Statiegeld flessen die niet door automaat ingenomen worden

Pagina: 1
Acties:
  • 28.452 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Dit is een best vreemd topic, excuses vooraf...

Wij hebben in de schuur een aardige verzameling Aldi cola-zero flessen opgebouwd (zeg een goeie 5 of 6 zakken vol). Nu ga ik eigenlijk bijna nooit meer naar de Aldi, maar het probleem met die flessen is dat ze door temperatuurverschillen enorm inkrimpen en eigenlijk niet echt meer door enige automaten worden ingenomen. Omdat de flessen zo zwak zijn kan ik ze ook niet open draaien, en dan weer een beetje uitdeuken, en erin blazen vind ik ook niet echt een optie.

Ik zat eens te denken wat voor creatieve manieren er zouden zijn om deze weer op te blazen; wellicht een luchtbed-pomp ofzo.

Ik heb ook al eens bij de Aldi gevraagd of ze gewoon langs de achterdeur mee willen tellen ofzo, maar daar wilden ze niet echt aan; tenminste niet bij die vestiging. Daarnaast is het zo'n achterlijke hoeveelheid dat ik ze ook eigenlijk niet in één keer wil brengen.

Heeft iemand hier tips voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Laat ze opblazen door iemand anders. Vaak staat er voor de supermarkt wel iemand met een daklozenkrantje. Die zijn vaak de moeilijkste niet.
Voor een kleine vergoeding zijn je flessen zo weer uitgedeukt! ;)

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

In de zon zetten, waarna de fles uitzet. Daarna de dop los draaien zodat de luchtdruk gelijk blijft. :)

Of met een kar vol lege flessen de winkel binnenlopen en zorgen dat die automaat steeds in storing komt te staan. >:) Dan is er vast wel een behulpzame medewerker die jou eventjes helpt om al die vervelende flessen weg te krijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hoe wil je er in blazen zonder ze open te draaien?

En hoe is 5-6 zakken een achterlijke hoeveelheid die je niet in 1x wil wegbrengen? 2-4 vuilniszakken per persoon per keer moet toch goed kunnen? Spul weegt niks.

[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 25-05-2019 14:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:20
Knip ze kapot en gooi ze gewoon bij het plastiek
Sowieso een gaatje erin zal al wel helpen, en wordt het vast nog wel ingenomen.

[ Voor 47% gewijzigd door Mel33 op 25-05-2019 14:28 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De flessenautomaat bij de Aldi is naar mijn ervaring zo kritisch niet met ingedeukte flessen. Ze kunnen behoorlijk gebutst zijn en worden nog steeds correct ingenomen. Probeer het eens, zou ik zeggen ;)

Dat jij ervoor kiest om de flessen per gros te bewaren hoeft de lokale super natuurlijk niet onder te lijden :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Daarnaast dat de automaat ze niet 'pakt' is toch niet jouw probleem laat de Aldi daar maar wat op verzinnen. Het is hun keuze dergelijke produkten te verkopen en zij hebben de plicht het in te nemen.

Laat ze de flessen elf tellen en jou het statiegeld uitbetalen, mogen zij zelf kijken hoe zij de flessen door de automaat krijgen... Ik heb er ook eens gestaan… :)

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 25-05-2019 14:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:30:
Daarnaast dat de automaat ze niet 'pakt' is toch niet jouw probleem laat de Aldi daar maar wat op verzinnen. Het is hun keuze dergelijke produkten te verkopen en zij hebben de plicht het in te nemen.

Laat ze de flessen elf tellen en jou het statiegeld uitbetalen, mogen zij zelf kijken hoe zij de flessen door de automaat krijgen... Ik heb er ook eens gestaan… :)
Nou, als de flessen beschadigd zijn, dan hoeven ze ze volgens mij echt niet in te nemen. Ongeacht waardoor die beschadigingen komen. Lijkt mij? En als ze ingedeukt zijn, zijn ze dus beschadigd...

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 25-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

En deuk in de fles zou niks moeten uitmaken. Nadat hij door de automaat is gehaald gaan ze volgens mij allemaal door een pers heen. Krijg je van die mooie balen PET-plastic.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dank zo ver, erin blazen gaat prima, maar het is gewoon een beetje goor. De reden dat het zo'n mooie verzameling is geworden is dat ik onderweg naar huis vaak langs de Aldi ging en er nooit 's ochtends aan denk om dan statiegeld flessen mee te nemen... daar leidt de Aldi verder niet onder natuurlijk.

Beschadigd zijn ze op zich niet, alleen als je die flessen op kamertemperatuur dicht draait, en dan een winter met -10 in de schuur hebt, dan kreuken ze in elkaar, en er is wat meer voor nodig om ze weer netjes rond te maken. Zelfs op een zomerse dag met 40 graden in de auto doet dat niet veel.
Ik heb er overigens bij geen enkel ander type fles last van; die zijn allemaal al netjes terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ardana schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Nou, als de flessen beschadigd zijn, dan hoeven ze ze volgens mij echt niet in te nemen. Ongeacht waardoor die beschadigingen komen. Lijkt mij? En als ze ingedeukt zijn, zijn ze dus beschadigd...
Uit https://wetten.overheid.nl/BWBR0014230/2008-11-01#Paragraaf2 :
De in lid 1 genoemde producent, importeur en verkoper zijn verplicht om tegen inlevering van onbeschadigde, op de juiste wijze gesorteerde en niet verontreinigde, van hen afkomstige verpakkingen als bedoeld in het eerste lid, het daarvoor aan hen betaalde statiegeld uit te betalen.
Dus nee: Beschadigde verpakkingen hoeven ze niet te accepteren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakMDS
@naitsoezn - je quote een regeling waarbij staat dat hij in 2015 is vervallen. Als de flessen echt beschadigd zouden zijn, dan waren ze al lang de PMD container in gegaan. Er is echter niets mee gebeurd behalve normaal gebruik en opslag onder vrij extreme temperatuurverschillen (voor zover dat in NL van toepassing is).
Deze flessen zijn gewoon heel zwak, en worden voor zover ik weet ook niet hergebruikt, maar samengeperst en recycled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

De flessen worden inelkaar geperst en in sommige gevallen zelf direct versnipperd. :) Ze worden niet als fles gerecycled in ieder geval.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37

Illusion

(the art of)

Ooit een keer hetzelfde gehad, maar de meneer van de flessenautomaat zei me dat die machine eigenlijk alleen de barcode scant.
Dus dop op de fles, ergens knijpen waar niet de barcode zit, zodat de barcode naar buiten plopt, en netjes recht zit. En dan invoeren.
Werkt bij mij (meestal)prima.

