Autopech na ratelend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb een hyundai getz uit 2003 (ofzo), benzinemotor, ca 130k op de teller, en vandaag op de snelweg begon er iets, ik denk de motor, nogal luid te ratelen. Als ik de koppeling intrapte hield het op. Dit leek mij een probleem met een van de zuigers in het blok. Ik was bijna thuis dus ik ben doorgereden.
Bij een verkeerslicht was de motor ongemerkt afgeslagen. Ik kon hem niet meer starten. Als ik probeer te starten klinkt er een heel kort startgeluid en daarna niks meer. De startmotor houdt er dus al snel mee op. Dit lijkt me te duiden op een probleem met de startmotor of de accu (dashboard, radio en ramen werken nog wel. Dit verklaard echter niet het ratelende geluid of het afslaan. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Verdere info; het lampje van de olie brandt/flikkert al een tijdje. Ik heb de olie de eerste keer aangevuld en merkte in het begin dat het branden stopte bij hoge snelheid of aanging in een bocht dus dat leek me een sensorprobleem. Ook loopt de temperatuur van de motor niet op.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Beste antwoord (via DirtyBird op 25-05-2019 09:13)

Anoniem: 310408

90% zeker dat er de distributieketting (of wat er ook gebruikt is in die motor) niet meer werkt. Omdat die de oliepomp aandrijft verklaart dat het lampje ook. Dat kan zijn doordat ie gebroken is, of, komt vaker voor, dat een van de geleiders gebroken is . Als je daarmee doorgereden bent kan je een dergelijk motor vrijwel zeker total loss. Te repareren maar dan moet ie helemaal uit elkaar en dat is gewoon veel te duur.

Je bent de sjaak.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07
Klinkt als een vastgelopen zuiger. Ik zou alvast naar marktplaats gaan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DirtyBird schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:56:
Dit leek mij een probleem met een van de zuigers in het blok.
...
Dit lijkt me te duiden op een probleem met de startmotor of de accu
...
dat leek me een sensorprobleem
Oef. Je doet veel aannames.
En je rijdt door met een motorblok waar misschien te weinig olie in zit.
En je rijdt door met een auto waar een ratelend geluid uit komt.

Het is nogal lastig om op afstand te zeggen wat er aan mankeert dus je zult toch een goede monteur in de arm moeten nemen ben ik bang.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Denk dat je jezelf toch even achter de oren moet krabben; het oliedruk-waarschuwingslampje zit er niet voor niks (het woord "niveau" staat er bewust niet in; als ie aangaat ben je eigenlijk al te laat met bijvullen). Volgens mij is deze kennis ook een onderdeel van het rijexamen :+

Verder een vaag verhaal, vol met aannames.
Zuigers "ratelen" niet als ze zonder oliedruk komen te zitten, ook past het niet dat die ratel weg zou gaan als bij het intrappen van de koppeling (de motor draait immers nog). Wat doet ie precies bij het starten en wat niet? Hoor je een klik (of meerdere) of draait de startmotor nog wel rond (bij een echte vastloper door oliegebrek lukt dat vaak niet meer).

Mijn advies: ga naar iemand, een garage of een ervaren hobbyist om te kijken wat er precies aan de hand is. Mocht ie echt zonder olie gelopen hebben dan kan je alvast een andere auto uit gaan zoeken.

Sterkte! O+

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 25-05-2019 00:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Lol :D je rijdt dus al een tijdje met het olielampje aan? Die is total loss :P
Dat het lampje uitging op hogere snelheid (=meer toeren) komt omdat de motor dan wel genoeg oliedruk kan opbouwen. En dat het lampje dan ook nog aan gaat in een bocht, is omdat de oliepomp geen olie kon aanzuigen want het niveau was te laag.
Grote kans dat je drijfstang lagers er uit liggen, helemaal als je lekker bent doorgereden met een ratelende/tikkende motor.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 17:45
heb je bij het bijvullen van de olie ook het niveau gepeilt?
Hoeveel olie heb je bijgevult?

Als de antwoorden: "Nee" en "minder dan 1 liter" zijn, dan kun je het beste op marktplaats een nieuwe auto gaan uizoeken.
Mijn advies is dat je onder de 500 euro besteed, gezien je nieuwe voertuig bij vergelijkbaar onderhoud en inspectie waarschijnlijk ook geen lang leven beschoren is.

Een niet te hoge temperatuur betekend enkel dat er water in zit, je thermostaat niet helemaal kapot is en je waterpomp enigsinds werkt. in dit geval compleet irrelevant.

Het is niet voor niets dat autofabrikanten adviseren eens per week de bandenspanning en eens per tankbeurt het olipeil te controleren. En je leert toch tijdens je rijlessen hoe en waarom je olie moet peilen?
Ik weet dat "niemand" dat doet, en daarom hebben auto's tegenwoordig (verplicht) brandenspanningsensoren en een olieniveau sensor.

Wanneer je motor vast loopt bij hoge snelheid kan dit een serieus gevaar voor je leven zijn.

*kid schud zijn hoofd naar mensen die dagelijks in een auto rijden maar geen achting hebben voor hun eigen veiligheid of dat van hun medeweggebruikers. "hoezo onderhoud? mijn auto heeft net nieuwe APK!"

[ Voor 38% gewijzigd door kid1988 op 25-05-2019 08:21 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
Als je zo laks met de rode lampjes omgaat, kan ik maar een tip geven..
Koop een fiets.

Blok zal wel afgeschreven zijn, door te weinig olie

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een hyundai getz uit 2003 (ofzo), benzinemotor, ca 130k op de teller, en vandaag op de snelweg begon er iets, ik denk de motor, nogal luid te ratelen. Als ik de koppeling intrapte hield het op. Dit leek mij een probleem met een van de zuigers in het blok. Ik was bijna thuis dus ik ben doorgereden.
Bij een verkeerslicht was de motor ongemerkt afgeslagen. Ik kon hem niet meer starten. Als ik probeer te starten klinkt er een heel kort startgeluid en daarna niks meer. De startmotor houdt er dus al snel mee op. Dit lijkt me te duiden op een probleem met de startmotor of de accu (dashboard, radio en ramen werken nog wel. Dit verklaard echter niet het ratelende geluid of het afslaan. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Verdere info; het lampje van de olie brandt/flikkert al een tijdje. Ik heb de olie de eerste keer aangevuld en merkte in het begin dat het branden stopte bij hoge snelheid of aanging in een bocht dus dat leek me een sensorprobleem. Ook loopt de temperatuur van de motor niet op.
Blok ratelen, olielampje aan.............................auto uitvallen en niet meer starten.........................Als het olielampje brandt ben je eigenlijk al te laat zeggen ze.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 310408

90% zeker dat er de distributieketting (of wat er ook gebruikt is in die motor) niet meer werkt. Omdat die de oliepomp aandrijft verklaart dat het lampje ook. Dat kan zijn doordat ie gebroken is, of, komt vaker voor, dat een van de geleiders gebroken is . Als je daarmee doorgereden bent kan je een dergelijk motor vrijwel zeker total loss. Te repareren maar dan moet ie helemaal uit elkaar en dat is gewoon veel te duur.

Je bent de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
MaD_co schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:57:
Als je zo laks met de rode lampjes omgaat, kan ik maar een tip geven..
Koop een fiets.

Blok zal wel afgeschreven zijn, door te weinig olie
Ja weetje, de lampjes waren niet echt te vertrouwen. Er brandde namelijk ook een lampje dat aangeeft dat de dashboardverlichting niet goed is. Wat betreft een fiets kopen, ik heb al een fiets dus dat is een mooi goedkope oplossing, thanks :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40

Yucon

*broem*

Een getz heeft een oliedruksensor, geen niveausensor. Als die brandt heb je dus direct vrijwel geen smering en als hij in een bocht flikkert is dat bijna nooit een elektrische storing.
dashboard, radio en ramen werken nog wel.
Verkoop je radio op marktplaats (8> de rest kan naar de sloop namelijk

De kans dat dit goed afloopt is namelijk vrijwel 0. Zelfs als je zelf de motor zou kunnen wisselen loont zich dat eigenlijk niet als je kijkt voor welke prijs deze auto's te koop staan.

edit: gekruist met vorige reactie. Maar dan nog, je hebt toch een peilstok?

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 25-05-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56

Toevallig heb ik ook een getz uit 2003 die nogal wat olie lust, 1x is het lampje gaan branden en toen gelijk gekeken: er kon 2 liter bij! in totaal gaat er volgens mij 3,3 liter in, dus je zal waarschijnlijk bijna zonder olie rijden.

edit: als je met te weinig olie rijdt hoor je ook de kleppen ratelen in stationair, maakte hij niet wat meer herrie de laatste tijd oid?

[ Voor 8% gewijzigd door rutger465 op 25-05-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
rutger465 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:20:
[...]

Toevallig heb ik ook een getz uit 2003 die nogal wat olie lust, 1x is het lampje gaan branden en toen gelijk gekeken: er kon 2 liter bij! in totaal gaat er volgens mij 3,3 liter in, dus je zal waarschijnlijk bijna zonder olie rijden.

edit: als je met te weinig olie rijdt hoor je ook de kleppen ratelen in stationair, maakte hij niet wat meer herrie de laatste tijd oid?
Toen het lampje ging branden heb ik de olie gechecked (was laag) en er een fles bijgegooid (3L?). Toen was ie wel vol. Maar als er, zoals hier benoemd, geen druk op staat heeft dat geen zin. Harde les |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
Een oliefles à 3L. Dat klinkt geloofwaardig.

Hoe definieer jij vol? Ik heb zoveel vragen bij dit verhaal, je doet precies alles dat je niet moet doen, in elke escalerende stap. Surely no troll?

@Anoniem: 310408 zeker, maar, als de distributieriem knapt zou je blok toch owieso al niet meer lopen. Dus oliepomp die door geknapte riem niet meer werkt lijkt me niet de causale relatie. Dat de riem nu wel stuk is, is duidelijk.

Wellicht liep de pomp vast en versleet de riem harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 03:04
Heb je het oliepeil gemeten voor en na het bijvullen? Kan inderdaad dat hij olie lekt maar 3L in 1 keer is wel erg veel.

Dat de distributieriem is gebroken is mogelijk maar dan zou het in 1 keer klaar moeten zijn. Als dat gebeurd is: is het een interference engine, dan kan je hem weggooien (of je moet heel veel geluk hebben). Als het een non-interference engine is kan je er een nieuwe riem in zetten en rijd je er weer mee weg.

Zijn je bougies al eens vervangen? Kan zijn dat die te ver zijn versleten en nu dienst weigeren. Dan mag je de stroomverdeler/bobine ook vervangen want die hebben dan ook erg hard moeten werken.

Laat je hem naar een garage slepen? Ben wel benieuwd wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 06:33
Laat deze ophalen door een sloopbedrijf, krijg je er 50 euro voor.

Koop een andere op marktplaats, done!

Beste optie, want reparatie zou ik afraden in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
Ik had dat ook laatst. Hard geluid uit motor en olielampje. Helaas dacht een anwb wegenwacht (na wegslepen) dat het iets anders was en dat ik wel naar een garage 20 min verderop kon rijden.

Het bleek toch de oliepomp te zijn en was de motor vastgelopen. Jouw verhaal klinkt herkenbaar en ik denk dus dat je auto naar de schroot kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@timpy007 Na het bijvullen was het bolletje bij 'F' zwart dus dat leek me goed. Er zaten verder geen olieresten aan de peilstok. Misschien had dat in retrospect argwaan moeten wekken, maar op dat moment leek me dat er voldoende olie in zat.

Hij staat op dit moment bij de garage, ze kijken er maandag naar.

Ik ga er vanuit dat het het repareren niet waard is, maar ik hoop op een klein wonder. Heb een verhuizing voor de deur staan dus ik heb even geen zin om geld in een nieuwe auto te steken :+ .

