Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ik wil de fotografie hobby weer gaan oppakken maar ik twijfel nog over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

2 jaar geleden heb ik mijn set verkocht (D5300 + Tamron 150-600mm + 18-55mm kitlens). Dat was destijds deels vanwege tijd en geldgebrek. Nu heb ik echter weer meer tijd en ook wat extra geld te besteden.

Waarvoor had ik zo'n super tele nodig? Vliegtuigspotten! Voor de rest maakte ik eigenlijk niet zo vaak foto's. Maar eigenlijk zou ik dat wel willen gaan doen. De kans is zeker aanwezig dat ik ook weer wil gaan vliegtuigspotten, maar dat zal niet het primaire doel zijn. Ik wil ook wat vaker de natuur intrekken om foto's te maken en natuurlijk de bekende city tripjes. Daarnaast wil ik ook al een tijdje wat gaan doen met m'n schaalmodellen fotograferen. Eigenlijk zou ik het allerliefste ook nog willen gaan experimenteren met video's maar dan kan ik alweer beter kijken naar mirrorless denk ik..

Maar goed, dan resteert dus de vraag: hoe pak ik dit het beste aan?
De 150-600mm was een vrij log apparaat voor vrij specifieke doeleinden. Aangezien ik nu wat algemener ga oriënteren vind ik zo'n lens geen slimme keus.

Ik twijfel nu dus heel erg over een Tamron 18-400mm lens. Dan zou ik eigenlijk het beste van 2 werelden combineren en ben ik in 1x klaar. Maar dan begin ik eigenlijk gelijk alweer te twijfelen of het niet slimmer is om bijvoorbeeld een lichtsterke prime <100mm te kopen en een 100-300mm voor als je de range eens nodig hebt.

Mijn budget is 1500-2000 euro overigens.

Lang verhaal kort komt het dus eigenlijk neer op de vraag in hoeverre zo'n all-round lens zich staande kan houden tegenover 2 of 3 lenzen die binnen hetzelfde bereik vallen.

En daarnaast zal ik zelf nog moeten nadenken over hoe belangrijk ik video's vind want dan is mirrorless misschien slimmer. Maar dan heb je weer veel minder keus qua objectieven, helemaal als je enigszins tele zou willen (binnen mijn budget).

Alle input wordt zoals altijd gewaardeerd!

Tesla M3LR '21

Beste antwoord (via London op 01-06-2019 23:24)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Philip Ross schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:35:
[...]

De M lijn bestond wel al voor dat ze de R lijn hadden. Ze zijn er mee begonnen in de tijd dat iedereen een mirrorless lijn begon en ze niet achter konden blijven. De vraag is dus hoe veel aandacht ze er aan willen blijven geven nu ze 2 mirrorless lijnen hebben.
Canon had dit jaar een presentatie gegeven over hun strategie: De M lijn als gebruiksvriendelijke camera voor een relatief lage prijs, kleine lenzen, kleine zooms, prio op gebruiksgemak, gewicht en compactheid.

De M lijn verkoopt heel goed, vandaar dat Canon heeft bevestigd dat ze deze lijn zullen blijven ondersteunen en doorontwikkelen. Volgens de geruchten komen er dit jaar nog upgrades uit voor de M5 (mkII) en een "M500". Met de 11-22, 22/2, 28 Macro, 32/1.4, 15-45, 18-150, 55-200 heeft de M lijn een goede basis. Daarbij kun je met de adapter (zonder verlies van functionaliteit) de EF of EF-S lenzen gebruiken.

Wel is een overstap van EF-M lenzen naar R-mount niet mogelijk. Dat is wel klote als je je M body ooit vervangt voor een R body.

