AVG sinds 2016 niet 2018

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 22:16
nieuws: Autoriteit Persoonsgegevens ontving 20.000 privacyklachten sinds AVG
@TijsZonderH

Klein detail in verwoording/taal:

De AVG is niet sinds mei 2018 maar sinds mei 2016 van kracht (in werking getreden). Sinds mei 2018 is hij 'van toepassing geworden' en wordt er actief gehandhaafd. (Het feit dat alle Europese organisaties eind 2017 er achter kwamen dat ze al anderhalf jaar de tijd hadden om hun processen aan te passen staat hier los van)
Bedrijven moesten eigenlijk dus al vanaf 2016 hun processen aangepast hebben, maar omdat het zo ingrijpend is, kregen ze logischerwijs een periode van twee jaar om de uitvoering te bewerkstelligen.

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:20

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Sorry ik zag deze reactie even over het hoofd. Goed punt in principe, klopt ook wel ja. Ik heb wel bewust voor deze terminologie gekozen om een paar redenen. Met name het feit dat iedereen, inclusief de AP zelf, 2018 aanhoudt als de 'start' van de AVG is dat voor iedereen het meest logisch om te lezen. "... sinds de toepassing van de wet die al sinds 2016 actief is maar niet gehandhaafd werd" is taaltechnisch ook een stuk moeilijker in een stuk te verwerken, en voegt denk ik ook niet zo veel toe in dit geval als toch iedereen die datum van 2018 gebruikt als échte start van de AVG. Maar inderdaad, het is wel een afweging die ik maak en die inderdaad wat context mist.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Omdat het 'makkelijker' leest geef je maar de helft van de informatie, is het niet als journalist juw plicht de volledige informatie te verschaffen? De AVG is al sinds 2016 van kracht, zoals Ienwar aangeeft, maar handhaving is sinds 2018. Organisaties hebben twee jaar de tijd gekregen zaken op orde te brengen, als je dan kijkt hoe het soms nog gesteld is op dit punt mogen sommige orginsaties zich diep schamen.

Zou netjes zijn in het artikel toch een verwijzing te plaatsen of uitleggen dat de AVG vanaf Mei 2016 al bestaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/