Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:06
Beste GoT'ers,

Zoals de titel al min of meer samenvat, ben ik benieuwd in hoeverre werkervaring en/of anciënniteit van invloed is op het loon. Ik doel hier met name op de uitoefening van éénzelfde functie met overeenkomstige prestaties en tevredenheid binnen dezelfde organisatie tussen 2 verschillende personen. Zit er op het algemeen een limiet op het procentueel verschil tussen beiden, bijvoorbeeld max. 50% meer? Zou je na een x aantal jaar (bijv. 5 of 10 jaar) al op hetzelfde niveau moeten zitten? Zijn de salarisschalen van de rijksoverheid een goede indicatie of wordt hierin in het bedrijfsleven behoorlijk van afgeweken?

Om toch enigszins vaag een concrete situatie neer te leggen: Persoon A heeft 3 jaar werkervaring en persoon B heeft 30 jaar werkervaring. Beiden hebben uitsluitend binnen deze ene organisatie gewerkt en zijn met een inflatie/gulden correctie op ongeveer hetzelfde salaris begonnen. Het gaat om een kantoor/management functie zonder vaste loonschalen. Persoon A verdient de helft van wat persoon B verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoon A heeft 3 jaar werkervaring en persoon B 30 jaar.
Kijk daar zit nogal verschil in.
Als je ouder bent heb je meer levens-/werk ervaring, dit hoeft nog niet eens op het juiste vakgebied te zijn. Over het algemeen communiceer je anders binnen een team en met anderen personen en is je kijk op werk en de wereld ook anders. Dit zal zich uiten in een wat hoger salaris.

TS is vast persoon A :+

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 24-05-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:11
Als je onder een CAO valt, groei je na het einde van je schaal niet meer door, maar moet je naar een andere schaal. Daar moet het gelijk getrokken worden. Inderdaad geldt praktisch overal dat anciënniteit wordt beloond, ook al kan de medior meer (door nieuwere technieken) dan zijn senior, in praktijk zal toch de senior het meeste salaris hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:42
Iemand met 30 jaar heeft uiteraard een stuk hoger loon. Als je net nieuw bent in je vak heb je waarschijnlijk meer kennis van de nieuwste technieken, maar iemand met 30 jaar ervaring weet veel meer van bedrijfscultuur / processen / transities / politiek, voorgaande producten en drempels, heeft meer ervaring met presenteren, ondehandelingen, rapportages.. noem maar op.

Collega IT'ers hier die bijna met pensioen zijn kunnen nog geen PDF draaien op hun scherm maar verdienen fors meer dan ik. Vind het niet zo erg eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 24-05-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:06
We zijn het er allen over eens dat ervaring terecht wordt beloond. Zeker wanneer het verschil 30 jaar bedraagt. Het gaat me echter meer om een gangbare bandbreedte tussen het verschil in beloning. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar trede 0 en trede 10 in éénzelfde loonschaal bij de rijksoverheid verdient trede 0 80% van het salaris van trede 10. Mijn beschreven situatie is omgerekend dat trede 1 circa 50% krijgt tov trede 10. Is een dergelijk verschil gebruikelijk in de bedrijfswereld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:06
Wat je ook nog wel eens ziet, persoon B is gestart in een gouden tijd toen het geld nog tegen de muren klotste. Misschien wel begonnen met een normaal salaris maar later veelste veel geld gekregen. Zo heb je in de bankensector genoeg mensen met een MBO kantoor baan die ondertussen in een dikke bak rijden met een rolex om de pols. Die zitten er wel al 30 jaar inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hangt af van hoe 'klassiek' je werkgever is, en hoe hoog je in de boom zit. Als we de minimumloon-forevers even vergeten dan zal het bij CAO-werkgevers keurig vastgelegd zijn, en bij de rest... varieert het. Vermoedelijk heeft het ook wat met doorstroming te maken (als mensen 20 jaar in dezelfde functie zitten zal er meer ancienniteitsverschil in zitten dan als je max 3 jaar dezelfde functie uitoefent). Als er geen officiele doorstroming is, zal de werkgever wellicht proberen een beetje onderscheid / promotie-opties aan te brengen door ancienniteit.