Maar even terug komen op de eerste vraag: De Tamron 18-400 op een M5 of M50 vind ik niet fijn werken qua ergonomie. De grip van de M camera vind ik daarvoor te klein. Ik heb vrij 'normaal formaat' handen en de lens is naar mijn mening te zwaar voor een fijne balans.
Iets concreter uitgelegd: Als je wil zoomen laat je vaak je grip op de lens iets losser of helemaal los, om de zoomring te gebruiken. Hierdoor hou je met je andere hand de body iets steviger vast. Met de kleine grip van de M50 ben je gewoon best hard aan het knijpen om dit nog stabiel te houden. Dit is uiteraard persoonlijk, maar ik kan je aanraden om het eerst uit te proberen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 10:58
Ik werk zelf al jaren met 2 lenzen in combi met mijn Nikon D7100. Een Nikon 16-85 VR II F 3.5-5.6 lens voor portretten, landschap (groothoek), mensen, feesten, soms een beetje sport dichtbij, steden en architectuur. Mijn Tamron 70-200 mm F 2.8 gebruik ik voor macro (maar ik ben zeker geen serieuze macro fotograaf, gewoon beetje experimenteren), zeilwedstrijden (vooral als de boten wat verder weg zijn), situaties op reis waar ik ver moet inzoomen zoals bijvoorbeeld de safari's en wilde dieren. Wat ik zelf mis is een derde lens voor de korte afstanden, maar wel lichtsterk. Gisteren weer eens bij KE (Rotterdam, KE-Foka), geweest en die adviseren dan een mooie Sigma 18-35 mm F 1.8 van 800 euro. Maar dat is (in tegenstelling tot hun advies!) gewoon een DX lens en dus niet proof voor een eventuele toekomstige overstap naar fullframe.

Met welke body wil je gaan werken met de Tamron 18-400? Ik vind deze lens wel tricky hoor, geen vast diafragma van F 3.5 tot zelfs F 6.3! Dus op 400 mm kan je alleen in F 6.3 werken. Is dat wel handig met vliegtuigspotten? Wil je een vliegtuig op 400 mm niet op tenminste F 4.5 of nog een groter diafragma fotograferen?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
stormbreaker schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:17:
Ik werk zelf al jaren met 2 lenzen in combi met mijn Nikon D7100. Een Nikon 16-85 VR II F 3.5-5.6 lens voor portretten, landschap (groothoek), mensen, feesten, soms een beetje sport dichtbij, steden en architectuur. Mijn Tamron 70-200 mm F 2.8 gebruik ik voor macro (maar ik ben zeker geen serieuze macro fotograaf, gewoon beetje experimenteren), zeilwedstrijden (vooral als de boten wat verder weg zijn), situaties op reis waar ik ver moet inzoomen zoals bijvoorbeeld de safari's en wilde dieren. Wat ik zelf mis is een derde lens voor de korte afstanden, maar wel lichtsterk. Gisteren weer eens bij KE (Rotterdam, KE-Foka), geweest en die adviseren dan een mooie Sigma 18-35 mm F 1.8 van 800 euro. Maar dat is (in tegenstelling tot hun advies!) gewoon een DX lens en dus niet proof voor een eventuele toekomstige overstap naar fullframe.

Met welke body wil je gaan werken met de Tamron 18-400? Ik vind deze lens wel tricky hoor, geen vast diafragma van F 3.5 tot zelfs F 6.3! Dus op 400 mm kan je alleen in F 6.3 werken. Is dat wel handig met vliegtuigspotten? Wil je een vliegtuig op 400 mm niet op tenminste F 4.5 of nog een groter diafragma fotograferen?
Dank voor de post.

Ik ga waarschijnlijk een Canon 77D kopen. Het klopt dat F4.5 wenselijker zou zijn dan F6.3 maar daar is mijn budget denk ik niet naar. De 150-600mm tikte ook F6.3 aan op 600mm en opzich kwam ik daar prima mee uit de voeten.