Je kan ze natuurlijk ook opslaan zonder dop (of met de dop heel los), dan deuken ze uberhaupt niet in.

Alternatief: Emmer heet water? Een voor een onderdompelen, eruithalen, wachten tot ie plopt en dan de dop los.

[ Voor 27% gewijzigd door Illusion op 25-05-2019 15:12 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Illusion schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:01:

Alternatief: Emmer heet water? Een voor een onderdompelen, eruithalen, wachten tot ie plopt en dan de dop los.
Dat zou ik met PET niet doen, waarom niet? Door de flessen te dompelen in water heter dan 60 graden, doet de flessen krimpen, daarnaast laten de weekmakers, die kankerverwekkend zijn, in het plastic gelijk los en komen dus in het hete water, waardoor je dus water krijgt met kankerverwekkende stoffen er in, waar wil je dat "dumpen"? Daarom wordt er ook afgeraden om PETflessen meerdere malen te gebruiken, maar te versnipperen en daarna te recyclen. ;)

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 10:03
Illusion schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:01:
Ooit een keer hetzelfde gehad, maar de meneer van de flessenautomaat zei me dat die machine eigenlijk alleen de barcode scant.
Dit dus, alleen barcode is belangrijk, wij hebben weleens met duitse aldi flessen in nl gestaan, pakt de machine niet, andere barcode. Zorg dus dat de barcode niet gekreukt is en 't zou moeten lukken.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Onbekend schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:17:
In de zon zetten, waarna de fles uitzet. Daarna de dop los draaien zodat de luchtdruk gelijk blijft. :)

Of met een kar vol lege flessen de winkel binnenlopen en zorgen dat die automaat steeds in storing komt te staan. >:) Dan is er vast wel een behulpzame medewerker die jou eventjes helpt om al die vervelende vlessen weg te krijgen.
Dit deed degene voor me van de week. Aanbellen en de AH-gozer ging de flessen ruilen voor flessen die wel goed scannen. Voor hun geen moeite.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pjottski schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:41:
En deuk in de fles zou niks moeten uitmaken. Nadat hij door de automaat is gehaald gaan ze volgens mij allemaal door een pers heen. Krijg je van die mooie balen PET-plastic.
Nope, die worden verzameld in karren met grote plastic zakken erin en weer meegenomen door de vrachtwagens naar het DC. Dus daar wordt nog niks mee gedaan in de supermarkt zelf.

TC, ik zou gewoon naar de lokale Aldi gaan met al je flessen, op een rustig moment. Wanneer een fles niet scant (het is de barcode waar het om gaat, rest van de fles kan helemaal vercrackt zijn), even apart houden, vervolgens aan het einde een medewerker de flessen aabieden en vragen of hij ze wilt omwisselen voor x flessen die nu achter op z'n emballage staan (de rest die je wel gescand kreeg). Dat heb ik bij de Appie ook regelmatig voor klanten gedaan die er een zootje van gemaakt hadden. ;) Kleine moeite voor ze.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:19
M!chel schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:16:
Laat ze opblazen door iemand anders. Vaak staat er voor de supermarkt wel iemand met een daklozenkrantje. Die zijn vaak de moeilijkste niet.
Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage en ben verre van een moraalridder. Maar ik vind dit een ongepaste en denigrerende opmerking. Doe ermee wat je wilt maar ik hoop niet dat dit een serieuze instelling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Laatst online: 16:28

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

SmurfLink schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:27:
[...]

Nope, die worden verzameld in karren met grote plastic zakken erin en weer meegenomen door de vrachtwagens naar het DC. Dus daar wordt nog niks mee gedaan in de supermarkt zelf.
En eenmaal op het DC gaan ze door de pers. Ben zelf werkzaam op een DC van Lidl, dus de werkwijze is mij wel bekend.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:11

Rmg

-

[ Voor 101% gewijzigd door Rmg op 25-05-2019 18:07 . Reden: Nvmind ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Marco1994 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:44:
[...]

Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage en ben verre van een moraalridder. Maar ik vind dit een ongepaste en denigrerende opmerking. Doe ermee wat je wilt maar ik hoop niet dat dit een serieuze instelling is.
Niet te serieus opvatten...er staat een ;) bij.

Geintje moet kunnen toch? Of lach je ook nooit om Belgen mopjes, moppen over 'domme blondjes' enz.? Of vind je die niet ongepast en denigrerend? Misschien ben ik ouderwets, of mensen zijn tegenwoordig een heel stuk flauwer. Sneller op hun teentjes getrapt of graag andere mensen willen corrigeren.
Lach om mijn grapje, of niet. Die keuze is aan jouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

M!chel schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:26:
[...]
Misschien ben ik ouderwets, of mensen zijn tegenwoordig een heel stuk flauwer. Sneller op hun teentjes getrapt of graag andere mensen willen corrigeren.
De klimaatverandering gaat niet hard genoeg, er lopen teveel sneeuwvlokjes rond ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:06
Of zoals je vroeger een flesraket maakte met een kurk waar een ventiel doorgeduwd zat. Pomp je ze allemaal zo weer op.

Afbeeldingslocatie: https://www.wikihow.com/images_en/thumb/4/48/Build-a-Bottle-Rocket-Step-9-Version-2.jpg/v4-728px-Build-a-Bottle-Rocket-Step-9-Version-2.jpg.webp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52

Theo

moederbord

Bij de helft van de Aldi filialen is de flesseninnamemachine gekoppeld aan een versnipperaar. Die flinterdunne PETflessen worden dus wel hergebruikt; maar alleen als PET materiaal; niet als fles. Die oude dikke flessen van vroeger (die niet in te deuken waren) die werden daadwerkelijk schoongemaakt en als fles herbruikt.

