Stroomkabel geeft spanning maar laat geen lamp branden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Onlangs een jaren 50 woning betrokken waarbij de vorige eigenaar de groepenkast en wandcontactdozen allen heeft (laten) vervangen. Bij de voordeur steekt een dikke kabel uit de gevel waar ik een buitenlamp op wil monteren, dit is helaas niet gelukt.

Situatie:
Binnen naast de voordeur zitten twee schakelaars, één voor de lamp binnen en één voor de kabel buiten. Als ik in deze doos kijk zie ik geen trafo oid zitten.

Wat is het probleem en wat heb ik al geprobeerd:
Wanneer ik de schakelaar om zet staat er stroom op de buitenkabel want mijn spanningszoeker gaat lichtjes gloeien, echter gloeit deze binnen in een regulier stopcontact veel feller. Wanneer ik een verhuisfitting met simpel E27 lampje binnen op een willekeurige kabel aansluit werkt deze, bij de buitenaansluiting werkt dit zelfde lampje vervolgens niet. Het is een dikke grijze 4-aderige kabel (bruin, blauw, geel (aarde) en grijs/zwart). Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd aan te sluiten maar zonder resultaat.

Voordat ik een elektricien bel hoop ik dat een mede-tweaker wellicht raad weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 20:33
Ff een multimeter erop en kijken welke waardes je krijgt. Kan best zijn dat je geen nul hebt.
En wat versta je onder een spanningzoeker zon schroevendraaier met lampje? Zo ja wegpleuren die handel daar kan je niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Dat is een goed plan, eens kijken of iemand in mijn omgeving zo'n apparaat heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Een multimeter kost nog geen 25 euro bij de bouwmarkt en is altijd handig om te hebben. En daarmee kun je dit probleem een stuk makkelijker troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

andy88 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:22:
Onlangs een jaren 50 woning betrokken waarbij de vorige eigenaar de groepenkast en wandcontactdozen allen heeft (laten) vervangen. Bij de voordeur steekt een dikke kabel uit de gevel waar ik een buitenlamp op wil monteren, dit is helaas niet gelukt.

Situatie:
Binnen naast de voordeur zitten twee schakelaars, één voor de lamp binnen en één voor de kabel buiten. Als ik in deze doos kijk zie ik geen trafo oid zitten.

Wat is het probleem en wat heb ik al geprobeerd:
Wanneer ik de schakelaar om zet staat er stroom op de buitenkabel want mijn spanningszoeker gaat lichtjes gloeien, echter gloeit deze binnen in een regulier stopcontact veel feller. Wanneer ik een verhuisfitting met simpel E27 lampje binnen op een willekeurige kabel aansluit werkt deze, bij de buitenaansluiting werkt dit zelfde lampje vervolgens niet. Het is een dikke grijze 4-aderige kabel (bruin, blauw, geel (aarde) en grijs/zwart). Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd aan te sluiten maar zonder resultaat.

Voordat ik een elektricien bel hoop ik dat een mede-tweaker wellicht raad weet.
Stop er niet door ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Alle stoppen (automaat) staan aan en springen niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 20:33
Hoe zitten de 4 kabels in die doos aangesloten? Komen ze wel bij de schakelaar uit ?

[ Voor 28% gewijzigd door franssnarf op 24-05-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zit de kabel in de voordeur überhaupt aangesloten? Wat zou kunnen is dat ergens (bijvoorbeeld in de meterkast) deze kabel niet aangesloten is en de minimale spanning die je meet door inductie van naast/over elkaar liggende leidingen die wel onder spanning staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die schroevendraaiers met lampje zijn waardeloos. Zoals @GoldenSample al zegt; als een losliggende ader ergens langs een ader met spanning loopt, die neemt die draadloos wat over. Met een tweepolige spanningstester met hogere ingangsimpedantie druk je dat gewoon weg en heb je geen last van dat die bullshit je meting verstoord.

Gezien het feit dat je zegt dat dat flutding op deze kabel zachter brand dan binnen, heb je direct een bevestiging; spookspanning; de fase zal nog voor de schakelaar los liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Dank voor de reacties, misschien toch goed om een elektricien in te schakelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewoon het tracé voor de schakelaar in kaart brengen. En de schakelaar doormeten op doorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Je hebt waarschijnlijk een fase (waar het neon lampje in je schroevendraaier op reageert) maar geen nul.

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1