Heb ook al wat reviews bekeken van de 18-400mm en de consensus is eigenlijk dat het een jack of all trades maar een master of none is.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 15:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Lenzen presteren voor zover ik weet niet het best op hun uitersten, dus voor IQ kun je beter voor primes gaan. Om een hoop gezeul en gewissel te voorkomen is een superzoom wel fijn natuurlijk.
Als je een cropsensorcamera koopt heb je natuurlijk wat extra vergroting :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik vraag mij af of een beter lens met minder bereik met bijv. een extension ring niet beter presteert.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DukeBox schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:44:
Ik vraag mij af of een beter lens met minder bereik met bijv. een extension ring niet beter presteert.
Dat antwoord is makkelijk, nee. Een TC (tele-converter) werkt niet op 18-200 18-70 18-105 etc lenzen. Voor een TC heb je een tele nodig, liefst een echt goede zoom (70-200) of een prime.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:40
Je vraag valt te ontleden in meerdere aspecten. Voorkeur, Praktisch, Image quality.

Ik ben zelf fan van Primes. Als werkend fotograaf beschik ik over alle benodigde zooms, en inmiddels 2 primes 35mm en 85mm. De lenzen die verreweg het meest gebruikt worden zijn de primes. Het lopen om je kader en perspectief te kiezen doet wonderen voor mijn composities. Ik leer mijn lenzen goed kennen, als in zoveel scherpte diepte op zoveel afstand. Bij zoomlenzen is dat altijd wat variabeler en vond ik het moeilijker in te schatten. Canon heeft ook relatief goedkopere oudere primes á €100 tot €400, die het dikke prima doen. Je kan jezelf dus afvragen hoe je het liefste fotografeert.

Praktisch vragen sommige situaties om snel te switchen tussen brandpuntsafstanden. Ofwel of een tweede body of zoomlenzen. En in sommige situaties zijn primes gewoon echt niet handig. In andere juist weer essentieel. Stel je zelf de situaties voor die je tegen gaat komen, komen primes praktisch uit? Of is een combinatie (primes + telezoom) juist handig?

Kwa image quality is de stelregel primes zijn beter dan zooms. Gaat lang niet altijd meer op. Maar stiekem vaak toch wel. Zeker superzooms, 18-400 moeten zoveel bereik hebben dat je ergens op inlevert. Daarnaast ben ik ook geen fan van een variabel diafragma. Maar goed, een constant diafragma over het gehele zoom bereik is een klasse hoger dan je waarschijnlijk uit wil geven.

écht praktisch advies over welke lenzen de beste koop zijn kan ik je helaas niet geven. Ik hou het simpelweg niet bij. Wél kan ik vertellen dat toen ik fotografie leerde met een 18-55 en 55-200 een heel end kwam. een nifty fifty prime er bij en een efs 60mm macro was echt super. Overigens heb ik de 60mm macro nog, als je die voor een vriendelijk prijsje over wilt nemen, stuur me een pm.

Bottomline, mijn uitgangspunt zou idd zijn telezoom + primes voor het kortere gedeelte. Kijk vooral ook even naar de mirrorless opties, eye tracking autofocus kan echt een meerwaarde bieden bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:11
Als je niet wilt wisselen van lenzen en het budget hebt: Sony RX10 IV. Een stuk scherper dan de Tamron 18-400. De autofocus van deze camera is ook beter dan van menig dslr. De beeldkwaliteit is iets minder, maar je moet echt gaan pixelpeepen om dat te zien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Nomad schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:00:
Dat antwoord is makkelijk, nee.
[..]
liefst een echt goede zoom (70-200) of een prime.
Dan spreek je mijn suggestie (en jezelf) toch tegen ?
18-400 -> 70-200 is bij mij nog steeds een minder bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:11
DukeBox schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Dan spreek je mijn suggestie (en jezelf) toch tegen ?
18-400 -> 70-200 is bij mij nog steeds een minder bereik.
Nee, hij spreekt zichzelf niet tegen. Hij zegt alleen dat een tc enkel (goed) werkt met een 70-200 achtige lens of een (tele)prime.
Maar ik snap je punt: je bedoelt zelf waarschijnlijk ook een 70-200.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 26-05-2019 11:12 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Universal Creations schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:11:
Nee, hij spreekt zichzelf niet tegen.
Hoe moet ik het dan lezen ?