Ga naar een filiaal van de Aldi toe die nog niet zo oud is; of één die recent verbouwd/omgebouwd is. Daar hebben ze een versnipperaar staan en boeit het dus niet wat de staat van de flessen zijn. Prop daar elke fles in die je hebt, en vraag naderhand even een medewerker om hulp voor de flessen die de machine niet pakte. Zolang het echt flessen zijn van een Aldi uit Nederland (streepjescode begint dan met 230) zullen ze gewoon worden ingenomen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Theo schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:22:
Bij de helft van de Aldi filialen is de flesseninnamemachine gekoppeld aan een versnipperaar. Die flinterdunne PETflessen worden dus wel hergebruikt; maar alleen als PET materiaal; niet als fles. Die oude dikke flessen van vroeger (die niet in te deuken waren) die werden daadwerkelijk schoongemaakt en als fles herbruikt.

Ga naar een filiaal van de Aldi toe die nog niet zo oud is; of één die recent verbouwd/omgebouwd is. Daar hebben ze een versnipperaar staan en boeit het dus niet wat de staat van de flessen zijn. Prop daar elke fles in die je hebt, en vraag naderhand even een medewerker om hulp voor de flessen die de machine niet pakte. Zolang het echt flessen zijn van een Aldi uit Nederland (streepjescode begint dan met 230) zullen ze gewoon worden ingenomen.
Inderdaad. Ze kunnen eventueel(bij 'onze' Aldi tenminste) ook de flessen tellen en bij de kassa handmatig de flessen toevoegen. De flessen gooien zij er dan achter in de automaat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Vandaag nog 4 grote vuilniszakken naar de lidl en 3 naar de jumbo gebracht ( ook iets met leeg in de schuur gooien en nooit meenemen met het boodschappen)
Zaten ook veel flink gekneusde flessen bij maar idd als de barcode te lezen is is het goed.

Samen met 5 kratjes bier was het goed voor €35 statiegeld...

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:04

VPI

Aan de ranja....ben je van dit gezemel ook af. is ook nog goedkoper en beter voor het milieu😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:01:
[...]

De flessen worden inelkaar geperst en in sommige gevallen zelf direct versnipperd. :) Ze worden niet als fles gerecycled in ieder geval.
Lijkt me niet, ze zijn gewoon beschadigt door een langere periode in temperatuurverschil te hebben gestaan zoals OP aangeef, gezien de hoeveelheid zal dit niet een maand geweest zijn, en gezien de temperatuur wat nodig is om plastic te laten vergroten en verkleinen... Zal het geen 25 graden geweest zijn maar hoger...

Fles is voor dat soort omstandigheden gewoonweg niet gebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dennisjehz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 01:30:
[...]

Lijkt me niet, ze zijn gewoon beschadigt door een langere periode in temperatuurverschil te hebben gestaan zoals OP aangeef, gezien de hoeveelheid zal dit niet een maand geweest zijn, en gezien de temperatuur wat nodig is om plastic te laten vergroten en verkleinen... Zal het geen 25 graden geweest zijn maar hoger...

Ik zie deze opmerking een paar keer in het topic terug komen, en wil er toch even op reageren. Er is echt absoluut niets raars met de flessen gebeurd, ze hebben in de zomer misschien de 25 graden een keer gezien, maar behalve zo'n zak in de schuur zetten waar ze wellicht één a twee winters hebben doorgebracht is er niets aparts mee aan de hand.
Ga er gemakshalve even vanuit dat mijn vrouw ze dicht heeft gedraaid zonder ze al geheel uit te deuken ofzo; ik weet anders ook niet waarom ze bij mij zo vreemd zijn.

Geen enkele andere pet fles heeft hier last van, maar het zijn dus specifiek de ALDI flessen die bij het indeuken meteen dusdanig verkreukelen dat je ze niet echt makkelijk meer uit kan deuken.

Hoe dan ook, goed te horen dat meerdere mensen aangeven dat de automaat ze gewoon kan slikken. Die bij de Jumpo spuugt ze al uit bij de kleinste afwijking, ook al is de barcode perfect leesbaar.
Ik zal de volgende keer eens gewoon twee zakken meenemen en kijken hoe ver het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Dennisjehz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 01:30:
[...]

Dat is juist precies waar een fles voor gemaakt is.

Een wat vervormde fles is niet beschadigd. En ik zie ook wel eens flessen weg gaan bij de jumbo hier, die liggen ook allemaal op elkaar gepropt in een zak, dus dat ze een beetje gedeukt zijn maakt echt helemaal niets uit. Ze worden hoe dan ook wel in elkaar gedrukt. Of dacht je dat ze een vrachtwagen helemaal vol laden met praktisch alleen maar lucht? Natuurlijk niet.
Dat het gelijk versnipperd word geloof ik ook gelijk. Maakt het nog kleiner voor transport.
Zoals ook al eerder gezegd, het is niet zo dat die flessen compleet hergebruikt worden. Die worden versnipperd en daar worden nieuwe flessen van gemaakt. Ze weer helemaal schoonmaken voor gebruik, sorteren en ga zo maar door zou veel meer werk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 27-05-2019 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
WEBGAMING schreef op maandag 27 mei 2019 @ 02:30:
[...]

Dat is juist precies waar een fles voor gemaakt is.

