Auto antenne afgebroken - makkelijk zelf te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28
Probleem/vraag:
De antenne van mijn auto is afgebroken, dit is al sinds de vorige eigenaar, maar dacht laat ik eens kijken of ik het kan fixen (heb soms slechte radio ontvangst). Vraag is dus of dat zelf makkelijk te doen is.

Zelf al gedaan:
- nieuwe antenne gekocht met schroefjes: https://bit.ly/30IPr8Z
- gekeken naar het voetje wat er nog op zit en me af zitten vragen hoe ik dit moet aanpakken. Ben een totale autoleek en heb geen idee. Zie hieronder voor de foto.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BrngMBc/20190524-163104.jpg

Het lijkt mij dat dat schroefje is afgebroken in het voetje somehow. Iemand enige ervaring hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 25-05-2019 20:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon dat hele ding eruit schroeven middels dat scharnierschroefje op de zijkant. Denk niet dat het gekochte ding lukt, want daarvoor heb je in de voet ook een schroefgat nodig. Zo te zien heb je die niet.

Maar welk merk+type auto heb je?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 19:30
Valt het midden stuk niet los te draaien. Dat is meestal gewoon een schroefdraad stuk met plastic eromheen.
Eventueel een goede tang erop en ff een slag naar links geven, voor zelfde geld draai je het afgebroken stuk er zo uit en kan je nieuwe er zo in draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gat is het midden boren (6 of 8 mm) , taps toelopende punttang c.q schroevendraaier er inzetten en eruit draaien?

Meestal zitten die dingen erin geschroeft, je wilt dus grip krijgen op het afgebroken stuk. Dat bereik je alleen door er iets in te doen waardoor het geheel kan meedraaien.

Maar de foto is niet extreem duidelijk. Kan je niet een wat netter macro shot maken van de voorkant én de zijkant?

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 25-05-2019 21:46 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Room42 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 21:04:
Volgens mij moet je gewoon dat hele ding eruit schroeven middels dat scharnierschroefje op de zijkant. Denk niet dat het gekochte ding lukt, want daarvoor heb je in de voet ook een schroefgat nodig. Zo te zien heb je die niet.

Maar welk merk+type auto heb je?
Een Kia Rio uit 2005.
Notna schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 21:45:
Gat is het midden boren (6 of 8 mm) , taps toelopende punttang c.q schroevendraaier er inzetten en eruit draaien?

Meestal zitten die dingen erin geschroeft, je wilt dus grip krijgen op het afgebroken stuk. Dat bereik je alleen door er iets in te doen waardoor het geheel kan meedraaien.

Maar de foto is niet extreem duidelijk. Kan je niet een wat netter macro shot maken van de voorkant én de zijkant?
Dit klinkt wel als een oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mn6tW9c/20190526-125257.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xSCfFTy/20190526-125301.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wwR37S6/20190526-125306.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KV404VZ/20190526-125321.jpg

Hier wat betere (hopelijk) foto's.

Ik krijg geen grip op - wat ik denk dat het is - het afgebroken schroefje in het midden van dat metalen ronde unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:29
Waarschijnlijk moet je het hele voetje vervangen. Er zit een kabel aan. Met het losdraaien van dat schroefje aan de zijkant schiet je niks op. Voetje is meestal niet echt moeilijk te vervangen maar soms moet je best wat spul losdraaien. Wat voor auto is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Het ziet eruit als een Kia Rio uit 2005. Klopt dat @WizZie-?

offtopic:
.Maarten denkt nu dat ik een of andere guru ben die auto's op basis van een antenne kan herkennen. :+

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 26-05-2019 17:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 14:50
Je kunt een linksdraaiende tap proberen. Daarvoor boor je een klein gaatje in het midden van het stuk dat er uit moet en doordat de tap zichzelf vast draait linksom draait deze zich klem waardoor je het afgebroken stukje mee los draait.

https://www.gamma.nl/asso...jderset-3-18-mm/p/B401074

Edit: oh en voor het boren even een gaatje in het midden van het boutje slaan met een centenpunt. Daarmee voorkom je wandelen van de boor.

[ Voor 18% gewijzigd door titan1901 op 26-05-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Room42 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:45:
[...]