Ik stel voor (als reactie op TS om een 18-400 te gebruiken):
Ik vraag mij af of een betere lens met minder bereik met bijv. een extension ring niet beter presteert.
Nomad antwoord:
Nomad schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:00:
Dat antwoord is makkelijk, nee.
Maar in dezelfde post schrijft hij:
Voor een TC heb je een tele nodig, liefst een echt goede zoom (70-200) of een prime.
Oftewel, eerst geeft hij aan dat een (tele) zoom lens i.c.m. een extension een dikke 'nee' is en vervolgens geeft ie aan dat je die het liefst met een goede (tele) zoom gebruikt... nou schiet mij maar lek want ik snap er helemaal niets meer van.

edit:
Universal Creations schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:11:
Maar ik snap je punt: je bedoelt zelf waarschijnlijk ook een 70-200.
Ja, dat schrijf ik toch ook ?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 26-05-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DukeBox schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:23:
[...]

Hoe moet ik het dan lezen ?

Ik stel voor (als reactie op TS om een 18-400 te gebruiken):

[...]

Nomad antwoord:

[...]

Maar in dezelfde post schrijft hij:

[...]

Oftewel, eerst geeft hij aan dat een (tele) zoom lens i.c.m. een extension een dikke 'nee' is en vervolgens geeft ie aan dat je die het liefst met een goede (tele) zoom gebruikt... nou schiet mij maar lek want ik snap er helemaal niets meer van.

edit:

[...]

Ja, dat schrijf ik toch ook ?
toon volledige bericht
Grappemaker :|

Jij schrijft "een lens met minder bereik nemen"...niet "lenzen".. Zodoende denk ik dat jij ipv een 18-400 een lens met minder bereik voorstelt, zoals een 18-200 of 18-105, waarbij je dan een TC adviseert ernaast.
En daar reageer ik op dat dat een slecht idee is. Immers nergens geef jij aan dat hij meerdere lenzen moet kopen. Dus om het normale bereik af te dekken zal je ergens rond de 18mm moeten beginnen, en vervolgens is je suggestie een TC.
Als jij met "een lens met minder bereik" doelt op alles met minder dan 40x zoom, tja dan is je suggestie wel echt geen klap waard want dat is nagenoeg elke lens die bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 26-05-2019 11:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
analogworm schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:10:
Je vraag valt te ontleden in meerdere aspecten. Voorkeur, Praktisch, Image quality.

Ik ben zelf fan van Primes. Als werkend fotograaf beschik ik over alle benodigde zooms, en inmiddels 2 primes 35mm en 85mm. De lenzen die verreweg het meest gebruikt worden zijn de primes. Het lopen om je kader en perspectief te kiezen doet wonderen voor mijn composities. Ik leer mijn lenzen goed kennen, als in zoveel scherpte diepte op zoveel afstand. Bij zoomlenzen is dat altijd wat variabeler en vond ik het moeilijker in te schatten. Canon heeft ook relatief goedkopere oudere primes á €100 tot €400, die het dikke prima doen. Je kan jezelf dus afvragen hoe je het liefste fotografeert.

Praktisch vragen sommige situaties om snel te switchen tussen brandpuntsafstanden. Ofwel of een tweede body of zoomlenzen. En in sommige situaties zijn primes gewoon echt niet handig. In andere juist weer essentieel. Stel je zelf de situaties voor die je tegen gaat komen, komen primes praktisch uit? Of is een combinatie (primes + telezoom) juist handig?

Kwa image quality is de stelregel primes zijn beter dan zooms. Gaat lang niet altijd meer op. Maar stiekem vaak toch wel. Zeker superzooms, 18-400 moeten zoveel bereik hebben dat je ergens op inlevert. Daarnaast ben ik ook geen fan van een variabel diafragma. Maar goed, een constant diafragma over het gehele zoom bereik is een klasse hoger dan je waarschijnlijk uit wil geven.

écht praktisch advies over welke lenzen de beste koop zijn kan ik je helaas niet geven. Ik hou het simpelweg niet bij. Wél kan ik vertellen dat toen ik fotografie leerde met een 18-55 en 55-200 een heel end kwam. een nifty fifty prime er bij en een efs 60mm macro was echt super. Overigens heb ik de 60mm macro nog, als je die voor een vriendelijk prijsje over wilt nemen, stuur me een pm.

Bottomline, mijn uitgangspunt zou idd zijn telezoom + primes voor het kortere gedeelte. Kijk vooral ook even naar de mirrorless opties, eye tracking autofocus kan echt een meerwaarde bieden bijvoorbeeld.
toon volledige bericht
Dankjewel voor de uiteenzetting!

Ik ga de Tamron 18-400 niet kopen. Ik denk dat ik ook gezien de toekomst maar ga hebben aan verschillende lenzen voor verschillende doeleinden.

De mirrorless optie houd ik zeker open (met name voor het filmaspect). Vooral de Canon M50 vind ik een interessante optie.

https://www.cameranu.nl/n...45mm-is-stm-50mm-ef-mount zo'n set vind ik bijvoorbeeld al heel erg tof. Kan ik er nog een fatsoenlijke tele bijzoeken en dan heb ik volgens mij prima materiaal om weer mee te gaan schieten.

@Universal Creations die Sony is interessant maar ik voel niet zoveel voor een compact cam. Ik vind juist de mogelijkheid om te wisselen zo fijn bij DSLR/mirrorless. Daarnaast denk ik dat ik voor het geld van zo'n IV op mirrorless & DSLR gebied betere opties kan krijgen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Nomad schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:35:
Jij schrijft "een lens met minder bereik nemen"...niet "lenzen"..
Ja, je leest het goed. En bereik geld voor 2 kanten, begin en eind.

Ik krijg het idee dat je helemaal niet ingaat op de TS, ik reageer alleen maar op de post van TS, anders had ik wel iemand gequote.
Maar dan begin ik eigenlijk gelijk alweer te twijfelen of het niet slimmer is om bijvoorbeeld een lichtsterke prime <100mm te kopen en een 100-300mm voor als je de range eens nodig hebt.
Hij geeft zelf al aan dat hij twijfelt tussen 1 of meerdere (2) lenzen, daarom mijn suggestie om voor een betere lens te gaan met minder bereik i.c.m. een teleconverter.

TS schrijft in zijn 2e post zelf ook al dat een lens met een extreem bereik nogal een compromis is.
Prijstechnisch lijkt mij dat een optie om te overwegen. Zonder TC heb je dan een veel betere lens en mét TC zal hij niet veel anders presteren dan de voorgestelde lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
London schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Dankjewel voor de uiteenzetting!

Ik ga de Tamron 18-400 niet kopen. Ik denk dat ik ook gezien de toekomst maar ga hebben aan verschillende lenzen voor verschillende doeleinden.

De mirrorless optie houd ik zeker open (met name voor het filmaspect). Vooral de Canon M50 vind ik een interessante optie.

https://www.cameranu.nl/n...45mm-is-stm-50mm-ef-mount zo'n set vind ik bijvoorbeeld al heel erg tof. Kan ik er nog een fatsoenlijke tele bijzoeken en dan heb ik volgens mij prima materiaal om weer mee te gaan schieten.

