Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:13

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Gisteren zijn er twee leveranciers/installateurs van zonnepanelen langs geweest. Een van de twee offertes was overduidelijk de betere. Deze offerte staat hieronder. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen over de prijs, de gebruikte materialen, et cetera. Mijn doel met de PV-installatie is simpelweg zo veel mogelijk energie opwekken, in het kader van zelfvoorzienendheid. Al mijn daken komen hiermee vol te liggen, met uitzondering van mijn dak op het noordoosten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5KWxFmz.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtxYXZ8.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5E7uTsR.png

Als jullie nog vragen voor mij hebben om hier een mening over te kunnen vormen, laat het weten :). Ik ben heel benieuwd naar jullie tips/adviezen!

Cunning linguist.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je wat fotos van je daken?

Begrijp ik nou goed 10 + 6 panelen en daarvan 14 op een platdak? Waar komen die andere 2 ?
Gaat dit nog op voor je?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
Die Qcells zijn niet volledig zwart, maar half zwart half wit/grijs. Komen ze in het zicht? Hoe zit het met schaduw?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Hier het beste wat ik heb van Google Maps:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bse1OR3.png
Vooraan op de foto is de schuur te zien. De keuken is een uitbouw aan het huis, met een plat dak, maar niet te zien op deze foto. De dakkapel kijkt uit op het zuidwesten.
Begrijp ik nou goed 10 + 6 panelen en daarvan 14 op een platdak? Waar komen die andere 2 ?
Waar het op neer komt:
-schuur met plat dak: 9 gewone panelen
-keuken met plat dak: 2 grote panelen en 1 gewoon paneel
-dak op zuidoosten: 2 grote panelen op platte dakkapel en 2 grote panelen op schuine dak rechts van dakkapel

Met mijn beste Paint-sk1llz:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LpbSzqs.png
Zwart is schuin dak, rood is dakkappel, groen is plat keukendak, roze is plat dak schuur. Op de keuken kunnen maar drie panelen door een balkon dat in de weg zit, en een afvoer van de afzuigkap. Verhouding kloppen natuurlijk ook voor geen meter, maar dit is echt het maximale aantal panelen wat ik kwijt kan.
Thnx, ga ik even doorlezen!
busscherski schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:03:
Die Qcells zijn niet volledig zwart, maar half zwart half wit/grijs. Komen ze in het zicht? Hoe zit het met schaduw?
Alleen de twee panelen op het schuine dak komen in het zicht, en dat zijn geen Qcells. Dus geen problemen wat dat betreft.

[ Voor 32% gewijzigd door Bart ® op 23-05-2019 20:20 ]

Cunning linguist.

• busscherski
En wat zijn alle oriëntaties?
Volgens de specs van SE moet je 16 panelen in ongeveer dezelfde oriëntatie (windrichting en helling) op een 3 fase omvormer.
Mocht je totaal geen schaduw hebben dan lukt 14 ook.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die 9 op het platdak, op een sma 2.5
En de rest op 2x APS QS1, dan ben je er toch ook?

Dan heb je met dat gedoe van die optimizers niets meer te maken

Edit: je kan nog 1 paneel op de aps qs1 bij aansluiten. Regen afdakje?

Edit2: Dat die twee leveranciers/installateurs van zonnepanelen daar zelf niet opkomen. ;)
Ik zou de centen in mijn zak houden en het zelf doen.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 22:57 ]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:08:
En wat zijn alle oriëntaties?
Volgens de specs van SE moet je 16 panelen in ongeveer dezelfde oriëntatie (windrichting en helling) op een 3 fase omvormer.
Mocht je totaal geen schaduw hebben dan lukt 14 ook.
De panelen op de schuur liggen richting zuidoost. Alle andere panelen liggen richting zuidwest. De panelen op de schuur hebben nagenoeg vanaf zonsopkomst al zon. De overige panelen pas nadat de zon voorbij het huis is (uurtje of negen a tien in de ochtend of zo).
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:14:
Die 9 op het platdak, op een sma 2.5
En de rest op 2x APS QS1, dan ben je er toch ook?

Dan heb je met dat gedoe van die optimizers niets meer te maken

Edit: je kan nog 1 paneel op de aps qs1 bij aansluiten. Regen afdakje?

Edit2: Dat die twee leveranciers/installateurs van zonnepanelen daar zelf niet opkomen. ;)
Ik zou de centen in mijn zak houden en het zelf doen.
maar dan heb ik dus twee omvormers? En dan zijn optimizers niet meer nodig? De panelen op het huis, twee daarvan hebben de hoek van het dak, terwijl de rest op 15 graden ligt. Maakt dat dan niet uit?

[ Voor 42% gewijzigd door Bart ® op 24-05-2019 18:53 ]

Cunning linguist.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt er dan zelfs 3. (2 micro omvormers en 1 string omvormer)
Dus vanuit de schuur/garage een AC groep en in je huis een AC groep.
Optimizers niet meer nodig.
1 micro omvormer APS QS1 heeft 4 onafhankelijke ingangen. Daar passen 60 of 72 cell op (en door elkaar)

Met zoveel verschillende orientaties en schaduwen, denk ik dat je hier uit zult komen:
Zeker met een 3-fase SE omvormer gaat dat niet (goed) werken.

Misschien kan @rouske er nog wat over zeggen?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 18:58 ]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:55:
Je hebt er dan zelfs 3. (2 micro omvormers en 1 string omvormer)
Dus vanuit de schuur/garage een groep en in je huis een groep.

Met zoveel verschillende orientaties en schaduwen, denk ik dat je hier uit zult komen:
Zeker met een 3-fase SE omvormer.

Misschien kan @rouske er nog wat over zeggen?
Ik zit ook nog eens met een boom in tuin van de buren, die soms wat schaduw werpt op enkele van de panelen op de schuur. Het is inderdaad dramatisch qua uniformiteit :'). Maar ik denk dat ik op de schuur dus ook nog optimizers nodig heb... Maar @Rouske is een expert?

Cunning linguist.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor die schaduw verwerking zorgt optitrac wel voor met de SMA 2.5.
Als dat een paar panelen betreft heb je niet meteen optimizers nodig. (bijzetten van Tigo kan altijd nog)
Belangrijkste is dat ze allemaal hetzelfde liggen op je schuur/garage.

Inderdaad Rouske de SE expert.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2019 19:01 ]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
En wat in Gasschuif in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?" gesuggereerd wordt, optimizers met hogere spanning, is dat een optie?

Cunning linguist.

• AUijtdehaag
  • Niet online
We wachten even op @Rouske ... ;)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
d:)b
In ieder geval al echt enorm bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Cunning linguist.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:00:
Voor die schaduw verwerking zorgt optitrac wel voor met de SMA 2.5.
Als dat een paar panelen betreft heb je niet meteen optimizers nodig. (bijzetten van Tigo kan altijd nog)
Belangrijkste is dat ze allemaal hetzelfde liggen op je schuur/garage.

Inderdaad Rouske de SE expert.
Nou dat is ook wat te veel eer :$

Als ik alle posts bij elkaar raap is dit wat er zou komen:
9x ZO op 15° en 2x ZW 40° en 5x ZW 15°

Maar inderdaad als @Bart ® echt met een 3-fase SE omvormer wilt blijven werken wordt het wel wat lastig om aan de 750V stringspanning te komen.
Sowieso met de lagere aantallen panelen op de 2 richtingen kan je dit al vergeten met de p370 optimizers die doen maar 60V output!

Als de zon op het ZO staat gaat dit alleen goed met p404's (of de andere 85V output optimizers) als er geen schaduw op komt, maar ik lees soms toch wat schaduw op ZO.
Als de zon op ZW staat gaat het niet werken met maar 7 panelen.
Snel vergeten dus.

Met een (of meerdere) 1-fase SE omvormer(s) zal het wel beter werken, want namelijk maar 380V stringspanning nodig.
Met een string van 9x p370 kunnen er 2 panelen schaduw hebben en blijft het nog werken, i.c.m. p404's kunnen er 4 van de 9 panelen schaduw krijgen.
Voor een string met 7 kan alleen met p404 en dan kunnen er 2 panelen schaduw hebben (bijv. die 2 naast de dakkapel).

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Rouske schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:55:
[...]

Nou dat is ook wat te veel eer :$

Als ik alle posts bij elkaar raap is dit wat er zou komen:
9x ZO op 15° en 2x ZW 40° en 5x ZW 15°

Maar inderdaad als @Bart ® echt met een 3-fase SE omvormer wilt blijven werken wordt het wel wat lastig om aan de 750V stringspanning te komen.
Sowieso met de lagere aantallen panelen op de 2 richtingen kan je dit al vergeten met de p370 optimizers die doen maar 60V output!

Als de zon op het ZO staat gaat dit alleen goed met p404's (of de andere 85V output optimizers) als er geen schaduw op komt, maar ik lees soms toch wat schaduw op ZO.
Snel vergeten dus.

Met een (of meerdere) 1-fase SE omvormer(s) zal het wel beter werken, want namelijk maar 380V stringspanning nodig.
Met een string van 9x p370 kunnen er 2 panelen schaduw hebben en blijft het nog werken, i.c.m. p404's kunnen er 4 van de 9 panelen schaduw krijgen.
Voor een string met 7 kan alleen met p404 en dan kunnen er 2 panelen schaduw hebben (bijv. die 2 naast de dakkapel).
maakt het nog wat uit dat 6 panelen 370Wp zijn? Voor de spanning bedoel ik dan?

Cunning linguist.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Bart ® schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:59:
[...]
maakt het nog wat uit dat 6 panelen 370Wp zijn? Voor de spanning bedoel ik dan?
Nope, je moet wel het type optimizer (met 85V output) kiezen die het betreffende paneel aan kan.
Als de stroom van het paneel tot 10,1A gaat, dan p404, kan het paneel hoger dan de p505 (max 14A), zie de link naar de datasheet.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
@AUijtdehaag @Rouske @busscherski en anderen die meelezen, ik heb nog even contact gehad met de installateur naar aanleiding van jullie feedback. Vraag voorgelegd of die 750V wel gehaald gaat worden voor de omvormer. Werd doorgeschakeld naar een techneut die er wel verstand van leek te hebben (maar ja, dat kan ik natuurlijk niet met 100% zekerheid beoordelen). Hij snapte wat ik bedoelde maar hij achtte het onwaarschijnlijk dat het een probleem wordt. Hij wilde echter in de offerte opnemen dat de p370 optimizers kosteloos vervangen worden door p404 optimizers als de installatie toch niet goed werkt met p370. Zien jullie dit als een goede oplossing om het risico af te dekken?

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 16-07-2019 09:33 ]

Cunning linguist.

• busscherski
Wat is de definitie van niet goed werken?
Hoeveel uur clippen op een wolkenloze dag?
Of is een niet goed werkend systeem er pas een die op jaarbasis maar 0.8 kWh / kWp haalt ipv de bijvoorbeeld 0.88 kWh / kWp die bij jou orientatie en schaduw past? Dus die definitie moet zeker bij in de offerte.
Misschien ook even laten vastleggen dat je het installateurswachtwoord krijgt zodat je tenminste die optimizer voltage grafiekjes kunt maken en weet hoeveel uur per dag de boel clipped...

Overdag zal het prima gaan, maar ik verwacht dat je zoals @AUijtdehaag al aangeeft, in onderstaand topic uit gaat komen. Lees dat maar even door.

@ocaj heeft of had zoiets:
https://tweakers.net/ext/f/3IPdVoYjqweXnplpW4rypMJu/full.png

Lijkt op 4 oost en 4 west waarvan beide richtingen 1 paneel schaduw op een enkelfase omvormer maar dat weet ik niet zeker. Het grafiekje zou ik niet leuk vinden om te zien als het mijn installatie was.
Jij hebt het dubbele aantal panelen, maar ook bijna het dubbele voltage nodig.
Gelukkig heb jij ZO en ZW dus het gaat wat beter.

Maar let er wel op dat je 325 W en 370 Wp panelen hebt in 1 string. Dat kan allemaal prima maar het betekend wel dat een optimizer aan een 370 Wp paneel weer wat eerder gaat clippen.

Het is lastig inschatten maar omdat je ook nog wat schaduw hebt verwacht ik +/- 2 uur clippen op een wolkenloze avond. Op jaarbasis zal het opbrengstverlies niet heel schokkend zijn, maar ik zou het gewoon goed willen hebben.
Dus een enkelfase omvormer of P404`s als je graag 3 fase wilt. (ook die laatste gaat overigens nog wel een beetje clippen, maar een stuk minder)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Zijn micro omvormers eigenlijk niet een betere oplossing voor mijn situatie met allerlei verschillende panelen, hellingshoeken, en windrichtingen?

Cunning linguist.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Niemand? ;(

Cunning linguist.

• busscherski
Ja dat kan ook, heeft @AUijtdehaag ook al aangegeven. Zelf ben ik er niet zo voor icm de 2 meter panelen omdat veel micro omvormers (volgens mij de APS QS1 ook) zo rond de 300 W aftoppen.

Ik ben voor simpele situaties geen fan van Solar Edge maar omdat je een vrij ingewikkeld legplan hebt lijkt het me wel handig om 2x enkelfase SE omvormers te nemen. 1 voor ZO en 1 voor ZW.
Tag me de volgende keer anders even.

Pagina: 1