Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:42
Eind maart heb ik tijdens mijn vakantie door Nepal het Annapurna Circuit gelopen. Het Annapurna Circuit is een meerdaagse tocht rondom het Annapurna massief in Nepal. Deze tocht kan tegenwoordig naar eigen invulling verkort of verlengt worden. 1 ding dat in vrijwel iedere tocht zit is het passeren van het hoogste punt, namelijk Thorong-La Pass op 5416m hoogte boven zeeniveau.

Deze foto's in deze showcase zijn allemaal gemaakt op 1 dag tijdens de beklimming en afdaling van deze pass.

Gebruikelijk is om deze pass te beklimmen door 1 lange dag van Thorong Phedi (4525m) tot Muktinath (3760m). Een tocht van +- 1000m omhoog en 1700m naar beneden. Dat in combinatie met de hoogte waar je al op zit is een fysieke en mentale uitdaging.

Wat de uitdaging ook flink verhoogt waren de weersomstandigheden eind februari/begin maart. Normaal gesproken is er eind maart/begin april niet heel veel sneeuw meer te vinden op de trail. Echter door flink winters weer in die periode, was er ook een grote hoeveelheid sneeuw/ijs aanwezig, wat het lopen niet bepaald vergemakkelijkten.

Hieronder de foto's:
Gear: Sony A6300, Samyang 12mm

#1 Early Morning
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928766972_786ec2dcf6_c.jpgEarly Morning hike to High Camp by Rob van Loon, on Flickr

#2 Snowy Trail
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928787873_8db1b38b32_c.jpgSnowy Trail up Thorong-La Pass by Rob van Loon, on Flickr

#3 Thorong-La High Camp
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928799996_d19a415d72_c.jpgLooking back at High Camp by Rob van Loon, on Flickr

#4 Himalayan View
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928815408_a5603a74d9_c.jpgHimalayan View by Rob van Loon, on Flickr

#5 High Altitude
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928824516_9d82868ea7_c.jpgHigh Altitude by Rob van Loon, on Flickr

#6 Thorong-La Pass
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928832787_51057e0423_c.jpgThorong-La Pass by Rob van Loon, on Flickr

#7 Downhill to Muktinath
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928842498_d6bf55314c_c.jpgDownhill to Muktinath by Rob van Loon, on Flickr

#8 Khatung Kang Glacier
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928839687_3b6dfbd615_c.jpgKhatung Kang Glacier by Rob van Loon, on Flickr

#9 Road to Muktinath
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47928844367_a45d0ed908_c.jpgRoad to Muktinath by Rob van Loon, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:14
Gave platen van en indrukwekkend landschap. 3, 4 en 5 vooral, geeft mooi de grootsheid van het landschap weer.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedy op 25-05-2019 16:37 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:01
Erg indrukwekkend. Ik ben in november in Everest Base Camp geweest dus ik weet een beetje hoe je je gevoeld moet hebben. Ondanks het prachtige landschap is het door de kou en de vermoeidheid niet altijd de fijnste plaats om rustig met fotografie bezig te zijn. Daarnaast is het licht op deze hoogtes niet eenvoudig, zeker niet met wide angle lenzen, maar dat heb je m.i. ook in de luchten goed onder controle weten te houden.

Nummer 3 is mijn favoriet door de gelaagdheid met de gebouwen van High Camp al ver achter je, en nummer 4 is een mooie tweede door de uitgestrektheid van het landschap. De andere trekkers geven een goed idee van de schaal. Prachtige set!

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
golflars schreef op maandag 27 mei 2019 @ 01:35:
Erg indrukwekkend. Ik ben in november in Everest Base Camp geweest dus ik weet een beetje hoe je je gevoeld moet hebben. Ondanks het prachtige landschap is het door de kou en de vermoeidheid niet altijd de fijnste plaats om rustig met fotografie bezig te zijn. Daarnaast is het licht op deze hoogtes niet eenvoudig, zeker niet met wide angle lenzen, maar dat heb je m.i. ook in de luchten goed onder controle weten te houden.
Ja de tocht zelf is op dat moment al flink zwaar. Het voordeel is dat doordat je zovaak moet stoppen om op adem te komen je ook genoeg tijd hebt om foto's te maken :P. Verder voelde ik mezelf in tegenstelling tot 75% ofzo prima zonder AMS.

