Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mainstream/Game PC 800-1200,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:09
Hallo allemaal, ik maak hier een post omdat ik een nieuwe PC wil aanschaffen. Mijn laatste build is van ongeveer 8 jaar geleden, dus ik wil alles nieuw aanschaffen. Wel heb ik een Crucial MX500 2,5" 500GB die ik meeneem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC voor surfen, YouTube, Kodi (af en toe een serie kijken). Ik denk dat elke PC in deze prijsrange dit aankan.
Gamen: ik ben een enthousiaste gamer en speel vooral RTS, Sim en platform games. Denk aan Anno, Total War, Paradox games, GTA, CIV series, Ori en af en toe FIFA/PES. Geen shooters.
Verder doe ik af en toe werk in een Citrix omgeving. Ik heb al jaren twee schermen naast elkaar en vind dit een erg fijne setup.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals in de topic start aangegeven heb ik niet een vaste prijs in gedachte. Ik heb het geld beschikbaar, maar ik twijfel over het volgende: ga ik voor een 24" 1080p of een 27" 1440p build? Bij de eerste kan je denk ik rond de 1000,- een mooi systeem maken, bij de tweede gaat het al snel naar de 1200-1500,-.
Hier bij komt nog dat er een nieuwe monitor moet worden aangeschaft, deze zit niet bij de prijs inbegrepen. Ook hier weer kijk je naar of schermen van 150-300,- voor 1080p en 300-700,- voor 1440p.
Ik vind dit het meest lastige onderdeel van de build omdat het scherm je GPU bepaald en je GPU weer de rest van het systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De eerder aangegeven Crucial MX500 2,5" 500GB. Verder heb ik een muis, toetsenbord en speakers.
Ik heb op dit moment 2 monitoren: HP L1906i Flat Panel Monitor en de Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart. Een van deze schermen zal ik meenemen om als tweede monitor te gebruiken. Het zijn allebei TN panelen met een resolutie van 1680x1050. Hier nog een vraag bij: heeft het een voelbare negatieve impact om twee verschillende schermen naast elkaar te draaien? Denk aan een andere resolutie, verversingssnelheid en aansluiting (oude scherm zal DVI/HDMI zijn, tegenover het nieuwe scherm met waarschijnlijk Displayport)?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf het volgende lijstje gemaakt aan de hand van onderzoek/Desktop BBG's:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 362,-€ 362,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 80,-€ 80,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,81

CPU: de 2600 komt overal naar boven als een goede keus voor dit budget. Ik weet dat a.s. maandag een nieuwe lijn wordt aangekondigd, maar wat ik begrijp is dat meestal eerst de top modellen worden geïntroduceerd en vanaf daar de lijn naar beneden. Dit zou betekenen dat het nog wel een paar maanden kan duren voordat een equivalent van de 2600 beschikbaar is. Dat duurt mij te lang. Verder denk ik dat 130,- een prima prijs is en zal het niet heel veel pijn doen om binnen een jaar (als het nodig is) te upgraden. Het mobo kan ook mee naar de nieuwe generatie (AM4).

Mobo: een mini-ATX in een ATX behuizing? Ik ben van de BBG uitgegaan, en alles zal passen. Is het een goed idee om een ATX bord te nemen?
Ik ben niet van plan om te gaan overclocken, dus een uitgebreid bord is niet nodig.

GPU: Ik denk dat de 2060 serie een prima kaart is voor wat je krijgt, met wellicht een iets slechtere prijs/kwaliteit verhouding tegenover AMD. Aangezien ik een stil systeem wil denk ik dat Nvidia een goede keus is, AMD kaarten zijn naar mijn mening toch wat heter en daardoor is er meer kans op geluid van de koeling.
Raytracing is niet echt interessant bij deze kaart, daar is hij te zwak voor. Dat vind ik prima.

Tower: Deze is niet te groot, heeft goede koeling en een vrij simpele uitstraling. Ik ben totaal niet op zoek naar RGB of iets dergelijks. Wel zou ik heel graag een zo stil mogelijk systeem willen. De reviews beoordelen deze kasten als vrij stil. Zelf zal ik nog kijken of het nodig is om een paar extra en grotere fans (140mm) aan te schaffen om het nog stiller te krijgen.
Andere keuzes die ik heb overwogen: Fractal Design Define S Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart

Geheugen: Uit de BBG, 16GB met minimaal 3000Hz waar de 2600 goed mee presteert.

Voeding: Ook uit de BBG. Ik denk dat 450-550W nodig is. Vanuit mijn vorige systeem ergerde ik mij altijd aan de vele ongebruikte kabels. (deels) modulair is de oplossing! Maar ik zag dat towers tegenwoordig met een PSU shroud komen zoals bij de Meshify C.
Wel zag ik nog de Corsair TX550M V2 die deels modulair is en net wat meer sap heeft.

