Macbook pro schone installatie en bestanden terugzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik gebruik nu sinds 2008 een Macbook Pro.
Deze is in 2014 overleden en heb toen een late 2014 Macbook Pro gekocht.
Hierop heb ik mijn Time Machine op teruggezet met alle instellingen en programma's.

Nu zijn we al weer een aantal jaren verder en ondertussen staat er Mojave op.
In de vroegere jaren van alle soorten programma's erop geïnstalleerd, maar sommige worden nu niet meer ondersteund.
Ik krijg hiervoor bij opstarten meldingen dat programma x niet meer ondersteund wordt.

Omdat ik hier vanaf wil zijn wil ik nu een schone installatie doen met Mojave.
Als ik dit erop heb staan wil ik mijn bestanden en Photo's Bibliotheek weer terugzetten vanuit mijn Time Machine back-up.
iTunes bibliotheek staat op mijn Nas dus koppel ik later.
Programma's die ik wil gebruiken haal ik dan uit de app store.
En installeer daarna Office en wat kleine programma's van internet.
Mail instellen.
iCloud aanzetten.
En klaar.
Daarna voor mijn vrouw weer een account aanmaken en daar haar mail en iCloud instellen.

Mijn vraag is:

Kan ik Mojave downloaden en deze door OSX schoon laten installeren?
Of moet ik wat kunst en vliegwerk doen om dit geregeld te krijgen?

Moet ik bij een schone installatie ook uitloggen bij iCloud, iTunes en iMessage?

Met migratieassistent wil ik dan mijn documenten en Photo's bibliotheek terug laten zetten.
Kan ik dat los selecteren, of is het alles of niets?

En moet ik op het Account van mijn vrouw de migratieassistent nogmaals uitvoeren, of doet hij dat direct goed terug zetten?
Of zie ik nog iets over het hoofd?

Als dit achter de rug is gaat dan Time Machine weer verder waar hij gebleven is met back-uppen, of maakt hij dan weer een nieuwe bundel aan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15
Als je toch al iCloud gebruikt, is het dan niet een idee om je foto's en documenten daar ook in te zetten (als dat niet al zo is)? Dan hoef je daarna ook niets "terug te zetten".

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een schone installatie is niet nodig, je kan ook de programma's die niet meer (gaan) werken gewoon verwijderen.

Verder is een 'opschoon' installatie meestal ook niet nodig, maar wel mogelijk; je kan naar recovery mode gaan en met behoud van je eigen spullen een installatie doen.

https://support.apple.com/en-us/HT204904

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:19:
Als je toch al iCloud gebruikt, is het dan niet een idee om je foto's en documenten daar ook in te zetten (als dat niet al zo is)? Dan hoef je daarna ook niets "terug te zetten".
Mijn bibliotheek is ongeveer 50Gb dus om die naar Icloud te zetten is niet wenselijk.
Het liefst hou ik ook al mijn data binnen de deur en niet in de cloud.
johnkeates schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:25:
Een schone installatie is niet nodig, je kan ook de programma's die niet meer (gaan) werken gewoon verwijderen.

Verder is een 'opschoon' installatie meestal ook niet nodig, maar wel mogelijk; je kan naar recovery mode gaan en met behoud van je eigen spullen een installatie doen.

https://support.apple.com/en-us/HT204904
Ik heb ooit wel eens een adobe pakket gehad Photoshop 4 en consorten, maar die is niet meer via de tool te verwijderen.
En zo heb ik nog wat programma's die niet meer reageren en niet compleet weg zijn als ik het programma naar mijn prullenbak sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:16:

Mijn vraag is vragen zijn:

Kan ik Mojave downloaden en deze door OSX schoon laten installeren?
Ja dat kan. Via de App Store kun je Mojave downloaden en installeren. Enige punt is dat de boel dan niet schoon wordt gemaakt maar bijgewerkt naar de nieuwste versie. Je blijft dus met oude troep zitten.
Of moet ik wat kunst en vliegwerk doen om dit geregeld te krijgen?
Wil je het schoon installeren dan is het installeren vanaf een USB-stick een goede optie. Die kun je later ook nog een keer gebruiken mocht je dat willen. Tijdens het installatieproces heb je de keuze om Schijfhulpprogramma te starten, daarmee kun je de schijf wissen.
Moet ik bij een schone installatie ook uitloggen bij iCloud, iTunes en iMessage?
Nee, niet nodig. Mocht je een computer uit iCloud willen zetten dan kan dat net zo goed via iCloud.com -> Instellingen.
Met migratieassistent wil ik dan mijn documenten en Photo's bibliotheek terug laten zetten.
Kan ik dat los selecteren, of is het alles of niets?
Daar kun je selecteren wat je wilt overzetten, dus niet alles of niets.
En moet ik op het Account van mijn vrouw de migratieassistent nogmaals uitvoeren, of doet hij dat direct goed terug zetten?
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Je kunt in Migratie-assistent aangeven dat je ook gebruikersaccounts wilt overzetten. Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik zit nog even alle opties te bekijken voordat ik alles in gang zet.

Nu zit ik ook wat info te vergaren over mijn Synology Nas.
En hierop hebben ze ook Moments als app.

Nu zit ik eerst even te kijken of ik mijn Foto album uit Photo's kan migreren naar mijn Nas en deze dan in Moments of DS Photo kan beheren.

