Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob 040
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik heb 2 desktops. De 2e desktop is een reserve apparaat voor het geval de 1e desktop uitvalt. Ik gebruik de reserve desktop dus gemiddeld maar 3 dagen per jaar. De 2 desktops staan nooit tegelijk aan. Ik zit daardoor nooit zonder een werkend systeem. Nu wil ik op beide desktops over van een illegale versie van Windows 7 naar een legale versie van Windows 10. Dus wil ik een Windows 10 Home Retail licentie kopen via het officiële kanaal. Maar het is een beetje zonde als ik ook voor de reserve desktop een licentie moet kopen. Ik gebruik deze reserve desktop immers maar gemiddeld 3 dagen per jaar. Wat gebeurt er als ik 1 legale Windows10 licentie op 2 desktops installeer waarbij de 2 desktops nooit tegelijk aan staan ?

Alvast dank voor reactie.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, dan zet je toch een OS dat geen geld kost op die 2e machine? Ik bedoel Linux Mint of Ubuntu. Voor mij de daily drivers (Kubuntu dan)! _/-\o_

Maar om op je vraag terug te komen: Als je die Retail-versie 2x installeert is de 2e installatie net zo illegaal als je Windows 7-versie al was. Maar overigens kon je destijds de illegale Windows 7-versie gewoon upgraden naar Windows 10 en dan had je nergens meer last van. Microsoft wilde maar al te graag iedereen op Windows 10 hebben, illegaal of niet. Dat zal nog steeds zo werken.

Ik zou gewoon beginnen met Windows 7 te upgraden (al dan niet via een reinstall) naar Windows 10.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grote kans inderdaad dat je beide systemen "gewoon" kan updaten naar (legale) Win10, en daarna eventueel Win10 clean installeren of vanuit de instellingen resetten/verse start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rob 040 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:58:
Ik heb 2 desktops. De 2e desktop is een reserve apparaat voor het geval de 1e desktop uitvalt. Ik gebruik de reserve desktop dus gemiddeld maar 3 dagen per jaar.
Misschien een slimmer idee om je af te vragen waarom de ene PC blijkbaar 1% van de tijd niet wil werken en je "dus" een reserve in huis hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Je kan windows 10 gewoon installeren zonder licentie, enige verschil is dat je dan een watermark hebt en je je wallpaper niet kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Een reserve PC die je maar 3 dagen per jaar gebruikt? Privé? Lijkt me een bijzondere situatie.

Ik heb hier thuis ook meerdere "PC's" die ik kan gebruiken maar niet als reserve, ik heb domweg een PC en een laptop. Nodig heb ik ze geen van beiden, maar als 1 van de 2 uit valt heb ik wel een 2e station om dingen te doen die vooral prettig tijdverdrijf zijn. :) (En als het écht moet heb ik ook nog een laptop van mijn werk die ik privé mag gebruiken.)

Dus, vanwaar een 2e systeem? Wat is er zó kritiek, dat je geen 3 dagen zonder kunt? (En waarom investeer je dan niet in iets dat hoe dan ook nuttig is voor meer dan 3 dagen per jaar, zoals een laptop.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:20:
[...] Lijkt me een bijzondere situatie.
Lekker boeiend!?! :?
Dus, vanwaar een 2e systeem? Wat is er zó kritiek, dat je geen 3 dagen zonder kunt? (En waarom investeer je dan niet in iets dat hoe dan ook nuttig is voor meer dan 3 dagen per jaar, zoals een laptop.)
Wie zegt dat het "zó kritiek" is? Misschien is het gewoon fijn, leuk of moeten er meerdere mensen mee werken. Maar dat was dan ook de vraag van @Rob 040 niet.
MAX3400 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:06:
Misschien een slimmer idee om je af te vragen waarom de ene PC blijkbaar 1% van de tijd niet wil werken en je "dus" een reserve in huis hebt?
Soms kun je maar beter helemaal niks over je situatie vertellen op GoT, heb ik het idee, anders krijg je dit soort geneuzel weer. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 25-05-2019 19:30 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:28:
[...]
Soms kun je maar beter helemaal niks over je situatie vertellen op GoT, heb ik het idee, anders krijg je dit soort geneuzel weer. |:(
Zegt degene die als eerste suggestie Kubuntu geeft? :X

Ik vind de trouwens de vraag van @unezra wel valide; als het niet "heel kritiek" is, dan kan je toch ook gewoon eens per maand op de werkende PC een USB'tje maken met de Windows Media Creation Tool. Is PC1 niet te gebruiken, rag je die USB in PC2 en binnen een uurtje heb je een werkende installatie (en sowieso 180 dagen trial dus geen omkijken naar).

Natuurlijk is dan een directory met netwerkdrivers allicht handig om erbij te hebben maar dan zijn we er toch? Hoeft er niks gekocht / geupgrade te worden.

Nog afgezien van het feit dat een machine die gemiddeld 120 dagen per jaar niet aan staat dus ook 4 maanden aan security-updates en andere meuk niet mee heeft bij opstarten. Maar ja, dan doe ik waarschijnlijk weer de domme aanname dat PC2 op internet moet ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:32:
[...]

Ik gaf tenminste nog een antwoord in mijn post. O-)
Ik vind de trouwens de vraag van @unezra wel valide; als het niet "heel kritiek" is, dan kan je toch ook gewoon eens per maand op de werkende PC een USB'tje maken met de Windows Media Creation Tool. Is PC1 niet te gebruiken, rag je die USB in PC2 en binnen een uurtje heb je een werkende installatie (en sowieso 180 dagen trial dus geen omkijken naar).

Natuurlijk is dan een directory met netwerkdrivers allicht handig om erbij te hebben maar dan zijn we er toch? Hoeft er niks gekocht / geupgrade te worden.

Nog afgezien van het feit dat een machine die gemiddeld 120 dagen per jaar niet aan staat dus ook 4 maanden aan security-updates en andere meuk niet mee heeft bij opstarten. Maar ja, dan doe ik waarschijnlijk weer de domme aanname dat PC2 op internet moet ofzo.
Hij heeft die desktop al staan en had bedacht dat dit een fijne werkwijze voor hem is. Hij vroeg zich alleen af hoe het zit met de licentie. Waarom kan dat dan niet beantwoord worden? Dat daarnaast meegedacht kan worden over de TTR van zijn main systeem is leuk maar niet wat ie vroeg. Dus daarom zijn situatie maar als 'bijzonder' af te doen zonder te weten hoe zijn situatie is irriteert me mateloos.
Daarnaast adviseert @unezra dan iets dat nog meer geld kost dan een Windowslicentie en zelfs de hele initiële vraag niet oplost want dan heb je nog steeds twee licenties nodig 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 25-05-2019 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Sterker nog, als het niet heel kritiek is, why bother?

Er zijn ieder jaar wel meer dan 3 dagen dat ik mijn PC of laptop helemaal niet gebruik. Natuurlijk, als dat ongepland is is dat zeker vervelend, maar niet veel meer vervelend dan "de auto staat onverwacht bij de garage". Ik heb jaren gehad dat ik op vakantie niet eens een laptop mee nam. 2 of 3 weken lang even helemaal weg.

De reden dat ik het een belangrijke vraag vind, is omdat het antwoord afhankelijk kan zijn van de reden... Een Linux Live USB is ook zo gemaakt en maakt dat je heel eenvoudig een klaar staande machine direct zo ver kunt krijgen dat je in ieder geval een browser kunt openen. Misschien is dat wel genoeg.

Het is heel wat anders als er specifieke software op staat die *nodig* is voor die 3 dagen per jaar. Dan moet je andere maatregelen treffen.

Als het gaat om een bedrijfsmatige situatie veranderd het antwoord wéér.

Vandaar mijn vraag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Sterker nog, als het niet heel kritiek is, why bother? [...]
Microsoft maakt geen verschil tussen kritiek en niet-kritiek, waar je je licentie op draait. Dat was een beetje waar @Rob 040 naar vroeg. Effectief heb je gewoon 2 licenties nodig, ook al gebruik je het systeem totaal niet.