Een wat vervormde fles is niet beschadigd. En ik zie ook wel eens flessen weg gaan bij de jumbo hier, die liggen ook allemaal op elkaar gepropt in een zak, dus dat ze een beetje gedeukt zijn maakt echt helemaal niets uit. Ze worden hoe dan ook wel in elkaar gedrukt. Of dacht je dat ze een vrachtwagen helemaal vol laden met praktisch alleen maar lucht? Natuurlijk niet.
Dat het gelijk versnipperd word geloof ik ook gelijk. Maakt het nog kleiner voor transport.
Zoals ook al eerder gezegd, het is niet zo dat die flessen compleet hergebruikt worden. Die worden versnipperd en daar worden nieuwe flessen van gemaakt. Ze weer helemaal schoonmaken voor gebruik, sorteren en ga zo maar door zou veel meer werk zijn.
Dat dit zo in transport gebeurd, wanneer ze toch gerecycled gaan worden heeft weinig invloed op het feit dat ze goed moeten aankomen bij een scan apparaat welke ze moet innemen, wel degelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:27
SndBastard schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:13:
[...]
Hoe dan ook, goed te horen dat meerdere mensen aangeven dat de automaat ze gewoon kan slikken. Die bij de Jumpo spuugt ze al uit bij de kleinste afwijking, ook al is de barcode perfect leesbaar.
Ik zal de volgende keer eens gewoon twee zakken meenemen en kijken hoe ver het komt.
Ik kan je ook aangeven dat in de apparaten waar ik ervaring mee heb de barcode ook niet wordt gelezen (misschien tegenwoordig als extra check); dat maakt dus niets uit en je kunt de labels er in principe gewoon vanaf halen bijvoorbeeld. Waar het apparaat naar kijkt is de omtrek van hetgeen je in het apparaat stopt. De deuken maken opzich niets uit, zolang de omtrek maar ongeveer gelijk is. Stel je hebt aan een kant een deuk zitten, dan zorg je dat de deuk aan de zijkant zit zodat je vanaf de zijkant gezien de volledige bijna originele flesomtrek kunt zien.
Hoe ik dat weet? Ik heb ooit in een supermarkt gewerkt waarbij ik dit apparaat ook aan de binnenkant moest schoonmaken. Hierbij was er een stand in het apparaat waarmee ik op het z/w scherm kon zien wat het apparaat zag, zodat als er vuil op de sensor zat, ik dit kon schoonmaken met een doekje. Als je dan je hand in het apparaat stak, zag ik deze ook op het scherm verschijnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:51
Wat hierboven al gezegd wordt. Zorg ervoor dat de bovenkant rond is dan pakt het apparaat de flessen wel. En anders laat je ze lekker staan bij de aldi, voeren ze de flessen vanzelf wel af of iemand anders zal proberen je statiegeld op te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
WEBGAMING schreef op maandag 27 mei 2019 @ 02:30:
[...]
Ze worden hoe dan ook wel in elkaar gedrukt. Of dacht je dat ze een vrachtwagen helemaal vol laden met praktisch alleen maar lucht? Natuurlijk niet.
Waarom zouden ze een vrachtwagen niet helemaal vol laden met lucht...

Vroegah toen Gomez12 nog in een supermarkt werkte kwamen er gewoon xx containers volle flessen binnen en de vrachtwagen nam dan gelijk xx containers lege flessen in kratjes mee terug.

Hoeveel er ingaat en uitgaat is grofweg gelijk, zeker op de langere termijn. Oftewel je kan ze wel op de winkel kleinmaken, maar de vrachtwagen die het meeneemt gaat dan enkel met netzoveel lucht weg... Terwijl een goede machine efficienter aan te schaffen is op enkel een DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Gomez12 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Vroegah toen Gomez12 nog in een supermarkt werkte kwamen er gewoon xx containers volle flessen binnen en de vrachtwagen nam dan gelijk xx containers lege flessen in kratjes mee terug.

Hoeveel er ingaat en uitgaat is grofweg gelijk, zeker op de langere termijn. Oftewel je kan ze wel op de winkel kleinmaken, maar de vrachtwagen die het meeneemt gaat dan enkel met netzoveel lucht weg... Terwijl een goede machine efficienter aan te schaffen is op enkel een DC.
Tegenwoordig zijn we een stuk meer met het milieu bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
WEBGAMING schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Ik snap voor geen meter wat je hiermee bedoelt...
Wat zou er milieuvriendelijker zijn aan het in een zak vervoeren van gedeukte flessen vs in een leeg krat vervoeren terwijl het krat toch al terug moet. Het kost je enkel een zak extra...

Net zoals lokaal versnipperen, dan heb je overal versnippermachines staan wat veel milieuvervuilender is dan 1 in een DC en die vrachtwagens rijden toch al die route...

Alles wat jij in jouw post beschrijft is milieuvervuilender dan de methode die ik zeg dat ze al tig jaar geleden hanteerden, maar volgens jou zijn ze tegenwoordig milieubewuster???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Mwoah zo nauw komt dat allemaal niet. Die dingen worden toch zelden opnieuw gebruikt volgens mij. Meeste wordt omgesmolten.

Ik wissel de flessen die het apparaat niet pakt in ieder geval gewoon om door andere flessen die de klant dan in het apparaat kan doen. Kost een paar minuten maar ach.. Ik schrijf ook wel eens handmatig bonnetjes uit, enige nadeel is dat dit weer handmatig gecorrigeerd moet worden in het omzet-systeem.
[...]

Zo gaat het nog steeds.. Vracht van DC komt, emballagespul gaat meteen retour mee naar DC.

[ Voor 33% gewijzigd door Kuusj op 27-05-2019 13:58 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
WEBGAMING schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Nou tegenwoordig gaat het nog steeds zo, in ieder geval bij de AH waar ik jaren heb gewerkt tot 3 jaar terug, dus ik weet niet waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 11:29
SmurfLink schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Nou tegenwoordig gaat het nog steeds zo, in ieder geval bij de AH waar ik jaren heb gewerkt tot 3 jaar terug, dus ik weet niet waar je het over hebt.
Gaat inderdaad nog steeds zo, halfjaar geleden werkte ik nog bij AH.

Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:37

Sharky

Skamn Dippy!

Vroeger werden de meeste flessen ( in ieder geval Coca Cola en zo) gewoon een paar keer opnieuw gebruikt. Sinds ze die zachtere flessen hebben worden ze verwerkt tot grondstof.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
zak voor zak naar de aldi toebrengen of als je kinderen hebt gewoon die heen sturen :)
wat je eventueel nog zou kunnen doen is in de zon leggen of verwarmen (kachel, haarföhn of verfföhn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33
Gaatje in de dop boren net iets kleiner als een voetbal ventiel dan voetbal ventiel erop en pompen maar. Of als je een compressor hebt dan de compressor erop maar stop wel op tijd want anders is het boem 😋.