@Universal Creations die Sony is interessant maar ik voel niet zoveel voor een compact cam. Ik vind juist de mogelijkheid om te wisselen zo fijn bij DSLR/mirrorless. Daarnaast denk ik dat ik voor het geld van zo'n IV op mirrorless & DSLR gebied betere opties kan krijgen.
Pfoe, zelf wacht ik met smart op een volgende generatie full frame mirrorless van Canon. Niet per sé een fanboy, maar wel een vendor lock in. Een m50 schijnt in aziatische landen heel populair te zijn. Maar ik snap de strategie van Canon niet helemaal. EOS DSLR, EF mount. R mirrorless met R mount en de M met M-mount. Waarbij de M50 low-end is. De M-mount en R-mount zijn niet compatible, en daartussen zijn ook geen adapters mogelijk. Mocht je ooit willen doorgroeien naar een R, zou je dat via EF-lenzen moeten doen.
Ik zie persoonlijk weinig heil in de M. Behalve dat het betaalbaar is en je EF-lenzen kan gebruiken, maar wat is dan de meerwaarde van een M t.o.v. een instap dslr? heeft dat ding uberhaupt fatsoenlijke autofocus met eye-tracking?

Point being, je bent nu vrij om in een eco-systeem te stappen. Denk een beetje lange termijn. Wil je doorgroeien in vaardigheid en mogelijkheden? Of is iets simpels voor er bij genoeg? Welk systeem is nu betaalbaar om in te stappen? En kan je daar ook betaalbaar in doorgroeien? Wat is er op de 2e hands markt te vinden?

En misschien nog belangrijker, welk systeem vind je prettig werken. Ik raak bijvoorbeeld altijd verdwaald in Nikons en sony's. Ergens logisch, want ik gebruik al jaren canon. Maar desalnietteplus werkt het menu systeem en button layout van canon echt dikke prima voor me.

Ik hou mijzelf vooral op de hoogte van het high-end canon gedeelte. Weet wat er komt, weet wat ik nodig heb. En weet wat nuttige toevoegingen zijn voor mijn werkzaamheden. En nog steeds leer ik iedere keer weer mijn eigen gear beter kennen en te gebruiken. Andere merken hou ik slechts zijdelings in de gaten. Ik kan dus helaas niet specifiek aangeven; dit is voor jou de ideale camera / systeem om in te stappen. Maar goed, kijk even rond bij diverse systemen. Fujifilm schijnt ook erg mooie en fijn werkende cameras te maken bijv. Sony heeft een hele schare fans en is momenteel koploper kwa mirrorless, alhoewel ook daar soms wat kritiek gerechtvaardigd is. Misschien is het verstandig om eens langs te gaan bij een fatsoenlijke winkel om hun ideeën en suggesties te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
analogworm schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:43:
[...]

Pfoe, zelf wacht ik met smart op een volgende generatie full frame mirrorless van Canon. Niet per sé een fanboy, maar wel een vendor lock in. Een m50 schijnt in aziatische landen heel populair te zijn. Maar ik snap de strategie van Canon niet helemaal. EOS DSLR, EF mount. R mirrorless met R mount en de M met M-mount. Waarbij de M50 low-end is. De M-mount en R-mount zijn niet compatible, en daartussen zijn ook geen adapters mogelijk. Mocht je ooit willen doorgroeien naar een R, zou je dat via EF-lenzen moeten doen.
Ik zie persoonlijk weinig heil in de M. Behalve dat het betaalbaar is en je EF-lenzen kan gebruiken, maar wat is dan de meerwaarde van een M t.o.v. een instap dslr? heeft dat ding uberhaupt fatsoenlijke autofocus met eye-tracking?

Point being, je bent nu vrij om in een eco-systeem te stappen. Denk een beetje lange termijn. Wil je doorgroeien in vaardigheid en mogelijkheden? Of is iets simpels voor er bij genoeg? Welk systeem is nu betaalbaar om in te stappen? En kan je daar ook betaalbaar in doorgroeien? Wat is er op de 2e hands markt te vinden?

En misschien nog belangrijker, welk systeem vind je prettig werken. Ik raak bijvoorbeeld altijd verdwaald in Nikons en sony's. Ergens logisch, want ik gebruik al jaren canon. Maar desalnietteplus werkt het menu systeem en button layout van canon echt dikke prima voor me.