Ik negeer de rest van je post bewust omdat het de vraag van twee licenties op twee systemen negeert. Het alternatief is 1 systeem wegdoen, dan heb je maar 1 licentie nodig. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 25-05-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Room42 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:43:
[...]
Microsoft maakt geen verschil tussen kritiek en niet-kritiek, waar je je licentie op draait. Dat was een beetje waar @Rob 040 naar vroeg. Effectief heb je gewoon 2 licenties nodig, ook al gebruik je het systeem totaal niet.
Precies en daarom dus mijn vraag wáár dat systeem voor nodig is.

Het antwoord op de vraag is heel simpel: Voor ieder systeem dat actief is, heb je een volledige licentie á ~€130 nodig. Klaar.

Maar afhankelijk van wat er precies verlangd word van dat 2e systeem en waarom die 3 dagen zo kritiek is, zijn er wellicht alternatieven die géén €130 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet 100% maar RAID-1 draaien op je werk pc. Tweede schijf in een removable bay. Valt die uit trek je de schijf er uit en stopt hem in de andere PC. Die gaat piepen over licentie maar dat is (blijkbaar) geen probleem. Is werk pc weer up & running schijf weer terug en RAID laten rebuilden (duurt paar uur, maar wel werkbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob 040
Toelichting vanwege bovenstaande reacties. Ik heb een reserve desktop omdat een desktop uit kan vallen om de meest uiteenlopende redenen. Als ik een reserve desktop heb, kan ik direct verder met mijn werk en is het mogelijk om de defecte desktop een aantal dagen links te laten liggen. Dan kan ik de defecte desktop herstellen wanneer het mij uitkomt. Dus als ik een nieuwe desktop koop, degradeert mijn oude desktop tot reserve desktop. Enz, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:45:
[...]

Precies en daarom dus mijn vraag wáár dat systeem voor nodig is.

Het antwoord op de vraag is heel simpel: Voor ieder systeem dat actief is, heb je een volledige licentie á ~€130 nodig. Klaar.

Maar afhankelijk van wat er precies verlangd word van dat 2e systeem en waarom die 3 dagen zo kritiek is, zijn er wellicht alternatieven die géén €130 kosten.
Maar dan is dat toch het antwoord? Dan hoef je toch niet eerst zijn situatie als 'bijzonder' af te schrijven? Dan kun je ook beginnen met constructief meedenken in plaats van meteen een waardeoordeel te geven. Natuurlijk, mijn knipoog naar Linux kun je ook zo lezen, maar ik hoop dat ik door de rest van mijn antwoord wel duidelijk maakte dat ik wel meedacht met zijn vraag. Tevens kan Linux ook echt een werkbare oplossing zijn, afhankelijk van de functionele eisen (software en type gebruik).

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-05-2019 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet voor iedere PC een licentie hebben, punt. Deze licentie mag je niet "delen". Aangezien we hier bij Tweakers geen illegale acties ondersteunen kan ik @Verwijderd aanraden om beide PC's te updaten en volgens mij zullen de W10 licenties gewoon geactiveerd worden en zo niet, aanraden om twee licenties te kopen.

Wanneer TS iedere maand een paar Euro opzij had gelegd had hij nu twee licenties kunnen kopen. En aangezien het hebben van een spare-systeem belangrijk is vraag ik mij af waarom er sowieso met illegale licenties wordt gewerkt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat een geneuzel, als deze TS een dakloze ferrari als daily driver heeft èn eentje met dak voor de paar keren dat het regent, laat hem dan lekker :+
Maar met 2 auto's heb je dus ook 2x onderhoudskosten, zo ook met PCs.
Of je schaft idd die 2e licensie aan, of je doet het op je secundaire systeem met de 'trial' versie die eerder genoemd werd, voor die ene keer afentoe is daar niks mis mee.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rob 040 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:48:
Toelichting vanwege bovenstaande reacties. Ik heb een reserve desktop omdat een desktop uit kan vallen om de meest uiteenlopende redenen. Als ik een reserve desktop heb, kan ik direct verder met mijn werk en is het mogelijk om de defecte desktop een aantal dagen links te laten liggen. Dan kan ik de defecte desktop herstellen wanneer het mij uitkomt. Dus als ik een nieuwe desktop koop, degradeert mijn oude desktop tot reserve desktop. Enz, enz.
Dan zou ik toch echt eens gaan zoeken naar de oorzaak. Stuk goedkoper dan een 2e PC er op na houden. :)
(Stuk handiger ook. Moet er niet aan denken om 2 systeem te moeten onderhouden, updaten en op het moment dat het mis gaat, af- en aan te koppelen.)

