Toon posts:

[Harddisk] Welk onderdeel heb ik opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben gister ongelovelijk DOM geweest!

Ik ging omdat 't weer eens nodig was een verse install van Windows doen, en had 't grootste deel van m'n HD leeggegooid. Nu was ik vergeten dat ik de installatiefiles op 'n andere HD had staan, dus ik snel ff dat ding pakken en aansluiten. Uit gemak pakte ik de dichtsbijzijnde Molex-connector en plaatste hem in de harde schijf.

Ok, computer weer aan.
Hmm wat vreemd, die 2e HD spint niet up en ik hoor ook geen geratel.
Nog maar eens een keertje opnieuw opstarten, wat lijkt die pc instabiel. Nog niets. Kabels checken, waar komt dat stroomdraadje vandaan. Die loopt parallel aan die casefan.

DOH!!!!

Die fans heb ik op 5V laten draaien en daarom de 5V / 12V pinnetjes in de Molex-connectors omgedraaid.

De HD kreeg nu dus op de 5V ingang een spanning van 12V te verwerken en de 12V ingang kreeg 5V!

Nadat ik dat doorhad en een goede connector aansloot was 't vermoedelijk al te laat. De HD gaf niets meer dan een bijna onvoelbaar schokje en geeft voor de rest met verschillende voedingen geen reactie.

Wat zou ik nou opgeblazen hebben? Dat printplaatje? De motor? Het ruikt en ziet er onbeschadigd uit, al kan ik natuurlijk niet verder kijken dan dat printplaatje...
Is er enige hoop voor de (toch wel belangrijke) data op die schijf (plz zeg niets over backups :) , deze schijf had ik tijdelijk ff gebruikt om wat grote 24bit / 96KHz wavefiles op weg te schrijven die ik nog nodig had, het is niet m'n werkschijf) ?

Ben wel een drolletje dat ik zo onoplettend was, maar aan de andere kant heb ik wel weer een excuus om een grotere schijf te kopen >:)
't Gaat me vooral om de data die er op de schijf stond, zou die nog te redden zijn (zonder recoverybedrijven die ik niet kan betalen) ...?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kijk hier es:

[topic=192032]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

weet niet of je kan zien wat je opgeblazen hebt... hoeft maar een klein weerstandje te zijn en je hele hdd werkt niet meer!

als je er nog garantie op hebt, zou ik ermee terug gaan naar de winkel en dan zeggen dat je hdd er mee opgehouden is!

Verwijderd

Wat heb je opgeblazen??
Ervanuitgaande dat op je schijf gebruik wordt gemaakt van 5, 12 en 3.3 volt (afgeleid van de 5 volt):
- Alles wat op 5 volt werkt,
- en als de 5 naar 3.3 volt regulering niet tegen 12 volt kan (goed mogelijk) ook nog eens alles wat op 3.3 volt werkt.

Je motor zal het nog wel doen. Die werkt op het 12 volt circuit. Of de preamp in het HDA (het gesloten deel waar ook je schijven zitten) het nog doet is de vraag. Die eet ook graag 5 volt en bij voorkeur niet veel meer. Is dat het geval, dan heeft de printplaat vervangen ook niet zoveel zin meer...
suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 02:42 schreef Shove_it999 het volgende:
Kijk hier es:

[topic=192032]
Ja had ik gezien (me UTFS :) ), maar da's toch net ietsie anders...

Verder Eddo en Dirk_Hendrik, bedankt voor de reacties.
Ben bang dat ik net buiten de garantie zit (zit sticker jun-98 op), maar kan altijd IBM ff mailen...

Thx...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik neem aan dat je het nog een paar keer geprobeerd hebt?
Ook wel eens gehad met een CD-Rom drive.
Op de voeding prikken terwijl PC aanstond.
Vondt 'ie niet fijn.
Vervolgens deetie nix meer.
Uurtje laten liggen en hij de het weer.

You never know...

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
daar had ik ook aangedacht, maar helaas :'(

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Is natuurlijk niet zo slim om de draadjes in de Molex vanaf de voeding om te wisselen, had dit beter aan de ontvangende kant, d.w.z. de kant van de ventilators kunnen doen.

Maar ja tis gebeurt en hopelijk is dit voor anderen die dit lezen een les om het op die andere manier te doen.

? weet jij wat.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:05
Garantie dekt geen dataverlies, helaas... ik ben bang dat dat niet gaat lukken, maar ja: niet geschoten is altijd mis, dus...

(Als ik BtW met die molex-connectors geklooid heb, maak ik ze zwart zodat ik niet in de fout ga. Sowieso idd altijd aan de fan-kant omdraaien, maar soms heb je van die doorluskabeltjes... :'( )

Verwijderd

Topicstarter
tja idd beetje dom

ik had 't toen niet bij de fan omgedraaid omdat ik geen soldeerbout bij de hand had...gewoon de pinnetjes van de molex-connector omgewisseld.

verder niet meer naar gekeken...

ach 't leert me weer een lesje, 't had ook een duurder onderdeel kunnen zijn...

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:38

Yucko

One clown to rule them all !

zoals welke dat dan ?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
m'n geluidskaart of m'n mainboard ofzo...
Pagina: 1