Opzoek naar vriezer voor auto (niet een coolbox)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-03 01:47
Hallo tweaks,

Ik weet niet zeker of dit gevraagd mag worden en dit het juiste topic is maar als er een probleem is hoor ik het graag.

Mijn vraag:
Ik ben voor mijn VW Uppie opzoek naar een vriezer box die op 12 volt kan werken. Een omvormer zou ook een optie zijn maar ben bang dat dat heel prijzig is vanwege het wattage (daarnaast bang dat ik de accu dan leeg trek). De temperatuur moet onder de 5°C zijn. En boven de -10°C. Het liefst ook een regelaar. Daarnaast moet het minimaal 25 liter bevatten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb dagenlang op Amazon gezocht naar niet iets gevonden voor de specificaties die ik hanteer.

Ik hoor het graag

BVD,
Maarten

Redneck ingenuity is still ingenuity

Beste antwoord (via M. van Aken op 26-05-2019 18:28)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

https://www.amazon.de/dp/...NVR4?_encoding=UTF8&psc=1

De Dometic modellen kunnen wat je zoekt. Hebben verschillende series, waarvan deze vrij mainstream is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Tomatoman

Fulltime prutser

In de topictitel staat dat je een vriezer zoekt, maar in je tekst heb je het over een temperatuur van maximaal +5 °C. En je geeft ook heel specifiek aan dat de temperatuur niet onder -10 °C mag komen. Waar wil je het apparaat voor gebruiken en hoe vertaalt dat zich naar deze bijzondere eisen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-06 16:03

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
In een VW Up... Waar moet TS dan zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 13:56
vegetoot schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:04:
[...]

In een VW Up... Waar moet TS dan zitten?
In dezelfde vriezer. Even investeren in een goede winterjas en gaan met die banaan.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
2 minuten Googlen: de eerste 2 zijn instelbaar tot -15 de rest heb ik niet gekeken

https://www.coolblue.nl/k...WOzAWYzBv-zUaAq4DEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:55
De meeste compressorkoelboxen die ook kunnen vriezen kunnen alleen vriezen op 230 volt (bijvoorbeeld de Mobicool B40 die ik zelf ook heb) Volgens de handleiding kan je die ook niet op 230 volt via een omvormer laten werken. Waarschijnlijk kan het wel als je een omvormer neemt die een hoog genoeg piekbelasting (1000 watt +) aan kan voor het opstarten van de compressor.

Waar je eigenlijk dus naar op zoek moet is een compressor vriezer. Bijvoorbeeld deze. Maar die zijn dus niet goedkoop. En met 2 ampere uur verbruik is het accuutje van je VW up na 20 uur leeg als je stil staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Thy... op 24-05-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
FastFred schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:17:
2 minuten Googlen: de eerste 2 zijn instelbaar tot -15 de rest heb ik niet gekeken

https://www.coolblue.nl/k...WOzAWYzBv-zUaAq4DEALw_wcB
Die zijn dus alleen instelbaar op -15 bij 230 volt. Op 12 volt kunnen die niet vriezen. Volgens de handleiding mag je ze niet op een omvormer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
@Thy... dus de conclusie is dat het niet mogelijk is. Omvormer naar 230 volt zou dan kunnen, maar niet in een auto als een Up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
FastFred schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:22:
@Thy... dus de conclusie is dat het niet mogelijk is. Omvormer naar 230 volt zou dan kunnen, maar niet in een auto als een Up
Jawel hoor, er bestaan dus ook compressor vriezers op 12 volt, zie de eerste link in mijn eerste post. Alleen die zijn niet goedkoop. En TS kan natuurlijk ook een losse accu meenemen in zijn auto speciaal voor de vriezer (net als campers een huishoudaccu hebben). Alles kan uiteindelijk, het is maar net hoeveel geld hij uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

RvL

Het ligt er aan hoe lang het een en ander koud moet blijven. De inhoud moet warmer zijn dan -10 maar koeler dan +5. Als het mogelijk is om de inhoud op een locatie met 230v op -10 te krijgen en het moet een paar uur tussen -10 en +5 blijven, dan kun je het denk ik goed af met een hybride compressor/thermoelektrische box zoals deze. Zeker als je de box gesloten houdt.

