Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:34
Graag jullie hulp, ik ga een close-in Boiler aansluiten van Inventum Q15. Heb hierbij de QFix installatieset gekocht maar er ontbreekt het e.e.a. aan aansluit materiaal. Dit is mijn eerste boiler en ik ben niet ervaren met loodgieters werk.

Wie kan me vertellen wat er nog ontbreekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LzERTzTDJFtxA7LtHjokej5a/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SzTr9wyuOkHhi5tnkFjPMHKV/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hEHX0LmTuZI8GBzDTtzN2YhI/thumb.jpg

Ik moet dus nog een T-stuk halen voor de koudwater toevoer om deze achter de stopkraan te plaatsen. Dan kan ik de stopkraan van de warmwater toevoer dicht draaien. Maar hoe ik de warmwater leiding vanuit de boiler op de kraan moet aansluiten is me een raadsel. Dit zijn twee female aansluiting met schroefdraad. Hier ook weer een F-F koppelstukje voor kopen?

Nog een vraag, ik zie dat het allemaal knelfittingen zijn, moet je deze nog met hennep afdichten?

[ Voor 22% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-05-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
Zelf heb ik geen ervaring met close in boilers. Is een veiligheidsgroep noodzakelijk of wordt de druk verhoging tijdens opwarmen anders opgelost?

Knel moet zonder hennep of teflon.
Verder heb je het wel aardig door denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Je mist ook de inlaatcombinatie ("3") en hiervoor zul je ook een aansluiting op de afvoer moeten maken.

Wat doe je met de afgesloten warm-water leiding? Een leiding met stilstaand water wil je niet in je huis hebben. Deze leiding dien je zo dicht mogelijk bij de bron (ketel) af te sluiten, als dat niet mogelijk is omdat hij bijvoorbeeld buiten bereik in de badkamer nog opsplitst dan heb je een probleem waar je nog maar eens goed over na moet denken.....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Xander schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:34:
Je mist ook de inlaatcombinatie ("3") en hiervoor zul je ook een aansluiting op de afvoer moeten maken.

Wat doe je met de afgesloten warm-water leiding? Een leiding met stilstaand water wil je niet in je huis hebben. Deze leiding dien je zo dicht mogelijk bij de bron (ketel) af te sluiten, als dat niet mogelijk is omdat hij bijvoorbeeld buiten bereik in de badkamer nog opsplitst dan heb je een probleem waar je nog maar eens goed over na moet denken.....
Iets zegt me dat er al een inlaatcombinatie zit als je op de laatste foto kijkt naar de afvoer, de zwarte ribbelslang en t stuk wordt vaak met boilers bijgeleverd.
Ook zie ik 3 flex slangen aan de kraan? Of is dat dezelfde die in een lus loopt?

@Vaevictis_

Vaak is het met boilers zo dat je de koud waterleiding onderbreekt en daar een inlaatcombinatie en T stuk zet kan je met een stukje pijp van 4-5 cm de boiler in daarom zit er ook een 12 of 15mm knelfitting aan de in en uitgang flex van de boiler.
Als je de warm niet afdopt maar na de stopkraan een T stuk zet met dezelfde configuratie als hiervoor omschreven (op de inlaatcombinatie na) hoef je niets met de kraan aansluitingen te doen en kan je de loze warme leiding met de stopkraan 1 x in de maand nog door spoelen voor legionella als je daar mee zit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Rol-Co schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:57:
[...]

Iets zegt me dat er al een inlaatcombinatie zit als je op de laatste foto kijkt naar de afvoer, de zwarte ribbelslang en t stuk wordt vaak met boilers bijgeleverd.
Is dat niet de afvoer van een vaatwasser?
Als je de warm niet afdopt maar na de stopkraan een T stuk zet met dezelfde configuratie als hiervoor omschreven (op de inlaatcombinatie na) hoef je niets met de kraan aansluitingen te doen en kan je de loze warme leiding met de stopkraan 1 x in de maand nog door spoelen voor legionella als je daar mee zit.
Legionella is volgens mij niet het enige wat er gaat groeien in dode leidingen. Maandelijks spoelen is wat weinig....

Als bij de bron afkoppelen van de leiding niet mogelijk is dan zou ik eerder kijken of de boiler of anders eventueel de vaatwassser niet hot-fill aangesloten kan worden. Dan heb je sowieso genoeg doorstroming in die leiding.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Is dat niet de afvoer van een vaatwasser?
Ik denk het niet, dat zit vaak wel wat vaster dan zo er op gedrukt.
Legionella is volgens mij niet het enige wat er gaat groeien in dode leidingen. Maandelijks spoelen is wat weinig....
Niet volgens oasen waterbedrijf, ik heb dat grapje gehad op mijn werk met ongebruite doucheaansluitingen.
Maar doen waar jij je safe bij voelt natuurlijk. :)
Als bij de bron afkoppelen van de leiding niet mogelijk is dan zou ik eerder kijken of de boiler of anders eventueel de vaatwassser niet hot-fill aangesloten kan worden. Dan heb je sowieso genoeg doorstroming in die leiding.
Niet hotfill ? Het is de warme leiding, dus elke keer de cv aan voor jan gerrit. Ik zou het niet doen maar doorspoelen of klein stukje open laten, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik ben echt een absolute n00b qua loodgieterswerk.

