Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen, hoe stroom af te handelen?

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen:

Plaatsing:
- 10 stuks op WNW
- 16 stuks op OZO
Aansluiting: 1x35A
Helling dak: 45 graden
Schaduw: Minimaal, enkel schoorsteen.
Bouwjaar: 2006

Nu heb ik twee bedrijven langs gehad en beiden geven een totaal ander advies, hierdoor weet ik even niet meer wat nu de juiste oplossing is. Beiden komen ze wel met hetzelfde legplan maar de verdere afhandeling is totaal verschillend. Ik heb nog geen offerte ontvangen van beide partijen, die volgt volgende week. Wel hebben ze mondeling toegelicht wat het plan is en dat loopt dermate uiteen dat ik hier alvast een validatie op wil.

Partij 1:
Optimizers zijn niet nodig, schaduwval is minimaal. We kunnen wel optimizers plaatsen, zal de opbrengst verhogen maar heeft een negatieve invloed op de terugverdientijd. We plaatsen een omvormer en die sluiten we aan op de meterkast, dit gaat of via een loze leiding of we plaatsen een verdeelkast tussen de panelen en de wasmachine/droger. Indien het een 3 fase aansluiting was geweest was het niet mogelijk de wasmachine groep te gebruiken.

Partij 2:
Optimizers zijn nodig omdat je panelen op zowel Oost als West plaatst, indien dat niet gebeurt zakt de opbrengst in. De omvormer sluiten we aan op de meterkast via een loze leiding of via een kabel die buitenom gaat vanaf de zolder via de kruipruimte naar de meterkast. De wasmachine groep is niet te gebruiken omdat het meer dan 14 panelen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4rLRTnnTLXa0gFyD5jbEcdSH/full.jpg

Het gaat om de onderste woning en de rode vlakken is waar de panelen komen. Het dak is breed genoeg voor 5 panelen in portrait, 6 panelen gaat net niet passen.

Ik vind het apart dat de tweede partij optimizers aanraad, deze lijken mij niet nodig. Volgens mij kunnen ze zonnepanelen per dakdeel apart aangesloten worden op de omvormer. Dit zorgt dat schaduw op oost niet de opbrengst op west beïnvloed. Wel kan de schoorsteen schaduw veroorzaken maar dat gebeurt enkel als de instraling op het dak al erg zwak is, heeft het dan nog zin hier optimizers voor in te zetten?

Daarnaast is er discussie over de hoofdaansluiting. Op 1x35A mag je voor zover ik weet 5000 watt terug leveren. Dit zou betekenen dat de 16 panelen oost van 310wp op 100% efficiëntie precies op het randje zitten. Als west dan nog wat energie levert zou ik dus teveel leveren. Ik neem aan dat de omvormer dan aftopt?
Daarnaast wil ik in de toekomst overstappen op een warmtepomp en elektrisch koken, is 1x35A dan nog voldoende? Of kan ik beter alsnog overstappen naar 3x25A?

Kortom, wat is wijsheid?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
- 10 stuks op WNW
- 16 stuks op OZO

Gewoon op een 1-fase SMA, die heeft 2 onafhankelijke ingangen.
Die string van 16 moet je verdelen over 2 strings van 8 parallel op 1 ingang.

Of een fronius primo nemen (1-fase, maar met hogere Vmpp spanningen, dan kunnen de 16 wel in 1 string)

3-fase SMA kan eventueel ook, met 10x en 16x

Voer het eens in sunnydesignweb in. (kies nieuw project)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Optimizers zijn niet echt nodig. (optitrac weet er wel raad mee)

Aftoppen gebeurt bij max. omvormer. Een sma 5.0 (1-fase) levert max. 5000 watt.

Heb je afmetingen? (dakpan opmeten en pannen tellen)
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JhXu95BUAuABY2onJNu6ooxe/thumb.jpg

Ik ben hier wel overgestapt van 1-fase naar 3-fase, vanwege een doorstroomverwarmer van 11 kW.
Ik had een SMA tripower 6.0 voor zuid, maar die heb ik vervangen voor 2x SMA 2.5 (en heb een sma 1.5 voor noord)
Maar doe niet zo als ik. Dat is allemaal voor de hobby en tvt wordt alleen maar langer bij mij. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 15:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
1 fase gewoon houden, overstappen niet nodig.
Als je simpel wilt doen, vraag ze dan om Jinko Maxims, 16 in 1 string op oost past precies , ze zijn begrenst op 35Volt open klem. Past prima op 1 van de trackers van een SolaX boost 3.6
10 andere panelen in de 2e string. Ze leveren nooit tegelijk vol vermogen, aftopping valt reuze mee. Het zal soms gebeuren, maar daar hoef je geen probleem van te maken. Je kunt ook een SolaX 4.2 pakken en 20 amp afzekeren, kan ook prima.