Op thermoelektrisch koelt hij tot max. 20 graden onder de omgevingstemperatuur. De omgeving mag dus 25 graden worden. Goed, nu zijn dat de theoretische specs natuurlijk, dus stel dat de omgeving max. 20 graden mag zijn. Dan zou je dus veilig zitten met het thermoelektrische deel. En zeker als je 'm vooraf kan koelen.

Als je echt wil, kan ik kijken hoe koud deze box wordt op thermoelektrisch: ik heb hem staan en op zolder is het zo'n 21 graden.

Als je het in de auto van omgevingstemperatuur naar tussen de -10 en +5 wil brengen wordt het een ander verhaal.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 21:01
Niet goedkoop, in vele varianten

bijv:
https://www.koelbox4you.nl/product/dometic-coolfreeze-cf-40/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:09

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SYhnwgRRDSg7BnP01xcXlSxX/full.jpg

Mobicool FR40

Temperatuur digitaal instelbaar tot -10 graden Celsius.
Inhoud van 38 liter, 1,5l flessen kunnen rechtop staan.
Werkt op 12/230v.
Beveiliging tegen lege accu auto
Relatief compact en niet zo debiel zwaar als de B40.
En het meest belangrijke, ik heb hem zelf ook :+

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 24-05-2019 13:41 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 15:37
koop een ijscowagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
@vhal Doet die ook compressorkoelen op 12VDC?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

https://www.amazon.de/dp/...NVR4?_encoding=UTF8&psc=1

De Dometic modellen kunnen wat je zoekt. Hebben verschillende series, waarvan deze vrij mainstream is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

Jim423 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:30:
@vhal Doet die ook compressorkoelen op 12VDC?
Zo ver ik weet wel ja, zal eens even kijken in het boekje.

https://www.mobicool.com/...40-_-156445#documentation

[ Voor 20% gewijzigd door vhal op 24-05-2019 14:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 13:29

Wuursj

want worst is al bezet

Op zich maakt het niet uit of het via een omvormer gaat of direct op 12v gaat. De eerste weg is misschien iets efficienter maar echt veel maakt het niet uit, je stroom behoefte blijft groot als je motor niet draait. Bepaalde massa 1 graad laten koelen kost een bepaalde hoeveelheid energie, omvormer of geen omvormer. Een 12V variant zal je accu bij net zo snel leeg trekken daar een beetje omvormer een effiecientie van boven de 90% heeft.

En zo zwaar hoeft een omvormer niet te zijn. Als ie de aanloopstroom de compressor maar aan kan. Meeste omvormers kunnen tijdelijk al flink boven hun capaciteit draaien. Mijn kleine 300w omvormer mag een piekstroom hebben van 500w en kan een hoop vriezers wel laten draaien.

Wat vervelender is: niet alle compressor koelkasten kunnen tegen de trillingen en bewegingen van een auto.

Is de boel schakelen dat de boel alleen koelt als je motor draait een optie? Geen kans op lege accu's en als je motor draait, heeft ook een Up genoeg prik.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 24-05-2019 15:26 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45
Een gewone compressorkoelbox kan dat meestal prima.

