Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenclimber
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 12:54
Mijn vraag:
Ik heb jaren terug een klein appartementje gekocht. Toen ik met mijn echtgenote ben gaan samenwonen hebben we gezamenlijk een nieuwe woning gekocht. Door tussentijds aflossen is het oude appartement vrijwel hypotheekvrij. We verhuren het nu gemeubileerd.

Probleem: Omdat de woning verhuurd wordt moet ik de overwaarde van de oude woning aftrekken van de hypotheek van de nieuwe woning voordat ik het restant mag aftrekken voor de IB aangifte. Noemt de BD “fictief gerealiseerde eigenwoningreserve”. Hetzelfde geldt wanneer ik het oude huis had verkocht, ook dan moet je de overwaarde in je nieuwe huis stoppen.

Zodoende blijft er niet veel meer van de nieuwe hypotheek om af te trekken.

Nu hoorde ik dat we op papier kunnen zetten dat 50% van de nieuwe hypotheek voor mijn partner is en 50% voor mijzelf. Mijn partner heeft geen eerdere eigen woning. Zodoende zou de fictieve overwaarde alleen van mijn gedeelte worden afgetrokken... en blijft haar gedeelte staan om volledig af te trekken.

Heeft iemand ervaring met het opstellen van zo’n verklaring? Wat zou erin moeten staan?

Keywords:
- eigenwoningreserve
- bijleenregeling
- fictief gerealiseerde eigenwoningreserve

Relevante links:
http://kantoor-vanhoof.nl...eidt-tot-bijleenregeling/

https://www.belastingdien...at_een_eigenwoningreserve

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Gewoon je aangifte invullen, de belastingdienst is niet geinsteresseerd in "eigen verklaringen". Je aangifte is tenlslotte ook een "eigen verklaring" dat je naar waarheid hebt ingevuld.

[ Voor 36% gewijzigd door Yowzawood op 25-05-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 16:09
Yowzawood schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:07:
Gewoon je aangifte invullen, de belastingdienst is niet geinsteresseerd in "eigen verklaringen". Je aangifte is tenlslotte ook een "eigen verklaring" dat je naar waarheid hebt ingevuld.
Dat is wat te kort door de bocht. Eigendom van vastgoed moet notarieel worden vastgesteld, tenzij je in gemeenschap van goederen trouwt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lapa op 25-05-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Wellicht wat beter lezen.... hier gaat de vraag over de verhoudingen van de hypotheekschuld, en dat doe je in je aangifte.

[ Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 25-05-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenclimber
We zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dus er is speelruimte. En ons beide handtekeningen staan op koopcontract en hypotheek. Je begrijpt het doel: mijn eigenwoningreserve niet op het deel van mijn vrouw zetten. Of dat via verklaring mbt hypotheek of mbt woningbezit moet is mij onbekend... vandaar de vraag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Je vult dus gewoon in in je aangifte wat de verdeling is ..... maar je kan bedenken/verklaren wat je wilt, uiteindelijk zul je bij vragen wel een goede onderbouwing moeten geven. Lijkt geen probleem als je partner niets met je eerdere woning te maken heeft.

En een 50/50 verhouding is gebruikelijk als er verder niets expliciet is vastgelegd. De kans dat je daar vragen over krijgt is nihil. Verder ben je natuurlijk wel gewoon fiscale partners......

[ Voor 16% gewijzigd door Yowzawood op 25-05-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenclimber
50/50 is het makkelijkst, maar gaat dat over de verdeling van huis of van hypotheek? Want mijn hypotheek bestaat uit leningdelen met lage rente en delen met hogere rente. Het zou voordeliger voor mij zijn als ik de delen met hogere rente bij mijn vrouw kan zetten want zij heeft geen eigenwoningreserve dus blijft er door hogere rente meer over om af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenclimber
En hier staat dat de eigenwoningreserve vervalt na drie jaar:
https://wetten.overheid.n...ie1_Circulaire.divisie1.5

Zou dat ook gelden voor de fictieve eigenwoningreserve? Dan speelt de issue maar drie jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Beide, als er niets anders is vastgelegd. Maar het gaat natuurlijk in principe om hoe het werkelijk is geregeld en dat dien je wel te kunnen onderbouwen... met bijvoorbeeld daadwerkelijke betalingen van rentebedragen door beiden of je jaarlijkse verrekening (die niemand maakt).

De vervaltermijn is alleen relevant als je in die periode geen eigen woning aftrek hebt (bijvoorbeeld door huur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenclimber
Mijn administratiekantoor zegt nu dat voor een juiste aangifte een "Interne Draagplichtovereenkomst" moet worden opgesteld voor het waarborgen van de aftrekbaarheid van de rente hiervan. Kosten voor het opstellen hiervan...... 750,- EUR. :P

Volgens mij kan ik zoiets best zelf opstellen... maar hoe je daarmee begint?

[ Voor 14% gewijzigd door zenclimber op 28-05-2019 22:31 ]

Pagina: 1