De mensen van offerte 2 weten niet waar ze over praten, niet mee in zee gaan (punt)

Mocht de maxims geen optie zijn, dan moet de string op oost in 2x8 parallel, wil ook prima op dezelfde omvormer. Als je gaat voor 2x8 kun je misschien panasonic HIT overwegen. Mooi spul en je hebt voldoende volts.

succes!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb geen exacte afmetingen van het dak maar de binnenmaat is 5.36 meter, het dak zal dus iets groter zijn. Een van de partijen heeft nog even het dak gemeten en aangeven dat zes panelen in portrait niet gaan passen. Als ik de daken van de buren bekijk die zonnepanelen hebben zijn het inderdaad altijd setjes van 5 panelen breed. Het leg plan twijfel ik dan ook niet zo over, dat moet wel passen.

Ik begrijp uit jullie beiden dat voor de zonnepanelen een 1 fase aansluiting geen probleem zal vormen. Is dit ook toekomstbestendig gekeken naar wat ik nog meer wil? In de zeer nabije toekomst wil ik wel naar all-electric overstappen met een warmtepomp (6kW lijkt afdoende) en inductie kookplaat (eventueel quooker erbij). Daarnaast zal ik over een paar jaar wel elektrisch rijden dus komt er nog een laadpaal bij. Komt er dan een moment dat 3 fase noodzakelijk wordt? Dan zou overstappen nu wellicht een betere optie zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je (ook nog) gaat elektrisch rijden, is het wel verstandiger, omdat je dan 3x 25A tot je beschikking hebt.
Helaas zijn er nog niet veel EV's die op 3-fase laden, maar er zijn er al wel.

Je hebt tegenwoordig ook een 3-fase Zappi geloof ik. https://gathering.tweaker...Id%5B%5D=71&keyword=zappi
Deze doet ook kijken naar je huis"balance", wat je verbruikt en past zich daarop aan.
https://www.zappi.info/

De kookplaat zal dan ook 3-fase aangesloten moeten worden. (maar dat is meestal geen probleem)
Zorg wel voor een ruime kast. (ik heb er 2 naast elkaar gemaakt)
Voor de oplettende kijker: de kookgroep moet nog naar 3-fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HtDHgZf8FVmUP93nBazKhCOI/thumb.jpg

Ik heb deze panelen even ingevoerd. (zijn wel iets langer dan normaal)
https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar

En dan adviseert sunnydesignweb een SMA tripower 6.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yggPypZIOd0jHLrMXkq5u8Lw/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 16:31 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Even wat nattevingerwerk van mijn kant:

Op een 1x35A aansluiting kan je in principe 8kWh gebruiken, als ik naar toekomstig verbruik kijk zou ik met en warmtepomp en elektrisch koken in de koude wintermaanden al makkelijk aan de 7 a 8 kWh verbruik zitten. Zeker als ik thuis kom van werk zie ik het wel gebeuren dat ze beiden flink wat vermogen tegelijk gebruiken. Neem daar een elektrische auto bij en dan zit je makkelijk aan de 12kWh verbruik.

Dat kan dus enkel met een 3x25A aansluiting, dat wordt dus wel een noodzaak. Maar ik kan geen 1 fase omvormer op 3x25A aansluiten gezien hij 5kWh aan moet kunnen aangezien dat wel haalbaar moet zijn met goed weer.

Dus dan kom ik uit op de volgende conclusie:
- 1x35A werkt prima icm warmtepomp en koken, niet met elektrische auto.
- 3x25A werkt prima icm alles maar vereist wel een 3 fase omvormer.

Nu 3x25A aanvragen kost 250 euro, goedkoper dan dit op een later moment doen en de omvormer direct moeten vervangen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je mag op 3x 25A, gewoon 3x 1-fase omvormers hangen van elk 5000 watt
Je mag op 1x 35A maar 1x 1-fase omvormer hangen van 5000 watt.