Maar of je dat leuk gaat vinden bij 50+ flessen ? Ik had ze aan de buurjongens/meisjes gegeven hebben ze weer extra zakcentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:45

Als het bonnetje uit de machine komt. En de machine versnippert ze meteen. Dan is het misschien helemaal niet mogelijk voor de medewerker om flessen in te nemen die de machine niet pakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 12:29
[...]

Ik doe vaak boodschappen in Papenburg (DE) bij de Real. Daar stop je petflessen in zo'n apparaat wat ze ter plekke versnippert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik hou ze even onder de hete kraan, zodra ze plop zeggen draai ik de dop iets los en gooi ze in de tas.

Als de automaat moeilijk doet is het bij sommige automaten mogelijk de fles een tikje harder naar binnen te schuiven. Niet zo hard dat hij er doorheen vliegt, maar hard genoeg dat hij voorbij het "weeg/scan punt" op de band schuift. Vaak accepteert de machine hem dan ongeacht afkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:19

Yor

Yor1313#2571

mrdemc schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:44:
[...]

Ik kan je ook aangeven dat in de apparaten waar ik ervaring mee heb de barcode ook niet wordt gelezen (misschien tegenwoordig als extra check); dat maakt dus niets uit en je kunt de labels er in principe gewoon vanaf halen bijvoorbeeld. Waar het apparaat naar kijkt is de omtrek van hetgeen je in het apparaat stopt. De deuken maken opzich niets uit, zolang de omtrek maar ongeveer gelijk is. Stel je hebt aan een kant een deuk zitten, dan zorg je dat de deuk aan de zijkant zit zodat je vanaf de zijkant gezien de volledige bijna originele flesomtrek kunt zien.
Hoe ik dat weet? Ik heb ooit in een supermarkt gewerkt waarbij ik dit apparaat ook aan de binnenkant moest schoonmaken. Hierbij was er een stand in het apparaat waarmee ik op het z/w scherm kon zien wat het apparaat zag, zodat als er vuil op de sensor zat, ik dit kon schoonmaken met een doekje. Als je dan je hand in het apparaat stak, zag ik deze ook op het scherm verschijnen :)
Inderdaad, barcode was bij de AH niet van belang, maar de vorm en gewicht. Zo hadden wij altijd gezeik met de flessen van de AH huiswijn, zonder statiegeld, die dan wel geld opleverden omdat ze bijna identiek waren aan de glazen fles van het biermerk La Chouffe, met die kabouter erop, waar dan wel weer statiegeld op zat.

Volle kratten spuugde de automaat, want gewicht, ook weer uit om te voorkomen dan er van die handige Harries in de winkel de kratten uit het rek regelrecht in de tomra zouden mikken.

Of dat bij de automaten van de Aldi ook zo is, geen idee, maar mij lijkt dat er niet zo denderend veel spelers zijn in dit segment?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Bij ons in de buurt worden ook nog wel eens flessen ingezameld voor een goed doel.
Best een geinig idee toch, om dan met zo'n hoeveelheid flessen aan te komen?!

In principe verschuif je het probleem dan naar het goede doel, maar die mensen zullen wel vaker met dat bijltje gehakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 11:15

Chakotay

Lick here to continue

Dit topic deed me ook wel denken aan algemene irritaties met het inleveren van statiegeldflessen. Ben ik de enige die zich irriteert aan het feit dat lang niet elke statiegeldfles bij elke winkel ingeleverd kan worden? Zeker bij speciaalbier e.d. ga ik niet onthouden bij welke winkel elk flesje vandaan komt. Daarbij heb ik inmiddels zo vaak "dit object word niet geaccepteerd" op de automaat gezien dat ik maar mijn 10 cent per flesje verlies neem en alles direct in de glasbak mik. Dat lijkt me nogal tegen het idee van statiegeld in gaan...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Yor schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 02:03:
[...]
Of dat bij de automaten van de Aldi ook zo is, geen idee, maar mij lijkt dat er niet zo denderend veel spelers zijn in dit segment?
Bijna alle automaten in Nederland zijn zviw van Tomra :) Inderdaad, er zijn niet heel veel spelers op de markt.

Ik ben er al even uit maar als ik het goed heb hebben de nieuwe automaten sensoren voor bijna alle parameters: gewicht, vorm, afmetingen en een barcode scanner.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je kan ook gewoon bestellen bij appie online. De bezorgmedewerker telt ze alleen maar en neemt alles mee 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 19:11
Buzz134 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:18:
zak voor zak naar de aldi toebrengen of als je kinderen hebt gewoon die heen sturen :)
wat je eventueel nog zou kunnen doen is in de zon leggen of verwarmen (kachel, haarföhn of verfföhn)
wtf waarom zou je je kinderen erheen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 11:15

Chakotay

Lick here to continue

@SBTweaker niets mis met een beetje kinderarbeid toch? Ik heb ook wel eens een zak flessen mee te geven aan wat kinderen die aan de deur stonden voor 'heitje voor een karweitje' :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
Als je een bestelling doet bij de AH die ze bezorgen, nemen ze ook statiegeld flessen weer mee. Zelfs van andere supermarkten, deze ze bij ons totaal niet moeilijk over.

Edit: lol zie nu dat het hierboven ook al gemeld is :o

[ Voor 14% gewijzigd door plofkip op 29-05-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Laatst online: 28-04-2022
SBTweaker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:34:
[...]

wtf waarom zou je je kinderen erheen sturen?
Ik vond het als kind altijd leuk om de flessen in te leveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRO-JWE
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:26
Er zit verschil tussen de Nederlandse en Duitse apparaten. Nederlandse kijken naar vorm en gewicht, de apparaten die ik in Duitsland tegenkom bij Kaufland, Rewe, Combi enz. draaien de fles tot ze de streepjescode lezen. Ideaal, want dan kunnen iets ingedeukte flessen er gewoon in.