Aan de andere kant; "Mijn auto heeft het begeven, maar ik heb net wat geld over en de auto de komende tijd niet nodig"-said no one ever :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:04

SomerenV

It's something!

Er zaten verder geen olieresten aan de peilstok. Misschien had dat in retrospect argwaan moeten wekken, maar op dat moment leek me dat er voldoende olie in zat.
Die twee stroken niet met elkaar :+ Maar succes ermee. Als ik de reacties hier mag geloven dan ben je de pineut. Heeft me wel ertoe bewogen dat ik zo even m'n eigen olie ga checken. Te lang niet gedaan :X

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 25-05-2019 11:09 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 14:09

auto660

1991 240 GL Brick

Tja, een dashboardverlichting lampje is natuurlijk even wat anders dan een olielampje. Ik gok dat in dit geval het olielampje gelijk had en dat de oliedruk veel te laag was. Zodra die brandt loopt je blok eigenlijk al schade op, rijd je er te lang mee door dan lopen de lagers er uit. Dat tikken wat je hoorde waren waarschijnlijk je drijfstang lagers die speling kregen en dus kapot zijn gelopen. Ook is je oliedruk alsnog veel te laag als je net op het omslagpunt zit waarbij het lampje net niet of net wel brandt.

Hoe het komt dat je oliedruk veel te laag was zou ik zo 123 niet weten, maar het klinkt wel redelijk plausibel dat je hele blok aan gort is gelopen. De olie vormt door de druk een hele dunne smeerlaag tussen de draaiende en niet-draaiende metalen delen waardoor deze metalen delen elkaar vrijwel nooit raken zodra je oliedruk hebt. Zodra die oliedruk wegvalt wordt het al snel metaal op metaal en dat gaat schuren, speling opbouwen, heet worden en uiteindelijk dus vastlopen door de hitte.

EDIT:
Is de olie wel netjes elk jaar of elke 20.000km vervangen?

EDIT2:
Verder kan het ook een gevalletje oorzaak-gevolg zijn geweest. Als je hebt gereden met te weinig olie en daardoor zonder oliedruk zullen die lagers lekker ruim worden. Zodra je er weer netjes olie bij doet zal hij wel weer genoeg olie hebben maar door de te grote speling in je lagers kan je geen oliedruk meer opbouwen waardoor die smeerfilm zich ook niet meer kan vormen. Het kan ook een slecht oliefilter zijn geweest, een versleten oliepomp, een kapotte overdrukklep van je oliepomp, enz... Distributie lijkt mij wat onwaarschijnlijker want dan zou je toch ook wel andere klachten hebben gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door auto660 op 25-05-2019 11:21 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07 20:50

mark-k

AKA markkNL

DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:58:
@timpy007 Na het bijvullen was het bolletje bij 'F' zwart dus dat leek me goed. Er zaten verder geen olieresten aan de peilstok. Misschien had dat in retrospect argwaan moeten wekken, maar op dat moment leek me dat er voldoende olie in zat.

Ik ga er vanuit dat het het repareren niet waard is, maar ik hoop op een klein wonder. Heb een verhuizing voor de deur staan dus ik heb even geen zin om geld in een nieuwe auto te steken :+ .

Aan de andere kant; "Mijn auto heeft het begeven, maar ik heb net wat geld over en de auto de komende tijd niet nodig"-said no one ever :p
Als je zelfs al niet weet hoe je je oliepeil moet checken durf ik wel te stellen dat je auto nu total loss is. Zelf allerlei conclusies trekken zonder dat je er iets van af weet, 3L (nog nooit een oliefles van 3L gezien btw, normaal 1, 4, of 5) olie erin mikken zou sws al belletjes moeten laten rinkelen, tussen min en max zit normaal ongeveer 0.8L, dus of je reed met veel te weinig olie (aan je lampje te horen deze) of daarna met veel te veel, beide zijn funest voor je blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je wilt weten wat het is bel je de anwb. Iets met woonplaatsservice. Diagnose gesteld en je weet waar je aan toe bent. Maar vermoed dat je zelf ook al bedacht had dat je nu oud ijzer op wielen voor de deur hebt staan :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021

Als het olielampje al een tijdje brandt, dan was je motor al 10 seconden nadat het lampje begon te branden al total loss. Dat hij het daarna nog gewoon deed is gewoon mooi meegenomen.

Bij mijn afrijden werd zelfs nog door de examinator gevraagd wat je moest doen als het olielampje ging branden. Mijn antwoord was het juiste antwoord: Alarmverlichting inschakelen, binnen 10 seconden de motor uitschakelen en naar een veilige plek uitrollen, niet de sleutel uit het contact halen en rekening houden met het feit dat er maar remdruk is voor één remming.

Een aantal jaren terug toevallig meegemaakt met een nieuwe leasebak. Oliepomp is door de garage vervangen en de garage kon geen verdere motorschade constateren. Volgens de RDW rijdt die auto nog steeds rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
mark-k schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Als je zelfs al niet weet hoe je je oliepeil moet checken durf ik wel te stellen dat je auto nu total loss is. Zelf allerlei conclusies trekken zonder dat je er iets van af weet, 3L (nog nooit een oliefles van 3L gezien btw, normaal 1, 4, of 5) olie erin mikken zou sws al belletjes moeten laten rinkelen, tussen min en max zit normaal ongeveer 0.8L, dus of je reed met veel te weinig olie (aan je lampje te horen deze) of daarna met veel te veel, beide zijn funest voor je blok.
Ja ik ben een simpelen man: als er geen olie aan de peilstok zit vul ik bij en als er dan olie bij de F zit doe ik er niet meer olie bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Ja ik ben een simpelen man: als er geen olie aan de peilstok zit vul ik bij en als er dan olie bij de F zit doe ik er niet meer olie bij.
Als er niks aan de peilstok zit ben je eigenlijk al te laat met bijvullen :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:49
Veel te laat. Er zit een minimaal en maximaal streep op de stok. Onder minimaal heb je al kans dat je schade doet. Helemaal niets op de stok is nog een liter minder.

Dit moet bijna wel een troll zijn. Dit kan toch niet? Doorrijden met een brandend olielampje, weet niet hoe je olie bijvult.

Als je geen troll bent, moet je stoppen met auto rijden, je bent duidelijk niet geschikt.

Als de startmotor het blok niet meer rondgedraaid krijgt is de boel echt heel erg goed kapot.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 25-05-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Haha, ik zal het overwegen. Maar natuurlijk zit er niet niks aan de peilstok, maar niet voldoende. Maar bedankt voor je reactie, ik zit wel te wachten op een trap na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07 20:50

mark-k

AKA markkNL

DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Weet je ook hoe je hoort te peilen? Stok eruit, afvegen, weer erin, uithalen zonder draaien, beide kanten bekijken en dan je conclusies over het peil trekken. Als hij al droog is ben je meestal al te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:49
Doorrijden met een olielampje, en dan raar staan te kijken dat je motor in de soep loopt. 8)7

Sorry, maar als je dan gewoon door rijd, kan ik niet veel medelijden met je hebben. En dan kan je dus niet met complexe machines om gaan. Volgende keer zit er geen remvloeistof meer in de auto, en rijd je iemand omver. Dan ben je gewoon niet geschikt om auto te rijden.

Vind het heel moeilijk om te geloven dat dit echt is.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 25-05-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ja dat weet ik. Op de stok zitten twee puntjes voor leeg en vol. Ik ben gewend dat de stok vol met olie zit, maar na afvegen en peilen zat er alleen olie op het puntje bij 'leeg' en na vullen zat er ook olie op het puntje bij 'vol'. De motor was uiteraard koud op dat moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:32:
Ja dat weet ik. Op de stok zitten twee puntjes voor leeg en vol. Ik ben gewend dat de stok vol met olie zit, maar na afvegen en peilen zat er alleen olie op het puntje bij 'leeg' en na vullen zat er ook olie op het puntje bij 'vol'. De motor was uiteraard koud op dat moment.
Als de distributieriem zijn werk niet meer doet kun je er wel 100 liter bij gooien, gaat ook niet helpen..

Laat het een les zijn voor de volgende keer: als er een lampje gaat branden of er gaan dingen ratelen, laat de rest dan over aan de anwb of de garage.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:32:
Doorrijden met een olielampje, en dan raar staan te kijken dat je motor in de soep loopt. 8)7

Sorry, maar als je zelf zo stom bent om dan gewoon door te rijden, kan ik niet veel medelijden met je hebben. Eigen schuld dikke bult. En dan kan je dus niet met complexe machines om gaan. Volgende keer zit er geen remvloeistof meer in de auto, en rijd je iemand omver. Dan ben je gewoon niet geschikt om auto te rijden.

Vind het heel moeilijk om te geloven dat dit echt is.
Ik begrijp niet zo goed waar jij je zo druk om maakt. Ik geloof niet dat ik ergens om medelijden vroeg. Ik wil ook niet iets of iemand anders de schuld geven en ik vroeg hier wat er aan de hand is.
Je kunt er, zoals je doet, met gestrekt been invliegen, maar je zou ook kunnen overwegen om dan niks te zeggen. Dat je een toetsenbord hebt betekent niet dat je er de held mee moet uithangen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07 09:20
Kom op mensen, iedereen maakt wel eens een hele domme fout met alle gevolgen van dien dus val hem er niet zo op aan.

Hij heeft waarschijnlijk pas net zijn rijbewijs of 1e auto en dan kan je niet verwachten dat die alle basis dingen heeft onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waar jij je zo druk om maakt. Ik geloof niet dat ik ergens om medelijden vroeg. Ik wil ook niet iets of iemand anders de schuld geven en ik vroeg hier wat er aan de hand is.
Je kunt er, zoals je doet, met gestrekt been invliegen, maar je zou ook kunnen overwegen om dan niks te zeggen. Dat je een toetsenbord hebt betekent niet dat je er de held mee moet uithangen toch?
Ik ben het wel met @WEBGAMING eens dat ik dit eigenlijk een ongeloofwaardig en vreemd verhaal vind. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat al deze gebeurtenissen zich hebben afgespeeld, waarbij je geconfronteerd wordt een keuze te maken, en keer op keer, de verkeerde weet te maken.

Alsof het een omgekeerd kansspel betreft, waarbij je elk lotto balletje dichterbij de jackpot komt. Behalve dan dat hier nog het aspect kennis bij komt kijken. Zoveel cues weten te negeren, om dan een topic te openen met pech in de titel. Dit is geen pech hoor.

Sterker nog, je hebt bizar veel geluk. Enig idee wat er gebeurt als jij op de snelweg rijdt, en je blok in de soep loopt, en/of dat ding gaat in noodloop? Het had je niet alleen je eigen leven kunnen kosten :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:51
Okay,

Je rijdt al een hele poos met olielampje. Op gegeven moment begint de motor te ratelen maar je rijdt door.
Bij stoplicht slaat de motor af. Starten lukt niet meer.
Conclusie: ligt waarschijnlijk aan startmotor of accu...

Geinig topic wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Geinig topic indeed. :P

Ik werk in de automotive, en ik durf te zeggen dat 9 van 10 mensen zo omgaan met hun auto.
Van die lui die in een auto rijden met 140.000 km waarvan de distributieriem 20.000 km en 2 jaar geleden vervangen had moeten worden en alsnog de vervanging niet willen laten uitvoeren, maar dan wel graag 100 euro dokken voor 2 nieuwe wieldoppen. 8)7
Of auto's die voor apk binnenkomen en die groot onderhoud nodig hebben, en dan wil de klant alleen het service lampje/melding laten resetten. :F
Of klanten die net een jaar een nieuwe auto met DSG hebben, en dan tijdens eerste onderhoudsbeurtje vragen: "Waar dienen die dingen aan het stuur voor? Is dat voor de voorruitverwarming?"
Ehm nee, dat zijn schakelflippers daar kunt u mee schakelen...
Oh maar dat wilde ik helemaal niet, want ik heb toch een automaat gekocht?!

*zucht* :') :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 01:35

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

En toch he... :+

Dat hele oliedruk/niveau gebeuren in ICE's is maar een schraal stuk techniek imo.
WTF heb ik aan een lampje dat pas gaat branden nádat er schade ontstaat.
Waarom is er -met alle beschikbare techniek anno 2019- geen eerdere indicatie.

Het technisch inzicht is hier op Tweakers bovengemiddeld, maar zie het verhaal hierboven:
Bij veel berijders is het kwartje na een eeuw nog steeds niet gevallen.
Dan zou je toch zeggen dat enige verbetering vanuit de auto-industrie op z'n plek is.

Disclaimer: Met een Alfa kan ik me bovenstaande instelling niet permitteren,
dus bij die wordt de olie gewoon regelmatig gepeild en op tijd ververst

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:12
TS moet naar een garage, niet naar een internetforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:05
Maestro schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:19:

Dat hele oliedruk/niveau gebeuren in ICE's is maar een schraal stuk techniek imo.

Het technisch inzicht is hier op Tweakers bovengemiddeld, maar zie het verhaal hierboven:
Dan zou je toch zeggen dat enige verbetering vanuit de auto-industrie op z'n plek is.

Het zou toch mogelijk moeten zijn om een sensor in het motorblok te hebben dat, wanneer het droogvalt een melding geeft dat het oliepeil te laag is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maarten_E schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:23:
[...]

Het zou toch mogelijk moeten zijn om een sensor in het motorblok te hebben dat, wanneer het droogvalt een melding geeft dat het oliepeil te laag is.
:+ weet je wat nog mooier is, zo’n sensor voor het oliepeil die dan ook meteen een lampje op je dashboard laat branden. :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:05
YakuzA schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:28:
[...]

:+ weet je wat nog mooier is, zo’n sensor voor het oliepeil die dan ook meteen een lampje op je dashboard laat branden. :+
Ja, ik bedoel meer dat er een melding komt voordat er schade wordt veroorzaakt. Als nu het olielampje gaat branden is het meestal al te laat.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:37

TommieW

Numa numa.

offtopic:
BMW (en ongetwijfeld veel andere merken) geven een pingeltje bij het uitzetten van het contact als het oliepeil op/onder minimum staat. Er wordt dan aangeraden door de auto om er een litertje bruin spul in te mikken. :)

Bron: E90 (2006)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 01:35

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

YakuzA schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:28:
[...]

Ja, en zo zijn we rond :)

Neuh... m'n boordcomputer is prima is staat per km aan te geven hoever ik nog kan komen met de huidige hoeveelheid benzine. Dan is er als aanvulling nog een mooi geel/oranje lampje als het echt tijd wordt (bij mijn auto zo'n 80km). Met als enige gevolgschade als ik het tóch negeer dat ik stil kom te staan. **
M.a.w.: Ik word ruim van tevoren gewaarschuwd en kan daar maatregelen op nemen.

Regel zoiets ook voor het oliepeil. Geef bijv. op moment van 'rode lampje niveau + 0.5L' een OLIEPEIL LAAG melding. En/of klap het ding op 'rode lampje niveau + 0.2L' in noodloop. Of de optie zoals @TommieW aangeeft over de BMW. Meld het gewoon op tijd!

** Ja, bij een diesel is het anders, maar ook daar: Laat het motormanagement de motor afschakelen vóórdat de hele zooi ontlucht moet worden. Zal maar een paar 100cc brandstof schelen voordat ie alsnog uitvalt door echt brandstoftekort.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-07 13:58
Die zijn er wel, maar niet op oude Hyundai Getz, daarom zit daar een oliepeilstok in. (en overigens ook niet op veel andere auto's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 18:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:56 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FlowSnake schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:15:
[...]

Ik ben het wel met @WEBGAMING eens dat ik dit eigenlijk een ongeloofwaardig en vreemd verhaal vind. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat al deze gebeurtenissen zich hebben afgespeeld, waarbij je geconfronteerd wordt een keuze te maken, en keer op keer, de verkeerde weet te maken.

Alsof het een omgekeerd kansspel betreft, waarbij je elk lotto balletje dichterbij de jackpot komt. Behalve dan dat hier nog het aspect kennis bij komt kijken. Zoveel cues weten te negeren, om dan een topic te openen met pech in de titel. Dit is geen pech hoor.

Sterker nog, je hebt bizar veel geluk. Enig idee wat er gebeurt als jij op de snelweg rijdt, en je blok in de soep loopt, en/of dat ding gaat in noodloop? Het had je niet alleen je eigen leven kunnen kosten :o
Overdrijven is ook een vak hoor :') Je auto heeft zoveel massa traagheid dat stel als de boel vast loopt, je gewoon ratelend en met een flinke pluim rook tot stilstand komt.
En noodloop, dat is helemaal niet erg, het heet niet voor niks noodloop.
Maarten_E schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:23:
[...]

Die is er ook. Mijn Volvo heeft zowel een waarschuwing voor een te lage oliedruk, en een te laag niveau. Die laatste is niet zo kritisch (nouja, bijvullen bij de eerstvolgende gelegenheid is het advies). Bij de eerste dien je direct de motor uit te zetten en mag je niet meer rijden. De meeste auto's hebben ook een oliedruk sensor, en geen olieniveau sensor. Dat staat ook gewoon in de handleiding van je auto, en daarin staat ook dat je geen meter meer mag rijden als je oliedruklampje gaat branden.

[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 25-05-2019 18:37 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maestro schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:43:
[...]

Ja, en zo zijn we rond :)

Neuh... m'n boordcomputer is prima is staat per km aan te geven hoever ik nog kan komen met de huidige hoeveelheid benzine. Dan is er als aanvulling nog een mooi geel/oranje lampje als het echt tijd wordt (bij mijn auto zo'n 80km). Met als enige gevolgschade als ik het tóch negeer dat ik stil kom te staan. **
M.a.w.: Ik word ruim van tevoren gewaarschuwd en kan daar maatregelen op nemen.
Het olielampje gaat over het algemeen wel ruim op tijd branden. Dat mensen als TS denken dat ze dan nog wel een flink aantal km kunnen doorrijden is dan wel weer verbazend.
Verder is een benzinestation waar je olie kan bijvullen in NL altijd binnen 10 km voorhanden, dus dan is het alleen luiheid en verkeerde zuinigheid die iemand echt opbreekt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:38
206 heeft idd gewoon van die bolletjes als je auto op contact zet. Mijn 207 geeft gewoon elke 2500km een melding "controleer oliepeil", waarna zonder te peilen gewoon 0,75 liter bijgevuld wordt (heb altijd een fles tot 0,75l gevuld in de kofferbak voor onderweg en thuis nog eentje voor thuis). Oliepeilstok van de 207 is waardeloos, ding is amper af te lezen. Nieuwere auto's hebben niet eens meer een peilstok, alleen een sensor.

@Maestro wat betreft doorrijden tot de brandstof op is, mijn benzinemeter loopt door als ik op LPG rijd. Als ik voor 100km benzine mee heb en 300km met LPG rijd vind ik het geen probleem om 200km met een negatief brandstofniveau door te rijden

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 25-05-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 18:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:55:
Nieuwere auto's hebben niet eens meer een peilstok, alleen een sensor.
Ja die vertrouw ik echt voor geen hol. De sensor in m'n Renault Megane is altijd bijzonder optimistisch. Als die zegt dat er 2 van de 5 bolletjes af zijn (dan is ie dus zogenaamd nog 60% vol) dan zit m'n peilstok ongeveer op het streepje voor minimum oliepeil. ;)
Trommelrem schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:28:
[...]
naar een veilige plek uitrollen, niet de sleutel uit het contact halen en rekening houden met het feit dat er maar remdruk is voor één remming.
Waarom zou je maar één keer kunnen remmen dan? (Of gaat 't om best oude wagens?)

[ Voor 28% gewijzigd door WhatsappHack op 25-05-2019 22:47 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
WhatsappHack schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:42:

Waarom zou je maar één keer kunnen remmen dan? (Of gaat 't om best oude wagens?)
Je kunt vaker remmen, maar dan is er simpelweg geen remdruk waardoor je harder je rempedaal moet indrukken. De eerste remming is nog met overgebleven remdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:50:
[...]

Je kunt vaker remmen, maar dan is er simpelweg geen remdruk waardoor je harder je rempedaal moet indrukken. De eerste remming is nog met overgebleven remdruk.
Oh bij rembekrachtiging. Ja dan zul je inderdaad wat harder moeten raggen op het pedaal ja.
Mijn remmen zijn hydrolisch, schijfremmen. Ben eigenlijk benieuwd of dit probleem zich ook voordoet bij trommelremmen (-edit-: lol :P); in kleine auto'tjes zoals de 206 of bijvoorbeeld een Clio.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:38
@WhatsappHack Auto's zonder rembekrachtiging ken ik eigenlijk niet.

Je hebt 2 gangbare systemen, eentje op motorvacuüm en een hydraulisch systeem. Motorvacuüm is idd 1 of 2x remmen en dan mag je je pedaal met 2 benen aanstampen. Hydraulische rembekrachtiger zou zo'n 20 keer moeten kunnen remmen met uitgeschakelde motor. Onder meer Toyota gebruikt dat bij hybrides.

206 heeft overigens gewoon schijfremmen voor, trommels achter. Gewoon hydraulisch aangestuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 25-05-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:40
YakuzA schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:39:
[...]

Het olielampje gaat over het algemeen wel ruim op tijd branden. Dat mensen als TS denken dat ze dan nog wel een flink aantal km kunnen doorrijden is dan wel weer verbazend.
Verder is een benzinestation waar je olie kan bijvullen in NL altijd binnen 10 km voorhanden, dus dan is het alleen luiheid en verkeerde zuinigheid die iemand echt opbreekt.
Ironisch genoeg in de Getz niet. Heb zelf ook een Getz gehad uit 2003. En op een gegeven moment ging dat lampje inderdaad bij mij ook aan en ook direct weer uit. Ik had het net zo goed helemaal niet kunnen hebben gezien het knipperde even. Ik naar de garage was daar zeer dichtbij. Zat er vrijwel niets meer in het blok. Ik hield dat wel bij en checkte het maar de auto verloor olie ergens uit het blok en verbruikte misschien ook nog een deel, daarom was hij ineens echt ver gezakt. Wat daarvoor nooit zo snel zakte. Op een gegeven moment zat er dus veel minder in dan ik gewend was of verwachtte. En dat lampje ging alleen aan als ie compleet droog stond zeg maar. En ja, die wagen ratelde toen ook wel een beetje maar dacht nog ja oude wagen kwaaltjes hij had toen ook al bijna 200k gereden. Maar was op tijd want heb er daarna nog ruim een jaar mee verder gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 15-07 21:50
WhatsappHack schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:42:
[...]

Ja die vertrouw ik echt voor geen hol. De sensor in m'n Renault Megane is altijd bijzonder optimistisch. Als die zegt dat er 2 van de 5 bolletjes af zijn (dan is ie dus zogenaamd nog 60% vol) dan zit m'n peilstok ongeveer op het streepje voor minimum oliepeil. ;)

[...]

Ik heb er geen verstand van, maar ik gok doordat je motor uit staat er na het gebruiken van de rem geen druk meer opgebouwd kan worden. Dus na 1 keer remmen is het dan klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
LostInNight schreef op zondag 26 mei 2019 @ 03:05:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar ik gok doordat je motor uit staat er na het gebruiken van de rem geen druk meer opgebouwd kan worden. Dus na 1 keer remmen is het dan klaar.
Rembekrachtiger heeft vacuum nodig om zijn werk te doen, als de motor draait trekt deze de rembekrachtiger vacuum. Doormiddel van eenweg kleppen houd de rembekrachtiger zijn vacuum vast (onder bepaalde omstandigheden produceert een motor geen vacuum, met name als de turbo zijn werk doet).

Dat wil zeggen als de motor afstaat de rembekrachtiger nog vacuum is, maar iedere keer je het rempedaal intrapt gaat het vacuum in de rembekrachtiger verloren. De 2de keer zal je nog nauwelijks rembekrachtiging hebben. Kan je ook testen als je parkeert, motor uit, trap een paar keer op het rempedaal, zal harder en harder worden.

Een olielampje tijdens het rijden, als het een klassiek olielampje is (tegenwoordig heb je olielampjes in verschillende kleuren die aangeven dat het niveau te laag is / druk te laag), wilt eigenlijk zeggen dat de motor al schade heeft opgelopen. Dat lampje is namelijk geen oliedruk maar voor dat je aan geen oliedruk zit heb je langdurig met te weinig oliedruk gereden. Filkkeren wilt eigenlijk zeggen dat je oliedruk rond het punt zit waar de sensor wel/niet aangeeft dat er geen oliedruk is, in bochten en lage toeren heb je altijd wat minder oliedruk.

Afgaande van wat ik lees, er was een probleem met de oliedruk waarna het blok schade heeft opgelopen, het blok is beginnen lawaai te maken door vergaande schade en uiteindelijk is het blok vast gelopen. De startmotor werkt wel maar het blok zit vast dus het is onmogelijk voor de startmotor om effectief rond te draaien.

Nooit gokken met olielampjes dat het de sensor wel zal zijn, zelfs al is het waarschijnlijk echt wel de sensor.

[ Voor 5% gewijzigd door sprankel op 26-05-2019 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de jaren 60/70 waren oliedruk meters hip in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Die is er wel op modernere wagens. Inderdaad, ook in 2003 was deze techniek ruim voorhanden. Maar volgens mij worden dat soort wagentjes gemaakt om 5 jaar of 100000 km te rijden en daarna af te voeren.

Ben heel blij dat er zo'n oliedruksensor is, ik heb ooit eens een gebroken oliepompketting gehad. Ik onderhoud voertuigen altijd netjes, zonder die sensor had mijn blok zeker weten in de soep gelopen :X

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:58:

Ik kan je al zonder te kijken vertellen dat het blok gewoon vastgelopen is doordat de oliepomp kapot was, of er te weinig olie in zat. Ik vind je verhaal een beetje vreemd, maar goed. Een oliedruklampje = binnen een seconde uitzetten en niet meer starten. Lagers die 10 seconden niet gesmeerd zijn met olie hebben al (verregaande) schade opgelopen.

Het geratel wat je hoorde was waarschijnlijk 'rod knock', wat wil zeggen dat een drijfstanglager al het leven had gelaten en je motor op dat moment al eigenlijk total loss was. Dat hij vervolgens stil viel en niet meer wilde starten (niet eens wil ronddraaien) wil zeggen dat het metaal in de motor zo heet is geworden dat het in feite aan elkaar is gelast.

Ik vind je houding erg laconiek, maar dat zal wel aan mij liggen :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het hoeft niet eens een kapotte oliepomp o.i.d. te zijn.
De 'onverwoestbare' 5-cilinder Volvo motoren hebben een ontwerpfoutje in het onderblok. Tussen het onderblok en de carterpan zitten 2 O-ringen gemonteerd van een olieleiding naar de oliepomp. Soms wil het wel eens voorkomen dat die O-ringen gaan scheuren (en dat heeft geen reet te maken met slecht onderhoud, dat gebeurt vrij willekeurig) of helemaal plat gedrukt zijn. Gevolg: geen oliedruk. Daaropvolgend gevolg: motor in de soep :+ Een onderdeeltje van nog geen 5 cent... er zijn al best wat blokken daardoor in de soep gelopen :D :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:43
Een rammelende motor hoeft niet meteen desastreus te zijn, maar hoe langer je er mee doorrijdt, des te groter de kans. Ik kreeg een keer een knipperend olielampje, meteen gestopt bij een pomp, olie bijgevuld, lampje bleef uit, dus weer doorgereden. Onderweg ging het lampje weer aan, met name in bochten, ik hoorde steeds meer geratel en toen was de gedachtegang "het rammelt al, dus het is al stuk, maar het rijdt nog en hoe dichter bij huis ik strand, hoe beter", dus ik ben gewoon doorgereden, 25km later was ik thuis. Motor vervangen door een andere en daarna uit elkaar gehaald (kwam nog geen liter olie uit, van de 3,5 die erin hoort), geen noemenswaardige schade te vinden. Blijkbaar was er wel genoeg olie om de boel nog genoeg gesmeerd te houden, maar niet om de klepstoters geheel te vullen, vandaar het geratel. Ik had het oliefilter kunnen vervangen (de boosdoener, kapotte o-ring), de olie af kunnen vullen en door kunnen rijden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Trommelrem schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:28:
niet de sleutel uit het contact halen en rekening houden met het feit dat er maar remdruk is voor één remming.
8)7 Wat een flauwekul, je kunt zovaak remmen als je wilt met een motor die uit staat. Maar je hebt maar genoeg vacuüm voor 1 of 2 keer remmen, dat vacuum wordt gecreëerd doordat de motor draait. Als de motor niet draait, dan heb je geen hulp meer van de rembekrachtiger en moet je dus gewoon harder het rempedaal indrukken om dezelfde remkracht te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 27-05-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen wat het nou was. Ik ben wel nieuwsgierig.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
DirtyBird schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:26:
[...]

Toen het lampje ging branden heb ik de olie gechecked (was laag) en er een fles bijgegooid (3L?). Toen was ie wel vol. Maar als er, zoals hier benoemd, geen druk op staat heeft dat geen zin. Harde les |:(
Er gaat 3.3 liter in het blok, als het lampje gaat branden heb je geen oliedruk meer, blijf je dan doorrijden dan sloop je letterlijk je auto tijdens het rijden.