Maar om het praktische, is 1 drie-fase omvormer op 3x 25A voldoende. (zie sunnydesignweb plaatje)
(duurdere omvormer, maar "technisch" mooier, omdat je de stroom verdeelt over 3-fases tegelijk, en zo minder de installatie belast, dan een 1-fase 5000 watt omvormer, die alles op 1 fase gooit van de drie)

Ik heb zelf gewoon 3x (kleinere) 1 fase omvormers hangen nu. Dat kan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 20:36 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Is het niet zo dat je op een 25A aansluiting maar een 16A automaat mag aansluiten waardoor je nooit aan de 5000 watt gaat komen op een enkele fase? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee, je hoeft niet selectief te zijn met de hoofdzekering. (is een advies)
Dus je mag 1x 25A groep (voor de zonnepanelen) maken op 1x 35 Amp hoofdzekering.

Om te beginnen met 3-fase, heb je waarschijnlijk een andere kast nodig?
Heb je een fototje van de huidige groepenkast?

Zoiets zou dan kunnen (als je de ruimte hebt)
https://www.123groepenkas...pen-Kookgroep-Groepenkast
(aan de linkerkant de "huisgroepen" en aan de rechterkant de krachtgroepen 3-fase)

Edit: Of je begint met zo eentje.
https://www.123groepenkas...BB-HAF-HAD333333-222T-H44
En later hang je er een kast naast.
1/3 fase kasten heet dat. Die kan je vrij makkelijk omzetten van 1-fase naar 3-fase, vanwege 3 losse aardlekschakelaars.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 20:53 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Is geen eis. Je mag 5000W omvormer ophangen, zekering van 20A erin en gaan. Geen enkel probleem.

Dus conclusie: je kunt upgraden naar 3x25, hoeft niet, kan ook later..

Wel zou ik de kabel direct naar de meterkast trekken en niet van de wasmachine groep gebruikmaken met dat vermogen.. Dan kun je ook 4mm2 draden trekken

• klwinkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 22:17
Omdat je oost/west legt, zullen de panelen nooit allemaal tegelijk op max vermogen leveren en ook niet de max wp halen, een SMA 3.6 op 1 fase lijkt me dan voldoende.
Bovendien kan die SMA ook al prima met de schaduw overweg dmv optitrac.
Heb zelf 4800wp Avancis op oost liggen (dakhoek 15°) met een SMA 3.6, tot nu toe dit jaar nog vrijwel niet afgetopt, verwacht dat het in de zomermaanden niet veel anders zal zijn.
Optimizers leveren vooral meer omzet en winst op voor de verkoper en hebben vaak nauwelijks nut. Kun je per paneel monitoren en zien welk paneel defect is, hoor ik dan vaak. 26 optimizers gaat behoorlijk wat kosten, die zijn zomaar 40 euro per stuk geloof ik.

• klwinkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 22:17
Als aanvulling: de SMA 3.6 heeft 2 trackers, met op elke tracker 2 DC ingangen, dus 2 strings per tracker (moeten per tracker wel dezelfde strings zijn, qua aantal panelen en oriëntatie natuurlijk) dus voor jou 1 tracker op oost, de andere op west.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Foto groepenkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ol3CLzamevfeRPoYoqnp970Q/thumb.jpg

Dus als ik nu een 20A groep laat maken kan ik 4600 watt afvoeren. De zonnepanelen hebben een Wp van 4960 maar zullen dat niet halen. Echter als Oost en West beiden stroom vangen zou ik wel tegen de limiet aan kunnen lopen? Want 4960 Wp op Oost en 3100 Wp op west is tezamen 8000 Wp, als ze 60% efficient draaien komen ze aan de 4800 watt. Is dat niet te krap? Ik zou het zonde vinden om nu wat geld te besparen als ik dit vervolgens jaren lang op elke mooie zomerdag aftopt.

Ik kan ook een 25A groep laten maken, echter mag ik die dan ook later achter een 25A fase hangen? Als ik het stuk lees over selectiviteit is dit niet van toepassing en zou dit gewoon kunnen. Zeker omdat de omvormer niet meer dan 5500 watt gaat leveren zal dit geen probleem zijn? Dan zit ik altijd onder de 24A en mag dit achter een 25A groep?

Dan ga ik uit van deze site: https://www.bespaarbazaar...onnepanelen-op-een-groep/

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
Tsurany schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:53:
Foto groepenkast: [Afbeelding]

Dus als ik nu een 20A groep laat maken kan ik 4600 watt afvoeren. De zonnepanelen hebben een Wp van 4960 maar zullen dat niet halen. Echter als Oost en West beiden stroom vangen zou ik wel tegen de limiet aan kunnen lopen? Want 4960 Wp op Oost en 3100 Wp op west is tezamen 8000 Wp, als ze 60% efficient draaien komen ze aan de 4800 watt. Is dat niet te krap? Ik zou het zonde vinden om nu wat geld te besparen als ik dit vervolgens jaren lang op elke mooie zomerdag aftopt.