Kan ik mijn Fotoalbum uit Photo's naar een map kopiëren op de NAS en is deze dan direct toegankelijk door de Synology apps?
Of moet ik al mijn foto's exporteren oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07 16:03
Nog even wat tips voor de herinstallatie. Je hoeft niet te klote met USB stickjes. Je kan gewoon opstaryen mst cmd+R ingedrukt voor de recovery mode. Dan kan je de harde schijf formatteren in het schijfhulpprogramma en vervolgens MacOS opnoeuw installeren. Je hebt dan alleen een internet verbinding nodig.

Met migratieassistent kan je in een keer beide accounts terug zetten. met alles erop en eraan. Maar je kan ook selecteren welke mappen je terug wilt zetten (alleen de bibliotheek van de gebruiker kan je niet uitvinken). Voor programmas kan je apart uitvinken of je die over wilt nemen (check even of er geen programmas map bij de gebruiker meegenomen wordt).
Dit geeft je alsnog een redelijk schone installatie.

Als je een fotoalbum uit Fotos sleept exporteert hij ze automatisch. Weet alleen even niet of hij ook zelf een mapje aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Eindelijk de stap durven maken om van Mojave naar Big Sur te gaan middels een volledig schone installatie.
Daarna Migratie assistent zijn werk laten doen en deze de gebruikers en alle documenten terug laten zetten.

Voor zover heb ik alles weer beschikbaar op mijn Foto’s na.

De foto’s had ik in Iphoto staan, maar in de foto’s app in big sur zijn ze er niet.

Wat ik lees is dat big sur iphoto bibliotheken niet indersteund.
Moet ik nu eerst weer naar mojave om mijn album om te zetten en dan weer over te stappen naar big sur?
Of is hier nog een handige manier voor?

Harddisk lijkt nu ook voller te zitten dan voorheen, maar ik heb mijn time capsule nog niet gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:57
Crxtreem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:35:

De foto’s had ik in Iphoto staan, maar in de foto’s app in big sur zijn ze er niet.

Wat ik lees is dat big sur iphoto bibliotheken niet indersteund.
Moet ik nu eerst weer naar mojave om mijn album om te zetten en dan weer over te stappen naar big sur?
Of is hier nog een handige manier voor?
Je kunt de Photos app openen met de Option key ingedrukt. Daarna kun je een bibliotheek kiezen. Als je vervolgens kiest voor jouw iPhotos bibliotheek, zal deze -normaliter- worden geconverteerd/ geimporteerd in een nieuwe Photos bibliotheek.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Crxtreem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:35:
Eindelijk de stap durven maken om van Mojave naar Big Sur te gaan middels een volledig schone installatie.
Daarna Migratie assistent zijn werk laten doen en deze de gebruikers en alle documenten terug laten zetten.

Als je voor een schone installatie gaat, waarom maak je dan alsnog gebruik van de Migratie assistent?

Zet dan gewoon alle documenten e.d. handmatig over en installeer alle apps opnieuw.

Betreft je Photos, zitten die niet standaard in je iCloud? Heb al jaren foto's niet meer handmatig overgezet, wordt allemaal netjes opnieuw gedownload zodra ik de Foto's app voor de eerste keer opnieuw opstart.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Als je voor een schone installatie gaat, waarom maak je dan alsnog gebruik van de Migratie assistent?

Zet dan gewoon alle documenten e.d. handmatig over en installeer alle apps opnieuw.

Betreft je Photos, zitten die niet standaard in je iCloud? Heb al jaren foto's niet meer handmatig overgezet, wordt allemaal netjes opnieuw gedownload zodra ik de Foto's app voor de eerste keer opnieuw opstart.
De data die ik op de MBP heb staan is al van mijn vorige MBP uit 2008.
Er zaten zo veel foutmeldingen van programma's die niet wilde starten e.d. dat ik een schone installatie wou.
Met Migratieassistent heb ik de gegevens teruggezet die ik wil hebben en niet de geinstalleerde programma's.

Ik zal van de week proberen om de Iphoto bibliotheek terug te zetten.
Het is wel zo dat ik voorlopig te weinig ruimte heb op mijn hd om de bibliotheek terug te zetten.
Kan betekenen dat hij hem al terug heeft gezet, maar dan de vraag waar.
Of dat er nog Data klaar staat om een backup te maken oid?

Verder is het ook als ik in mijn backupbestand van de time machine kijk, zie ik mijn Iphoto bibliotheek staan.
Maar in de pakketinhoud zie ik wel bestanden en mappen, maar deze hebben geen jpg formaten oid.
Is dit omdat het pakket in de time capsule staat?
Documenten e.d. zijn wel direct te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend Mojave weer terug gezet en eerst alle foto's geëxporteerd naar een externe disk.
Daarna ook de Iphoto bibliotheek op een externe disk gezet.

Toen in Foto's de Iphoto bibliotheek ingelezen en van deze status een time machine backup gemaakt.

Hele HD weer leeg gemaakt en Big Sur erop gezet met alleen de documenten en gebruikers. (dus de apps niet terug gezet.)

Maar ook nu kon hij de Fotobibliotheek niet terugzetten omdat er te weinig ruimte is.
Ik heb nu maar 115Gb vrij en mijn Foto bibliotheek is 260Gb.

Is Big Sur zo groot dat ik nu mijn bibliotheek niet op de HD kan zetten?
Is er een mogelijkheid dat ik dit wel voor elkaar kan krijgen?
Pagina: 1