USB verlengkabel aansluiten webcam - 10 meter afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 17:19
Dag allen,

Onlangs heb ik mijn systeemkast naar een andere kamer verhuisd voor rust en betere koeling. Nu heb ik er tijdelijk 3 x 3m USB-kabels tussen liggen met aan het einde een hub.

Dus: usb 3m, usb 3m, usb 3m, usb hub.

Mijn toetsenbord en muis werken perfect met deze aansluiting, maar zodra ik mijn webcam aansluit begeeft alles het. Dan werkt de muis niet meer, het toetsenbord niet meer, en de webcam niet. Ik heb het internet afgestruind om te kijken wat het probleem was, en er wordt gezegd dat de hoeveelheid data van een webcam teveel is voor deze afstand (voedingprobleem?). Echter vind ik het moeilijk te begrijpen wat nu precies een oplossing kan zijn.

Mogelijke opties:
  1. Eén 10m verlengkabel, en dan een USB hub met stroomvoeding?
  2. Eén USB verlengkabel met voeding (staat op de winkelwebsite dat dit niet geschikt is voor webcam), en een hub zonder?
  3. Meerdere USB kabels, met aan het einde van de ene een hub voor keyboard en muis, en de andere alleen voor zaken als webcam of externe harde schijf (zitten bij mij nooit permanent aangesloten)?
Wie heeft hier ervaringen mee of kennis over en kan mij verder helpen? Zijn er nog meer opties?

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat er teveel spanningsverlies optreedt door de lengte in combinatie met het gevraagde vermogen. De muis en toetsenbord doen niet zoveel qua stroom, een webcam wel. Dus die trekt de hele boel onderuit. Je zou kunnen kijken naar een actieve usb kabel waar stroom- en signaalversterking in zit, dus iets als dit:

pricewatch: Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 10 meter

USB is eigenlijk gewoon niet gemaakt om lange afstanden te overbruggen, door dit soort trucjes werkt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Koop zo’n glasvezel USB 3.0 kabel en sluit een powered hub aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 14:19
jeroen3 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:35:
Dat is idd het zelfde effect als die “dure” club3d verlenger. Wat je ook zou kunnen doen als je echt op een budget zit en het leuk vind om te experimenteren. Gewoon een goede ethernet kabel pakken en de uiteinden van alle zelfde gekleurde draadjes aan elkaar winden. Dus van de 8 aders 4 maken en die 4 dan aan de gnd 5v data min en data plus hangen. Daardoor heb je een stuk meer koper. Wat kroonsteentjes of een (soldeerbout en) krimpkous haal je voor een habbekrats.

[ Voor 6% gewijzigd door Torac op 25-05-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3 meter overbruggen? Dan zou ik muis en toetsenbord in ieder geval proberen draadloos te doen. De kans is groot dat dit prima gaat werken, ook met een muur er tussen. Hierdoor hoeft de hub dan ook geen voeding te leveren aan die 2 apparaten.

Wat je in ieder geval moet doen is een hub nemen die een externe voeding heeft. USB 2 heeft een standaard stroom van 500mA, daar kun je niet heel veel op laten draaien in ieder geval. Wanneer je een externe schijf hebt zonder eigen voeding dan heb je vaak ook een Y-kabel nodig met 2 USB-A aansluitingen. 1 voor de spanning en 1 voor data en spanning. Zo kun je van 2*500mA toch 1* 1A maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
3x3 .. 9 meter dus.

Dan is naast snelheid (wat misschien net goed gaat) voeding je probleem.

Simpelste oplossing, een powered USB hub, bij gebrek daaraan kun je iets 'macgyver-en' met een losse 5V voeding als je weet wat je doet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 20:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

SA007

Moderator Tweaking
Eens met @Sine als er een powered hub of adapter eraan knoopt is het probleem waarschijnlijk weg.