Toen je er 3 liter bij deed, zat het niveau (na 10 minuten) op Max of er over heen? Te veel olie is namelijk net zo slecht als te weinig olie.

Verder: koop asjeblief nooit meer een auto 8)7 De volgende keer negeer je het geluid van versleten remblokken of vul je de remvloeistof bij met water en dan rij je iemand omver

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 27-05-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Denko schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:34:
Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen wat het nou was. Ik ben wel nieuwsgierig.
Ik heb niks gehoord vandaag, maar zodra ik van de garage hoor laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb de garage gebeld om te vragen hoe het ervoor staat, en ze zijn er mee bezig. Hij had het over nieuwe lagers. Ik benieuwd of ik met een exorbitante rekening geconfronteerd ga worden, maar misschien kom ik met de schrik vrij :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:39
Over het algemeen zijn nieuwe lagers duur omdat het best wat werk is om ze te vervangen. (Zitten er meerdere in maar ik verwacht de drijfstanglagers want die gaan vaak kapot bij weinig olie). Ik hoop toch dat je hebt afgesproken dat ze eerst een prijsopgave doen?

[ Voor 11% gewijzigd door .Maarten op 28-05-2019 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 17:49

DaWaN

'r you wicked ??

DirtyBird schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:42:
Ik heb de garage gebeld om te vragen hoe het ervoor staat, en ze zijn er mee bezig. Hij had het over nieuwe lagers. Ik benieuwd of ik met een exorbitante rekening geconfronteerd ga worden, maar misschien kom ik met de schrik vrij :|
Een motor die zonder oliedruk gereden heeft wil je niet repareren.
De drijfstanglagers zijn gegarandeerd kapot, maar er kan ook (veel) meer schade onstaan zijn.
Er zijn heel veel cruciale onderdelen erg warm geworden en er is allerlei metaal van de lagers door de motor heengegaan. Zuigerveren en hoofdlagers kunnen ook schade hebben opgelopen.
Bovendien was de motor al slecht omdat deze olie verbruikte.

Drijfstanglagers vervangen is minimaal 6 uur werk, dus dat gaat nooit een rekening van minder dan 500 euro worden. En dan zit je daarna met een motor die olie vebruikt en mogelijk nog meer schade heeft opgelopen.

Persoonlijk zie ik maar twee opties voor deze auto: de auto naar de sloop brengen of de complete motor vervangen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je voor minder dan 1000 euro (dagwaarde) de motor kunt laten vervangen, dus ik zou zelf aanraden om de auto naar de sloop te bregen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
FastFred schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:31:
[...]

8)7 Wat een flauwekul, je kunt zovaak remmen als je wilt met een motor die uit staat. Maar je hebt maar genoeg vacuüm voor 1 of 2 keer remmen, dat vacuum wordt gecreëerd doordat de motor draait. Als de motor niet draait, dan heb je geen hulp meer van de rembekrachtiger en moet je dus gewoon harder het rempedaal indrukken om dezelfde remkracht te krijgen.
Dat zeg ik. Je hebt nog remdruk voor één remming. Test het anders zelf eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Brazos schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:36:
Dezelfde remkracht ga je zonder bekrachtiging niet krijgen, maar met flink drukken kun je nog wel een stop maken.
Nog nooit een oude auto zonder rembekrachtiger gereden? Je moet gewoon flink hard op het rempedaal trappen
Trommelrem schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:09:
[...]

Dat zeg ik. Je hebt nog remdruk voor één remming. Test het anders zelf eens.
Je verwart vacuüm voor de rembekrachtiger met remdruk in de remleidingen. 2 afzonderlijke systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb je akkoord gegeven op de reparatie?
Anders zou ik ze NU opbellen om eerst na te vragen, wat de geschatte kosten zijn. Straks krijg je een rekening van hier tot Tokio omdat ze van alles aan het vervangen zijn en je beter een ander oud barrel kan kopen (wat ik in jouw geval eigenlijk niet eens zou doen, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:39:
Je verwart vacuüm voor de rembekrachtiger met remdruk in de remleidingen. 2 afzonderlijke systemen.
Jullie praten langs elkaar heen.
Je kunt nog 1x bekrachtigd remmen dankzij het vacuum in de rembekrachtiger en daarna nog oneindig veel keren onbekrachtigd remmen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:23
Tuurlijk krijg je die! Helaas voor je heeft het doorrijden ervoor gezorgd dat het ipv 10tjes werk, honderden euro's werk is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-07 13:58
BastaRhymez schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Heb je akkoord gegeven op de reparatie?
Anders zou ik ze NU opbellen om eerst na te vragen, wat de geschatte kosten zijn. Straks krijg je een rekening van hier tot Tokio omdat ze van alles aan het vervangen zijn en je beter een ander oud barrel kan kopen (wat ik in jouw geval eigenlijk niet eens zou doen, maar dat terzijde).
Heb je al gebeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik niet, jij?
Het is niet mijn auto, maar die van @DirtyBird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik ben gebeld. De motor is stuk en vervanging zal zo'n 800 euro kosten. Ik heb besloten dat niet te doen en laat hem door de garage afvoeren, dan strepen we de onderzoekskosten weg tegen de restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
Balen voor je zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:51
''De motor is stuk'' klinkt net zo vaag als ''mijn computer is stuk''...
Het zegt niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
De garage had de lagers nodig om te kunnen bepalen of er meer aan de hand was. Ze hebben me verteld dat er meer kapot was aan de motor en dat vervanging nodig was. Ik heb niet doorgevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DirtyBird schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:41:
Ik ben gebeld. De motor is stuk en vervanging zal zo'n 800 euro kosten. Ik heb besloten dat niet te doen en laat hem door de garage afvoeren, dan strepen we de onderzoekskosten weg tegen de restwaarde.
Moet je nu alsnog bijbetalen dan? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Wintervacht schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Moet je nu alsnog bijbetalen dan? :')
Nee ook de wegsleepkosten :p

Pagina: 1