Al met al gok ik dat tussen 20 en 50% gebruikelijk is...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:32
Er zijn ook nog bedrijven zonder CAO waarbij de hoogte van het loon niet alleen wordt bepaald n.a.v. werkervaring maar waarbij onderhandelen ook invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:31
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:38:
lAls je net nieuw bent in je vak heb je waarschijnlijk meer kennis van de nieuwste technieken,
Ik mag toch hopen dat mensen iets beter voor zichzelf zorgen.

Tegen de 20 jaar ervaring en bezig met technologie die hooguit vijf jaar in de spotlights staat. Doe ook regelmatig cursussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 15:20
HipHaan schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:04:
We zijn het er allen over eens dat ervaring terecht wordt beloond. Zeker wanneer het verschil 30 jaar bedraagt. Het gaat me echter meer om een gangbare bandbreedte tussen het verschil in beloning. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar trede 0 en trede 10 in éénzelfde loonschaal bij de rijksoverheid verdient trede 0 80% van het salaris van trede 10. Mijn beschreven situatie is omgerekend dat trede 1 circa 50% krijgt tov trede 10. Is een dergelijk verschil gebruikelijk in de bedrijfswereld?
Laagste trede vs hoogste treden een 25% verschil (0,8 vs 1,0) is vrij klein in mijn optiek.
Een 30-50% verschil is volgens mij vrij normaal, zeker als de schalen vrij lang zijn (even aangenomen dat elke tree een jaar is, dus 10+ jaar). Ervaring vanuit bedrijfsleven en semi overheid, beide in niet super competatieve omgevingen. Daar wil het in bedrijfsleven wel eens echt heeel flink schelen, hoe wel presetatie bonussen dan ook om de hoek komen kijken.
Voeg daar wat 'oude' voordelen aan toe uit de goede tijd en het word nog wat schever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:11
t_captain schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:19:
[...]

Ik mag toch hopen dat mensen iets beter voor zichzelf zorgen.

Tegen de 20 jaar ervaring en bezig met technologie die hooguit vijf jaar in de spotlights staat. Doe ook regelmatig cursussen.
Ik merk dat dat toch ook vaak niet het geval is. En dat is wel eens frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:31
Planned obsolescence zullen we maar zeggen. Een poging om superveel vrije tijd tussen 50 en 70 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:15
Ik denk niet dat 'jaren ervaring' in veel CAO's uitmaakt. Dat gaat vaak op funtiegroepen/schalen. In de bouw heb je voor de buitenmedewerkers gewoon tariefgroepen, en of je nu 25 of 55 (met 30 jaar ervaring) bent, als je in dezelfde categorie valt verdien je allebei hetzelfde.

Hoe er invulling aan de schalen wordt gegeven kan misschien wel gekoppeld zijn aan ervaring, maar dat is wellicht keuze werkgever.

[ Voor 30% gewijzigd door Divak op 24-05-2019 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:08
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:38:
Iemand met 30 jaar heeft uiteraard een stuk hoger loon. Als je net nieuw bent in je vak heb je waarschijnlijk meer kennis van de nieuwste technieken, maar iemand met 30 jaar ervaring weet veel meer van bedrijfscultuur / processen / transities / politiek, voorgaande producten en drempels, heeft meer ervaring met presenteren, ondehandelingen, rapportages.. noem maar op.

Collega IT'ers hier die bijna met pensioen zijn kunnen nog geen PDF draaien op hun scherm maar verdienen fors meer dan ik. Vind het niet zo erg eigenlijk.
Ja mooi is dat altijd, of managers die nog met 2 vingers typen en zo alleen al elke dag één uur bezig zijn om een paar emailtjes te beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Veel meer loon is in mijn ogen onzin. De hier eerder genoemde ,8 tot 1,0 ruimte in een schaal zie je veel en lijkt me logisch. Dat is dus bij 4K salaris een ondergrens van 3200 bruto. Bij ons is het uitgangspunt dat je in 4 of 5 jaar van het begin naar het eind van de schaal groeit, dus de anciënniteit speelt wel mee, maar beperkt. Die doorgroei is overigens bij ons losgekoppeld van beoordelingen (die doen we niet), alleen bij echt slecht functioneren kan je loon een jaar bevroren worden, maar in principe maakt iedereen een stap in zijn of haar schaal.

Veel hogere schalen kan je pas invullen met een bepaalde ervaring, die heb je gewoon niet als je heel jong bent. Andersom heb je die niet vanzelf als je niet jong bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Scrtz schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:31:
[...]

