Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf desktop fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

na jarenlange afwezigheid van, voel ik me weer genoodzaakt een pc te kopen.
Naar aanleiding van een cursus fotografie ben ik erachter gekomen dat fotobewerking hier ook een belangrijk onderdeel van is.
Hiervoor is alleen iets meer nodig dan dat mijn smartphone mij biedt.
Tevens is het ook wel weer handig om een goede computer in huis te hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking (Adobe Photoshop) en normaal internetgebruik. Misschien dat er ooit nog een game gespeeld gaat worden, maar dat is voorlopig niet aan de orde.
Ik moet toegeven dat ik met computers/telefoons echt ongeduldig ben. Het moet vlot werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb hier en daar al wat systemen samengesteld en kwam dan al op zo'n 1200,- uit. Hier zat dan ook al een beeldscherm bij.
Met dit bedrag heb ik op zich vrede, maar als het voor minder kan, dan hoor ik dat graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens degene waar ik de cursus volg, is een i7 processor een must. Maar zijn systeem is al iets ouder, dus die i7 processor ook. (Ik heb gehoord dat de nieuwe (i7) processoren beter/krachtiger zijn.)
Maar, is dit ook zo? Heb ik een i7 nodig, of is een i5 al voldoende. Of is de AMD Ryzen zelfs goed genoeg?
Ik ben bereid om meer geld uit te geven, om achteraf spijt te vermijden.

En wat betreft een videokaart? Is de on board kaart voldoende, of heb ik nog een externe kaart nodig?

Eigenlijk heb ik voor alle onderdelen wel een vraag.
Wat te doen met het geheugen, is 8gb voldoende? Of waarom niet gelijk 16gb. En dan welk merk??

Opslagcapaciteit van 1gb lijkt me voorlopig voldoende.

En wie kan mij wat vertellen over een goede monitor voor fotobewerking? Welke resolutie, hoeveel Hz, hoeveel Ms? Ik heb werkelijk nog geen flauw idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur heb ik niet zo zeer. Ik heb het liefst dat iemand mij zegt wat ik het best kan nemen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gigabyte, Asrock, Asus, MSI.. om nog maar weer wat te roepen. Welk moederbord raden jullie me aan?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De behuizing hoeft niet inmens groot te zijn, zolang alles er maar goed in past.
Verder, zie hierboven ;).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk dat ik het meeste hierboven al opgesomd heb.
Maar kunnen jullie mij vertellen welke merken het best zijn voor de door mij opgegeven eisen. Wellicht werkt het een beter dan de ander.

Ik ga er vanuit dat jullie me in de goede richting kunnen sturen.
Alvast bedankt.

Hieronder een wenslijst welk ik, redelijk willekeurig, samengesteld heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 377,89€ 377,89
1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 75,94€ 75,94
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (NL)€ 51,50€ 51,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 90,90€ 90,90
1VoedingenCorsair SF450€ 84,85€ 84,85
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 138,80€ 138,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,73

Ik heb het idee dat ik wat mis, dus vul aan waar nodig ;).

Gegroet,

Jack

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
De video van Hardware Unboxed over de impact van Hyperthreading is misschien wel relevant.
Een K CPU en Z moederbord worden doorgaans gekocht om te overklokken. Als je niet gaat overklokken, kan je beter een non-K en B360 moederbord nemen.
Sommige fotobewerkingen kunnen op de GPU (vooral NVIDIA) draaien, een externe GPU is in dat geval stukken beter.
De SF450 is een kleine voeding, bedoeld voor kleine kasten waar maximaal een SFX formaat voeding in past. De H500 is vrij groot, dus daar passen ook 'normale' ATX voedingen in. Maar deze voeding lijkt me ook wel prima.
Er zijn ook M.2 SATA SSDs, dat scheelt 2 kabels. Je kan ook een NVME schijf (bv Intel 660p) overwegen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Als beginner heb je zeker geen externe videokaart nodig voor photoshop. Zoals speedqber aangeeft kan je beter een voeding kiezen voor ATX kasten.

Verder zou ik je ssd vervangen door deze: pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

Deze is een stuk sneller en van net zulke goede kwaliteit.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Veeeeel belangrijker dan een videokaart of cpu ia je scherm: als je niet gaat gamen maakt responstijd weinig uit, zoek een scherm met goede kleurweergave.
Als je echt serieus aan de slag gaat met fotografie is kleurechtheid van belang, investeer dus in een degelijk scherm en kalibratie apparatuur.

Een i7 ga je niet nodig hebben, de i5s van de 9xxx serie zijn meer dan voldoende en een dikke gpu ga je in photoshop ook geen gebruik van maken.

Ram geheugen is iets waar je nooit te veel van kan hebben, afhankelijk van de resolutie van je fotos en aangenomen dat je met NEF of RAW bestanden gaat werken zou ik voor 16gb in plaats van 8 gaan.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Kijk even hier en vergelijk de Photoshop benchmarks. Een i7 heb je niet nodig, de i5-9600K presteert nauwelijks minder. De Ryzen 5 2600 lijkt een voordelige keuze maar daar komt nog een videokaart bij waardoor deze net zoveel kost als een i5-9400. Het geld dat je bespaart kan je in een goede monitor steken.

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor jullie antwoord.
Ik ga hier mee aan de slag ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

Hoeveel haast heb je bij dit nieuwe systeem? Want de Ryzen 3000 is over letterlijk een maandje beschikbaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat doe je specifiek met de PC want 'foto's bewerken' is een vrij breed begrip.
Pas je wat kleurtjes aan en snij je wat bij, maak je enorme panorama's van grote hoeveelheden foto's of maak je epische Photoshopsels?

i7 is vaak echt niet nodig, eerder een sloot ram en een snelle schijf voor Adobe software :+

Gabriël AM5

Pagina: 1