Blijft, wat doe je met het systeem dat je geen 3 dagen zonder kunt? Is het bedrijfsmatig gebruik?
Dan zou ik namelijk een systeem kopen met servicecontract bij een goede leverancier als Dell, waarbij je gewoon de volgende dag iemand op de stoep hebt staan die je systeem repareert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob 040
Toevoeging: voor de reserve laptop is het voldoende om de volgende toepassingen te kunnen gebruiken: surfen, Excel, Word, ZiggoGo, Outlook, Youtube, etc. Simpel gebruik dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rob 040 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:57:
Toevoeging: voor de reserve laptop is het voldoende om de volgende toepassingen te kunnen gebruiken: surfen, Excel, Word, ZiggoGo, Outlook, Youtube, etc. Simpel gebruik dus.
Kan dat niet op een (lower budget) Chromebookje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS geeft aan een retail licentie aan te willen schaffen, dan is er toch niets aan de hand? Een retail licentie mag je gewoon overzetten naar een alternatief systeem. Valt de een desktop uit (functioneerd niet meer), dan klopt je de licentie in, in op de tweede desktop en gaan... daar is niets illegals aan. Dus TS heeft in zijn topic start al zelf het antwoord gegeven. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob 040
_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:02:
TS geeft aan een retail licentie aan te willen schaffen, dan is er toch niets aan de hand? Een retail licentie mag je gewoon overzetten naar een alternatief systeem. Valt de een desktop uit (functioneerd niet meer), dan klopt je de licentie in, in op de tweede desktop en gaan... daar is niets illegals aan. Dus TS heeft in zijn topic start al zelf het antwoord gegeven. :)
Haha, dat wist ik niet. Dan ga ik het inderdaad op die manier doen met een retail licentie :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53
_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:02:
Is dat wel zo?
In de zakelijke wereld heb je SA nodig als je vaker dan eens in de 90 dagen wil wisselen van hardware namelijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob 040
Drardollan schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:11:
[...]

Is dat wel zo?
In de zakelijke wereld heb je SA nodig als je vaker dan eens in de 90 dagen wil wisselen van hardware namelijk.
Wat is SA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48

3DDude

I void warranty's

Zolang die ze niet tegelijk gebruikt kan het in mijn optiek.
( ik denk Service Agreement)

[ Voor 20% gewijzigd door 3DDude op 25-05-2019 20:13 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53
Software Assurance, soort van abo wat ervoor zorgt dat je altijd de laatste versie hebt en wat andere voordelen zoals onbeperkt kunnen wisselen van hardware.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Let op ! Met een retail licentie bedoel ik niet de 120 á 130 euro kostende oem licenties die je veelal in de pricewatch ziet staan. Een retail licentie gaat eerder naar de 240 á 250 euro, zo uit mijn hoofd.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 25-05-2019 20:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:16:
Let op ! Met een retail licentie bedoel ik niet de 120 á 130 euro kostende oem licenties die je veelal in de pricewatch ziet staan. Een retail licentie gaat eerder naar de 240 á 250 euro, zo uit mijn hoofd.
Neuh. :)

pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB

Pro is duurder, maar home kost retail gewoon rond de €120, €130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
_Dune_ schreef op Saturday 25 May 2019 @ 20:16:
Een Windows 10 Pro retail kost ongeveer 220 euro inderdaad : pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 32/64bit, USB