Ja mooi is dat altijd, of managers die nog met 2 vingers typen en zo alleen al elke dag één uur bezig zijn om een paar emailtjes te beantwoorden.
Daarom heeft een beetje manager ook een secretaresse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58
Maar wat is precies 'ervaring'?

Ik heb (had) een aantal collega's die al 30 jaar lang hetzelfde vak uit oefende en toch volledig stil stonden en makkelijk werden voorbij gestreefd door enthousiaste starters. 30 jaar lang hetzelfde vak uitvoeren staat niet altijd gelijk aan 30 jaar lang ervaring opbouwen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
Wat je niet moet vergeten is dat de junior en senior variant van een functie vaak in een andere schaal zitten. Bij de overheid is een junior beleidsmedewerker bijvoorbeeld schaal 10 en een senior schaal 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:49
ChojinZ schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:37:

Ik heb (had) een aantal collega's die al 30 jaar lang hetzelfde vak uit oefende en toch volledig stil stonden en makkelijk werden voorbij gestreefd door enthousiaste starters. 30 jaar lang hetzelfde vak uitvoeren staat niet altijd gelijk aan 30 jaar lang ervaring opbouwen.
Tja, toch zullen die oude rotten toch wel de nodige ontwikkelingen in het verleden veroorzaakt hebben...

Maar het is simpel. Ben je 20 jaar dan groei je vaak in xx jaar tot een bepaald bedrag. Bijvoorbeeld met startsalaris 2000 bruto en 100 bruto per jaar zit je na 20 jaar dus op 4000 euro. Begint iemand over 3 jaar dan zit hij na 3 jaar op 2300 euro. Zou de nieuwe dan 700 extra per jaar moeten krijgen?

Salaris = groeien. En dat een jong iemand denkt dat hij beter is dan een oude is denk ik meestal zo. Regelmatig terecht, maar regelmatig ook onterecht.

Kijk ik naar bijvoorbeeld het onderwijs dan zit ik na 10 jaar op bijvoorbeeld 3300 bruto.
Een zij instromer met een of andere fantastisch salaris daarvoor krijgt misschien ook 3300 bruto zonder klas ervaring. Eerlijk? Niet voor mij, wel voor de instromer welke niet achteruit wil gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Iemand met meer ervaring zal ook beter weten hoe bedrijfsprocessen werken.

Echter, de andere kant daar weer, als je ergens 4 jaar werkt zal je die ondertussen ook wel fatsoenlijk kennen, levert 30 jaar dan echt voordeel op? En bedrijfsprocessen veranderen, er zijn bij mij zat zaken waarbij ik beter weet dan een oudere werknemer hoe iets gedaan moet worden in ons systeem.

Tegelijk betekent het wel weer dat er nog genoeg ruimte tot groei is bij je werkgever.

Onder de streep: Vind ik het echt eerlijk als iemand 'veel' meer verdient alleen omdat hij er langer werkt? Nop. Maar tegelijk het leven is niet eerlijk. Ik zou het belangrijker vinden om te weten of ik fatsoenlijk betaald wordt tov andere in mijn positie. Oftewel krijgt die oude lul nou zoveel betaald (mooi voor hem), of krijg jij nou zo weinig betaald (niet mooi voor jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Sissors schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:37:
Iemand met meer ervaring zal ook beter weten hoe bedrijfsprocessen werken.
Processen veranderen. Of mensen veranderen mee, of ze proberen juist veranderingen tegen te houden. Die laatste categorie is erg gevaarlijk voor een bedrijf.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
HipHaan schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:04:
Zeker weten.

In het bedrijf waar ik werk is de bodem het minimumloon en het einde 2100/2400/2700/3000. Voor de hogere schalen geldt dat de start van de schaal grofweg de helft is van de top. In de overheid is verder salarisverhoging periodiek vastgelegd. Je kunt dus elk jaar een periodiek stijgen (bij goed presteren soms meer). En je weet dus wanneer je ongeveer aan het eind zit. Hier is in veel bedrijven ook geen sprake van. Er zit bij ons iemand die 30 jaar werkzaam is, en nog niet aan het einde zit (wel bijna).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

Je haalt wat mij betreft een goed en interessant punt aan (met een kanttekening):

Als ik 30 jaar lang een vak uitoefen, laten we zeggen vloeren leggen, dan heb ik wel 30 jaar ervaring. Maar wat jij misschien ook bedoelt: 30 jaar ervaring wil niet zeggen dat het 30 jaar goede ervaring is. Misschien heb ik vloeren leggen wel helemaal verkeerd aangeleerd en ben ik ontiegelijk inefficient of zelfs fout bezig. Dat is nog steeds wel 30 jaar ervaring, maar niet de ervaring die je zou willen.