Hoewel dit wel veranderd nu. In oude Tomra's kun je Duitsche Schwip Schwap flessen gooien, omdat het de oude Pepsi-flessen in Nederland dezelfde vorm hebben. In hele nieuwe Tomra's lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
Chakotay schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:23:
Dit topic deed me ook wel denken aan algemene irritaties met het inleveren van statiegeldflessen. Ben ik de enige die zich irriteert aan het feit dat lang niet elke statiegeldfles bij elke winkel ingeleverd kan worden? Zeker bij speciaalbier e.d. ga ik niet onthouden bij welke winkel elk flesje vandaan komt. Daarbij heb ik inmiddels zo vaak "dit object word niet geaccepteerd" op de automaat gezien dat ik maar mijn 10 cent per flesje verlies neem en alles direct in de glasbak mik. Dat lijkt me nogal tegen het idee van statiegeld in gaan...
Er zijn voor speciaalbier maar een paar soorten algemene flessen. Belgische bierfles lang (bv Karmeliet), belgische bierfles kort (bv Duvel), en sporadisch een Duitse of afwijkend Belgische fles. Juist bij speciaalbier wordt het meeste niet meer gerecycled. Dat vind ik wel zonde. Dit systeem zorgt er juist voor dat bijna elke speciaalbierfles praktisch overal ingeleverd kan worden omdat er maar 2-3 soorten flessen zijn.

Wat mij betreft komt er statiegeld op blik en ook op kleinere flesjes van een halve liter. Tarief optrekken naar minimaal €0,50, en €0,25 voor een glazen bierpijpje en blikjes.

Klein ongemak, maar scheelt ladingen zwerfvuil. Ik breng altijd alles terug, dus geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 30-05-2019 14:32 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvaneck
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-01 13:26
M!chel schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:16:
geef de flessen aan de dakloze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ruudvaneck schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:52:
[...]

geef de flessen aan de dakloze.
2 jaar lopen broeden op deze reactie? Misschien even handig de datum van het topic te checken voor je reageert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gadgeteer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:19:
[...]

Ik doe vaak boodschappen in Papenburg (DE) bij de Real. Daar stop je petflessen in zo'n apparaat wat ze ter plekke versnippert.
En dan? Komt er weer een aparte vrachtwagen een keer rijden die alleen voor die snippers moet komen? Ooit moet je dat spul toch terugvervoeren. En dat kan prima met een vrachtwagen die toch al richting DC rijdt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47

-tom-562

Oliesjeik

Jeroenneman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:39:
[...]

En dan? Komt er weer een aparte vrachtwagen een keer rijden die alleen voor die snippers moet komen? Ooit moet je dat spul toch terugvervoeren. En dat kan prima met een vrachtwagen die toch al richting DC rijdt.
Versnipperde flessen nemen een stuk minder ruimte in dan niet versnipperde flessen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Jeroenneman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:39:
[...]

Probeer eens na te denken over de voordelen van direct versnipperen. Denk aan formaat van de flessen en ruimte in de vrachtwagen die wordt ingenomen. Ik denk dat je dan het voordeel begrijpt.
Het maakt verder niet uit of er een aparte vrachtwagen komt, of dat een het op de terugweg meeneemt. De hoeveelheid te vervoeren vracht wordt daar niet anders van.

Dus ja, er moet een vrachtwagen rijden. Maar.. die zelfde vrachtwagen kan opeens tien(fictief getal) keer meer meenemen, waardoor er aanzienlijk minder vrachtwagens hoeven te worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Laatst online: 01-06 21:57
Hééé, dit is interessant. @Theo , wil je daar iets meer over vertellen? In het magazijn worden dus flessen uit de automaat of in een krat, of in een versnipperaar gezet? En gaat dit met de hand, of met een lopende band?

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik vind het een fraaie oplossing om ruimte in opslag en vervoer te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gadgeteer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Probeer eens na te denken over de voordelen van direct versnipperen. Denk aan formaat van de flessen en ruimte in de vrachtwagen die wordt ingenomen. Ik denk dat je dan het voordeel begrijpt.
Het maakt verder niet uit of er een aparte vrachtwagen komt, of dat een het op de terugweg meeneemt. De hoeveelheid te vervoeren vracht wordt daar niet anders van.

Dus ja, er moet een vrachtwagen rijden. Maar.. die zelfde vrachtwagen kan opeens tien(fictief getal) keer meer meenemen, waardoor er aanzienlijk minder vrachtwagens hoeven te worden ingezet.
Hoezo hoeven er dan minder vrachtwagens te worden ingezet? Hoeven we opeens geen boodschappen meer te leveren? Die vrachtwagens rijden sowieso, en lege flessen meenemen op de terugweg is puur bijvangst.
Daar komt echt geen aparte vrachtwagen voor rijden, die niet meer hoeft te rijden in jouw plan (ik hoop dat dit niet je verwachting was, dat zou wel héél inefficiënt zijn, als er drie keer per dag een vrachtwagen komt lossen die prima wat dingen retour kan meenemen). Dus het enige wat je hebt bereikt is dat er tig keer per maand een lege vrachtwagen terugrijdt naar het DC, en dat je een extra apparaat hebt staan in de winkel. Waarschijnlijk minder efficiënt dan centraal versnipperen.

Je fictieve getal is dus niet 10, maar gewoon 0. Er zal nul extra vracht meekunnen omdat je nu geen flessen retour neemt. Echt geen enkele container.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenneman op 10-03-2021 08:38 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:24
Jeroenneman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Hoezo hoeven er dan minder vrachtwagens te worden ingezet? Hoeven we opeens geen boodschappen meer te leveren? Die vrachtwagens rijden sowieso, en lege flessen meenemen op de terugweg is puur bijvangst.
Daar komt echt geen aparte vrachtwagen voor rijden, die niet meer hoeft te rijden in jouw plan (ik hoop dat dit niet je verwachting was, dat zou wel héél inefficiënt zijn, als er drie keer per dag een vrachtwagen komt lossen die prima wat dingen retour kan meenemen). Dus het enige wat je hebt bereikt is dat er tig keer per maand een lege vrachtwagen terugrijdt naar het DC, en dat je een extra apparaat hebt staan in de winkel. Waarschijnlijk minder efficiënt dan centraal versnipperen.