Ik kan ook een 25A groep laten maken, echter mag ik die dan ook later achter een 25A fase hangen? Als ik het stuk lees over selectiviteit is dit niet van toepassing en zou dit gewoon kunnen. Zeker omdat de omvormer niet meer dan 5500 watt gaat leveren zal dit geen probleem zijn? Dan zit ik altijd onder de 24A en mag dit achter een 25A groep?

Dan ga ik uit van deze site: https://www.bespaarbazaar...onnepanelen-op-een-groep/
Nee je gaat echt heel weinig opbrengst ' missen'. Aftoppen gaat in de orde van tienden van % opbrengst, dus merk je echt niet. En 60% van piekvermogen van beide kanten is ook stevig, want zodra het een tijdje lekker zonnig is warmen de panelen op en leveren ze minder vermogen. Zeker als je de omvormer wat onderdimensioneerd ga je nooit boven de 20A uitkomen en heb je daar dus geen problemen mee.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Lardman schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:48:
Als je simpel wilt doen, vraag ze dan om Jinko Maxims, 16 in 1 string op oost past precies , ze zijn begrenst op 35Volt open klem.
Klinkt goed maar ik zie het niet staan in de specsheet die ik online vond. Heb je een bron voor wat betreft die 35 V open klem?
En een leverancier die ze voor een gunstige prijs levert?

@AUijtdehaag
Een 5 kW 3 fase versie kan ook, dat topt maar +/- 0.1% af per jaar.
Tsurany

Een 1 fase omvormer geschikt voor parallel op 1 input kan ik niet vinden met deze panelen. Sunnyboy komt op 20.4 Volt kortsluitstroom en de SMA`s gaan maar tot 20A per input (wat al best veel is).
Oplossing is een net iets minder pittig paneel kiezen. (of 2 keer een 1 fase omvormer)
klwinkel schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:15:
Omdat je oost/west legt, zullen de panelen nooit allemaal tegelijk op max vermogen leveren en ook niet de max wp halen, een SMA 3.6 op 1 fase lijkt me dan voldoende.
Bovendien kan die SMA ook al prima met de schaduw overweg dmv optitrac.
Heb zelf 4800wp Avancis op oost liggen (dakhoek 15°) met een SMA 3.6, tot nu toe dit jaar nog vrijwel niet afgetopt, verwacht dat het in de zomermaanden niet veel anders zal zijn.
Optimizers leveren vooral meer omzet en winst op voor de verkoper en hebben vaak nauwelijks nut. Kun je per paneel monitoren en zien welk paneel defect is, hoor ik dan vaak. 26 optimizers gaat behoorlijk wat kosten, die zijn zomaar 40 euro per stuk geloof ik.
Goed bedoeld maar onderbouw het alsjeblieft iets beter.
16x325 Wp + 10x325 Wp = 5200 Wp + 3250 Wp. En dat op een 3600 W omvormer. 3.6% verlies op jaarbasis is de meeste mensen iets teveel.
Zelf zou ik voor een grid-tied systeem nooit iets aanraden dat meer dan 1% op jaarbasis aftopt. En elk voorjaar openen er 10 mensen een topic in dit forum waarvan de omvormer op jaarbasis 0.1% aftopt en dan zijn ze van plan om een nieuwe omvormer te kopen.
En je zit met parallel ook met de max kortsluitstroom die net een fractie meer is dan toelaatbaar.

Klwinkel

@Tsurany
Overigens, bij panelen met schaduw van een pijpje kan een Tigo optimizer wel handig zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Neem gewoon een 5kW omvormer en zeker die af met 20A (25 kan ook). gaat altijd goed.

Een zekering klapt er niet uit als hij 1watt teveel meet. google maar op afschakelkarakteristiek. Bij een 1,5x zo hoge stroom (dus 6900W) moet hij binnen een uur uitschakelen. je gaat 400W boven de waarde van de zekering op (schaarse) piekmomenten. Gaat altijd goed. (Heb het zelf niet, te weinig dak. Mijn vader heeft t zo en werkt prima)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski goed bezig!