Ervaring zegt eigenlijk niks zonder enige referentie. Weet je bijvoorbeeld of iemand bij een groot bedrijf werkt, waar de kwaliteit hoog is, of dat collega's of klanten van iemand tevreden zijn, dan is er nog wat te zeggen voor die ervaring. Maar bijvoorbeeld '5 jaar ervaring in PHP' op zich is weinig waard. Misschien is 1 jaar ervaring in PHP bij een groot bedrijf wel veel meer waard dan 5 jaar ervaring in PHP als je altijd in je eentje hebt gewerkt.

En dan heb je nog dat mijn 5 jaar ervaring heel anders zal zijn dan jouw 5 jaar ervaring ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:03:
[...]

Processen veranderen. Of mensen veranderen mee, of ze proberen juist veranderingen tegen te houden. Die laatste categorie is erg gevaarlijk voor een bedrijf.
Dat was letterlijk wat ik twee zinnen verder al schreef...
fonsoy schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:56:
[...]

Zeker weten.

In het bedrijf waar ik werk is de bodem het minimumloon en het einde 2100/2400/2700/3000. Voor de hogere schalen geldt dat de start van de schaal grofweg de helft is van de top. In de overheid is verder salarisverhoging periodiek vastgelegd. Je kunt dus elk jaar een periodiek stijgen (bij goed presteren soms meer). En je weet dus wanneer je ongeveer aan het eind zit. Hier is in veel bedrijven ook geen sprake van. Er zit bij ons iemand die 30 jaar werkzaam is, en nog niet aan het einde zit (wel bijna).
Tja, bij ons gaan schalen volgens mij van 60% (of zelfs minder) tot aan 130%. Maar ik ken niemand die helemaal onderaan een schaal is ingestapt, en ook niemand die op 130% zit, want hoe hoger je zit hoe langzamer je groei is.

Tegelijk zijn schalen bij ons ook niet hard vastgelegd ofzo. Of je nou junior, senior, principal of senior principal bent is vooral een gevoelskwestie van je manager, alleen de laatste stap (fellow) heeft wat extra eisen.

[ Voor 62% gewijzigd door Sissors op 25-05-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Zenix

BOE!

Ervaring voor mij is van secundair belang. Ik vind kennis vooral belangrijker. Wanneer je iemand hebt met veel ervaring hebt en kennis dan is een hoger salaris zeker rechtvaardig. Iemand met minder werkervaring zal het dan ook niet erg vinden dat diegene een stuk meer lastig krijgt, want hij kan van diegene ook veel leren. Daarbij is kennis het sleutelwoord.

Ik werk nu in een grote organisatie met een aantal collegae die hier al jaren werken. Van sommige heb ik wat dingen kunnen leren (voornamelijk praktisch, of over de organisatie) maar als het gaat om vakinhoudelijke kennis, dan is het vaak andersom. Omdat wij een grote organisatie zijn, komen hier ook af en toe externe consultants. Daarvan kan ik wel veel leren, omdat die ervaring en kennis combineren.

In bedrijven met een CAO zal je vaak zien dat diegene met meer ervaring veel meer verdienen. In gewone bedrijven gaat het vaak meer over prestaties en zullen de lonen gelijkmatiger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 26-05-2019 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Om topicstarter te beantwoorden. Bij ons stroomt een net afgestudeerde met een master in op of iets boven 60%. Dat loopt afhankelijk naar prestatie snel of langzaam op naar 100%. Boven de 100 is mogelijk maar alleen bij bovengemiddelde prestatie en dan nog erg langzaam. Andere voorgeschiedenis betekent ander mogelijk instroompunt.
Overigens zijn alle (onderling overlappende) schalen zo georganiseerd. Promotie naar een hogere schaal geeft dus extra doorgroeiruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 26-05-2019 19:13 ]

Pagina: 1