Audio via TV vs audio via receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChappIO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 15:13
Ik heb recentelijk een nieuwe TV gekocht (Samsung UE65NU8000) en moet zeggen dat ik wel te spreken ben over Tizen. Ik vind het erg handig dat het OS mijn inputs automatisch herkent, configureert en switcht. Maar toch zit ik een beetje met een vraag.

Ik wil op den duur een HiFi om deze TV heen gaan bouwen. Nou zou ik gewoonlijk al mijn bronnen aansluiten op een receiver, de receiver aansluiten op de TV en klaar is kees. Maar dan verlies ik natuurlijk de functies van Tizen input apparaten.

Dus de concrete vraag: Als ik optical S/PDIF of ARC gebruik om de audio van mijn tv te routen naar een receiver, verlies is dan functionaliteit (Dolby atmos, surround, etc...)?

Ik gebruik de setup voor:

- 4K gaming
- Films kijken via Netflix & Apple TV (Tizen app, niet het kastje)

Beste antwoord (via ChappIO op 29-05-2019 23:12)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jep, dat klopt. Via S/PDIF kan je in elk geval geen HD audio doorsturen, dus TrueHD, Atmos, DTS HDMA, etc vallen dan af. Wat doet Tizen zoveel beter/handiger dan? Automatisch de bron selecteren? Wat dan als je 2 bronnen aan hebt staan? Stel jij kijkt via je tv-ontvanger en je kind pakt de controller van de PS4/Nintendo, etc. Gaat dan automatisch je tv naar de nieuwe (maar niet gewenste) bron?

Best practice is meestal om inderdaad alles via je receiver te laten lopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jep, dat klopt. Via S/PDIF kan je in elk geval geen HD audio doorsturen, dus TrueHD, Atmos, DTS HDMA, etc vallen dan af. Wat doet Tizen zoveel beter/handiger dan? Automatisch de bron selecteren? Wat dan als je 2 bronnen aan hebt staan? Stel jij kijkt via je tv-ontvanger en je kind pakt de controller van de PS4/Nintendo, etc. Gaat dan automatisch je tv naar de nieuwe (maar niet gewenste) bron?

Best practice is meestal om inderdaad alles via je receiver te laten lopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChappIO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 15:13
Tizen merkt automatisch dat een apparaat aangaat. Hij detecteert ook dat het een Nintendo switch is en weergeeft dus een mooie tile alsof het een een app is. Maar bedankt voor je input. Ik hoopte dat het eindelijk een keer mogelijk zou zijn om een hifi chain te bouwen zonder een media box te kopen en alle smart functionaliteit van de tv te negeren.