Vijf compacte toetsenborden Round-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Hallo @willemdemoor

Grafiekop pagina twee / Testmethode
Toetsentravel (actuation/bottom out)
Laptop Gemiddelde- / maximum Afstand in mm (hoger is beter)
Dus hieruit is op te maken dat Lenovo toetenboard beter is dan de dell en beide heel veel beter zijn dan het Apple toetsenbord, helaas is niet iedereen even blij met het mac pro keyboard maar of de deze waarde nu aangeven wat beter is, is een foute stelling! Mogelijk meer is voor dev team @crisp / @ACM

En de volgende dingen vraag ik mij gewoon af / verbaas ik mij over
Sinds enige tijd beschikken we in ons testlab over een texture analyzer, een prijzig apparaat dat zeer nauwkeurig de bewegingen van een toets en de karakteristieken van de onderliggende switch kan meten
Ik weet bijna zeker dat het aan mij ligt maar ik stel de vraag toch, wat is de meerwaarde van prijzig in dit bericht. Ik denk dat mijn gevoeligheid in deze gekomen is door mijn buurman die bij alles wat hij kocht en trots op was ook moest vertellen hoe duur het wel niet was. Terwijl ik meer intresse heb wat je met iets kunt doen en of het leuk of handig, nuttig is enz.

Afsluitend nu een echte weakers vraag waar ik denk ik ook wel het antwoord op weet :-)

Zover ik uit eerdere berichten kan opmaken hebben jullie op het lab de beschikking over 3D printers dan is een texture analyzer toch vrij snel ( stageproject) daar mee te maken door een krachtsensor op de plek van de extruder te monteren en wat x,y en z bewegen te programmeren gekoppeld een de waarde van de krachtsensor
Je bent een tweaker / hacker of niet....

Mijn vermoeden is omdat jullie lap voor meer dan alleen voor tweakers gegevens verzameld en de database gevuld moet worden met meet resultaten en mogelijk de leveranciers ( klanten) een gekalibreerde en ge certificeerde meeting vereisen en je dat met zelfbouw juridisch niet gaat redden.

======================
Oeps had Vijf compacte toetsenborden getoetst over het hooft gezien

[ Voor 30% gewijzigd door hans3702 op 25-05-2019 12:40 . Reden: een oeps link en volgorde aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Punt 1: daarvoor haak ik @PiweD even aan
Punt 2: nee, we zijn gewoon blij met de texture analyzer en met prijzig geven we een impliciete reden waarom we nog niet eerder keyboard op deze manier testten.
Punt 3: nee, we zijn geen TNO of ander testbureau dat is-gecertificeerde data aan moet leveren. Maar we hebben een veel kritischer klant: de tweakers :) Als we zelf wat aanrommelen, krijgen we geek-cred voor de hack, maar ook veel vraagtekens of we wel correct meten. Met dit apparaat weten we dat wel zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
hans3702 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:40:
Hallo @willemdemoor

Grafiekop pagina twee / Testmethode

[...]

Dus hieruit is op te maken dat Lenovo toetenboard beter is dan de dell en beide heel veel beter zijn dan het Apple toetsenbord, helaas is niet iedereen even blij met het mac pro keyboard maar of de deze waarde nu aangeven wat beter is, is een foute stelling! Mogelijk meer is voor dev team @crisp / @ACM
Ja, dat is verwarrend, de oorzaak is dat we bij het genereren van grafieken de sortering aan kunnen geven, bijvoorbeeld van hoog naar laag (hoger is beter, bijvoorbeeld framerate), of van laag naar hoog (lager is beter, bijvoorbeeld de rendertijd van een model). In het geval van een toetsenbord is het ene niet per definitie beter dan het andere, maar moet er wel een sortering gekozen worden en dan komt er automatisch 'hoger is beter' bij te staan. Ik zal eens vragen of dat aangepast kan worden, maar, rest assured, zodra we deze grafieken in reviews gaan gebruiken zullen ze er niet los ingekwakt worden, maar van context voorzien worden.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Dank @willemdemoor voor je inhoudelijke antwoorden.

MBT punt 3:
In mijn ogen is dat dan een merkje en een hoge prijs (prijzig)## blijkbaar een kenmerk voor kwaliteit en betrouwbaarheid is. Het is mij bekent dat er veel mensen zo over denken, een HP PC is een echte PC en een computer van bv ikbenstil.nl heet een kloon met alle vooroordelen. Dit is dus de kracht van de massa.

Over de TEST
Wat ik uit de diverse testresultaten naar voren haal is dat er nog al wat spreiding in de toetsen zit.

Ik denk dat voor je dit zo kunt presenteren, je ook een zak met bv 85 toetsen moet testen welke zo uit de toetsten fabriek komen ( oa Cherry). Mogelijk is een groot deel van de spreiding te wijten aan de onderdelen en om dan de toetsenbordfabrikant af te rekenen op gespecificeerde spreiding in halffabricaten niet het doel van de test denk ik.

En lijkt het mij wenselijk dat je ook de bv hier aangeven toleranties bij de meetresultaten vermeld. Dan zijn volgens mij alleen metingen buiten de tolerantie het vermelden waard. Of kun je met een kleur aangeven dat een toets binnen of buiten de toegestane waardes zit.
Ook is het testen van één toetsenbord van een type beperkt, je sluit dan niet uit dat het exemplarisch is. Er kan altijd een misser tussen zitten, en 1% DOA / defect binnen garantie is in de ICT niet heel gek. Praat eens met distri of grote retail bedrijf.

Wat ik niet uit de meetresultaten kan halen is: als je aanneemt dat je met 10 vingers type zou het best aangenaam kunnen zijn als de toetsten die je met bv je pink bedient iets minder zwaar gaan, of een korter slag hebben, en ook als ze aan de rand van je bereik liggen bv de backspace met 10 vinger systeem tov van een J die direct onder je wijsvinger zit.
Van de expert net vernomen dat op een mechanische typemachine de aanslag van alle toetsen gelijk is. maar dat je type houding anders is dan bij een computer toetsenbord. Moderne toetsenborden maken het mischien mogelijk of wenselijk.

In de praktijk
Waar ik ook benieuw naar ben welk verschil in aanslag, zowel weg als kracht, je als gebruiker merkt of als hinderlijk ervaart. Het zou best kunnen dat je het verschil tussen plus of min 10 cN helemaal niet merkt. En dat je bv pas een verschil van 30 cN pas merkt, Vergelijk dit maar met verschil in geluidsdruk of hoe hard de radio staat, meeste mensen kun een verschil van minder dan 3dB niet herkennen en je moet een pro zijn om 1dB verschil te kunnen waarnemen. Waarbij je vermoedelijk in een luisterruimte moet staan en je er voor moet inspannen.

Bij pianos wat gevonden dat de toetsgewicht in stapje van 0,1 gram kan worden aangepast en dat toetsen tussen laag en hoog verlopen van 53 naar 47 gram, maar de gewenste nauwkeurigheid / uniformiteit kan ik niet vinden

Voor deze toetsenborden waar, gezien het noemen van battle station in de inleiding, kennelijk het zwaartepunt bij gaming ligt lijkt mij een test van het maximale tempo waarmee de toets in te drukken is voordat die gaat zweven, dus niet meer aan je vinger plakt, wel een nuttig gegeven, net als hoe "polyfoon" de controller is dus of sturen en schieten gelijktijdig mogelijk is of dat dan een van de twee acties hapert.

Ik ben benieuw naar wat jullie/jouw bevindingen hierin zijn.

Leuk om naar 2009 terug te kijken nieuws: Microsoft demonstreert aanslaggevoelig toetsenbord kun je dus de een deel van het toetsgevoel instellen.

Meer specs van swichtes
https://docs-europe.elect...0146/0900766b8014611b.pdf
https://www.tomshardware....itch-keyboard,2955-2.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1wutRYek4PFU5KmDucayUnLO/full.png

Verschillen van plus en min 15 tot 20 cN vallen binnen de specs van Cherry.