SSD: Zelf heb ik al een 500GB SSD en met deze 1TB denk ik genoeg te hebben aan opslagruimte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich heb ik geen merkvoorkeuren. Een Nvidia GPU spreekt mij op dit moment aan omdat ze recentelijk uitgebracht zijn en dus goede support krijgen en ik denk dat er meer monitoren goed samenwerken met deze kaarten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast het liefst een standard ATX maatje, geen enorme Tower. Ik zou het liefst een zo stil mogelijk systeem willen. Geen voorkeur voor RGB, maar als een goede keuze voor een onderdeel dit wel heeft geen probleem. (kan uitgezet worden toch?).

Ga je overklokken?
Dit ben ik niet van plan, ik heb hier geen ervaring mee. Wel zie ik dat het tegenwoordig wat makkelijker gaat en minder risicovol is. Misschien in de toekomst een lichte OC op de CPU, met een andere koeler. Maar dit heeft totaal geen prio.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik denk dat ik bij een 24" 1080p systeem er van uit mag gaan dat er op maximale instellingen gespeeld kan worden. Gaan we naar 27" 1440p dan zal dat wat lastiger worden. Het hangt vooral af wat voor wat monitor ik ga gebruiken en daar ben ik nog niet over uit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb geprobeerd om een eerste samenstelling te maken en ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden. Ook ben ik in de markt voor een nieuwe monitor, alleen blijft het ontzettend lastig (voor mij blijkbaar) om daar een goede keuze in te maken. 24/25"? 60/75/100/etc. Hz? TN/IPS/VA? Ik kom daar niet echt goed uit. Wel neig ik naar een niet-TN paneel, omdat ik geen shooters speel. Het zijn toch allemaal meer RTS of SIM games, dus mooie kleuren (IPS) spreekt mij wel aan.

Nou ik merk dat het een enorme lap tekst is geworden, hopelijk is het niet te onduidelijk.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Mobo: een mini-ATX in een ATX behuizing? Ik ben van de BBG uitgegaan, en alles zal passen. Is het een goed idee om een ATX bord te nemen?
Ik ben niet van plan om te gaan overclocken, dus een uitgebreid bord is niet nodig.
Micro ATX in een ATX kast ziet er niet uit, ik zou of een kleinere kast of een normaal ATX mobo nemen. Ik zie trouwens de link tussen mobo formaat en overclocken niet :?
GPU: Ik denk dat de 2060 serie een prima kaart is voor wat je krijgt, met wellicht een iets slechtere prijs/kwaliteit verhouding tegenover AMD. Aangezien ik een stil systeem wil denk ik dat Nvidia een goede keus is, AMD kaarten zijn naar mijn mening toch wat heter en daardoor is er meer kans op geluid van de koeling.
Raytracing is niet echt interessant bij deze kaart, daar is hij te zwak voor. Dat vind ik prima.
Als raytracing niet boeit, waarom dan een 2060 en geen 1660?
Geluidsproductie Nvidia vs AMD is echt onzin, dat ligt een factor N meer aan de koeler die er op zit (de fans op zowel een nvidia kaart als een amd van het zelfde merk zijn waarschijnlijk gewoon dezelfde), de airflow in je kast, welke gpu je neemt (een 1660ti produceert hoedanook meer hitte dan een GT1030) en wat betreft prijs/kwaliteit ligt het er toch echt aan wat je zelf wil...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich heb ik geen merkvoorkeuren. Een Nvidia GPU spreekt mij op dit moment aan omdat ze recentelijk uitgebracht zijn en dus goede support krijgen en ik denk dat er meer monitoren goed samenwerken met deze kaarten.
Wat :/

Elke hdmi monitor werkt op elke hdmi uitgang van een gpu (verouderde protocollen buiten beschouwing gelaten), een vga scherm uit 1992 werkt nog gewoon prima op een moderne pc zolang je de goeie uitgang hebt.

Verder: je hebt een 500gb SSD, waarom dan nóg een SSD erbij?
Je vraagt of schermen met een andere refreshrate e.d. storend is, maar je wil een nieuw scherm kopen?
Je schermkeuze heeft veel invloed op je gpu keuze, maar als je toch geen shooters speelt heb je toch niks aan een 144hz scherm, op 60 of 75hz maakt het met een 1660/ti/2060 geen bal uit of je op 1080 of 1440p speelt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
Liggend aan waar je de componenten koopt is de pricewatch: ASRock B450M Pro4-F wellicht goedkoper. Zit weinig verschil tussen, dit is meer een soort van 'geupgrade' variant, zitten twee ps/2 connectoren op die je vast niet gebruikt, een andere netwerkcontroller en als ik het mag geloven van andere fora wordt er een andere vrm soort op gebruikt. Maar daar zul je 0,0 verschil in merken.

En zoals hierboven aangegeven, als raytracing je niet boeit, neem dan lekker een 1660Ti voor gemiddeld €50 minder. Bijvoorbeeld een pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC.

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:09
Wintervacht schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:02:
[...]

Micro ATX in een ATX kast ziet er niet uit, ik zou of een kleinere kast of een normaal ATX mobo nemen. Ik zie trouwens de link tussen mobo formaat en overclocken niet :?

[...]