Ik hou mijzelf vooral op de hoogte van het high-end canon gedeelte. Weet wat er komt, weet wat ik nodig heb. En weet wat nuttige toevoegingen zijn voor mijn werkzaamheden. En nog steeds leer ik iedere keer weer mijn eigen gear beter kennen en te gebruiken. Andere merken hou ik slechts zijdelings in de gaten. Ik kan dus helaas niet specifiek aangeven; dit is voor jou de ideale camera / systeem om in te stappen. Maar goed, kijk even rond bij diverse systemen. Fujifilm schijnt ook erg mooie en fijn werkende cameras te maken bijv. Sony heeft een hele schare fans en is momenteel koploper kwa mirrorless, alhoewel ook daar soms wat kritiek gerechtvaardigd is. Misschien is het verstandig om eens langs te gaan bij een fatsoenlijke winkel om hun ideeën en suggesties te horen.
toon volledige bericht
Ik heb ervaring met zowel Nikon als Canon maar mijn voorkeur gaat sterk uit naar Canon. Mede door de manier waarop ze werken maar ook de mogelijkheden qua lenzen (op zowel mirrorless (met adapter) als DSLR).

Het lijkt mij toch ook dat Canon niet een M-lijn gaat starten als ze er geen heil in zouden zien. Mirrorless heeft toch de toekomst? Dus vandaar mijn redenatie dat de M50 mij nu een goed idee lijkt. Deels vanwege mijn eigen skills, deels het budget en toch ook deels de goeie videomogelijkheden. En met zo'n adapter heb ik alsnog de mogelijkheid om toch alle EF-S lenzen te gebruiken.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:16
London schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:57:
[...]

Ik heb ervaring met zowel Nikon als Canon maar mijn voorkeur gaat sterk uit naar Canon. Mede door de manier waarop ze werken maar ook de mogelijkheden qua lenzen (op zowel mirrorless (met adapter) als DSLR).

Het lijkt mij toch ook dat Canon niet een M-lijn gaat starten als ze er geen heil in zouden zien. Mirrorless heeft toch de toekomst? Dus vandaar mijn redenatie dat de M50 mij nu een goed idee lijkt. Deels vanwege mijn eigen skills, deels het budget en toch ook deels de goeie videomogelijkheden. En met zo'n adapter heb ik alsnog de mogelijkheid om toch alle EF-S lenzen te gebruiken.
De M lijn bestond wel al voor dat ze de R lijn hadden. Ze zijn er mee begonnen in de tijd dat iedereen een mirrorless lijn begon en ze niet achter konden blijven. De vraag is dus hoe veel aandacht ze er aan willen blijven geven nu ze 2 mirrorless lijnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
[...]

@London Precies dit dus. Ik kan niet in de toekomst kijken, noch in de business strategie van Canon. Maar ik beschouw de M lijn een beetje als het ondergeschoven kindje, en de R het nieuwe schatje wat alle aandacht krijgt. DSLR's vallen er tussen in.

Er zijn ook maar een handjevol lenzen in de EF-M lijn. categorie: Cameralenzen True EF lenzen werken net als bij de R ook met een adapter, maar toch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
[...]

Canon had dit jaar een presentatie gegeven over hun strategie: De M lijn als gebruiksvriendelijke camera voor een relatief lage prijs, kleine lenzen, kleine zooms, prio op gebruiksgemak, gewicht en compactheid.

De M lijn verkoopt heel goed, vandaar dat Canon heeft bevestigd dat ze deze lijn zullen blijven ondersteunen en doorontwikkelen. Volgens de geruchten komen er dit jaar nog upgrades uit voor de M5 (mkII) en een "M500". Met de 11-22, 22/2, 28 Macro, 32/1.4, 15-45, 18-150, 55-200 heeft de M lijn een goede basis. Daarbij kun je met de adapter (zonder verlies van functionaliteit) de EF of EF-S lenzen gebruiken.