Wel schrok ik toen ik thuis kwam en op die hoogte (>5000m) vrijwel iedere foto een zeer donkere lucht had, iets dat ik op dat moment niet door had door het dragen van een goede zonnebril.
Nummer 3 is mijn favoriet door de gelaagdheid met de gebouwen van High Camp al ver achter je, en nummer 4 is een mooie tweede door de uitgestrektheid van het landschap. De andere trekkers geven een goed idee van de schaal. Prachtige set!
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-08 12:19
Foto 2 vind ik de meest aansprekende. Is die echt met een 12 mm gemaakt? Een krachtige voorgrond en verder nog twee duidelijke "blokken" in de diepte. Het gekozen niet standaard formaat (voor landschappen) pakt goed uit. Dit bij elkaar maakt een duidelijke ruimtelijke indeling van het landschap. Als toeschouwer geeft het me een betrokkenheid waar ik in de overige foto's een beetje verloren ga in de ruimte.

Foto 7 is mijn tweede keus. Hier in de voorgrond meerdere convergerende lijnen die mijn oog vanzelf in de richting van mijn voorganger en het daarachter liggende dal sturen. Gelukkig is de hiker voor je niet al te klein uitgevallen in dit beeld. Het brengt de menselijke maat en een stukje dynamiek in het meebeleven van de hike

Foto 9 heeft een prachtige en spannende achtergrond maar een o zo rommelige en ongestructureerde voorgrond. In mijn beleving is in de betere landschapsfoto de voorgrond altijd het fundament dat de rest moet dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hogader Now we are talking! 8)

Het betere bergwerk; top.
Idd, de hoogte en het landschap benemen je letterlijk de adem. En als je dan weer op adem bent, ben je gelijk ook weer rustig om een foto te maken.
Ik ken het gevoel... ;)

En die donkere lucht? Da's volkomen normaal hoor. Waarom ben je daar van geschrokken? In de Alpen (ondanks de wat geringere hoogte) maak ik dat ook vaak genoeg mee. En dan gaan de toeschouwers later klagen dat het zo blauw is op de foto... So what? HET is zo blauw!

Klein minpuntje: ik mis GPS metadata (ik zie ook @flickr geen kaartinfo o.i.d.) bij de fraaie locaties. Ben gewoon benieuwd waar je stond toen je die foto's maakte...

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2019 23:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
OttiglioM schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:58:
Foto 2 vind ik de meest aansprekende. Is die echt met een 12 mm gemaakt? Een krachtige voorgrond en verder nog twee duidelijke "blokken" in de diepte. Het gekozen niet standaard formaat (voor landschappen) pakt goed uit. Dit bij elkaar maakt een duidelijke ruimtelijke indeling van het landschap. Als toeschouwer geeft het me een betrokkenheid waar ik in de overige foto's een beetje verloren ga in de ruimte.
Is idd met de 12mm gemaakt (18mm op full frame), maar heb slechts 1/3 van de hele grootte gebruikt voor deze compositie.
Foto 7 is mijn tweede keus. Hier in de voorgrond meerdere convergerende lijnen die mijn oog vanzelf in de richting van mijn voorganger en het daarachter liggende dal sturen. Gelukkig is de hiker voor je niet al te klein uitgevallen in dit beeld. Het brengt de menselijke maat en een stukje dynamiek in het meebeleven van de hike

Foto 9 heeft een prachtige en spannende achtergrond maar een o zo rommelige en ongestructureerde voorgrond. In mijn beleving is in de betere landschapsfoto de voorgrond altijd het fundament dat de rest moet dragen.
Bedankt voor de tip!
ehtweak schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:19:
@Hogader Now we are talking! 8)

Het betere bergwerk; top.
Idd, de hoogte en het landschap benemen je letterlijk de adem. En als je dan weer op adem bent, ben je gelijk ook weer rustig om een foto te maken.
Ik ken het gevoel... ;)
Elk nadeel heeft zo zijn voordeel idd :P
En die donkere lucht? Da's volkomen normaal hoor. Waarom ben je daar van geschrokken? In de Alpen (ondanks de wat geringere hoogte) maak ik dat ook vaak genoeg mee. En dan gaan de toeschouwers later klagen dat het zo blauw is op de foto... So what? HET is zo blauw!
Ja geschrokken is misschien het verkeerde woord. Ik was vooral verbaasd toen ik terug kwam. Zelf had ik op die hoogte continue de zonnebril op tegen sneeuwblindheid.
Klein minpuntje: ik mis GPS metadata (ik zie ook @flickr geen kaartinfo o.i.d.) bij de fraaie locaties. Ben gewoon benieuwd waar je stond toen je die foto's maakte...
Ik heb de tool van flickr maar even gebruikt om bij iedere foto de gps locatie toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hogader schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:59:
...
Ik heb de tool van flickr maar even gebruikt om bij iedere foto de gps locatie toe te voegen.
Dank je!

Top om te zien waar je allemaal bent geweest. Vind het altijd reuze interessant bij dit soort bijzondere uitzichten/locaties om te zien waar de fotograaf stond.
Kan ook zelf helemaal wegdromen met topografische kaarten voor me en dan te bedenken hoe het er allemaal in werkelijkheid uit zou zien. 8)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1