Usb data werkt blijkbaar (al is de usb spec 5m) maar waarschijnlijk is het stroomgebruik het probleem.
Toetsenbord/muis zijn beide maar 10mA ofzo, een webcam is flink meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen! Ik reageer hieronder even in groepen, want sommige van jullie schreven over ongeveer dezelfde oplossing.
spone schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:03:
Ik denk dat er teveel spanningsverlies optreedt door de lengte in combinatie met het gevraagde vermogen. De muis en toetsenbord doen niet zoveel qua stroom, een webcam wel. Dus die trekt de hele boel onderuit. Je zou kunnen kijken naar een actieve usb kabel waar stroom- en signaalversterking in zit, dus iets als dit:

pricewatch: Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 10 meter

USB is eigenlijk gewoon niet gemaakt om lange afstanden te overbruggen, door dit soort trucjes werkt het wel :)
Die kabels heb ik al een aantal malen voorbij zien komen in mijn zoektocht, maar op bijvoorbeeld Allekabels schrijft men in de beschrijving dat deze niet werken met webcam. Bij sommige kabels staat het erbij, bij andere niet, maar ik het zijn allemaal active repeater verlengkabels. Dus ik vraag me af of er dan echt een verschil is, of dat ze het bij sommige er gewoon niet bij hebben gezet. (voorbeeld 1 wel mogelijk? - voorbeeld 2 niet mogelijk?)
jeroen3 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:35:
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar het enige dat ik vind zijn converters die als een soort hub tussen de glasvezel en USB-kabel moeten worden geplaatst, en enorm duur zijn. Dit zou geen oplossing zijn, maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.
Torac schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Dat is idd het zelfde effect als die “dure” club3d verlenger. Wat je ook zou kunnen doen als je echt op een budget zit en het leuk vind om te experimenteren. Gewoon een goede ethernet kabel pakken en de uiteinden van alle zelfde gekleurde draadjes aan elkaar winden. Dus van de 8 aders 4 maken en die 4 dan aan de gnd 5v data min en data plus hangen. Daardoor heb je een stuk meer koper. Wat kroonsteentjes of een (soldeerbout en) krimpkous haal je voor een habbekrats.
Dit klinkt als een heel tof idee, en ga ik meenemen voor de toekomt, maar voor nu is het even geen oplossing. Wel leuk om een keer mee aan de slag te gaan als ik iets nieuws wil proberen.
sypie schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:24:
3 meter overbruggen? Dan zou ik muis en toetsenbord in ieder geval proberen draadloos te doen. De kans is groot dat dit prima gaat werken, ook met een muur er tussen. Hierdoor hoeft de hub dan ook geen voeding te leveren aan die 2 apparaten.

Wat je in ieder geval moet doen is een hub nemen die een externe voeding heeft. USB 2 heeft een standaard stroom van 500mA, daar kun je niet heel veel op laten draaien in ieder geval. Wanneer je een externe schijf hebt zonder eigen voeding dan heb je vaak ook een Y-kabel nodig met 2 USB-A aansluitingen. 1 voor de spanning en 1 voor data en spanning. Zo kun je van 2*500mA toch 1* 1A maken.
Het is in totaal iets meer dan 7 meter, en er ligt nu 3x3 meter aan USB kabel. Aan draadloos ga ik niet beginnen. Daar heb ik over het algemeen geen goede ervaringen mee, en dan zou ik of een draadloze muis een toetsenbord moeten kopen (en dus geen gebruik meer kunnen maken van mijn fijne toetsenbord), of een draadloze dongel voor USB voor mijn huidige muis en toetsenbord. Beide niet mijn voorkeur.
Je verhaal over de stroom over USB 2 is duidelijk. Een USB hub met voeding moet er dus sowieso komen dan.
Sine schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:53:
3x3 .. 9 meter dus.

Dan is naast snelheid (wat misschien net goed gaat) voeding je probleem.

Simpelste oplossing, een powered USB hub, bij gebrek daaraan kun je iets 'macgyver-en' met een losse 5V voeding als je weet wat je doet.
SA007 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:12:
Eens met @Sine als er een powered hub of adapter eraan knoopt is het probleem waarschijnlijk weg.