Wel is een overstap van EF-M lenzen naar R-mount niet mogelijk. Dat is wel klote als je je M body ooit vervangt voor een R body.

Maar even terug komen op de eerste vraag: De Tamron 18-400 op een M5 of M50 vind ik niet fijn werken qua ergonomie. De grip van de M camera vind ik daarvoor te klein. Ik heb vrij 'normaal formaat' handen en de lens is naar mijn mening te zwaar voor een fijne balans.
Iets concreter uitgelegd: Als je wil zoomen laat je vaak je grip op de lens iets losser of helemaal los, om de zoomring te gebruiken. Hierdoor hou je met je andere hand de body iets steviger vast. Met de kleine grip van de M50 ben je gewoon best hard aan het knijpen om dit nog stabiel te houden. Dit is uiteraard persoonlijk, maar ik kan je aanraden om het eerst uit te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Heb de M50 even vastgehouden en het beviel mij meer dan goed.

Ik ben overgegaan tot de aankoop van deze set: pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 + 50mm f/1.8 + M-Mount Adapter ...

De zoektocht gaat nu nog even verder naar een goeie telelens. Een 150-600mm zal overkill zijn dus neig naar een 300/400mm lens maar moet even nadenken over wat de beste optie zal zijn.

pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM vind dit wel een interessante lens. Ook nog 100 euro cashback op.

Dank voor alle reacties nogmaals. Hoop de set aankomende week te ontvangen, dan kan het spelen beginnen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door London op 01-06-2019 23:30 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-06 16:56
London schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:29:

Ik ben overgegaan tot de aankoop van deze set: pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 + 50mm f/1.8 + M-Mount Adapter ...

De zoektocht gaat nu nog even verder naar een goeie telelens. Een 150-600mm zal overkill zijn dus neig naar een 300/400mm lens maar moet even nadenken over wat de beste optie zal zijn.

pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM vind dit wel een interessante lens. Ook nog 100 euro cashback op.

Dank voor alle reacties nogmaals. Hoop de set aankomende week te ontvangen, dan kan het spelen beginnen 8)
Ik ben als beginnend fotograaf ook aan het kijken naar deze combi en dan waarschijnlijk met deze pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM zoomlens erbij. Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met de M50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
FR1908MAX schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Ik ben als beginnend fotograaf ook aan het kijken naar deze combi en dan waarschijnlijk met deze pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM zoomlens erbij. Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met de M50?
Ik heb uiteindelijk de M50 ingeruild voor een 77D. Dit vanwege de vormfactor en de betere batterijduur. Daarnaast is het voor mij als vliegtuigspotter van belang dat ik zonder veel problemen grote lenzen kan gebruiken en dat gaat beter met een 77D dan een M50. Geen adapter nodig en gewoon betere grip.

Kan je dus helaas niet verder helpen..

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-06 16:56
London schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:41:
[...]

Ik heb uiteindelijk de M50 ingeruild voor een 77D. Dit vanwege de vormfactor en de betere batterijduur. Daarnaast is het voor mij als vliegtuigspotter van belang dat ik zonder veel problemen grote lenzen kan gebruiken en dat gaat beter met een 77D dan een M50. Geen adapter nodig en gewoon betere grip.

Kan je dus helaas niet verder helpen..
Aah oke, geen probleem. Toch bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 21:36

slaay

Natuurbeleven.com

London schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:29:

Hoe beviel de digitale zoeker? Dat lijkt me toch wel even flink wennen als je van een 6D overstapt naar de M50 met digitale zoeker.
Laatst met de R en RF mogen spelen op een fotografiebeurs en je kon eigenlijk niet zien dat je door een digitale zoeker keek. Maar is dat bij de M50 ook het geval?

Dich bis echt unne foëzen haas

Pagina: 1