Je fictieve getal is dus niet 10, maar gewoon 0. Er zal nul extra vracht meekunnen omdat je nu geen flessen retour neemt. Echt geen enkele container.
Ik denk dat een busje die er speciaal voor rijd maar direct naar de recycle-faciliteit rijd efficiënter is dan van supermarkt naar Distributiecentra naar recycling.... En het kost ook meer tijd/manuren.

Dus op locatie versnipperen zou niet eens minder efficient hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Jeroenneman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Het is duidelijk dat je het niet begrijpt maar in jouw geval, rijdt de vrachtwagen terug naar het distributiepunt waar ze die plastic niet kunnen gebruiken. Het moet alsnog vervoerd worden. Jouw redenering om op het getal 0 te komen slaat wederom de plank mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gadgeteer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Het is duidelijk dat je het niet begrijpt maar in jouw geval, rijdt de vrachtwagen terug naar het distributiepunt waar ze die plastic niet kunnen gebruiken. Het moet alsnog vervoerd worden. Jouw redenering om op het getal 0 te komen slaat wederom de plank mis.
Welke vracht ga jij dan extra vervoeren in jouw voorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

robertnld schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:35:
[...]

Hééé, dit is interessant. @Theo , wil je daar iets meer over vertellen? In het magazijn worden dus flessen uit de automaat of in een krat, of in een versnipperaar gezet? En gaat dit met de hand, of met een lopende band?

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik vind het een fraaie oplossing om ruimte in opslag en vervoer te besparen.
Wat ik begrepen heb is het een automatische inname die gelijk versnipperd wordt. Er komt dus geen handmatige arbeid bij kijken doordat de fles gelijk versnipperd wordt na acceptatie en inname. Het schijnt wel heel erg veel te besparen. Ik heb vroeger bij een Aldi gewerkt als studentenbaan, en toen werd alles nog met de hand aangenomen. Op een europallet konden (ik geloof) 480 van de harde stevige herbruikbare PETflessen gestapeld worden. Dat kostte best wat ruimte in het magazijn (1 pallet voor de flessen, 1 pallet voor de lege stapelaars, en per week gingen er al snel 5 pallets met statiegeld doorheen). Toen de slappe PETfles geïntroduceerd werd (die nu overal gebruikt wordt); werden de flessen door een medewerker in een zak gegooid. Zo'n zak was ruim anderhalve meter hoog en zo'n 70 cm in diameter, en er pasten 150 flessen in. Wekelijks heb je dan te maken met 15 van die zakken die zo'n 7 vierkante meter aan ruimte innemen.

Al het statiegeld ging met de vracht terug naar het hoofdkantoor. De zakken werden daar in een grote versnipperaar gegooid en de PETsnippers werden hergebruikt. Toen ik bij de Aldi ben weggegaan waren ze al bezig om in de filialen zelf een versnipperaar te plaatsen zodat ze niet bezig waren met grote volumes met lucht/afval te verplaatsen, maar gewoon één zak met snippers hadden, ipv 10 zakken met lucht.

Het apparaat dat ze toen gebruikten en overal plaatste in de winkels dat controleerde de fles op de barcode (bij de Aldi starten bijna alle barcodes met 230) waarna het gelijk versnipperd werd en de snippers in een zak terecht kwamen. Het enige wat een medewerker dan nog moest doen was af en toe een zak vervangen.
De kratten bier worden trouwens niet verschrot :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Gadgeteer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Het gaat niet om de trip tussen de winkel en de distri; maar om de reis van de flessen ná de distri. Die moeten uiteindelijk ook opgehaald worden om daadwerkelijk verwerkt te worden. Daar maakt het wel uit of een vrachtwagen 75 zakken met 150 lege flessen elk) mee kan nemen naar een PETsmelter of dat deze 75 zakken met het tienvoudige aan snippers mee kan nemen.

Zo'n vrachtwagen rijdt leeg naar de distri toe om daar enkel het PET op te halen. Dan scheelt het wél een factor tien in ritjes per jaar dat de PETsmelter moet doen om bij de verschillende distri's het PET op te halen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gadgeteer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Probeer eens na te denken over hoe een vrachtwagen en de bevoorrading van een supermarkt werkt.

Zo'n ding wordt bij het distributiecentrum volgeladen met 40, 50 rolcontainers vol met goederen, bedoeld voor 1, 2, tot wel 5 filialen. Bij een supermarkt worden deze containers in het magazijn geplaatst, en de goederen worden in de schappen geplaatst. Resultaat: lege containers. Deze kunnen uit elkaar worden gehaald en in elkaar worden gestapeld; zo kan de vrachtwagen op de plek van één volle container tot wel vijf lege containers terug naar het distributiecentrum meenemen.

De vrachtwagen gaat dus lossen bij het eerste filiaal, raakt daar bijvoorbeeld 10 containers kwijt, en kan in diezelfde ruimte tot wel 50 lege, gestapelde containers mee terugnemen. Als daarvan drie plekken worden ingenomen door containers met daarin een zak met lege flessen, kunnen er nog steeds 7*5=35 lege containers mee terug. Meer dan genoeg voor dat ene filiaal. Karren met bierkratten, karton en plastic daargelaten.

Het is niet alsof door shredden die vrachtwagen ineens meer vracht kan meenemen voor een ander filiaal, want hij rijdt al vol bij het distributiecentrum weg.

Ik weet niet wat dan wél het voordeel van shredden per filiaal is. Het lijkt mij efficiënter om het shredden op het distributiecentrum te doen, want dan hoef je niet een shredder per filiaal aan te schaffen en te onderhouden. Meer bewegende onderdelen is meer kans op storingen en zo.

Maar ik geloof dat onze Oosterburen prima hebben doorgerekend.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:07:
[...]

Probeer eens na te denken over hoe een vrachtwagen en de bevoorrading van een supermarkt werkt.

Zo'n ding wordt bij het distributiecentrum volgeladen met 40, 50 rolcontainers vol met goederen, bedoeld voor 1, 2, tot wel 5 filialen. Bij een supermarkt worden deze containers in het magazijn geplaatst, en de goederen worden in de schappen geplaatst. Resultaat: lege containers. Deze kunnen uit elkaar worden gehaald en in elkaar worden gestapeld; zo kan de vrachtwagen op de plek van één volle container tot wel vijf lege containers terug naar het distributiecentrum meenemen.

