Deurbelcamera op bestaande 8V trafo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
Via AliExpress heb ik een Eken V5 deurbel gekocht. Volgens de specificaties en meerdere reviews werkt deze bel op een 8V trafo.

In mijn meterkast heb ik een Eaton NTF S1 beltrafo hangen welke 8V levert. Ik heb de bestaande deurbel (een simpele drukker) eraf gehaald en vervolgens de rode en blauwe draad aangesloten op de Eken deurbel (volgens de beschrijving rood links, blauw rechts). Hierna de beltrafo weer op standje I. Ik hoor vervolgens de "ringer" een heel zacht geluid maken en de Eken krijgt even stroom zo lijkt het want ik hoor deze een geluidje maken na een secondje of 3. Hierna gebeurt er echter niets meer terwijl de ringer van de analoge deurbel wel blijft zoemen.

Wat zie ik over het hoofd? Moet ik de stroomtoevoer naar de ringer onderbreken en simpelweg alleen nog de draad van de trafo naar de deurbel laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Levert je trafo genoeg Ampére?

Ik heb hetzelfde gehad toen ik mijn simpele bel verving door een "ding-dong"

Trafo vervangen voor een zwaardere loste mijn probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
De analoge deurbel zit in serie met je Eken V5. Als je die ertussenuit haalt heb je dus een onderbroken stroomkring. Ik zou wat core_dump noemt proberen. Zwaardere voeding aansluiten, ook met hogere spanning. 12 volt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:00

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eken V5 werkt prima op de v8 trafo, camera kwaliteit prima!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja prima, maar ook in startbericht ontbreekt dat gegeven en daar is in dit topic al eerder op gewezen, hoe zwaar is die trafo, en is het verder een gewone "beltrafo" of eentje die gelijkspanning levert? Die worden eigenlijk ten onrechte de laatste tijd namelijk ook trafo genoemd. Ik vraag dit omdat ik bij de omschrijving van de bel zie staan dat deze normaliter wordt gevoed door batterijen.

Of is TS al lang klaar, maar verzuimt hij dit even te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:48
Komt deze weer met een aparte app uit China ? Of kan je hem bijvoorbeeld ook aan een domotica pakket koppelen? Domoticz of home assistent?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckrotter1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-01-2020
Ik heb het zelfde soort probleem gehad met mijn trafo.
Eerst zag ik in de app dat hij netjes op laden
Daarna ineens niet meer, staat voldoende spanning op en trafo is inmiddels vernieuwd, dus dat is het probleem niet.

Ligt het aan mij dat die bel ook rete traag is met reageren.
en dat als je de cam live aan hebt staan dat de bel dan helemaal niet over gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ckrotter1,
Voldoende spanning zeg je. Maar, meest voor de hand liggende vraag, kan de trafo ook voldoende stroom leveren?

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 05-01-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckrotter1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-01-2020
Techneut schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:17:
ckrotter1,
Voldoende spanning zeg je. Maar, meest voor de hand liggende vraag, kan de trafo ook voldoende stroom leveren?
Jazeker is een hele nieuwe die 8 v leverd, ik vind de bel we heel traag reageren hebben meer mensen deze ervaring ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Probeer het eens met een zwaardere adapter. Of met de batterijen. En hoeveel ampere levert de trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:12
Wij hadden recent thuis hetzelfde. Bleek te beltrafo wisselspanning te geven ipv gelijkstroom.
De deurbel werkte wel, maar ook traag en wifi werkte af en toe niet.
Na het aanpassen van de trafo werkte alles perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 6 januari 2020 @ 07:40:
Probeer het eens met een zwaardere adapter. Of met de batterijen. En hoeveel ampere levert de trafo?
Dat vroeg ik ook, maar dat lijkt gezien het antwoord, wederom het noemen van alleen de spanning, niet begrepen te worden. Het lijkt er op dat hier niet het verschil tussen stroom en spanning wordt begrepen. Mocht dat het geval zijn, geen schande, het gebeurt wel vaker! Neem dan de klassieke vergelijking met een waterleiding, vertaal spanning door waterdruk. Die druk mag nog zo hoog zijn, zo lang de kraan dicht staat heb je geen (water)stroom en met een piep klein kraantje krijg je ook nooit een krachtige straal, oftewel voldoende stroom. M.aw. Het duurt lang voordat je een emmer vol hebt. Ofwel, de bel kan hooguit een armzalig geluid maken.

Wat vertelt de handleiding hierover? Dat hij gewoon op een bestaande beltrafo kan worden aangesloten? Zo ja, hoeveel watt of hoeveel ampère vraagt hij dan extra. Heel vaak heb je dan een zwaardere trafo nodig (met de dezelfde spanning). Zo niet, heeft hij dan inderdaad misschien gelijkspanning nodig? Ook dat moet in de montagehandleiding staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 08-01-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 13:49
Hoe kan ik zien oF de bel wel of niet laadt in de app? Zit bij mij ook op de standaard trafo. De ringer zoemde eerst licht wn nu niet meer.
ckrotter1 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:53:
Ik heb het zelfde soort probleem gehad met mijn trafo.
Eerst zag ik in de app dat hij netjes op laden
Daarna ineens niet meer, staat voldoende spanning op en trafo is inmiddels vernieuwd, dus dat is het probleem niet.

Ligt het aan mij dat die bel ook rete traag is met reageren.
en dat als je de cam live aan hebt staan dat de bel dan helemaal niet over gaat

http://specs.tweak.to/6635

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-06 11:52
Je noemt de specificaties als 8Volt
Als ik naar de specificaties op de AliExpress pagina kijk staat er toch echt : AC 18-24 V
Alhoewel het lijkt alsof de 1 voor de 8 erbij is gefotoschopped :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mitch schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 01:11:
Je noemt de specificaties als 8Volt
Als ik naar de specificaties op de AliExpress pagina kijk staat er toch echt : AC 18-24 V
Alhoewel het lijkt alsof de 1 voor de 8 erbij is gefotoschopped :)
Mweeh, er staat 2 keer op die pagina AC 8-24V en twee keer AC 18-24V, dus wat 't is, is nog steeds onduidelijk
En die beltrafo die de TS noemt: 1 ampère 230/8 volt, maar staat onder de rubriek "Coax telefoon aansluitngen" en omschreven als "Een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra de lekstroom van een bepaalde grootte optreedt." WTF??

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Stampre
Bel (Elen v5) zit aangesloten, in handleiding staat dat rood of blauw niet uitmaakt aan welke zijde. Zodra ik alles heb verbonden laadt hij wel maar wordt je gek van gezoem van de oude gong(plaatje). Denk dus toxh maar vervangen door andere beltrafo...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duQ76yTUgH6KX85yqE6U_TDTPwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtL5o5U1mr4qcXuKdLjT730k.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKMyygUnrZsgWFLOLEgXzRV_ZOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5DuL9KyX0HrlPSYmP1ZWy7F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Stampre op 19-09-2020 09:44 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stampre schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:43:
Bel (Elen v5) zit aangesloten, in handleiding staat dat rood of blauw niet uitmaakt aan welke zijde. Zodra ik alles heb verbonden laadt hij wel maar wordt je gek van gezoem van de oude gong(plaatje). Denk dus toxh maar vervangen door andere beltrafo...
Ik zie helemaal nergens in de documentatie dat de Eken v5 samen kan werken met een analoge deurbel

Het verschijnsel wat je beschrijft, een zoemende gong, klopt helemaal als je beide apparaten in serie aansluit:
de eken v5 gebruikt ook stroom als er niet op het knopje gedrukt wordt. De PIR moet werken, de wifi ook en de batterijen worden opgeladen. De daarvoor benodigde stroom loopt door je analoge bel en dan hoor je gezoem

Voor zover ik het kan bekijken heeft de fabrikant nooit aan dit scenario gedacht en gaat het ook nooit werken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Stampre
Ik wil hem ook helemaal niet in serie hebben maar enkel waneer ik ik de draadjes aan de gong laat gaat de batterij laden. Hoe zou ik het dan moet aanlsuiten? Gewoon draadje van de gong halen?
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:07:
[...]

Ik zie helemaal nergens in de documentatie dat de Eken v5 samen kan werken met een analoge deurbel

Het verschijnsel wat je beschrijft, een zoemende gong, klopt helemaal als je beide apparaten in serie aansluit:
de eken v5 gebruikt ook stroom als er niet op het knopje gedrukt wordt. De PIR moet werken, de wifi ook en de batterijen worden opgeladen. De daarvoor benodigde stroom loopt door je analoge bel en dan hoor je gezoem

Voor zover ik het kan bekijken heeft de fabrikant nooit aan dit scenario gedacht en gaat het ook nooit werken

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 10:35

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Als je nu eens vanaf de beltrafo een nieuwe kabel naar je nieuwe bel trekt en deze aansluit zodat er niets anders tussen zit. Dan kun je zien of de bel dan wel werkt.

• Stampre
Opzich goed idee helaas niet mogelijk.
Hurricane schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:24:
Als je nu eens vanaf de beltrafo een nieuwe kabel naar je nieuwe bel trekt en deze aansluit zodat er niets anders tussen zit. Dan kun je zien of de bel dan wel werkt.

• Hurricane

Hurricane

Je kunt de bel toch ook even aan een kort snoertje in je meterkast rechtstreeks aan je beltrafo hangen om te kijken of dat wel werkt?
Heb ook nog even naar je DingDong van Friedland gezocht op google. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PAoIdY0cn4ITig57v4zsjBcFRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAFrqdKHslFjlDcu3dIJgh0B.jpg?f=user_large

Dan zie ik dat als jij de blauwe en rode draad in de Dingdong doorverbind met elkaar je deze helemaal overbrugt en je nieuwe bel rechtstreeks aan de beltrafo hangt.

[ Voor 63% gewijzigd door Hurricane op 19-09-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik ben niet zo handig met “dingen” in de groepenkast daar blijf ik liever uit dus dls ik die niet hoef open te maken laat ik dat liever aan iemand anders over. Plaatje van Friedland had ik ook gezien, wat bedoel je precies met doorverbinden. Welke moet dan naar welke aansluiting op dindong?
Hurricane schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:07:
Je kunt de bel toch ook even aan een kort snoertje in je meterkast rechtstreeks aan je beltrafo hangen om te kijken of dat wel werkt?
Heb ook nog even naar je DingDong van Friedland gezocht op google. [Afbeelding]

Dan zie ik dat als jij de blauwe en rode draad in de Dingdong doorverbind met elkaar je deze helemaal overbrugt en je nieuwe bel rechtstreeks aan de beltrafo hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Ik ken de Eken verder niet maar normaal kun je je oude dingdong niet meer gebruiken bij een smart deurbel. Wat je zou moeten doen is de blauwe en rode draad van je dingdong halen en deze aan elkaar vast maken met een kroonsteentje of tijdelijk in elkaar draaien. Dan heb je een rechtstreekse verbinding tussen je nieuwe deurbel en de beltrafo als ik het aansluitschema goed lees. Je kunt eventueel ook nog de blauwe draad los halen en onder hetzelfde schroefje als de rode doen. Andersom kan ook natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Hurricane op 20-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Dan gaan we dat proberen. De laatste keer dat ik twee kleuren draad tegelijkertijd bij elkaar stopte klapte de stoppen eruit vandaar mijn vraag:-)
Hurricane schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:45:
Ik ken de Eken verder niet maar normaal kun je je oude dingdong niet meer gebruiken bij een smart deurbel. Wat je zou moeten doen is de blauwe en rode draad van je dingdong halen en deze aan elkaar vast maken met een kroonsteentje of tijdelijk in elkaar draaien. Dan heb je een rechtstreekse verbinding tussen je nieuwe deurbel en de beltrafo als ik het aansluitschema goed lees. Je kunt eventueel ook nog de blauwe draad los halen en onder hetzelfde schroefje als de rode doen. Andersom kan ook natuurlijk.

• Hurricane

Hurricane

Ben benieuwd wat het resultaat was... Is het nog gelukt?

• Stampre
Sorry nog niet aan reactie toegekomen. Bij deze alsnog en dank voor de hulp. Het doorverbinden van de rode met de blauwe draad met kroonsteen is inderdaad de oplossing. De bel laadt dan keurig op. Er is een ding wat mij weerhoudt om het zo te laten zitten maar wellicht ben ik te voorzichtig. Als de rode en blauwe met een kroonsteentje zijn doorverbonden dan merk ik dat de beltrafo in de meterkast ietwat warm aanvoelt. Niet heet maar lichtwarm, is dat normaal.
Hurricane schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:39:
Ben benieuwd wat het resultaat was... Is het nog gelukt?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stampre schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:51:
... Niet heet maar lichtwarm, is dat normaal?
[...]
Ja, dat is normaal. Een klassieke transformator heeft een rendement tussen de 80 en 90%. Die 10 tot 20% wordt omgezet in warmte

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Stampre schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:43:
Bel (Elen v5) zit aangesloten, in handleiding staat dat rood of blauw niet uitmaakt aan welke zijde. Zodra ik alles heb verbonden laadt hij wel maar wordt je gek van gezoem van de oude gong(plaatje). Denk dus toxh maar vervangen door andere beltrafo...[Afbeelding]
[Afbeelding]
uh.. ik wil niet bij de hand doen of zo, maar weet je zeker dat dat blauwe kabeltje goed contact maakt? Ziet eruit alsof die enkel op de mantel geklemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Dat heb je goed gezien en is bewust want hier zoemde hij enorm dus had hem uitgeschakeld door vast te zetten op de mantel. Nu zit blauw met rood in kroonsteen.

quote]mcDavid schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:51:
[...]

uh.. ik wil niet bij de hand doen of zo, maar weet je zeker dat dat blauwe kabeltje goed contact maakt? Ziet eruit alsof die enkel op de mantel geklemd is.
[/quote]

Pagina: 1