Duur en kwetsbaar product bijvooorbeeld GPU online bestellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk altijd al mijn hardware in de winkel gekocht (met name bij Informatique omdat ze lekker in de buurt zitten voor mij en omdat ze mij de afgelopen 10 jaar dat ik klant ben altijd direct geholpen hebben of mijn dingen zonder twijfel geruild hebben) met vooral als reden dat mocht er iets zijn kan je altijd langskomen. Maar vandaag de dag is een fysieke winkel natuurlijk veel minder nodig. Ook merk ik dat Informatique niet meer zo heel goedkoop is. Je betaalt vaak al 100 euro meer voor als je bijvoorbeeld iets bij Alternate en Azerty haalt.

Nu viel mijn oog op een Gigabyte RTX 2080 Windforce en het valt me op dat deze bij Informatique gewoon 70 euro duurder is dan als ik deze bijvoorbeeld zou bestellen bij Alternate. Maar aangezien de prijs hoe dan ook fors is (over de 700 euro) durf ik niet echt voor zoiets de knoop door te hakken.

Misschien is mijn denkwijze wel heel ouderwets maar hoe "veilig" is het nou eigenlijk om een product van zulke waarde online te bestellen als nieuwe klant ergens? Want stel er wordt mee gegooid tijdens de post of hij raakt kwijt of je hebt gewoon pech en moet dat ding ruilen om wat voor klein defect dan ook. Is dat dan niet ontzettend lastig? Je hoorde vroeger wel eens horrorverhalen bij zulke winkels zoals "ja er ontbreekt een dichtbindertje het product is niet compleet" en vervolgens kan je fluiten naar je geld. Ik durf toch voor een paar honderd euro niet zo de gok te nemen dus dan heb je idd eerder zoiets van ik betaal 70 euro meer zodat ik gewoon die zekerheid heb van een fysieke winkel. Maar ja die 70 euro bovenop een prijs die eigenlijk al meer is dan ik kan betalen scheelt dan ook weer aanzienlijk.

Vandaar dat ik dus met dit dilemma zit en misschien kan iemand hier zijn of haar ervaringen delen van de overstap van fysieke winkels naar internet webwinkels en wat de mogelijke problemen zouden kunnen zijn mocht je de klantenservice nodig hebben.

Thanks

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:13
Het is tegenwoordig zelfs veiliger om het online te bestellen. Oa door de wet koop op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Hoe denk je dat die dingen bij de winkels zelf komen? Die worden gewoon in bulk in boten en vrachtwagens gegooid hoor?

Daarnaast, zijn de shopreviews van Tweakers niet precies waar dit voor bedoeld is?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barnagma
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-12-2024
Als het mogelijk is zou ik naar de winkel zelf gaan. Uit ervaring weet ik dat hoe goed je een product ook verpakt is PostNL (of andere bezorging) het voor elkaar kan krijgen om iets kwijt raken of kapot te krijgen. En hoewel het in zulke situaties altijd wel voor je gefixed word ben je veel langer bezig dan je zou willen.

Zeker op een bedrag van ~700 euro is een beetje reiskosten niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:15:
Het is tegenwoordig zelfs veiliger om het online te bestellen. Oa door de wet koop op afstand.
Hoe is dat dan veiliger door die wet?
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:15:
Hoe denk je dat die dingen bij de winkels zelf komen? Die worden gewoon in bulk in boten en vrachtwagens gegooid hoor?

Daarnaast, zijn de shopreviews van Tweakers niet precies waar dit voor bedoeld is?
Het lijkt me dat een zending naar Informatique wel ietsje rustiger gebeurt dan zo'n lease post NL bus die hem bij je voor de deur op straat ramt maar misschien is dit inderdaad een beetje overdrevem

Ik zag dat dit subforum over shopping ging dus vandaar dat ik mijn vraag hier stelde. Maar hij mag gerust verplaatst worden als die elders beter zou passen.
Barnagma schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:18:
Als het mogelijk is zou ik naar de winkel zelf gaan. Uit ervaring weet ik dat hoe goed je een product ook verpakt is PostNL (of andere bezorging) het voor elkaar kan krijgen om iets kwijt raken of kapot te krijgen. En hoewel het in zulke situaties altijd wel voor je gefixed word ben je veel langer bezig dan je zou willen.

Zeker op een bedrag van ~700 euro is een beetje reiskosten niks ;)
Ja dat was dus precies mijn idee ja. Maar ja het prijsverschil is dus bijna 10% meer dat is dan wel fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

.Maarten schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:15:
Qua theorie wel (al is online bestellen en afhalen natuurlijk ook koop op afstand, maar zonder het risico dat het verzenden mis gaat).

Uiteindelijk ligt het risico niet bij de consument. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet het nodige gedoe mee kan hebben als het eens een keer mis gaat. En in dat laatste stukje van die zin zit hem denk ik de clou: als je bij een winkel met goede reputatie koopt (zie Tweakers shopreview onder andere), dan is de kans dat het mis gaat heel klein (tenzij je weet dat je een hele slechte bezorger hebt in jouw wijk).

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf vaak de duurdere dingen vaak toch wel zelf ophaal (of direct in een winkel koop). Maar dat is deels ook wel omdat dat in mijn geval vaak foto-apparatuur is en die wil ik vaak toch wel even in de hand voelen voor ik de knoop doorhak.

Het is vooral een persoonlijke afweging tussen de moeite die het kost (of de meerprijs voor een winkel in de buurt) om het fysiek af te halen en het risico op het gedoe om bij problemen het opgelost te krijgen. Hoeveel gedoe dat bij een bepaalde winkel kan opleveren is ook wel deels uit shopreviews te halen door de reviews te bekijken met aftersales ervaringen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:21:
[...]

Hoe is dat dan veiliger door die wet?
[...]

Het lijkt me dat een zending naar Informatique wel ietsje rustiger gebeurt dan zo'n lease post NL bus die hem bij je voor de deur op straat ramt maar misschien is dit inderdaad een beetje overdreven
[...]
Het is veiliger omdat je het zonder reden terug mag sturen. Bij een winkel mag je niet zomaar retourneren als het product niet bevalt. Dan hangt het echt van de winkelier af. Als het defect is natuurlijk wel.

Een webshop weet inmiddels wel hoe ze het moeten verpakken. En de fabrikanten van het spul ook wel. Dat gaat met vliegtuigen, vrachtwagens, transportbanden. Dat kan wel tegen een stootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 05:19
Waarom niet gewoon naar die shop toe en leg de case voor. Wie weet gaan ze wel (deels) mee in de prijs en komt het helemaal naar je smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Gewoon online bestellen, dat kan prima.
Wel eerst even de shopreviews bekijken van de winkel waar je wilt bestellen, sommigen zijn goedkoop met een reden.

[ Voor 13% gewijzigd door Gadgeteer op 24-05-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thomox schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:27:
Waarom niet gewoon naar die shop toe en leg de case voor. Wie weet gaan ze wel (deels) mee in de prijs en komt het helemaal naar je smaak.
Ik denk niet dat ze bij Informatique 10% van de prijs eraf doen omdat je het bij Alternate voor zoveel kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Je hebt garantie op de spullen die je koopt, werkt die niet terug sturen en nieuwe krijgen.
Ja post staat er een beetje bekend om, om met pakjes te gooiten (komt door tijdsdruk)
Maar je bent gewoon gedekt door garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:09
Orion84 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Qua theorie wel (al is online bestellen en afhalen natuurlijk ook koop op afstand, maar zonder het risico dat het verzenden mis gaat).

Uiteindelijk ligt het risico niet bij de consument. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet het nodige gedoe mee kan hebben als het eens een keer mis gaat. En in dat laatste stukje van die zin zit hem denk ik de clou: als je bij een winkel met goede reputatie koopt (zie Tweakers shopreview onder andere), dan is de kans dat het mis gaat heel klein (tenzij je weet dat je een hele slechte bezorger hebt in jouw wijk).

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf vaak de duurdere dingen vaak toch wel zelf ophaal (of direct in een winkel koop). Maar dat is deels ook wel omdat dat in mijn geval vaak foto-apparatuur is en die wil ik vaak toch wel even in de hand voelen voor ik de knoop doorhak.

Het is vooral een persoonlijke afweging tussen de moeite die het kost (of de meerprijs voor een winkel in de buurt) om het fysiek af te halen en het risico op het gedoe om bij problemen het opgelost te krijgen. Hoeveel gedoe dat bij een bepaalde winkel kan opleveren is ook wel deels uit shopreviews te halen door de reviews te bekijken met aftersales ervaringen.
Ik kies er daarom altijd voor om met creditcard of PayPal te betalen. Geeft me een extra drukmiddel bij gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 05:19
Nee waarschijnlijk niet, maar misschien wel 5%, dan is aan jou of je die €35 aan service wilt betalen...
Pagina: 1