Ik was ook al aan het invullen:

De ingang van de SMA 5.0 is wel begrenst op 15 amp.
(gekozen URE 310 Wp zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H9gQCYJyo9lWc0zzrrPBvd9E/thumb.jpg

Een 3-fase 5.0 heeft die problemen niet. (16 in 1 string)
Edit: misschien kan een 1-fase fronius primo wel. Maar ook duur.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2019 08:07 ]

• busscherski
@AUijtdehaag

Oja klopt, dat had ik nog over het hoofd gezien.
'mijn' SDE plus systeem zit overigens met 4 strings en 275 Wp panelen parallel op 30A input's (dus ook 7.5A per paneel beschikbaar). Het verlies hebben we op jaarbasis op +/- 0.1% geschat. Nu heeft @Tsurany net wat betere panelen dus zal het verlies net wat meer zijn.

Hoeveel meer zou je kunnen inschatten als je met dezelfde URE panelen en een 3 fase omvormer nog een plaatje schiet. Dan kun je het aantal kWh per jaar vergelijken met je plaatje van net.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik klik hem net weg...
Morgen weer een dag.

Verwijderd

kap ff met dat gebash

Selectiviteit is een norm in de Nen1010 dit zegt dat je op een aansluiting van 3x25A de hoogst afgezekerde groep max 3x16 max zijn. 2 stappen lager als je hoofdzekering.
Daarnaast een 8kw en 9kw 3f is wel goed.

Strinvomvormer is mogelijk.. Al is mijn persoonlijke voorkeur voor solaredge.
Maar je voeding is gewoon te slecht voor de wasmachine of droger... Minimaal 4 of 6 mm2... Daarnaast je aarding voor het frame moet volgens nen1010-2015 ook gewoon 6mm2 zijn.

Succces met je zoektocht

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 25-05-2019 00:37 ]

Verwijderd

kap ff met dat gebash

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 25-05-2019 00:37 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 25-05-2019 00:36 ]

Verwijderd

kap ff met dat gebash

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 25-05-2019 00:36 ]

• busscherski
@Verwijderd

Ik wil geen flame war helpen aanwakkeren maar kon toch even niet laten te reageren.

Waar staat dat selectiviteit ook geldt voor terugleveren?

Wat is het voordeel van 8 of 9 kW boven 6 kW?

SMA heeft de handigste designtool, ik denk dat de naam daarom relatief vaak valt tov goedkopere merken.

Verwijderd

@busscherski
Zal de vraag anders stellen wat maakt teruggave anders dan afname.

Die selectiviteit is op basis dat bij kortsluiting de zekering een max van 1,6 zijn stroom kan voeren van zijn capaciteit.
Lang verhaal kort het staat in de NEN1010 als je echt de normen wil weten moet je ff wachten tot wanneer ik die boeken maandag weer onder ogen heb.

Die 8 en 9kw is het max wat je op een 3x25 kan plaatsen. Tuurlijk is een 6kw (3f) ook mogelijk. Alleen mag je niet een 1x25A (6kw) op je 3x25 plaatsen zelfde issue.

De sunny web tool is handig. Maar kom op, SMA is een overpriced product.

Pak de datasheets van je paneel en een willekeurig omvormer en je kunt zo de string bepalen.
Probeer is Solis Ginlong of Goodwe omvormers. 10 jaar product garantie (uitwisseling door installateur moet je tuurlijk wel betalen)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2019 08:34 ]

Verwijderd

Daarnaast ieder is vrij om een 6 of 17kw op zijn aansluiting te plaatsen. Alleen je verzekeraar is nog blijer, zij hoeven in geval van brand niks te betalen. Omdat je die NEN norm niet hebt gehanteerd.

Juridische stappen van wie heeft de installatie in bedrijf gesteld enz enz.

En nee dit is geen bangmakerij maar gewoon realiteit.
Er zijn te veel cowboys op de markt en helaas zie ik nog te vaak nieuws over fouten in de SolarBranche

• busscherski
Selectiviteit bij terugleveren is hier heel vaak over gediscussieerd en volgens mij lukt het de voorstanders tot nu toe niet om de tegenstanders te overtuigen. En andersom ook niet. Maar goed, ik probeer het maar weer een keer. Een goede inhoudelijke discussie houdt de geest scherp. Ik hoop ooit nog eens tot een oplossing te komen waar zowel voor als tegenstanders zich in kunnen vinden.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:18:
@busscherski
Zal de vraag anders stellen wat maakt teruggave anders dan afname.

