EXCEL Horizontaal zoeken, tweede regel weergeven....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In een schema staan percentielen toegekend aan een ruwe score. Deze staan onder elkaar (op een ander tabblad dan waar ik de formule wil hebben). Ik wil dat Excel de ruwe score uit andere cel (in dit geval L12) opzoekt, en dan het percentiel weergeeft die er onderstaat (in de regel er onder dus). Daarnaast moet er, als de ruwe score niet in de regel staat een - weergegeven worden (dit mag geen 0 zijn).

De formule die ik nu heb geeft keurig een - aan als de ruwe score niet in de rij staat, maar hij geeft niet het percentiel aan dat er onder staat, dan geeft hij altijd een 0 aan.

=ALS(ISNB(HORIZ.ZOEKEN(L12;'Rijtjes, laten staan!'!C30:N31;2;));"-";)

Hopelijk is mijn vraag duidelijk. Wie kan me helpen wat ik fout doe?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas begrijp ik niet helemaal wat u bedoelt.

In een andere cel heb ik deze formule succesvol toegepast:
=HORIZ.ZOEKEN(L12;'Rijtjes, laten staan!'!$B$16:$AG$17;2;)

De waarde is L12 is echter altijd beschikbaar in de rij. Dat is bij deze rij helaas niet zo. Vandaar dat ik eigenlijk alleen toe wil voegen dat als de waarde niet beschikbaar is er een - moet komen staan. Maar daarbij gaat het dus fout. Wellicht geeft dat nog een aanvulling waardoor u mijn vraag beter begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De offset die je nu meegeeft is 2, volgens mij moet dat 1 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Dan zou ik dus de laatste 2 moeten vervangen door een 1 nietwaar? Dan heeft hij nog steeds een 0 aan helaas.
Zelf heb ik het vermoeden dat ik de ALS niet moet gebruiken omdat die dus altijd WAAR of ONWAAR geeft. En dat wil ik dus niet er moet een percentiel uit komen of een -.
(Percentiel 0 staat er niet bij, het begint bij 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:20

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik ben visueel ingesteld en je tekstuele verwijzingen zijn mij niet altijd even helder. Daarnaast haal je verscheidene zaken door elkaar als het aankomt op de formules zelf.

Je oorspronkelijke formule vertalend in gewoon NL:
Als(niet gevonden waarde in L12 op basis van een niet-exacte match, m.a.w bij niet-gevonden de eerste hogere en gebruikt de waarde van eentje lager (en ik vermoed dat ie altijd wat vind) ergens in C30:N30 op anderTabblad )
Doe dan "-"
En anders doe niets [en dat zal waarschijnlijk jouw nul verklaren, mogelijkerwijs hebben je cellen de eigenschap dat het getalcellen zijn?]

Daarnaast heb je (in ieder geval in Office2016) de functie ALS.NB

Vermoedelijk is de correcte formule
code:
1
=ALS.NB(HORIZ.ZOEKEN(L12;'Rijtjes, laten staan!'!C30:N31;2;0);"-")

Dus na je 2 komt de 0 van exacte overeenkomst, hij moet iets wel of niet vinden.

[ Voor 2% gewijzigd door GRDavies75 op 27-05-2019 13:51 . Reden: wel correct non-exacte match uitleggen ]

Pagina: 1