerverwarming stopt dan door de thermostaat.
Als je de vloerverwarming stopt zal die afkoelen. Is niet zo erg als je een paar uurtjes anders stookt, maar als je bv een hele zondag palletkachel stookt is de vloer aardig afgekoeld en duurt het uren voordat je er warmte uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Wellicht niet voor jou maar ik heb expres een gashaard genomen (op fles) om toch wat extra warmte en sfeer te creëren in de avonden en mijn hoofdverwarming is vloerverwarming op een warmtepomp.

Niet de goedkoopste maar wel mogelijk zonder de buren lastig te vallen en toch “echte” vlammen en warmte te hebben.

De praktijk moet nog uitwijzen of het werkt, oplevering is september.
Ik heb ruim 90m2 maar zit gedeelte waar ook de haard staat is denk ik 50m2.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Tens schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:52:
[...]

Hoewel het maar een klein potje vuur is valt dat best wel mee. en in ben naar de bewoonde wereld verhuisd, wil mijn buren liever te vriend houden, dus geen open haard of houtkachel.
jaren een houtkachel/allesbrander gehad en nu al weer 6-7 jaar een pelletkachel maar dat is toch echt een gigantisch verschil in vlammen ;)

en ja buren te vriend houden. zolang als je geen gekke dingen doet met wat je verbrandt moet je wel erg grote zeurburen hebben willen ze er last van hebben.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@odan ik zou dat niet onderschatten. Hout verbranden zorgt voor een enorme lokale luchtvervuiling en komt terecht meer in het vizier van de beleidsmakers. Veel mensen hebben geen probleem met occasioneel stoken voor de gezelligheid maar van elke avond in de stank zitten worden de meesten niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
Goede adviezen, ook ervaring met de verschillende merken pelletkachels? NF vind ik hele mooie vlammen geven maar dat zegt niks over de betrouwbaarheid.

Bears and Bulls

Pagina: 1