Je moet alleen goed opletten dat veel budgetmodellen een compressor op 230V hebben en op 12V alleen een thermo-elektrisch ding (peltier). Dat koelt niet, dat hout het, met heel veel geluk, op temperatuur. (Afhankeljik van de isolatie en de temperatuur in de auto)

Duurdere boxen hebben een compressor die ook op 12V werkt. Kijk dan bij merken als Mobicool of Indel.
bv https://www.obelink.nl/in...essor-koelbox-tb-41a.html

Omvormer: Niet aan beginnen.
- Inschakelstroom van een compressorkoelbox is hoog, dus je moet een dikke omvormer hebben (en bijbehorende voedingskabels om te voorkomen dat ie door zn hoeven gaat). Lees: 1000W+
- Sinus: Een compressor koelbox op een modified sine wave of een blokgolf = inefficient, wordt veel te heet en kost je de compressor. Zuivere sinus is een vereiste als je de koelbox niet snel wilt laten overlijden. Kost je meteen een klap meer.
- Veel koelboxen voor 230V zijn niet voor mobiel gebruik. Lees: ophanging enz is niet bedoeld om in beweging te werken. (dus tijdens een rit)

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 24-05-2019 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17

Nikeo

Jawelles

Banana for scale. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Ik weet niet of het voor incidenteel of regelmatig gebruik is, maar is bij incidenteel gebruik een geisoleerde box met droogijs geen oplossing ? Of is de temperatuurgrens hard ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Wuursj schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:25:
Op zich maakt het niet uit of het via een omvormer gaat of direct op 12v gaat. De eerste weg is misschien iets efficienter maar echt veel maakt het niet uit, je stroom behoefte blijft groot als je motor niet draait. Bepaalde massa 1 graad laten koelen kost een bepaalde hoeveelheid energie, omvormer of geen omvormer. Een 12V variant zal je accu bij net zo snel leeg trekken daar een beetje omvormer een effiecientie van boven de 90% heeft.
Een verbruiker aansluiten die meer dan 500mA verbruikt is in de praktijk is sowieso niet te doen bij moderne auto's sinds 2013-2014 ongeveer. Het smart charge systeem anticipeert hier namelijk niet op. Dit systeem uitschakelen is zeer lastig en zonder het uitschakelen zal het resulteren in een platte accu omdat de SoC zo laag mogelijk wordt gehouden i.v.m. regeneratief remmen op de loodaccu. De alternator van een Up! kan ongeveer 65A leveren continu, dus een verbruiker aansluiten tot 15A met de motor draaiend is geen probleem. Blijft dus wel het punt dat de compressor langer dan 10 min laten draaien met de motor uit niet (betrouwbaar) mogelijk is en zal dan geregeld moeten worden met een tweede accu en DC-DC lader. (Omdat je een tweede accu niet direct kan laden i.v.m. het smart charge systeem). Dat wordt een dure exercitie (ik bouw deze systemen in vanaf 1K€) dus ik zou gewoon de motor laten draaien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 18:28
Dit lijkt al aardig in de buurt te komen.
https://www.amperewinkel....koelkist-indel-tb-12v-24v
Er worden ook een aantal andere merken genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-06 16:47
Je kan ook eens advies gaan inwinnen bij een truckers-shop, zij verkopen ook vaak frigo's en misschien ook wel diepvriezers voor mobiel gebruik.
Voorts zou ik je wel aanraden om een druppellader te kopen om de accu van je Up in optimale conditie en spanning te houden, met een volle accu vertrekken lijkt me wel zo goed in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-03 01:47
Sorry voor de afwezigheid. Allereerst, de auto blijft gaande weg gewoon draaien, het gebruik ervan is incidenteel, dus niet dat ik het wekelijks doe, waarschijnlijk eens per half jaar.
Zoals Oekiejoekie suggereert voor het gebruiik van droogijs is dat helaas geen optie want kouder kan niet gezien de inhoud dan letterlijk kapot vriest. -5 en niet lager. Een aparte accu is ook geen optie vanwege het gebruik, dan koop ik een box, een accu en druppellader om deze vervolgens ieder half jaar op te bergen en het volgende half jaar weer uit de kast te trekken. Niet heel efficiënt dus.

Redneck ingenuity is still ingenuity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je al bij waeco gekeken?

(heet nu dometic zie ik)

De coolfreeze CF of de CFX serie doet volgens mij wat jij wil.
https://www.dometic.com/n...xen/elektrische-koelboxen

Wise enough to play the fool

Pagina: 1