Daarbij heb je natuurlijk voor iedere machine een geldige licentie nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 27-05-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Even resumeren: Je hebt een PC waar je altijd op werkt. Je ouwe beestje staat ergens in een hoekje stof te vangen voor het moment dat je daily driver probemen heeft. Dat is gemiddeld 3 maal per jaar een dag.
Beide draai(d)en Windows 7.
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik heb eigenlijk nog nooit een probleem op mijn PC(s) gehad van het kaliber dat ik besloot een PC te gaan gebruiken die 4 maanden updates achterliep. En ik kan me al helemaal niets voorstellen bij een probleem dat zich iedere 4 maanden herhaalt. Sowieso, als ik kijk naar de programma's waar je je PC voor gebruikt, begrijp ik al helemaal niet wat je voor constant terugkomende issues hebt. Ik zou me daar op richten. Dat zou zomaar goedkoper kunnen zijn, dan een tweede machine (plus licenties).
Ik heb recent een nieuwe PC in gebruik genomen. De oude is 5 dagen later voorzien van een installatie van een ander OS en is ander werk gaan doen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:06:
unezra schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:55:
Dan zou ik toch echt eens gaan zoeken naar de oorzaak. Stuk goedkoper dan een 2e PC er op na houden. :)
Jester-NL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:29:
En ik kan me al helemaal niets voorstellen bij een probleem dat zich iedere 4 maanden herhaalt. Sowieso, als ik kijk naar de programma's waar je je PC voor gebruikt, begrijp ik al helemaal niet wat je voor constant terugkomende issues hebt. Ik zou me daar op richten.
Wat een gezeik. Newsflash: hardware kan spontaan kapot gaan. Je moet dan vervanging gaan regelen en dat duurt minimaal een dag. Hij heeft gewoon een oude pc staan en kan daarop verder, binnen een uur.
(Stuk handiger ook. Moet er niet aan denken om 2 systeem te moeten onderhouden, updaten en op het moment dat het mis gaat, af- en aan te koppelen.)
Jester-NL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:29:
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik heb eigenlijk nog nooit een probleem op mijn PC(s) gehad van het kaliber dat ik besloot een PC te gaan gebruiken die 4 maanden updates achterliep.
Updates gaan op zo ongeveer elk OS volautomatisch, en bij het weer in gebruik nemen van een machine kan je eventjes op "update now" drukken.
Blijft, wat doe je met het systeem dat je geen 3 dagen zonder kunt? Is het bedrijfsmatig gebruik?
Dan zou ik namelijk een systeem kopen met servicecontract bij een goede leverancier als Dell, waarbij je gewoon de volgende dag iemand op de stoep hebt staan die je systeem repareert.
Maar een reserve-pc kost niks en werkt binnen een uur, op elke dag van de week. Dat is zo ontzettend veel beter dan zelfs next-business-day-onsite, wat ook nog eens handenvol geld kost, en je moet ook nog even een nieuwe PC afnemen van $bedrijf. Het enige voordeel zou er zijn als de reserve-pc ook kapot is/gaat maar die kans is wel erg klein.
Rob 040 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:57:
Als Linux geen probleem voor je is zou ik dat er gewoon op zetten, het is maar voor een paar dagen per jaar dus ik neem aan dat je daar omheen kan werken. Dan heb je zeker weten geen gedoe met licenties. Alle dingen die je hebt genoemd werken op alle gangbare distro's, en iets als Kubuntu komt qua feel behoorlijk in de buurt van Windows (maar er zijn zat andere keuzes). Surfen, Youtube en ZiggoGo werken bijv. in Firefox (net getest), Excel en Word met LibreOffice, Outlook met bijv. Thunderbird.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 28-05-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DataGhost schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:53:
[...]

