Brom/snor-scooter wetgeving inzake maximum snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 15:26
Hoe zit dat nou met de maximum snelheid die ze kunnen en mogen doen :?

Je mag niet harder rijden dan 25 km/h of 40 km/h afhankelijk of het een snor of bromscooter is dat snap ik.

Maar hoe zit dat nou met de constructie(?) snelheid hoe hard ze daadwerkelijk kunnen.

Stel ik koop een nieuwe scooter en die gaat wat harder dan toegestaan, zeg maar 10km/h harder.

Ik heb het hier niet over idioot opvoeren dat een scooter 50km/h of meer harder gaat. Maar echt een beetje sneller vanuit de fabriek zeg maar.

Mag dat of krijg je dan een bekeuring als je op zo'n rollerbank van de Politie terecht komt?

Een auto mag 140km/h of zelfs nog harder kunnen gaan als je maar aan de wettelijke maximum snelheid houd.

Hoe zit dat bij Brom/snor-scooters eigenlijk? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Wat brommers betreft:
- Europese wetgeving zegt dat een brommer een maximaal vermogen van 4kw
- Nederlandse wetgeving zegt dat een brommer niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid (die op het kenteken vermeld is) +5km/h
- De brommer mag op de weg niet harder rijden dan 45km/h

Net als bij autos is er dus een verschil tussen wat jij aan snelheid mag doen op de weg en wat de brommer maximaal aan mag kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Croga op 25-05-2019 10:27 . Reden: Aangepast na terechte opmerking AlexanderB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Dat is laats verhoogd naar 45 km/u, brommers mogen op de weg tussen de auto's 45. Wel maar 25 wanneer ze op het brom-fietspad rijden, een 'gewoon' fietspad mogen ze niet komen.

snorbrommers mogen/moeten wel op het fietspad.

En auto's kunnen (voorlopig) harder dan 130, maar moeten ook aan allerlei eisen voldoen die jaarlijks worden getest bij de APK.

Brommers zijn veel minder streng gekeurd, zolang de lampjes werken en de remmen het een beetje doen en ze niet teveel lawaai maken is het goed, geen jaarlijkse keuring, maar daar staat tegenover dat ze ook maar tot een bepaalde snelheid veilig genoeg geacht worden, en daar word op gehandhaafd.

Als ik m'n auto opvoer dan moet ik die ook laten keuren, en als ik dat niet doe en op de openbare weg blijk dat ik 2x zo veel PK heb als opgegeven op kenteken, dan krijg ik ook een WOK melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
op de roller zit je op 56 km save dus 45 km standaard + 5 km afwijking roller + afwijking gewicht en andere dingen

dan zit je save ..

https://webapps.politieacademie.nl/rollenbank#page-546

[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 25-05-2019 10:47 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits