Wat is de definitie van niet goed werken?
Hoeveel uur clippen op een wolkenloze dag?
Of is een niet goed werkend systeem er pas een die op jaarbasis maar 0.8 kWh / kWp haalt ipv de bijvoorbeeld 0.88 kWh / kWp die bij jou orientatie en schaduw past? Dus die definitie moet zeker bij in de offerte.
Misschien ook even laten vastleggen dat je het installateurswachtwoord krijgt zodat je tenminste die optimizer voltage grafiekjes kunt maken en weet hoeveel uur per dag de boel clipped...
Overdag zal het prima gaan, maar ik verwacht dat je zoals @
AUijtdehaag al aangeeft, in onderstaand topic uit gaat komen. Lees dat maar even door.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
@
ocaj heeft of had zoiets:
https://tweakers.net/ext/f/3IPdVoYjqweXnplpW4rypMJu/full.png
Lijkt op 4 oost en 4 west waarvan beide richtingen 1 paneel schaduw op een enkelfase omvormer maar dat weet ik niet zeker. Het grafiekje zou ik niet leuk vinden om te zien als het mijn installatie was.
Jij hebt het dubbele aantal panelen, maar ook bijna het dubbele voltage nodig.
Gelukkig heb jij ZO en ZW dus het gaat wat beter.
Maar let er wel op dat je 325 W en 370 Wp panelen hebt in 1 string. Dat kan allemaal prima maar het betekend wel dat een optimizer aan een 370 Wp paneel weer wat eerder gaat clippen.
Het is lastig inschatten maar omdat je ook nog wat schaduw hebt verwacht ik +/- 2 uur clippen op een wolkenloze avond. Op jaarbasis zal het opbrengstverlies niet heel schokkend zijn, maar ik zou het gewoon goed willen hebben.
Dus een enkelfase omvormer of P404`s als je graag 3 fase wilt. (ook die laatste gaat overigens nog wel een beetje clippen, maar een stuk minder)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)