Wat een gezeik. Newsflash: .... Uur verder.
Selectief quoten en niet alles lezen levert ook misunderstanding op: MAX3400 in "Windows licentie voor reserve desktop is toch zonde ?"
eventjes op "update now" drukken.
Even update now? En dan 4 maanden aan Windows 10 binnentrekken? Zie reply hierboven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DataGhost schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:53:
(...)
Wat een gezeik. Newsflash: hardware kan spontaan kapot gaan. Je moet dan vervanging gaan regelen en dat duurt minimaal een dag. Hij heeft gewoon een oude pc staan en kan daarop verder, binnen een uur.(...)
TS geeft aan dat hij zijn PC gemiddeld 3 keer per jaar een dag niet kan gebruiken. En jij weet dat dat een hardware-issue is? Mijn vorige PC (die nu dus iets anders staat te doen) heeft zo'n vijf jaar dag in dag uit staan draaien, en anders dan een kabelbreuk in de speaker heb ik nooit een hardware-issue gehad.
Hell, in de tijd dat ik werkplekbeheer deed voor een groot bedrijf heb ik eigenlijk ook nooit meegemaakt dat een PC 3 maal per jaar een hardware-issue had.
Als het mij zou overkomen, zou ik overgaan tot vervanging van het systeem (in plaats van terugschakelen naar de vorige PC om een (vermeend) hardware-probleem op te lossen...)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even op de retail licentie terug te komen. Je mag deze inderdaad overzetten naar het andere systeem. Echter zodra deze is geactiveerd mag het oude systeem niet meer aan. Je licentie is namelijk over gedragen. Indien je je oude systeem weer wil gebruiken moet je dus een nieuwe licentie aanschaffen.

Wat zonde is, is dat @Verwijderd niet gelijk, toen het mogelijk was, even twee Windows 8 upgrade licenties had aangeschaft paar jaar geleden. Dat had heel veel geld gescheeld. Was ie klaar voor €30,00 (voor 2 PC's) en had ie gratis naar 10 gekund.

Overigens kan je ook 10 installeren en je Windows 7 key ingeven. Alleen is nu de vraag, kan het ook met illegale keys.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Rob 040 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:58:
Ik heb 2 desktops. De 2e desktop is een reserve apparaat voor het geval de 1e desktop uitvalt. Ik gebruik de reserve desktop dus gemiddeld maar 3 dagen per jaar. De 2 desktops staan nooit tegelijk aan. Ik zit daardoor nooit zonder een werkend systeem. Nu wil ik op beide desktops over van een illegale versie van Windows 7 naar een legale versie van Windows 10. Dus wil ik een Windows 10 Home Retail licentie kopen via het officiële kanaal. Maar het is een beetje zonde als ik ook voor de reserve desktop een licentie moet kopen. Ik gebruik deze reserve desktop immers maar gemiddeld 3 dagen per jaar. Wat gebeurt er als ik 1 legale Windows10 licentie op 2 desktops installeer waarbij de 2 desktops nooit tegelijk aan staan ?

Alvast dank voor reactie.
Studeer je nog ? Of heb je kinderen ? Veel ouders weten doorgaans niet dat je via onderwijslicenties gratis windows kan krijgen. Ja, die mag ook op de gezinscomputer door andere gezinsleden gebruikt worden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob 040
Wim-Bart schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:09:
Overigens kan je ook 10 installeren en je Windows 7 key ingeven. Alleen is nu de vraag, kan het ook met illegale keys.
Is het nu nog mogelijk om met een legale Windows 7 key gratis over te gaan naar Windows 10 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Rob 040 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:07:
[...]

Is het nu nog mogelijk om met een legale Windows 7 key gratis over te gaan naar Windows 10 ?
In de praktijk wel ja. De periode is een paar keer opgerekt. En in de praktijk nu zo ongeveer onbeperkt. Als je vandaag installeert, werkt het nog steeds.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wim-Bart schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:09:
Even op de retail licentie terug te komen. Je mag deze inderdaad overzetten naar het andere systeem. Echter zodra deze is geactiveerd mag het oude systeem niet meer aan. Je licentie is namelijk over gedragen. Indien je je oude systeem weer wil gebruiken moet je dus een nieuwe licentie aanschaffen.

Wat zonde is, is dat @Verwijderd niet gelijk, toen het mogelijk was, even twee Windows 8 upgrade licenties had aangeschaft paar jaar geleden. Dat had heel veel geld gescheeld. Was ie klaar voor €30,00 (voor 2 PC's) en had ie gratis naar 10 gekund.