Het ziet eruit als een Kia Rio uit 2005. Klopt dat @WizZie-?

offtopic:
.Maarten denkt nu dat ik een of andere guru ben die auto's op basis van een antenne kan herkennen. :+
Ja, zie tweede post bovenaan ;) Maar toch knap.

Klinkt goed titan1901, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
WizZie- schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:24:
Ja, zie tweede post bovenaan ;) Maar toch knap.
Haha! Je denkt toch niet echt dat ik dat wist zonder jouw post, he? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Nieuwe antenne voet bestellen en monteren.

Aka hemeltje los maken en genoeg ruimte maken zodat je de moer los kan krijgen.

Alles weer aansluiten en controleren, daarna hemeltje weer vast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 23:33
Oh ja, even het hemeltje weer vastzetten. Voor een zelfbenoemde auto leek.

Als je de voet wil vervangen moet de hemel er uit, zoals correct gezegd word. Maar dat is heel erg veel makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe het precies bij een Rio zit, maar in de meeste auto's is dat een hels karwei.

En waarom? Omdat de antenne afgebroken is, die je er gewoon uit kan halen met meerdere manieren? Er zijn 100 manieren om dolgedraaide schroeven los te krijgen, dat kan hier ook gewoon.
Dat is een heel stuk makkelijker als de hele voet vervangen.

Ik zou als eerste beginnen met een goed passende kruiskop schroevendraaier. Er in zetten, en een paar tikken op geven. Hopelijk krijgt de schroevendraaier dan wat grip, en kan je hem gewoon los draaien. Een paar tikken helpt vaak ook om het wat makkelijker los te krijgen.

Als dat niet werkt zou ik gewoon gelijk overstappen naar uitboren. Als je daar een boor op zet, en je laat hem naar links draaien denk ik ook dat het er zo uit komt. Het kan nooit heel erg strak zitten.

Of inderdaad zo'n tappenset,je hebt ze ook als bitjes voor de boormachine, (waarschijnlijk makkelijker voor de meeste mensen) of de dremel er op, en er een slot in slijpen.
https://www.toolmax.nl/si...-verwijder-set-50-mm.html

Er zijn tig manieren om dit er uit te krijgen zonder de hele voet te moeten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 27-05-2019 03:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
WEBGAMING schreef op maandag 27 mei 2019 @ 02:57:
Oh ja, even het hemeltje weer vastzetten. Voor een zelfbenoemde auto leek.

Als je de voet wil vervangen moet de hemel er uit, zoals correct gezegd word. Maar dat is heel erg veel makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe het precies bij een Rio zit, maar in de meeste auto's is dat een hels karwei.

En waarom? Omdat de antenne afgebroken is, die je er gewoon uit kan halen met meerdere manieren? Er zijn 100 manieren om dolgedraaide schroeven los te krijgen, dat kan hier ook gewoon.
Dat is een heel stuk makkelijker als de hele voet vervangen.

Ik zou als eerste beginnen met een goed passende kruiskop schroevendraaier. Er in zetten, en een paar tikken op geven. Hopelijk krijgt de schroevendraaier dan wat grip, en kan je hem gewoon los draaien. Een paar tikken helpt vaak ook om het wat makkelijker los te krijgen.

Als dat niet werkt zou ik gewoon gelijk overstappen naar uitboren. Als je daar een boor op zet, en je laat hem naar links draaien denk ik ook dat het er zo uit komt. Het kan nooit heel erg strak zitten.

Of inderdaad zo'n tappenset,je hebt ze ook als bitjes voor de boormachine, (waarschijnlijk makkelijker voor de meeste mensen) of de dremel er op, en er een slot in slijpen.
https://www.toolmax.nl/si...-verwijder-set-50-mm.html

Er zijn tig manieren om dit er uit te krijgen zonder de hele voet te moeten vervangen.
Nice! Let's try it. Niet vandaag of morgen, maar ik zal het resultaat wel een keer posten.
Room42 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:37:
[...]

Haha! Je denkt toch niet echt dat ik dat wist zonder jouw post, he? :o
Ik ben even naar de winkel! Kuch ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:02
Anoniem: 320788 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:25:
Nieuwe antenne voet bestellen en monteren.

Aka hemeltje los maken en genoeg ruimte maken zodat je de moer los kan krijgen.

Alles weer aansluiten en controleren, daarna hemeltje weer vast zetten.
Waarom zou het hemeltje er uit moeten? Meestal - uitzonderingen daargelaten - zit de antenne gewoon achter de console waarin de binnenverlichting zit + eventuele knopjes van een schuif/kanteldak.

Geen idee of dit het juiste model Rio is:
Afbeeldingslocatie: https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/ftp/recoautos_2/000/001/543/000001543785.jpeg
Maar indien ja kun je de antenne voet bevestiging zeer waarschijnlijk gewoon vinden onder het kapje in het midden zonder de hemel los te halen. Als dat het geval is, dan is dat veruit de makkelijkste oplossing. Schroefdraad uitboren is ook zelf te doen maar voor een eerste keer is de kans op succes niet zo hoog ;) en het is veel meer geklier dan kapje loshalen, moertje loshalen, voet er af, nieuwe voet er op en moertje weer vastzetten gevolgd door kapje terug klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 23:33
Foutje

[ Voor 95% gewijzigd door WEBGAMING op 27-05-2019 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:36

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kan je niet beter bij de sloop of dealer een originele antenne schoren, de schroef op het dak losmaken (dan komt het deel waar de spriet in geschroefd zit los van het voetje) en spriet plus verstelbare deel van het voetje omwisselen?
Dan kan het onderste deel van het voetje gewoon blijven zitten namelijk.

Het voetje uit het dak demonteren gaat heel veel werk worden namelijk, want de kabel zit heel waarschijnlijk vast aan het voetje en om die te wisselen moet je dashboard behoorlijk uit elkaar.

Alternatief is met linksdraaiende boren een gaatje in het restant van het draadeind boren (oplopend tot de kleinste maat schroefextractor past), maar dat zal alleen al aan boren het nodige kosten.

En waarom linksdraaiende boren? Omdat je dan geen risico loopt dat het restant zich steeds vaster gaat trekken. Maar linksdraaiende boren ga je alleen niet in de koopjesbak van bouwmarkt vinden, maar een specialty die alleen bij de betere gereedschapshandel verkrijgbaar is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
deepbass909 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:17:
kan je niet beter bij de sloop of dealer een originele antenne schoren, de schroef op het dak losmaken (dan komt het deel waar de spriet in geschroefd zit los van het voetje) en spriet plus verstelbare deel van het voetje omwisselen?
Dan kan het onderste deel van het voetje gewoon blijven zitten namelijk.

Het voetje uit het dak demonteren gaat heel veel werk worden namelijk, want de kabel zit heel waarschijnlijk vast aan het voetje en om die te wisselen moet je dashboard behoorlijk uit elkaar.

Alternatief is met linksdraaiende boren een gaatje in het restant van het draadeind boren (oplopend tot de kleinste maat schroefextractor past), maar dat zal alleen al aan boren het nodige kosten.

En waarom linksdraaiende boren? Omdat je dan geen risico loopt dat het restant zich steeds vaster gaat trekken. Maar linksdraaiende boren ga je alleen niet in de koopjesbak van bouwmarkt vinden, maar een specialty die alleen bij de betere gereedschapshandel verkrijgbaar is.
Die zit met een o ring onder het moertje ;)

Moeilijker dan dit gaat het niet zijn verwacht ik, weliswaar voor een focus maar zal zeer waarschijnlijk voor een Kia niet anders zijn:
YouTube: Ford Focus 2 - abgebrochene Antenne wechseln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

melcon schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:37:
[...]

Waarom zou het hemeltje er uit moeten? Meestal - uitzonderingen daargelaten - zit de antenne gewoon achter de console waarin de binnenverlichting zit + eventuele knopjes van een schuif/kanteldak.
Ik heb alleen auto's gereden met antenne achter op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Emielvanputten Aha ja dan werkt het iets anders als wanneer die op het dak zit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Achter op op het dak..
Dus ook hemeltje los.

Maar als hij voor exact op de plek van de hemelverlichting zit, dan zou het logisch zijn als je hem via daar los kan maken en vervangen.
Pagina: 1