@Rol-Co
De opstelling is niet hotfill en leiding onder druk. De zwarte ribbelslang heb ik al aangesloten dit is een overdruk ventiel die van de boiler komt te lopen.

@Xander
Ik ga na de installatie kijken waar de WW leiding uitkomt, ik vermoed rechts door naar de WP en dan kan ik deze daar afsluiten. Dank voor de tip.

@Xander
Legionella ben ik niet zo bang voor, er staat bij elke week of bij langdurig stilstand eerst op 70 graden verwarmen.

Ik snap alleen niet hoe ik de WW slang vanuit de boiler op de kraan kan aansluiten. Is hiervoor een F-F koppelstuk nodig? Dus boven nummer 2 rechts omhoog. Zie ook foto 2 en 3.

Dank weer voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:43:

@Rol-Co
De opstelling is niet hotfill en leiding onder druk. De zwarte ribbelslang heb ik al aangesloten dit is een overdruk ventiel die van de boiler komt te lopen.

@Xander
Ik ga na de installatie kijken waar de WW leiding uitkomt, ik vermoed rechts door naar de WP en dan kan ik deze daar afsluiten. Dank voor de tip.

@Xander
Legionella ben ik niet zo bang voor, er staat bij elke week of bij langdurig stilstand eerst op 70 graden verwarmen.

Ik snap alleen niet hoe ik de WW slang vanuit de boiler op de kraan kan aansluiten. Is hiervoor een F-F koppelstuk nodig? Dus boven nummer 2 rechts omhoog. Zie ook foto 2 en 3.

toon volledige bericht
Ik heb het ook niet over hotfill, en hoe je hem op je kraan aansluit heb ik beschreven, lees mijn post nog eens.
Rol-Co in "Aansluiten close-in Boiler"

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 25-05-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:43:

Ik lees :
-2x overgangskoppelingen 3/8 x 12mm

Als je op de flexslang van de boiler, 12 mm leiding er in zet (klemt) en in een overgangskoppeling 12 mm x 3/8, dan past de flex van de kraan daar toch op?

Afbeeldingslocatie: https://supplier-images-myshop.r.worldssl.net/resizer/5035800/myshop-medium-71240030.jpg?version=19&ext=.jpg

https://www.kranenshoponl...3irA4TEAQYAiABEgKdgvD_BwE

Ga gewoon ff langs warmteservice, aanstaande maandag...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2019 14:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik vind het een beetje lastig zien op de foto's, maar een boiler sluit je als volgt aan:

Op de koudwaterleiding zet je een T stuk. 1 deel gaat naar je koudwaterleiding van de kraan.
Het andere deel gaat naar een inlaatcombinatie en vanaf daar naar de koudwateringang van de boiler.

De warmwater uitgang van de boiler gaat op de kraan. Zeer waarschijnlijk past de wartel van de kraan op het schroefdraad van de boiler (die knelring verwijder je dus).

^what he says dus... ;)

In simpelere taal: dat knelding wat je op de foto hebt gezet: draai daar het bovenkantje eens vanaf. In plaats daarvan draai je de warmwater leiding.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 25-05-2019 14:11 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@AUijtdehaag @Rol-Co @Xander Nog een vraag. Kan ik een T-stuk op de koudwater stopkraan aansluiten? Anders zou ik de stopkraan moeten weghalen. Dat is ook weer zonde.

Welk T-stuk heb ik dan nodig? Ik heb inderdaad die QFix set zoals hierboven aangebeeld op het plaatje.

https://www.gamma.nl/asso...oogd_gebruik=Leidingwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe ziet die koudwater stopkraan eruit?
Knel, schroef, pers of soldeer en welke maat ?

(we hebben geen glazen bol hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
AUijtdehaag schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:13:
Hoe ziet die koudwater stopkraan eruit?
Knel, schroef, pers of soldeer en welke maat ?

(we hebben geen glazen bol hier)
@AUijtdehaag Zie laatste foto, beide leidingen hebben dezelfde stopkraan. Schroef ik denk 3/8".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo?

https://www.hornbach.nl/shop/Sok-3-8-BI/7884882/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...8-BU/5663448/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...50-m/8542027/artikel.html

Maar je moet voor de boiler ook nog de inlaatcombinatie zetten he? (is verplicht)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@AUijtdehaag Die heb ik al, want zit bij de QFix aansluitset dus die op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Goh ik ben blij dat ik stopkraan heb kunnen behouden.

Vandaag de klus afgemaakt, ik kom er dus achter dat de achterkant van de stopkraan eraf kan. Hier heb ik een koppelstuk 50/50 gezet met verloop nippel naar 3/8 voor de stopkraan. De rest van aansluitingen past dan wel.
Pagina: 1