Nee, officieel niet en dergelijke zaken gaan wij ook zeker niet promoten op GoT! Hier wil je als de systemin zakelijk gebruikt worden ook zeker niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In hoeverre is het eigenlijk illegaal om een niet geactiveerde Windows 10 installatie te gebruiken ? Hoe lang mag je juridisch wachten tot je activeert ? Kan iemand een link geven naar deze voorwaarden ?
Functioneel werkt dit namelijk gewoon, behalve een watermark in je desktop en een paar dingen die je niet kan customizen, zoals de desktop background wallpaper.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 30-05-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Henk007 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:16:
In hoeverre is het eigenlijk illegaal om een niet geactiveerde Windows 10 installatie te gebruiken ? Hoe lang mag je juridisch wachten tot je activeert ? Kan iemand een link geven naar deze voorwaarden ?
Functioneel werkt dit namelijk gewoon, behalve een watermark in je desktop en een paar dingen die je niet kan customizen, zoals de desktop background wallpaper.
Wat denk je zelf? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij weet hij het niet, anders stelde hij waarschijnlijk de vraag niet. En eerlijk gezegd ben ik er ook wel benieuwd naar. MS laat het toe, dus waar ligt inderdaad de grens?

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Roxsman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:44:
[...]

Volgens mij weet hij het niet, anders stelde hij waarschijnlijk de vraag niet. En eerlijk gezegd ben ik er ook wel benieuwd naar. MS laat het toe, dus waar ligt inderdaad de grens?
https://www.thewindowsclu...ows-10-without-activation

Ik lees zowel "30 dagen" als "onbeperkt", maar je mág het officieel nog geen dag zonder activatie gebruiken. Het kan wel. Lijkt me dus echt puur en alleen bedoeld om het even uit te proberen of om het te kunnen installeren in situaties waar je om wat voor reden dan ook tijdelijk geen internet hebt, of een activatiecode.

Dat iets kán, betekend niet dat iets ook mág. Je kunt ook door het rode stoplicht rijden, het mag alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik vraag niet naar speculatieve antwoorden, maar naar wetgeving en jurisprudentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Henk007 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:22:
Ik vraag niet naar speculatieve antwoorden, maar naar wetgeving en jurisprudentie.
Jurisprudentie?

Die staat gewoon in de EULA van Microsoft.

Als je niet wil lezen: bel even 020-5001500 en allicht willen ze je daar een sluitend antwoord formuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Henk007 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:22:
De EULA van Windows 10:
https://www.microsoft.com...il_Windows_10_English.htm
You are authorized to use this software only if you are properly licensed and the software has been properly activated with a genuine product key or by other authorized method.
Lijkt me geen woord Chinees aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
Een alternatief zou zijn een enkele Windows 10 Enterprise E3-licentie af te nemen van ~€7/maand bij een officiële reseller - deze zijn namelijk op gebruikersbasis i.p.v. systeembasis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Oei... Verwijziingen naar een EULA.
"Die zijn niet rechtsgeldig"-posts in 3-2-1

Alle grappen daargelaten... Waarom is het toch altijd weer dat gezeik dat mensen zonodig gratis [insert software] willen gebruiken omdat ze dat al een keer hebben betaald?

Je rijdt toch ook niet weg na het tanken omdat je gisteren met je andere auto al hebt betaald voor het tanken?

[ Voor 64% gewijzigd door Jester-NL op 31-05-2019 12:46 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
..al die mensen die een CD kopen en het dan op allerlei apparaten willen af spelen kan echt niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
8mile13 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:43:
..al die mensen die een CD kopen en het dan op allerlei apparaten willen af spelen kan echt niet :o
Klopt, een CD kun je ook maar op 1 apparaat tegelijk afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:20:
Een reserve PC die je maar 3 dagen per jaar gebruikt? Privé? Lijkt me een bijzondere situatie.

(En waarom investeer je dan niet in iets dat hoe dan ook nuttig is voor meer dan 3 dagen per jaar, zoals een laptop.)
Hij heeft al een tweede systeem, het maakt toch niet uit of dit een desktop is of een laptop?
Waarom de noodzaak om te investeren in een extra laptop?
Pagina: 1