Internet/TV in de schuur (Ziggo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05-2022
Mijn vraag/Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben mijn schuur aan het verbouwen en wil er TV en internet hebben. Vanuit de meterkast in het huis tot aan de meterkast in de schuur is het 30-35 meter via buizen die door het huis lopen. Deze zijn dik genoeg voor UTP- en coaxkabels.

TV: Er zijn zometeen 5 tv-aansluitingen: keuken (~10m), woonkamer (~7m), slaapkamer (~5m), zolder (~7m) en schuur (30-35m). Afstanden zijn vanaf de versterker in de meterkast.

Mijn vragen:
- Is een Coax type 9 kabel (bijv. Hirschmann KOKA 9 TS) voldoende voor een afstand van 30-35 meter? Of zit ik dan vast aan Coax type 6?
- Kan ik op een uitgang van een versterker bedoeld voor 30 meter een kabel van bijv. 10 meter aansluiten? Of moet er nog iets tussen om de versterking te beperken?
- Hoe bereken ik de demping of de versterking die nodig is per uitgang? Bij mijn huidige versterker staat het aantal meters op het kastje, maar bij heel wat versterkers zie ik alleen decibellen staan.

Internet: Ik had Ubiquiti UniFi Access Points op het oog voor WiFi, en voor vast internet een (goede kwaliteit) UTP-kabel van de router in huis naar de schuur.

Mijn vragen:
- Werkt de volgende combinatie?:
Router -> Kabel naar meterkast -> 4-port switch (Netgear GS205) -> Kabel naar schuur (35m) -> 8-port switch in de schuur -> Kabel naar AP -> Ubiquiti AP
Of moet er per AP een kabel naar de router zonder switch(es)?
- Zou het bovenstaande werken, kan ik op de 8-port switch in de schuur ook een computer/mediabox/gameconsole/enz. erop aansluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Na het AoP staat op dit moment een Technetix FRA 752/n 4-wegs antenneversterker. Die zal sowieso vervangen moeten worden, sinds er maar 4 ipv. 5 aansluitingen mogelijk zijn en hij maar tot 20 meter versterking geeft.
- Huidige router is een D-Link 865L (4 ingangen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Antwoord kan kort worden gehouden: ja, dit kan :)

Heb eigenlijk dezelfde situatie als jij, met een CAT6 F/UTP kabel van 35 meter naar een aanbouw met een '4G-ready' COAX ernaast. Mijn situatie van het meterkast tot aanbouw infra (rest van infra even weggelaten) als volgt: Modem > 8P Netgear switch > Kabel naar aanbouw (35m) > 8P Netgear switch > Ubiquiti AC-Lite AP, TV, een speaker, een PC...

Ik vond een POE+ switch nog even wat duur, dus ik heb mijn AP's allemaal met de bijgeleverde injector gebruikt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Coax zoals de link hieronder levert zo'n 18dB verlies per 100m. Op het stukje naar je schuur dus zo'n 6dB. Zolang je dat verlies kan hebben, of eerst 6dB versterkt kom je uit op 0dB aan de andere kant van de kabel. Oftewel, wat je erin stopte voor de versterker, komt er aan de andere kant weer uit. Let op dat je grondkabel gebruikt om vocht gedoe te voorkomen. En hoe minder dB verlies, des te beter!

Wat netwerk betreft: Er is mij altijd geleerd dat je niet meer dan 3 switches mag tegenkomen in je netwerk van één willekeurig punt naar het andere. Dat heeft met looptijden te maken. Vandaag de dag is dat niet zo'n issue, buiten dat heb jij 2 switches achter elkaar staan wat geen probleem geeft. Let ook in de schuur op vocht, een switch wordt daar meestal niet beter van.

https://www.allekabels.nl...roen-per-meter-coax9.html

Die KOKA 9 TS is een binnenkabel, ondanks de buizen zou ik dat afraden. De kosten voor een buitenkabel (zie link) zijn te overzien. Daarnaast kan ik zo vlot geen demping vinden van deze KOKA 9 TS kabel ... De sites die ik heb gezien hebben geen van allen een dempings-cijfer. Bizar, dat is het eerste wat ik wil weten, en dan bij 900MHz! Gebruik goede F pluggen, die geven minder demping dan de ouderwetse mannetje/vrouwtjes pluggen. Laatste: Tape de pluggen/kabel in de schuur goed af met zelf-vulcaniserende tape om vochtintrek te voorkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Houtenklaas op 23-05-2019 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
35meter is geen probleem voor goeie coax
wel zou ik voor circa 6dbmv versterking aanraden (dat zou het verlies van een klassieke rg6 op 1000mhz zijn)

ik zou eens kijken naar een hirschmann 930 versterker in combinatie met een MFC 1861 splitter

betreffende je internet, zou ik 2 utp kabels aanleggen.. das goedkoper dan een extra switch en je hebt weer een point of failure minder ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ijske op 23-05-2019 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

acclo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:45:
[...]

Mijn vragen:
- Is een Coax type 9 kabel (bijv. Hirschmann KOKA 9 TS) voldoende voor een afstand van 30-35 meter? Of zit ik dan vast aan Coax type 6?
- Kan ik op een uitgang van een versterker bedoeld voor 30 meter een kabel van bijv. 10 meter aansluiten? Of moet er nog iets tussen om de versterking te beperken?
- Hoe bereken ik de demping of de versterking die nodig is per uitgang? Bij mijn huidige versterker staat het aantal meters op het kastje, maar bij heel wat versterkers zie ik alleen decibellen staan.
De uitdaging bij lange kabellengtes is niet het signaalniveau, maar scheefstand.

Coax is namelijk een breedbandig medium - er zitten signalen op allerlei frequenties op, en die dempen niet gelijk. Hogere frequenties dempen veel meer.. Een ontvanger heeft niet alleen een minimaal niveau maar ook een maximaal niveau. Als je de hoge frequenties ver genoeg versterkt om boven minimaal niveau binnen te komen kan het zijn dat je de lage frequenties volledig overstuurt.

Exact wat kan hangt af van je ontvanger dus en dat noem je niet, maar laten we voor het gemak uitgaan van een ontvanger die max 9dBmV slikt en min -12dBmV. Laten we ook uitgaan van een perfect ingeregeld signaal dat je huis binnenkomt, dus 0dBmV op alle frequenties.

Nu, je zegt met C9 te willen werken. Die "9" slaat op de hoeveelheid demping bij 100m op 200MHz, 9dB dus. Op 800MHz dempt dezelfde kabel 18dB. Nu, jij wilt 35 meter hebben, dus bij benadering hebben we het over 3dB op 200MHz en 6dB op 800MHz. Verschil is 3dB, en dat is prima te overzien. Als je deze 35m kabel dus rechtstreeks aansluit op je perfect afgeregelde AOP, heb je -3dBmV op 200MHz en -6dBmV op 800MHz. Dat zou onversterkt prima lukken. Maar waarschijnlijk wil je binnenhuis ook TV kijken.

Met een tweewegsplitter mag je ~4dB eraf trekken. Dan wordt het met -10dBmV kantje-boord op de 800MHz. Een driewegsplitter kost ongeveer 8dB en dan zit je eronder met -14dBmV. Kortom, zodra je in totaal drie of meer uitgangen wilt plaatsen heb je in deze situatie een versterker nodig. Maar hoeveel moet hij versterken? De uitgang naar de schuur moet zodanig veel versterken dat je gemiddelde tussen hoog (800MHz) en laag (200MHz) op 0dBmV uitkomt.

Twee mogelijkheden:
1) versterker met ingebouwde splitter. De opgegeven vermogens zijn tov het ingangsvermogen. Je wilt dan 4.5dB hoger dan ingangsvermogen uitkomen.
2) versterker met losse splitter/multitap. In dat geval moet je 4.5dB+de demping van de splitter/tap doen.

Maar... eens met de posters die aangeven dat de reguliere KOKA799 een indoorkabel is en je voor deze toepassing outdoorkabel wilt. Van Hirschmann (met Kabelkeur) zou dat KOKA 799 Eca worden.
Internet: Ik had Ubiquiti UniFi Access Points op het oog voor WiFi, en voor vast internet een (goede kwaliteit) UTP-kabel van de router in huis naar de schuur.

Mijn vragen:
- Werkt de volgende combinatie?:

[...]

Of moet er per AP een kabel naar de router zonder switch(es)?
- Zou het bovenstaande werken, kan ik op de 8-port switch in de schuur ook een computer/mediabox/gameconsole/enz. erop aansluiten?
Switches zijn als het goed is volkomen transparant voor je internetverkeer. Wat je voorstelt kan prima. Enige vraag is hoe je die AP gaat voeden. Als je een enkele AP in de schuur gaat plaatsen ligt het voor de hand dat je de meegeleverde passieve PoE injector gebruikt tussen de laatste switch en de AP. Plaats je er meerdere (waarom?) zou je een 802.3af/at PoE switch kunnen overwegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
Bedankt voor de reacties!
Houtenklaas schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:00:
Let op dat je grondkabel gebruikt om vocht gedoe te voorkomen. [...]

https://www.allekabels.nl...roen-per-meter-coax9.html
dion_b schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 01:01:
Maar... eens met de posters die aangeven dat de reguliere KOKA799 een indoorkabel is en je voor deze toepassing outdoorkabel wilt. Van Hirschmann (met Kabelkeur) zou dat KOKA 799 Eca worden.
Zijn de grondkabels veel stugger dan de normale kabels, of valt dat wel mee?
ijske schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:11:
ik zou eens kijken naar een hirschmann 930 versterker in combinatie met een MFC 1861 splitter
Die combinatie wordt aardig krap in de meterkast, maar dat je de demping ermee kunt afstellen klinkt goed.
dion_b schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 01:01:
Exact wat kan hangt af van je ontvanger dus en dat noem je niet, maar laten we voor het gemak uitgaan van een ontvanger die max 9dBmV slikt en min -12dBmV. Laten we ook uitgaan van een perfect ingeregeld signaal dat je huis binnenkomt, dus 0dBmV op alle frequenties.

Nu, je zegt met C9 te willen werken. Die "9" slaat op de hoeveelheid demping bij 100m op 200MHz, 9dB dus. Op 800MHz dempt dezelfde kabel 18dB. Nu, jij wilt 35 meter hebben, dus bij benadering hebben we het over 3dB op 200MHz en 6dB op 800MHz. Verschil is 3dB, en dat is prima te overzien. Als je deze 35m kabel dus rechtstreeks aansluit op je perfect afgeregelde AOP, heb je -3dBmV op 200MHz en -6dBmV op 800MHz. Dat zou onversterkt prima lukken. Maar waarschijnlijk wil je binnenhuis ook TV kijken.

Met een tweewegsplitter mag je ~4dB eraf trekken. Dan wordt het met -10dBmV kantje-boord op de 800MHz. Een driewegsplitter kost ongeveer 8dB en dan zit je eronder met -14dBmV. Kortom, zodra je in totaal drie of meer uitgangen wilt plaatsen heb je in deze situatie een versterker nodig. Maar hoeveel moet hij versterken? De uitgang naar de schuur moet zodanig veel versterken dat je gemiddelde tussen hoog (800MHz) en laag (200MHz) op 0dBmV uitkomt.

Twee mogelijkheden:
1) versterker met ingebouwde splitter. De opgegeven vermogens zijn tov het ingangsvermogen. Je wilt dan 4.5dB hoger dan ingangsvermogen uitkomen.
2) versterker met losse splitter/multitap. In dat geval moet je 4.5dB+de demping van de splitter/tap doen.
De ontvangers zijn allemaal Humax IRHD-5300C en één IRHD-5200C. Handleiding zegt:
-15dBmV to +15dBmV @ 64-QAM, 128-QAM
-12dBmV to +15dBmV @ 256-QAM
Mocht ik de Hirschmann GHV930 met daarachter een Hirschmann MFC 1861 gebruiken, moet ik het dan zo zien bij de 35m kabel?
Kabel: -3/-6
Splitter: -5/-5 (5x 1dB tapverlies 5 ~ 862 MHz)
Versterker: +20/+20
Totaal: +12/+9

Wat ik ook nog zag bij de modemeigenschappen (192.168.178.1) is dit:
Downstream Channels
                  Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: -8.3 dBmV      38.2 dB
Channel 2: -7.2 dBmV      38.8 dB
Channel 3: -7.5 dBmV      38.9 dB
Channel 4: -7.7 dBmV      38.6 dB
Channel 5: -9.3 dBmV      38.8 dB
Channel 6: -9.3 dBmV      38.6 dB
Channel 7: -9.3 dBmV      38.3 dB
Channel 8: -9.6 dBmV      38.2 dB

Upstream Channels
                  Power Level:
Channel 1: 44.5 dBmV
Channel 2: 42.7 dBmV
Channel 3: 41.7 dBmV
Channel 4: 40.2 dBmV
Geeft dit een indicatie van het originele signaal of heeft dit alleen met het internet van doen, en niet de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

acclo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:27:
Bedankt voor de reacties!

[...]

Zijn de grondkabels veel stugger dan de normale kabels, of valt dat wel mee?
Iets. Er zit een extra rubberlaag omheen. Probeer krappe bochten iig te vermijden.
[...]

De ontvangers zijn allemaal Humax IRHD-5300C en één IRHD-5200C. Handleiding zegt:
-15dBmV to +15dBmV @ 64-QAM, 128-QAM
-12dBmV to +15dBmV @ 256-QAM
Het is 256QAM, dus -12dBmV is ondergrens.
[...]

Mocht ik de Hirschmann GHV930 met daarachter een Hirschmann MFC 1861 gebruiken
Kan, maar m'n eerste insteek is dat dit totaal overkill is.

Hoeveel aansluitingen denk je in totaal nodig te hebben (huis+schuur)?
moet ik het dan zo zien bij de 35m kabel?
Kabel: -3/-6
Splitter: -5/-5 (5x 1dB tapverlies 5 ~ 862 MHz)
Deze snap ik niet. Op basis waarvan maak je die 5x1dB berekening? Die MFC1861 heeft verschillende demping per poort van -12.5dB tot -19.5dB. Ervan uitgaande dat je -12.5dB pakt, heb je dus -15.5 / -18.5dB te pakken qua demping.

Je zou dan bij een signaal van 0dBmV een versterking van ~17dB willen hebben om alsnog in de schuur op 0dBmV uit te komen. Zo laag kan die versterker niet, dus je gaat met z'n laagste stand, 20dB, sowieso +3dB hoger uitkomen. Natuurlijk kun je ipv de -12.5dB uitgang de -15.5dB uitgang nemen, maar eerst teveel versterken om daarna extra te dempen is zacht gezegt raar...

Iets als de Technetix FRA-752X kost minder dan de helft van deze oplossing en levert wat je nodig hebt, althans als je max 4 aansluitingen in totaal hebt.

Hamvraag is daarnaast of je daadwerkelijk nu 0dBmV binnenkomend signaal hebt.
Wat ik ook nog zag bij de modemeigenschappen (192.168.178.1) is dit:

[...]

Geeft dit een indicatie van het originele signaal of heeft dit alleen met het internet van doen, en niet de tv?
Het geeft een indicatie op de DOCSISfrequenties. Wat die zijn kan sterk verschillen - traditioneel zitten ze vrij laag (~300MHz), maar bij uitschakelen analoog heeft Ziggo ze juist hoog (~800MHz) gezet. Als het goed is kun je de frequenties elders in de GUI vinden.

Maar... ongeacht frequenties zijn dit behoorlijk lage waardes. -7.2 tot -9.6dBmV gaat wel werken, maar is buiten de streefwaardes van tussen de -6dBmV en +6dBmV. Dit kan komen door verkeerde inregeling van Ziggo maar natuurlijk ook als je modem achter splitter(s) hangt.

Kun je aangeven wat er allemaal tussen de modem en de AOP in zit qua splitters e.d.? Minimaal een tweeverdeler, maar gezien deze waardes mogelijk meer...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
dion_b schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:33:
Hoeveel aansluitingen denk je in totaal nodig te hebben (huis+schuur)?
5, 4 in huis en 1 in de schuur.
Deze snap ik niet. Op basis waarvan maak je die 5x1dB berekening? Die MFC1861 heeft verschillende demping per poort van -12.5dB tot -19.5dB. Ervan uitgaande dat je -12.5dB pakt, heb je dus -15.5 / -18.5dB te pakken qua demping.

Je zou dan bij een signaal van 0dBmV een versterking van ~17dB willen hebben om alsnog in de schuur op 0dBmV uit te komen. Zo laag kan die versterker niet, dus je gaat met z'n laagste stand, 20dB, sowieso +3dB hoger uitkomen. Natuurlijk kun je ipv de -12.5dB uitgang de -15.5dB uitgang nemen, maar eerst teveel versterken om daarna extra te dempen is zacht gezegt raar...

Iets als de Technetix FRA-752X kost minder dan de helft van deze oplossing en levert wat je nodig hebt, althans als je max 4 aansluitingen in totaal hebt.

Hamvraag is daarnaast of je daadwerkelijk nu 0dBmV binnenkomend signaal hebt.
Ach zo, ik zag tapverlies staan en dacht dat ik die moest nemen. Ik heb er helaas 5 (nouja heb, wens).

Het geeft een indicatie op de DOCSISfrequenties. Wat die zijn kan sterk verschillen - traditioneel zitten ze vrij laag (~300MHz), maar bij uitschakelen analoog heeft Ziggo ze juist hoog (~800MHz) gezet. Als het goed is kun je de frequenties elders in de GUI vinden.
Deze frequenties?
Downstream Channels
Channel 1:
Channel ID: 11
Downstream Frequency: 321000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -8.2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.2 dB
MER: 38.2 dB
Correctable FEC: 87 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 15 dBc
Channel 2:
Channel ID: 8
Downstream Frequency: 297000000 Hz
Power Level: -7.1 dBmV
Signal to Noise Ratio: 39.0 dB
MER: 39.0 dB
Correctable FEC: 31 codewords
Microreflections: 15 dBc
Channel 3:
Channel ID: 9
Downstream Frequency: 305000000 Hz
Power Level: -7.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.9 dB
Correctable FEC: 22 codewords
Microreflections: 26 dBc
Channel 4:
Channel ID: 10
Downstream Frequency: 313000000 Hz
Power Level: -7.7 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.7 dB
MER: 38.6 dB
Correctable FEC: 33 codewords
Microreflections: 22 dBc
Channel 5:
Channel ID: 12
Downstream Frequency: 329000000 Hz
Power Level: -9.2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.7 dB
Correctable FEC: 45 codewords
Microreflections: 18 dBc
Channel 6:
Channel ID: 13
Downstream Frequency: 337000000 Hz
Power Level: -9.2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.8 dB
Correctable FEC: 52 codewords
Microreflections: 25 dBc
Channel 7:
Channel ID: 14
Downstream Frequency: 345000000 Hz
Power Level: -9.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.6 dB
MER: 38.6 dB
Correctable FEC: 67 codewords
Microreflections: 23 dBc
Channel 8:
Channel ID: 15
Downstream Frequency: 353000000 Hz
Power Level: -9.6 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.2 dB
MER: 38.2 dB
Correctable FEC: 86 codewords
Microreflections: 16 dBc

Upstream Channels
Channel1:
Channel ID: 1
Upstream Frequency: 58800000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 44.5 dBmV
Channel2:
Channel ID: 2
Upstream Frequency: 52000000 Hz
Power Level: 42.7 dBmV
Channel3:
Channel ID: 3
Upstream Frequency: 44500000 Hz
Power Level: 41.7 dBmV
Channel4:
Channel ID: 4
Upstream Frequency: 36000000 Hz
Power Level: 40.2 dBmV
Statistics
T3Timeouts: 2660 timeouts
T4Timeouts: 0 timeouts
Maar... ongeacht frequenties zijn dit behoorlijk lage waardes. -7.2 tot -9.6dBmV gaat wel werken, maar is buiten de streefwaardes van tussen de -6dBmV en +6dBmV. Dit kan komen door verkeerde inregeling van Ziggo maar natuurlijk ook als je modem achter splitter(s) hangt.

Kun je aangeven wat er allemaal tussen de modem en de AOP in zit qua splitters e.d.? Minimaal een tweeverdeler, maar gezien deze waardes mogelijk meer...
AOP -> 25cm coaxkabel -> Technetix FRA 752/n (uitgang 1, 0dB) -> 6dB Foward Path Attenuator (?) -> 75cm coaxkabel -> Modem

Ziggo is zo'n 6-8 jaar geleden voor het laatst langsgeweest, toen vooral tijdens regen het internet wat slomer werd en de telefoonverbinding af en toe wegviel (kabel loopt langs een sloot). Ze hebben lopen graven en hebben ook in de meterkast wat vervangen, wat precies weet ik niet. Sindsdien geen klachten m.u.v. regionale/landelijke storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

acclo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:16:
[...]

5, 4 in huis en 1 in de schuur.

[...]

Ach zo, ik zag tapverlies staan en dacht dat ik die moest nemen. Ik heb er helaas 5 (nouja heb, wens).
Verlies is wel meer dan die ene dB :o
[...]

Deze frequenties?
Yep .~300MHz, dus nog laag. Dat wordt nog feest straks als het omhoog gaat.
[...]

AOP -> 25cm coaxkabel -> Technetix FRA 752/n (uitgang 1, 0dB) -> 6dB Foward Path Attenuator (?) -> 75cm coaxkabel -> Modem

Ziggo is zo'n 6-8 jaar geleden voor het laatst langsgeweest, toen vooral tijdens regen het internet wat slomer werd en de telefoonverbinding af en toe wegviel (kabel loopt langs een sloot). Ze hebben lopen graven en hebben ook in de meterkast wat vervangen, wat precies weet ik niet. Sindsdien geen klachten m.u.v. regionale/landelijke storingen.
Hmm... klinkt alsof iets buitenhuis ongelofelijk ranzig opgelost is destijds, met dan een demper om bij jou in huis te compenseren. Vervolgens is ergens in de afgelopen jaren de boel buiten bij onderhoud fatsoenlijk op orde gebracht, maar heeft niemand eraan gedacht om die demper bij jou te verwijderen.

Als je al een FRA 752/n hebt, heb je m.i. al bijna alles wat je nodig hebt.

Wat ik zou aanraden:

1) koop een simpele kabelkeur 2-weg splitter en een korte kabelkeur coaxkabel met F-connectoren aan beide uiteindes (mogelijk heb je die beide al liggen uit installatiepakket).
2) demper er tussenuit en modem weer op de 0dB uitgang. Je zit nu ~8dB te laag. Met die 6dB demper er tussenuit zit je met ~-2dBmV perfect.
2) rest van je huis wordt nu waarschijnlijk licht overstuurd. Trek alle overige kabels los.
3) sluit de kabel naar schuur op +4.5dB aan. Dat compeseert vrij exact de demping in de kabel. Het komt dan aan op ~-0.5dBmV op 200MHz en ~-3.5dBmV op 800MHz. Perfect binnen de -6 tot +6dBmV marge.
4) sluit de 2-weg splitter aan op de +7.5dB uitgang. Met de kabel erbij kom je uit op zo'n 4dB extra demping, dus die twee uitgangen zijn dan +3.5dB tov binnenkomend, oftewel ~1.5dBmV. Als je daar je langste twee kabels binnenhuis op aansluit kom je ws strak op de 0dBmV op je decoder uit.
5) sliut de korste kabel binnenhuis aan op de +2dB uitgang. Ook deze zal rond de 0dBmV op de decoder uitkomen.

Totale kosten worst-case nog geen EUR 10 :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
mag ik toevoegen dat een forward path attenuator enkel de terugweg dempt, zodat de modem geforceerd word sterker uit te sturen
je kan namelijk geen signaal versteken met een passief component

bijkomstig blijf ik liever iets hoger qua signaal zodat mijn signaal/ruis verhouding hoog genoeg blijft
(je ziet daar SNR38 in je modemtest , das zeer goed ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:14:
mag ik toevoegen dat een forward path attenuator enkel de terugweg dempt, zodat de modem geforceerd word sterker uit te sturen
je kan namelijk geen signaal versteken met een passief component
Euh nee, een return path attenuator dempt de terugweg, een forward path attenuator dempt de downstream, wat gelijk die lage DS Rx waardes verklaart. Het retoursignaal gaat er ongehinderd doorheen - wat ook te merken is, het zendt vrij minimaal uit.
bijkomstig blijf ik liever iets hoger qua signaal zodat mijn signaal/ruis verhouding hoog genoeg blijft
(je ziet daar SNR38 in je modemtest , das zeer goed ! )
Appels <-> peren. Je leest hier de downstream SNR uit. Die is inderdaad uitstekend. Maar je verhaal over liever harder uitzenden in retour slaat op de upstream SNR. Die kun je niet op de modem uitlezen. Grote kans dat die ook prima is, maar dat kun je op basis van deze info niet zeggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk zou ik eerst gewoon zo als @dion_b al zegt het gewoon even eerst proberen zonder je versterker en alles te vervangen.. en het gewoon met een simpele 2way splitter het eens proberen..

en misschien wat schuiven met de kabels vs de uitgangen op de versterker / 2way splitter
als het toch niet bevredigend wil werken kan je altijd nog grotere investeringen doen... lijkt mij zo :-)

Tijd dat Ziggo ook gewoon de focus op all-ip gaat leggen, gezien de smartcards toch al op hun retour zijn, ten gunste van de bruikleen huur decoder(s).. en die free to cable zenders kan je dan wel in een handje vol DVB-C QAM256 transportstreams stoppen.. en de frequenties zo plannen dat je voor DOCSIS3.1 een zo gunstig mogelijk spectrum overhoud, en het lijkt me toch niet onmogelijk om de tv decoders in een eigen VLAN te schuiven, welke ongeacht van de gekozen internet snelheid kan werken?

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 27-05-2019 20:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
dion_b schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:07:
Verlies is wel meer dan die ene dB :o
Een mens kan hopen :X
Yep .~300MHz, dus nog laag. Dat wordt nog feest straks als het omhoog gaat.
Ik had even op de tv in de woonkamer gekeken naar de frequenties die rond de 800MHz zitten, en daar is de sterkte zo'n 33% (kwaliteit wel 100%). Deze aansluiting staat op dit moment op de +4.5dB uitgang van de versterker (hier geen demper tussen) en er zit nu zo'n 12 meter Bedea 2012 C9 (wit) aan met deze stekkers (van de Ziggo-monteur). Zou ook verklaren waarom opnemen via de 2de tuner van de IRHD-5200c soms storing geeft, die gaan we maar eens vervangen. Kabel naar de keuken (nu op de +2dB) stamt zelfs nog uit het antenne-tijdperk (1980-1990).
1) koop een simpele kabelkeur 2-weg splitter en een korte kabelkeur coaxkabel met F-connectoren aan beide uiteindes (mogelijk heb je die beide al liggen uit installatiepakket).
Bedoel je +7,5dB uitgang -> kleine coaxkabel met 2 F-connectoren -> 2-weg splitter? Of is die voor de/het modem in stap 2?
2) demper er tussenuit en modem weer op de 0dB uitgang. Je zit nu ~8dB te laag. Met die 6dB demper er tussenuit zit je met ~-2dBmV perfect.
2) rest van je huis wordt nu waarschijnlijk licht overstuurd. Trek alle overige kabels los.
3) sluit de kabel naar schuur op +4.5dB aan. Dat compeseert vrij exact de demping in de kabel. Het komt dan aan op ~-0.5dBmV op 200MHz en ~-3.5dBmV op 800MHz. Perfect binnen de -6 tot +6dBmV marge.
4) sluit de 2-weg splitter aan op de +7.5dB uitgang. Met de kabel erbij kom je uit op zo'n 4dB extra demping, dus die twee uitgangen zijn dan +3.5dB tov binnenkomend, oftewel ~1.5dBmV. Als je daar je langste twee kabels binnenhuis op aansluit kom je ws strak op de 0dBmV op je decoder uit.
5) sliut de korste kabel binnenhuis aan op de +2dB uitgang. Ook deze zal rond de 0dBmV op de decoder uitkomen.
Ik zei daarnet wel 5 aansluitingen, maar daar was ik de internetaansluiting glad vergeten 8)7 . Dus 4x tv huis, 1x tv schuur en 1x internet. Maar dat gaan we later wel zien, tv in huis heeft wat minder prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

acclo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Ik had even op de tv in de woonkamer gekeken naar de frequenties die rond de 800MHz zitten, en daar is de sterkte zo'n 33% (kwaliteit wel 100%). Deze aansluiting staat op dit moment op de +4.5dB uitgang van de versterker (hier geen demper tussen) en er zit nu zo'n 12 meter Bedea 2012 C9 (wit) aan met deze stekkers (van de Ziggo-monteur). Zou ook verklaren waarom opnemen via de 2de tuner van de IRHD-5200c soms storing geeft, die gaan we maar eens vervangen. Kabel naar de keuken (nu op de +2dB) stamt zelfs nog uit het antenne-tijdperk (1980-1990).

[...]

Bedoel je +7,5dB uitgang -> kleine coaxkabel met 2 F-connectoren -> 2-weg splitter? Of is die voor de/het modem in stap 2?
Nee, modem direct op versterker, deze op de +7.5dB uitgang idd voor televisies in huis.
[...]

Ik zei daarnet wel 5 aansluitingen, maar daar was ik de internetaansluiting glad vergeten 8)7 . Dus 4x tv huis, 1x tv schuur en 1x internet. Maar dat gaan we later wel zien, tv in huis heeft wat minder prioriteit
Dan heb je een grotere uitdaging dan die versterker aankan vrees ik. Als je momenteel niet alle 4 TVs in huis aan hoeft te sluiten dan kun je het voorlopig gebruiken, maar je zult op termijn iets zwaarders in moeten zetten en komt die GHV930 in beeld (al vind ik dat ding nog steeds te lomp)

Hoe doe je dat nu met 4x TV en 1x modem?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
deze stekkers zou ik sowieso eens heel rap vervangen voor beter afgeschermde varianten :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
dion_b schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:40:

Dan heb je een grotere uitdaging dan die versterker aankan vrees ik. Als je momenteel niet alle 4 TVs in huis aan hoeft te sluiten dan kun je het voorlopig gebruiken, maar je zult op termijn iets zwaarders in moeten zetten en komt die GHV930 in beeld (al vind ik dat ding nog steeds te lomp)

Hoe doe je dat nu met 4x TV en 1x modem?
Op dit moment is het zo:
Aansluiting 1: modem
Aansluiting 2: tv keuken
Aansluiting 3: tv woonkamer
Aansluiting 4: tv slaapkamer + slingbox voor zolder
Pagina: 1