Thermal Throttling bij notebook, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENx1996
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-07 10:41
Voor een kennis ben ik bezig met een notebook, hiermee wil hij AutoCAD 2020 gebruiken. Echter merkt hij dat de laptop na 10 minuten gebruik ineens HEEL traag wordt en vast blijft hangen. (Tijdens het gebruik van AutoCAD)

Specificaties:
- Intel Core i7 4720HQ
- 16 GB RAM
- 500 GB SSD
- Nvidia Geforce 960M

Wat ik heb gedaan:
- Ik heb de notebook al eens geüpgrade, de specs zijn al in orde
- Ventilatoren schoongespoten
- Roosters schoongespoten
- Koelpasta vervangen

Bij een test met AIDA 64 kwam het volgende uit:
- Laptop had een 33% thermal throttle met AIDA
- Mijn eigen laptop had een maximaal 3% throttle met AIDA (En die is nog nooit schoongemaakt en heeft mindere specs)

Temperaturen komen vrijwel nooit boven de 90 graden, terwijl Intel normaal pas throttled bij 100 graden.

Realtemp geeft dit aan:
- Core 1: OK
- Core 2: LOG
- Core 3: LOG
- Core 4: OK

Core 2 en 3 hebben dus blijkbaar een te hoge temperatuur gehad, maar alsnog is de maximum van 100 graden nooit bereikt?

Hoe kan ik dit oplossen?
Hardwarematig heb ik alles al vervangen, fan speeds ook op maximum gezet, cooling pad eronder etc.
Energiebeheer instellingen staan ingesteld op "Beste Prestaties".

[ Voor 3% gewijzigd door BENx1996 op 24-05-2019 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik heb op het werk een Asus Vivobook S14 met een i5-8250u die ook erg warmt loopt (zelfs voordat het buiten warm was).

Ik heb nu met IXT (intel extreme tuning utility) een undervolt gezet op mijn gpu en cpu. Draait een stuk cooler nu (-110mv). Mijn undervolt is vrij fors als ik andere fora lees maar het draait stabiel. Als je dit wilt toepassen, kleine stapjes van 10mv gebruiken en dan korte stresstest.

in IXT kan je ook aanpassen hoelang hij 'boost' en behorende max watt erbij aangeven, sowieso handig.

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Chochomel op 25-06-2019 21:19 ]