Die selectiviteit is op basis dat bij kortsluiting de zekering een max van 1,6 zijn stroom kan voeren van zijn capaciteit.
Lang verhaal kort het staat in de NEN1010 als je echt de normen wil weten moet je ff wachten tot wanneer ik die boeken maandag weer onder ogen heb.
Het verschil is de gelijktijdigheid. Je weet precies hoeveel AC vermogen al je omvormers samen hebben.

Uitzondering waar je op doelt is:
Mocht de omvormer kapot gaan en kortsluiting maken dan heb je bij een 16A afgezekerde 1 fase omvormer een grote kans dat de groepzekering er uit gaat ipv de 25A hoofdzekering. Dus dat je niet in het donker komt te zitten.

Een garantie dat de teruglevergroep eerst gaat is het nog steeds niet want in geval je op dat moment net 25A verbruikt op die fase zal de hoofdzekering 41A voelen terwijl de teruglevergroep 16A voelt.

Hier overigens een link van een tegenstander van selectiviteit:
https://www.bespaarbazaar...onnepanelen-op-een-groep/
Die 8 en 9kw is het max wat je op een 3x25 kan plaatsen. Tuurlijk is een 6kw (3f) ook mogelijk. Alleen mag je niet een 1x25A (6kw) op je 3x25 plaatsen zelfde issue.
Hoe kom je op 8 of 9 kW?
Voorstanders van selectiviteit melden doorgaans dat een 3x16Ax230V=11 kW omvormer de max is.
En daar mogen ze wat selectiviteit best 2 of 3 van plaatsen per 3x25A meterkast. Wat natuurlijk conflicteerd met gelijktijdigheid.

Er is ergens een wet of richtlijn die zegt dat je in Nederland max 5000 VA onbalans tussen de fasen mag terugleveren. Ik denk dat enkelfase 6 kW in Nederland daarom (bijna) nooit wordt toegepast.
De sunny web tool is handig. Maar kom op, SMA is een overpriced product.

Pak de datasheets van je paneel en een willekeurig omvormer en je kunt zo de string bepalen.
Probeer is Solis Ginlong of Goodwe omvormers. 10 jaar product garantie (uitwisseling door installateur moet je tuurlijk wel betalen)
Daarnaast doet Sunny ook een opbrengst inschatting. Die heb ik vergeleken met PVGIS en komt goed overeen. Net een beetje conservatief. En het berekend de kortsluitstroom die geldt voor de temperatuur die bij je locatie verwacht wordt.

Ja SMA is vrij duur, maar dat is Fronius ook. Qua garantie is het niet wat ik verwacht voor de prijs, dat klopt ook.

Voor het steilere (+45 graden helling) oost-west omvormer onderdimensioneren is SMA wel in het voordeel vanwege hoge stromen per input tov omvormervermogen.
Als je dat met de meeste andere merken wilt zul je een maatje of 2 groter moeten kiezen en eventueel AC vermogen begrenzen als je krap zit aan de AC kant.
Dan zal het prijsverschil minder zijn.

SMA heeft bij vooral een hoge gun factor vanwege de goede design tool. En er zijn nu eenmaal mensen die graag een premium betalen voor een Duits product.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:39:
Daarnaast ieder is vrij om een 6 of 17kw op zijn aansluiting te plaatsen. Alleen je verzekeraar is nog blijer, zij hoeven in geval van brand niks te betalen. Omdat je die NEN norm niet hebt gehanteerd.

Juridische stappen van wie heeft de installatie in bedrijf gesteld enz enz.

En nee dit is geen bangmakerij maar gewoon realiteit.
Er zijn te veel cowboys op de markt en helaas zie ik nog te vaak nieuws over fouten in de SolarBranche
Vooral bij grotere schades zijn verzekeraars vaak boeven, klopt.

Maar heb je een voorbeeld met selectiviteit bij terugleveren en verzekering?

Dingen die me vooral zorgen baren zijn:
- Niet compatible MC4 stekkers (oorzaak van brand, vooral bij in dak systemen.
- Meterkasten die intern geschikt zijn voor 3x40A. Waar nog even 18 kW aan omvormers op wordt aangesloten en het dus mogelijk maken om meer dan 3x40A te verbruiken.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:18:
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:39:
[...]
Het is inderdaad treurig om te zien dat er zoveel cowboys in de SolarBranche zijn die geen kennis hebben van de NEN1010. Als ik het goed begrijp heb jij door jaren zeer grote kennis geworven in zowel verkoop, engineering, uitvoering, service in de Solar en installatiebranche. Het lijkt me dan ook een welkome aanvulling op dit forum als je ons maandag informeert waar we de gedane stellingen kunnen nalezen. Uiteraard met artikelnummers erbij waar we het kunnen nalezen in de NEN1010.

Verwijderd

@Dre
Ik ga maandag mijn NEN boeken ff open gooien.

@busscherski
Nee ik heb geen voorbeeld van een verzekering die het heeft uitgevoerd. Nog nooit problemen gehad met de door mij ontworpen systemen, echter wel de ervaring van de NEN1010 keuring so called APK. Dit is dan weliswaar in de agrarische sector maar uiteindelijk is het hetzelfde.
Daar wordt het afgekeurd. De verzekering eist een juiste oplossing en dat is dan selectiviteit.

BespaarBazaar kan zeggen wat hij wil. Echter zijn zij niet verantwoordelijk voor wat je zelf aansluit en inschakeld.
Ik ken die club nog van voordat ze onderdaan waren van Essent en nog bij de Oskomera groep zaten.
Typetje van, "wij van WC eend, adviseren WC eend".

• Lardman
@busscherski
Panelen bij Winkelman. Zie data sheet op volgende URL. VOC is 35volt

https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Overig

Ik behoor tot de groep van niet zo moeilijk doen over selectiviteit voor omvormers vanwege : https://en.m.wikipedia.or.../Kirchhoff's_circuit_laws

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
@Lardman

Sunny houdt rekening met lage temperatuur, dus hoge VOC. Of bedoel je dat niet?

• Lardman
Ik bedoel dat een maxim optimised zonnepaneel een maximale open klem spanning van 35 volt door laat. Bij 20, 10, 0, -10 of -20 graden Celsius is open klem maximaal 35 volt. Dat betekent dat TS 16 panelen in 1 string kan doen mits de omvormer tot 600 volt aan kan. Dat bedoelde ik te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lardman op 26-05-2019 12:23 . Reden: Onduidelijk ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@Verwijderd
Vol verwachting open ik dit topic in de hoop wat te leren van jou als professional, maar tot mijn teleurstelling is er nog niks gepost :'(. Gaat het er nog van komen Gezienus?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@AUijtdehaag ik heb nu een offerte binnen van optie 1. Die komt op 1x10 op west en 1x12 op oost uit met een Goodwe GW5000D-NS, panelen van Amerisolar. Meer dan 12 panelen zou geen optie zijn voor deze omvormer. Dan zou ik optimizers moeten toepassen zodat twee panelen van oost op de west tracker aangesloten kunnen worden zonder verliezen.
Voor zover ik de situatie nu begrijp lijkt dit mij een logisch en eerlijk verhaal.

Nu zag ik dat jouw voorstel, met een SMA Sunny Boy 5.0 1AV-40, wel meer panelen aan kon omdat hij twee strings per tracker aan kan sluiten. Deze omvormer is ~400 euro duurder en zou mij dan dus vier panelen extra kunnen opleveren als ik het goed begrijp. Dat betekent dat de laatste vier panelen flink prijzig worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4NVYsr5IdhaI4KXzhal6BRPg/full.png

Zie jij dit hetzelfde? Dan is het voor mij puur een overweging of ik zoveel geld wil uitgeven voor twee extra panelen. Ik zie namelijk geen extra toegevoegde waarde in de SMA tegenover de Goodwe anders dan de mogelijkheid om meer panelen aan te sluiten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet het zelf weten.

Ik zie wel toegevoegde waarde, in oa uitlezen:
modbus tcp/ip, SBFspot, probleemloze portal, wifi en ethernet, eigen webserver, koppeling aan SMA battery inverter (toekomst)

Als ik zoek op goodwe in het forum, kom ik toch wel wat dingetjes tegen. (met name logging problemen en een enkel geval dat er iets niet goed is)

Dus als je ermee tevreden bent, gewoon doen.
Je neemt dan blauwe poly panelen? (als ik zoek op amerisolar)
Wil je de offerte delen?

Van amerisolar heb ik trouwens plaatjes van....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUdlGA48WM7AGWiJ4x1Kt8Ja/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yJRPcqYBsAeTR16xP1vKxz0m/thumb.jpg

Edit: Oh geen poly dus. :)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 17:13 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Materiaal:
22 x Amerisolar 310wp Full Black
Goodwe 5000DNS incl wifi

Incl installatie voor ~5200 ex btw.

Lijkt mij een prima offerte en de installateur kwam ook kundig en no-nonsense over. Ik heb de vraag nu uit staan of een SMA met 26 panelen mogelijk is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ze dan met het verhaal komen van een optimizer en panelen oost bij west betrekken (mixen), niet doen...

Als de zon op oost staat, blijven dan voor dat paneel, de panelen op west de beperkende factor, vanwege dat die geen optimizer hebben.
(zie het als een "stroom" file veroorzaakt door een flessenhals)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 17:23 ]

Verwijderd

@Dre
Mijn excuses voor het lange wachten.
Moest een klus voorbereiden wat vandaag werd opgestart. (260kwp)

Ik heb mijn nen1010-2003 open geslagen.
Echter is in deze NEN het artikel nog in ontwikkeling.

Nader wat research gedaan via internet.
Daarin staat dat hij geheel in de NEN1010-2007 staat uitgeschreven.

Nen1010-2007_deel3_rubriek314_Opdelen van installaties 314.1

Ik heb een mooie bijlage van Hager gevonden waar het een en ander goed wordt uitgelegd.

Let op er wordt geen onderscheid gemaakt tussen afname, teruglevering en gemengde installaties.

https://www.google.nl/url...Vaw3yJPDhzKDozzdJwSss0OlF

Hoop dat hier wat duidelijkheid uit voor komt.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:49:
@Dre
Mijn excuses voor het lange wachten.
Moest een klus voorbereiden wat vandaag werd opgestart. (260kwp)

Ik heb mijn nen1010-2003 open geslagen.
Echter is in deze NEN het artikel nog in ontwikkeling.

Nader wat research gedaan via internet.
Daarin staat dat hij geheel in de NEN1010-2007 staat uitgeschreven.

Nen1010-2007_deel3_rubriek314_Opdelen van installaties 314.1

Ik heb een mooie bijlage van Hager gevonden waar het een en ander goed wordt uitgelegd.

Let op er wordt geen onderscheid gemaakt tussen afname, teruglevering en gemengde installaties.

https://www.google.nl/url...Vaw3yJPDhzKDozzdJwSss0OlF

Hoop dat hier wat duidelijkheid uit voor komt.
Toch nog bedankt voor je reactie. Even terugkomend op je vorige post:
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:58:

Selectiviteit is een norm in de Nen1010 dit zegt dat je op een aansluiting van 3x25A de hoogst afgezekerde groep max 3x16 max zijn. 2 stappen lager als je hoofdzekering.
Daarnaast een 8kw en 9kw 3f is wel goed.

Strinvomvormer is mogelijk.. Al is mijn persoonlijke voorkeur voor solaredge.
Maar je voeding is gewoon te slecht voor de wasmachine of droger... Minimaal 4 of 6 mm2... Daarnaast je aarding voor het frame moet volgens nen1010-2015 ook gewoon 6mm2 zijn.

Succces met je zoektocht
Even kort:
De NEN1010 2003 zegt niks over selectiviteit als ik jou post goed lees.
De NEN1010 2015 die ik in mijn bezit heb zegt ook niks over selectiviteit.

Dus je beweringen over dat selectiviteit een eis is uit de NEN1010 is een vergissing geweest. De factor 1,6 klopt ook niet omdat ik nu bij Hager lees dat een B16A installatieautomaat niet selectief is achter een B40A installatieautomaat.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Korte update, ik ben er uit met de installateur en we gaan voor de volgende oplossing:
- 26 x Amerisolar 310wp Full Black (16 oost, 10 west)
- SMA Sunny boy 5.0
- 1 fase aansluiting

Bedankt iedereen voor alle informatie en hulp!

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 29-05-2019 22:42 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
De afgelopen twee dagen is alles geïnstalleerd en het draait nu een paar uur. Al 15kWh opgewekt dus dat gaat lekker.
Het zijn wel andere panelen geworden ivm voorraad maar dat zijn ook 310WP panelen.

De meterkast aansluiting helaas buitenom maar dat was de enige optie. Wel keurig afgewerkt en enige zichtbare is een enkele lange buis van het dak naar de grond, naast de regenpijp dus valt amper op.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat was bij mij ook het geval. Na een week zie je het niet meer. Kan wel moeilijk gaan doen met alle wanden opentrekken maar nu waren ze met een kwartiertje klaar ipv. 3 uur.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1