Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is een geclonede versie niet opstartbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag waarvoor mij de theoretische achtergrondkennis ontbreekt en ik ben daarnaar op zoek omdat ik wil begrijpen waarom ik elke keer met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd.

De casus:
Eergisteren nog heb ik met Acronis een 2,5" 1 TB SATA harddisk gecloned via optie "automatic cloning / smart clone" naar een volledig lege 2,5" SATA SSD van 1 TB. De clone-operatie is geslaagd afgerond.
Op de qua updates volledig bijgewerkte en foutloos lopende maar trage Windows 10 laptop stond en staat AHCI aan in de BIOS.
Direct na het (in Windows 10 met Acronis) clonen vervang ik de HDD door de SSD.
De laptop start daarna niet op met de SSD, wel met de HDD als ik die weer terugzet.
Als ik de SSD weer terugzet en aan de slag ga met de Windows herstelmogelijkheden, zegt Windows Opstartherstel meestal dat hij het probleem niet heeft kunnen verhelpen, maar na twee cold reboots start Windows 10 verrassenderwijs gewoon op en kan ik ermee aan de slag.
Dit overkomt mij op identieke wijze met laptops en desktops van verschillende merken.

Mijn vragen zijn:
1, wat is de achtergrond achter het niet kunnen opstarten van SSD en wel van HDD, terwijl ze identiek zouden moeten zijn?
2. waarom krijg ik het daarna weer aan de praat met Windows opstartherstel, terwijl zie zelf zegt het probleem niet te kunnen verhelpen?
3. hoe kan ik dat in het vervolg beter doen zodat het in één keer goed gaat?

Ik hoop dat jullij mij duidelijkheid kunnen verschaffen. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen idee, Acronis doet onder water vast van alles, maar wat ze dan precies doen weten we niet want dat houden ze geheim.

Aannemelijk is dat de EFI Boot Manager een boot entry had voor je HDD en niet voor je SSD. Normaal moet ie dan op zoek gaan naar een ESP en de default boot paden uitproberen, maar soms lukt dat niet als bijv. Fast Boot aan staat.

Kan ook zijn dat de BCD of een ander stukje boot metadata refereert naar je HDD en de SSD dus overslaat. Niet aannemelijk om dat de BCD GUID's gebruikt en die bij een clone meekomen, tenzij Acronis iets speciaals doet. Met dd had je het wel zeker geweten.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 24-05-2019 14:20 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

met SSD schone install doen, en je data nadien overzetten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek verplaatst naar juiste subforum :

Move PMG - > OT

Oslik blyat! Oslik!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vaak genoeg gehad maar wel vroeger. Dan gewoon de MBR of bootblock herstellen via DOS/Command prompt of hoe je het ook noemt. Googln op fix MBR Windows 10.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Renault
Wat is de foutmelding waarmee Windows niet opstart?
Heb je de bootvolgorde aangepast in de UEFI?
Pakt de Acronis clone ook de bootpartitie mee?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De techniek is heel erg simpel. Booten gaat via een ARC pad. En met opstart herstel wordt deze opnieuw goed in de BIOS gezet. Vroeger werd er een bootloader geladen die dan op zoek ging naar een partitie. Nu staat het volledige pad naar een boot image met een partitie guid in de UEFI.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Renault
@Room42
- de foutmelding is dat Windows niet kan opstarten door een probleem (of een BSOD). In het geval van een BSOD tracht ik een opstartherstel te forceren en kan ik daarmee vaak e.e.a. corrigeren.
- vergeten te vermelden: in de BIOS is niets aangepast, er is slechts één bootable device aanwezig en dat is de SSD.
- en de bootvolgorde is hetzelfde gebleven.
Dat blijkt ook wel, want Windows (of het BSOD) verschijnt nadat is begonnen met de bootpoging vanaf de SSD. Als ik de "identieke" SSD en HD verwissel, wordt er weer opgestart als vanouds, ook weer zonder dat ik eerst iets aanpas in de BIOS.
- en ja, Acronis pakt ook de bootpartitie mee: ik heb de SSD en HD bekeken en alle partities zijn aanwezig en worden met dezelfde eigenschappen vermeld.