Als raytracing niet boeit, waarom dan een 2060 en geen 1660?
Geluidsproductie Nvidia vs AMD is echt onzin, dat ligt een factor N meer aan de koeler die er op zit (de fans op zowel een nvidia kaart als een amd van het zelfde merk zijn waarschijnlijk gewoon dezelfde), de airflow in je kast, welke gpu je neemt (een 1660ti produceert hoedanook meer hitte dan een GT1030) en wat betreft prijs/kwaliteit ligt het er toch echt aan wat je zelf wil...

[...]

Wat :/

Elke hdmi monitor werkt op elke hdmi uitgang van een gpu (verouderde protocollen buiten beschouwing gelaten), een vga scherm uit 1992 werkt nog gewoon prima op een moderne pc zolang je de goeie uitgang hebt.

Verder: je hebt een 500gb SSD, waarom dan nóg een SSD erbij?
Je vraagt of schermen met een andere refreshrate e.d. storend is, maar je wil een nieuw scherm kopen?
Je schermkeuze heeft veel invloed op je gpu keuze, maar als je toch geen shooters speelt heb je toch niks aan een 144hz scherm, op 60 of 75hz maakt het met een 1660/ti/2060 geen bal uit of je op 1080 of 1440p speelt.
Een Micro ATX in een ATX kast is inderdaad iets waar mensen tegen aan lopen als ik zo de andere posts in dit forum lees. Ik ben even van de BBG maart uitgegaan, daar combineren ze dit mobo met een NZXT H500 Zwart die kwa afmetingen overeen komt met mijn gekozen behuizing. (de Fractal is hoger en breder, de NZHT is iets langer.) Ik zal een ATX mobo gaan zoeken!
De opmerking over OC'en staat daar los van, als je wilt OC'en is het slim om een uitgebreider mobo te kiezen die daarvoor geschikt is, als ik het goed gelezen heb.

RTX is van wat ik er van begrijp niet echt boeiend bij de 2060, omdat de kaart zelf daar iets te langzaam voor is. Ik zie in benchmarks de FPS gemiddeld halveren met deze instelling aan. Wat ik van benchmarks begrijp is de kaart wel wat sneller dan de 1660, ongeacht de RTX, vandaar.
Ik heb inmiddels wat verder gelezen en ik zie inderdaad dat de fans en koeling op kaarten nogal kan verschillen tussen de verschillende aanbieders. Dus dat vooroordeel kan ik laten varen inderdaad.

Natuurlijk weet ik dat je alles kan aansluiten zolang de connecter er op zit, maar wat ik bedoel is dat de 20xx serie onlangs is uitgebracht, als meest recentelijk. (en de 1660 serie I guess). Wat wel meespeelt is de ondersteuning met G-Sync/FreeSync en ik meen ergens gelezen te hebben dat bepaalde monitoren alleen hun refresh rate halen als ze aangesloten zijn via DisplayPort tegenover bijvoorbeeld HDMI. Dat zal dan van toepassing zijn op rates boven de 60Hz.

De reden dat ik in dit geval voor nog een SSD kies is omdat ik liever een snellere SSD heb dan een harde schijf die toch langzamer zal presteren. Daar zit wel een prijsverschil tussen, maar dat heb ik er wel voor over.

Bedankt voor je opmerking over monitoren! Dat is iets waar ik wat aan heb. Als ik het zo lees kan ik 100-144Hz laten varen en moet ik mij focussen op 60/75Hz schermen, dat zal goed presteren met de hardware en zal in de games die ik speel een mooi beeld opleveren. Ik ga op zoek!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:54
Contagio schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:15:
[...]

Een Micro ATX in een ATX kast is inderdaad iets waar mensen tegen aan lopen als ik zo de andere posts in dit forum lees. Ik ben even van de BBG maart uitgegaan, daar combineren ze dit mobo met een NZXT H500 Zwart die kwa afmetingen overeen komt met mijn gekozen behuizing. (de Fractal is hoger en breder, de NZHT is iets langer.) Ik zal een ATX mobo gaan zoeken!
Dat is iets wat ik een aantal keer heb zien voorkomen inderdaad. Maar als je even de meer populaire kasten bij elkaar haalt (die standaard met twee fans komen) dan heb je zo'n lijstje: https://tweakers.net/pric...57;662783;938987;1180583/. En op de Pricewatch zijn er nog meer natuurlijk, maar dit is gewoon om even een paar voorbeelden erbij te halen.
De opmerking over OC'en staat daar los van, als je wilt OC'en is het slim om een uitgebreider mobo te kiezen die daarvoor geschikt is, als ik het goed gelezen heb.
De moederbord die je gekozen hebt en de moederbord die ik eerder hebt genoemd doen qua overklokken even goed. En met Ryzen heeft overklokken in meeste gevallen niet zoveel nut, want de xfr/pbo(2) functie in de bios doen bij meeste games (of alle) een beter werk en performance. Op het mATX platform is de ASRock B450M(-f) één van de betere keuzes voor een kleine overklok, wat de xfr/pbo voor jou al doet technische gezien. Wil je een derde keus? Is de pricewatch: MSI B450M Mortar misschien wat, die heeft hele goede vrm's, maar geen offset voltage in de bios. Zou ik daar die extra €20 persoonlijk voor neerleggen? Nee, aangezien overklokken in mijn mening geen zin heeft met Ryzen.