Dus met een snelle scan is volgens mij alleen de Ducky One 2 de F7 toets een afwijkende eend in de bijt en zijn alle andere toetsen binnen de specs!
Heb je de keycap er afgehaald? Mogelijk zat er een vuiltje of braam aan, aangezien een paar extra keycaps meegeleverd worden om zelf te wisselen lijkt mij dat niet een hele vreemde actie.

Ook bij de travel is de maximale afwijking bij bijna** alle toetsten binnen de opgegeven toleranties.

Meten is weten maar weet dan ook wat je meet

noten
** Ik schrijf bijna omdat op 10 plaatjes van elk ca 94 toetsen het mogelijk is dat ik iets mis. Idee om met een link ook (een deel) van de meetwaardes als dataset aan te bieden voor controle door de door jou genoemde kritischer klant: de tweakers :) Dit moet volgens doelstellingen zeker mogelijk zijn.
we producten goed kunnen vergelijken en onze kennis kunnen delen, vrij toegankelijk en overal beschikbaar
https://tweakers.net/info/over-tweakers/

## Als we zelf wat aanrommelen, krijgen we geek-cred voor de hack, maar ook veel vraagtekens of we wel correct meten. Met dit apparaat weten we dat wel zeker.

$4995,- voor een gebruikte tester en dan nog geen X-Y tafel dus alles met de hand moeten positioneren, en dat met een plaatje Trespa® zo te zien op een paar houten klossen, welke garantie voor stabiliteit en voor het testen op de zelfde positie op de cap van de verschillende toetsen, als je iets afwijkt van het midden is de kans aanwezig dat het indrukken stroever gaat.

En dan hierbij mijn ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓welke je dus ook met een prijzig apparaat kunt ontvangen.

Groet ing. Hans

BONUS
Mogelijk wordt de specs van de switches opgegeven zonder keycap, aangezien een lose key cap ca 3,5 - 4,9 gram is. Acht ik de kans groot dat dit als een soort voorspanning meegeteld dient te worden en je dus een lagere waarde meet bij het indrukken van een toets. Dus wat lijm en vislood zou je aanslag voor alle toetsen gelijk kunnen tweaken! Kom maar op met die geek-cred :-) Dit werd in het verleden met piano's ook zo gedaan tegenwoordig geeft men daar de voorkeur aan magneten waar de afstand van instelbaar is, dit om massa traagheid van de toets te voorkomen.

105 caps ==> 490 gram
82 caps ==> 300 gram

Wat ik mij zelf een klein beetje kwalijk neem dat ik pas om 21:37zie dat dit ook nog een subset van een september 2018 test is. En nu snap ik punt 2 ook niet meer.
Punt 2: nee, we zijn gewoon blij met de texture analyzer en met prijzig geven we een impliciete reden waarom we nog niet eerder keyboard op deze manier testten.
Maar mogelijk heb ik niet zo'n groot denkraam, als u begrijpt wat ik bedoel.

Edit van Zondag: spelling, grammatica, interpunctie en beetje layout.

[ Voor 59% gewijzigd door hans3702 op 26-05-2019 10:41 . Reden: aanvullingen oa links naar bronnen en typo proberen weg te halen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sinds enige tijd beschikken we in ons testlab over een texture analyzer, een prijzig apparaat dat zeer nauwkeurig de bewegingen van een toets en de karakteristieken van de onderliggende switch kan meten
Als zo'n ding zo prijzig is dan snap ik de keuze niet zo goed waarom je zo'n apparaat koopt. Een toetsenbord blijft immers zeer persoonlijk. En daarnaast blijft het maar een toetsenbord.

Waarom zou je dat geld niet uitgeven aan reviews voor videokaarten, CPU's of voedingen bijvoorbeeld? Dat zijn onderdelen welke echt goed meetbaar zijn en waarbij persoonlijke voorkeur veel minder belangrijk is. Daarnaast verwacht ik ook dat die reviews meer pageviews zullen krijgen dan een review over een toetsenbord, CPU's en videokaarten helemaal.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic