Nieuwe versterker en 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 14:38
Achtergrond
Ik heb op dit moment een Home Cinema Set van Samsung (HT-F5550), maar word helemaal gek van dat apparaat. Hij crasht soms met de melding FANNG, waar wat wazige fixes voor te vinden zijn op internet, maar nog belangrijker: hij werkt voor geen meter samen met mijn Logitech Harmony.

Doel
Ik wil de hele boel vervangen zodat ik een receiver heb met genoeg hdmi aansluitingen en een los 5.1 setje voor het geluid. Ik was tevreden over het geluid uit de Samsung, dus ik ben op zoek gegaan naar een setje dat wel een upgrade is, maar niet over the top.

Uitkomst
Ik heb gekeken naar een relatief eenvoudige receiver, en ben daarbij uitgekomen op de volgende selectie:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X250BT€ 179,-€ 179,-
1SpeakersHarman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)€ 363,-€ 363,-
1SpeakersTeufel Consono 35 Mk3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1SpeakersTeufel Consono 35 Mk3 Power Edition (Zwart)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,-

Ik wil graag de Denon X250BT, een heel eenvoudige Denon receiver. Heeft 5 HDMI ingangen en is voldoende voor wat ik wil. Heb eventueel nog een hdmi switch liggen, maar die wil ik vermijden ivm het programmeren van die Harmony (iedere stap extra op dat ding is drama).

Nu heb ik dus 2 5.1 sets op het oog. De Harman Kardon en Teufel. Ik heb het gevoel dat beide ongeveer evengoed presteren, dus als ik daar nog iets mis dan hoor ik het graag. Ook ben ik benieuwd of die power edition iets toevoegt en nieuwe input sta ik nog voor open.

Vraag
De reden dat ik hier post is eigenlijk een heel concrete vraag over de MK3 Power Edition en de Denon, namelijk: Gaan deze samenwerken?

Ik lees overal dat de Denon minimaal 6 Ohm impedantie heeft, en die MK3 Power edition staat bij specificaties dat de versterker 4 Ohm impedantie nodig heeft (of... zo lees ik het.) Maar dat kan ik op de site van Teufel niet vinden. Ik heb het starttopic over audio en impedantie gelezen, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat die getallen nu betekenen.
Ik vind het ook raar dat het erbij staat, want die Teufel heeft helemaal geen versterker erbij en alle andere speakers zijn 8 Ohm.

Beste antwoord (via Yuri_MB op 24-05-2019 13:58)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
De Teufel met die receiver zal prima werken en je zal hier ook zeker wel plezier van hebben. Het geluid in films/games is waarschijnlijk meer dan prima, maar voor muziek kan het wat tegenvallen. De satteliet speakers doen namelijk pas mee vanaf zo'n 150hz, waardoor de subwoofer het gat tussen 80 en 150hz ook moet opvullen. Eigenlijk wil je dat een subwoofer alleen alles onder de 100hz doet.

Je zou ook prima is tweedehands kunnen kijken. Speakers als bijvoorbeeld de Jamo HCS 426 komen vaak voorbij, waarbij er vaak nog een Jamo Sub210 bij zit. Mochten zuil luidsprekers toch te groot zijn, dan kun je nog is kijken naar 2e hands boekenplank speakers.

V&A aangeboden: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)

Hier een boekenplank set waarvan de speakers een stuk lager gaan dan bijv. de teufel.
V&A aangeboden: Boston Acoustics A2310HTS (Zwart)

Qua receiver zal die Denon prima werken op dit soort setjes, maar ook 2e hands zou je kunnen kijken naar een prima receiver.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Per ongeluk dubbel gepost, excuus

[ Voor 89% gewijzigd door martyw op 24-05-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Dit lijkt me een prima combinatie. De weerstand van luidsprekers is niet constant over alle frequenties, op de Teufel site wordt 4-8 Ohm gegeven, die Denon kan dat prima aan, ook de HK set zal geen technische problemen geven

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
De Teufel met die receiver zal prima werken en je zal hier ook zeker wel plezier van hebben. Het geluid in films/games is waarschijnlijk meer dan prima, maar voor muziek kan het wat tegenvallen. De satteliet speakers doen namelijk pas mee vanaf zo'n 150hz, waardoor de subwoofer het gat tussen 80 en 150hz ook moet opvullen. Eigenlijk wil je dat een subwoofer alleen alles onder de 100hz doet.

Je zou ook prima is tweedehands kunnen kijken. Speakers als bijvoorbeeld de Jamo HCS 426 komen vaak voorbij, waarbij er vaak nog een Jamo Sub210 bij zit. Mochten zuil luidsprekers toch te groot zijn, dan kun je nog is kijken naar 2e hands boekenplank speakers.

Hier een boekenplank set waarvan de speakers een stuk lager gaan dan bijv. de teufel.

Qua receiver zal die Denon prima werken op dit soort setjes, maar ook 2e hands zou je kunnen kijken naar een prima receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jep, je hoeft bij normale speakers en receivers totaal niet naar Watt en Ohm te kijken. Alles past op alles.

Dit is een leuke instapreceiver. Weet je zeker dat je voldoende hebt aan alle mogelijkheden en aansluitingen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Voor die paar cent meer nam ik de X540BT ; https://www.plattetv.nl/info/denon-avr-x540bt-21242.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 14:38
Het verschil qua geld is wat mij betreft verwaarloosbaar, maar wat is de winst volgens jou dan? Ik zie 5.2 ipv 5.1, maar verder weinig spannends. De 550 is ook in de betaalbare range, maar ik zie de meerwaarde niet.
NL_Scratch schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:08:

Dank je voor je input :) Ik wil geen zuilen. Die passen niet in de ruimte zoals we het indelen. Bovendien hebben die een te lage WAF. V.w.b. de boekenplank speakers: Ik ben een beetje huiverig voor tweedehands. Helaas zijn de boston acoustics niet om de hoek, dus testen is lastig. Ik kan weinig nieuwe producten nog vinden van BA. zijn ze failliet of zo?
Overigens, wat je zegt ga ik wel even goed testen. Teufel biedt 8 weken niet-goed-geld-terug garantie, dus als ik last heb van "slechte" muziek, dan ga ik daar zeker wat mee doen. Thanks!
martyw schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:20:
Dit lijkt me een prima combinatie. De weerstand van luidsprekers is niet constant over alle frequenties, op de Teufel site wordt 4-8 Ohm gegeven, die Denon kan dat prima aan, ook de HK set zal geen technische problemen geven
Thanks!
Jorgen schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:11:
Jep, je hoeft bij normale speakers en receivers totaal niet naar Watt en Ohm te kijken. Alles past op alles.

Dit is een leuke instapreceiver. Weet je zeker dat je voldoende hebt aan alle mogelijkheden en aansluitingen?
Thanks!
Ik heb een Switch, tv receiver, en een rpi met kodi, dus dat laat nog 2 apparaten over. 7 aansluitingen wordt wel heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vwb je tv nog 4k of hdr nodig?
Vwb je receiver nog Spotify, Dolby trueHD, etc nodig?

Loop even dit lijstje door. Wellicht kom je nog op wensen uit, of je bevestigt voor jezelf je keuze:
Waar moet je receiver aan voldoen?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Jorgen op 24-05-2019 15:09 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1