@Hackus
Dat weet ik, maar een "Clone" is inclusief alle herstelmoeite sneller dan een volledig nieuwe installatie en in de hierboven genoemde casus van eerder deze week is een schone installatie helemaal niet mogelijk omdat de eigenaar van de laptop geen van de wachtwoorden meer weet: "hij moet alleen even een stuk sneller worden door snellere hardware te plaatsen".
Normaal gesproken heeft een schone installatie mijn voorkeur, zéker als de HD voorheen draaide zonder AHCI.

@johnkeates
Ik zal zodra ik de laptop weer terug heb (hij draait nu even op de harddisk verder in afwachting van de bestelde nieuwe accu: als ik de accu binnen heb kan ik weer wat proberen) nogmaals proberen met fastboot uitgeschakeld, in de hoop dat hij dan geen probleem heeft.
Bij mijn weten doet dat niets met de SSD of het OS, maar wordt dan alleen naast de initiële hardwaretest, het memory uitgebreider getest.
Zou dat veel uitmaken? Ik zal het voor de zekerheid testen.

@Wim-Bart
Ik probeer je reactie te begrijpen.
Wat volgens mij in de BIOS staat vermeld, is "kijk voor het booten eerst naar het device op SATA-poort xx en probeer daarvan op te starten." Er wordt ook als de laptop niet opstart van de SSD, gekeken naar het juiste opstartdevice/partitie, want de foutmelding komt uit Windows 10, dus de partitie met Windows daarop wordt gevonden.
Als ik vervolgens de "identieke" harddisk terugzet, start Windows wel normaal op.
Daaruit volgt volgens mij dat het probleem niet in de BIOS zit, maar op de SSD: er is na een clone-operatie iets anders op de SSD als op de HD.

Als ik bovenstaande reacties lees (thanks allen !!!), dan zou ik bijna het volgende denken:
- in de BIOS gaat niets fout
- alhoewel de SSD en de HD er in "Schijfbeheer" en in Acronis na de clone-operatie identiek uit zien, kan het zijn dat Acronis bij het kopiëren iets "defragmenteert", waardoor een niet-verplaatsbaar bestand op de HD een iets andere locatie krijgt op de SSD en de gekopieerde "harde verwijzing" die in de Windows boot-sequence op de SSD zit, verwijst naar een verkeerde locatie (= de locatie op de HD).
Daardoor is dan de boot-sequence "lek", wat vervolgens door Windows opstartherstel te draaien kan worden gerepareerd.

Commentaar is welkom, ik tracht er wat van te leren ... d:)b

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 19:37
Misschien Clonezilla gebruiken, het programma draait via usb-stick, cd /dvd.
Ik heb met veel succes al een aantal hdd's omgezet naar ssd's.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Heb eigenlijk nooit problemen met clonen met acronis, enige verschil wat ik doe is handmatig clonen en dan proportional aanklikken.. misschien een idee voor de volgende keer?

• Renault
Dat zal ik de volgende keer eens proberen.

• Renault
Ik wacht even totdat ik de nieuwe accu binnen heb (zou over een week zijn), dan doe ik alles in één keer:
- accu inbouwen en kijken of dat goed werkt
(- BIOS batterij even vervangen)
- de HD opnieuw clonen met andere Acronis-settings

Ik zal dan de ervaringen posten.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56
Welk merk ssd is het? Als het een Samsung is: de data migration tool van hun heeft tot nu toe altijd perfect gewerkt, en daar heb ik al heel wat systeempjes mee overgezet

Roomba E5 te koop

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:35
Laatst met Macrium ook een kloon van Windows 10 mislukt. Maar als je de boot sequence in de bios goed zet dan kan Windows 10 wel weer opstarten. Echter als je Windows 10 in veilig modus wilt hebben, dan gaat het weer mis, want die partitie werkt om een of andere reden niet.

Later een online kloon geprobeerd. En dat werkt wel.
Er is iets, wellicht emt bitlocker o.i.d. dat het klonen van Windows 10 bemoeilijkt.
Pagina: 1