Usb data werkt blijkbaar (al is de usb spec 5m) maar waarschijnlijk is het stroomgebruik het probleem.
Toetsenbord/muis zijn beide maar 10mA ofzo, een webcam is flink meer dan dat.
Even een reactie op beide jullie berichten. Ik weet niet wat ik doe : P In ieder geval niet op dat niveau. Maar begrijp ik dan dat een simpele USB 3 verlengkabel + powered USB hub voldoende zou zijn voor: keyboard, muis, en eventueel een webcam, USB stick, of externe harde schijf? (de laatste drie zullen er alleen sporadisch aangehangen worden)

Ik neig nu naar een powered USB 3 verlengkabel en een powered USB hub. Anders zou de oplossing worden een USB 3 kabel van 10 meter en een powered USB hub. Dat zou veel geld schelen, maar is het genoeg?

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Het probleem met voeding is de spanningsval over je kabel, hoe langer de kabel hoe meer last je daar van hebt.
Het enige wat je daar aan kunt doen is op het eind (aan je hub) een eigen voeding aansluiten zodat het niet over je lange dunne usb draadjes moet. USB2 of 3 gaat je daar niet helpen. Sterker nog, ik vermoed dat je met USB3 eerder signaal problemen krijgt over die afstand.

Dus lekker usb2 laten en eens testen met een powered hub.

Lees ook dit eens:
http://www.yourcablestore...em_ep_42-1.html#usb3limit

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 26-05-2019 09:20 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Sine schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:18:
Het probleem met voeding is de spanningsval over je kabel, hoe langer de kabel hoe meer last je daar van hebt.
Het enige wat je daar aan kunt doen is op het eind (aan je hub) een eigen voeding aansluiten zodat het niet over je lange dunne usb draadjes moet. USB2 of 3 gaat je daar niet helpen. Sterker nog, ik vermoed dat je met USB3 eerder signaal problemen krijgt over die afstand.

Dus lekker usb2 laten en eens testen met een powered hub.

Lees ook dit eens:
http://www.yourcablestore...em_ep_42-1.html#usb3limit
Heel helder, dank je wel! : )

In het article dat je quote staat dat een max van 5 meter aangehouden wordt, maar met meerdere USB hubs zou je dit dus kunnen verlengen. Het meest stabiele dat ik het zou kunnen maken is dus een USB 2.0 kabel van 5 meter, dan een actieve hub, dan een usb kabel van 5 meter, en dan weer een actieve hub.

Begrijp ik hem goed?

[ Voor 18% gewijzigd door Weltschmerz op 26-05-2019 09:25 ]

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Dat kan, een powered hub heb je sowieso nodig, dus als je die nog niet hebt is dat een kleine aanschaf, en wellicht werkt het al met de kabels die je hebt.

Je kunt daarna altijd nog die drie kabels die je er nu tussen hebt zitten upgraden naar een actieve kabel van 10 meter.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Sine schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:48:
Dat kan, een powered hub heb je sowieso nodig, dus als je die nog niet hebt is dat een kleine aanschaf, en wellicht werkt het al met de kabels die je hebt.

Je kunt daarna altijd nog die drie kabels die je er nu tussen hebt zitten upgraden naar een actieve kabel van 10 meter.
Goed punt. Ga ik dat eerst eens proberen.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 18:58
dag mede tweakers, ik zit met eenzelfde soort probleem als hierboven beschreven, heb destijds mijn PC elders gezet als de user interface en de twee plaatsen verbonden met een USB HUB van 12Meter:

https://assets.aten.com/p...0h_usb_extender_ss_en.pdf

Nu werkt dit prima voor keyboard/muis Usb stick en zelfs externe harde schijven, echter heb ik van de week een webcam aangeschaft en die doet het dus niet. hij werkt wel rechtstreeks op de PC dus aan de camera ligt het niet. het gaat om deze camera:

https://www.bol.com/nl/p/...crofoon/9300000008567437/

nu heeft de USB hub een aansluiting voor 5v DC, dus heb ik daarop een adapter aangesloten van 5.3V DC - 650mA, helaas nog geen resultaat.

jullie nog ideeën?
Pagina: 1