De vrachtwagen gaat dus lossen bij het eerste filiaal, raakt daar bijvoorbeeld 10 containers kwijt, en kan in diezelfde ruimte tot wel 50 lege, gestapelde containers mee terugnemen. Als daarvan drie plekken worden ingenomen door containers met daarin een zak met lege flessen, kunnen er nog steeds 7*5=35 lege containers mee terug. Meer dan genoeg voor dat ene filiaal.

Het is niet alsof door shredden die vrachtwagen ineens meer vracht kan meenemen voor een ander filiaal, want hij rijdt al vol bij het distributiecentrum weg.

Ik weet niet wat dan wél het voordeel van shredden per filiaal is. Het lijkt mij efficiënter om het shredden op het distributiecentrum te doen, want dan hoef je niet een shredder per filiaal aan te schaffen en te onderhouden. Meer bewegende onderdelen is meer kans op storingen en zo.

toon volledige bericht
Als de Aldi vroeger ergens goed in was dan was het efficiënt omgaan met personeel. Je wil zoveel mogelijk doen met zo min mogelijk handjes op de werkvloer. Heb je een innameautomaat met daarachter een verzamelbak dan mag nog steeds regelmatig een medewerker de band leeghalen door de flessen in de bak/zak te gooien, en regelmatig de zak te vervangen. Per fles zal dat zo'n 3 seconde aan werk kosten (inc naar het magazijn moeten lopen en terug). Met 2.000 flessen per week is dit 100 manuur per jaar aan werk.
Een schredder kost veel minder tijd; dagelijks een zak vervangen zal mogelijk 5 minuten kosten. Per jaar bespaar je dan 75 manuur. In de levensduur van zo'n apparaat bespaar je dus 750 manuur aan werk. Dat is al snel 20.000 euro aan besparing.

Vroeger had de Aldi helemaal geen automatische inname (tot zo'n 12 jaar terug). Toen ze zijn begonnen aan het plaatsen van een innamemachine konden ze dus gaan voor een gewone machine of een fancy versnipperaar. Als de versnipperaar minder dan 20K duurder was dan verdien je het dus terug op de besparing in arbeid.

Bonuspunt is dat een versnipperaar ook minder magazijnruimte in beslag neemt dan een regulier innameapparaat. Gezien de vierkante meters in een winkel ook niet gratis zijn kun je ook een kostenbesparing hangen aan een kleine (magazijn)voetprint. En dan is het ineens wél erg interessant om een versnipperaar in de winkel te hebben ipv op de distri.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Gaatje in dop maken (boren bv) en dan met een pompje (fietspomp bv) uitdeuken een optie?

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:07:
[...]

De vrachtwagen gaat dus lossen bij het eerste filiaal, raakt daar bijvoorbeeld 10 containers kwijt, en kan in diezelfde ruimte tot wel 50 lege, gestapelde containers mee terugnemen. Als daarvan drie plekken worden ingenomen door containers met daarin een zak met lege flessen, kunnen er nog steeds 7*5=35 lege containers mee terug. Meer dan genoeg voor dat ene filiaal. Karren met bierkratten, karton en plastic daargelaten.

toon volledige bericht
Ik heb weinig zin in een uitgebreide discussie over petflessen versnipperen maar ik zie veel voordeel in het verschil tussen het vervoer van 4000 lege flessen en 40000 lege flessen.
Wil je er meer over weten zoek dan even online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gadgeteer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Ik heb weinig zin in een uitgebreide discussie over petflessen versnipperen maar ik zie veel voordeel in het verschil tussen het vervoer van 4000 lege flessen en 40000 lege flessen.
Wil je er meer over weten zoek dan even online.
Jij lijkt te denken dat er nu vrachtwagens vol lege flessen rijden van supermarkt naar distributiecentrum, en leeg terug, en dat je door versnipperen dit verkeer met maar liefst een tienvoud kunt verminderen.

Ik leg uit waarom dat niet zo is, namelijk omdat er geen vrachtwagens alleen voor lege flessen rijden tussen supermarkt en DC.

Dan kun je zeggen dat ik even online moet zoeken, maar daarmee klink je als de gemiddelde voetbalmoeder die claimt dat vaccinaties autisme veroorzaken, want het staat immers online. Kun je in plaats daarvan misschien proberen uit te leggen wat er in mijn rekenvoorbeeld niet, en in dat van jou wel klopt, en waar ik dat dan precies online kan vinden?

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 10-03-2021 10:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Jij lijkt te denken dat er nu vrachtwagens vol lege flessen rijden van supermarkt naar distributiecentrum, en leeg terug, en dat je door versnipperen dit verkeer met maar liefst een tienvoud kunt verminderen.

Ik leg uit waarom dat niet zo is, namelijk omdat er geen vrachtwagens alleen voor lege flessen rijden tussen supermarkt en DC.

Dan kun je zeggen dat ik even online moet zoeken, maar daarmee klink je als de gemiddelde voetbalmoeder die claimt dat vaccinaties autisme veroorzaken, want het staat immers online. Kun je in plaats daarvan misschien proberen uit te leggen wat er in mijn rekenvoorbeeld niet, en in dat van jou wel klopt, en waar ik dat dan precies online kan vinden?
Ik zeg nergens dat er lege vrachtwagens rijden. Ik leg uit dat ik stop met deze zinloze discussie. Feit blijft dat ruimte besparing (en het makkelijker handelbaar maken van) een belangrijk iets is voor de logistiek en verdere verwerking. Als je dit centraal moet doen in een distributiecentrum, dan ga je dus heel veel ruimte nodig hebben om eerst die flessen in te zamelen alvorens ze te versnipperen terwijl zo'n apparaat in de super juist ruimte besparend werkt.

Als je de voordelen niet kunt zien dan spijt me dat voor je. Ik hoef gelukkig niemand te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien de onzinnigheid van een zó oud topic kicken (ik ga er van uit dat de flessen uit de openingspost ondertussen écht wel weg zijn), en het enkel off-topic verder gaat, gaat hier een slotje op.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.