Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 21:42
Beste Tweakers,

Als afgestudeerde HBO'er Biomedisch onderzoek zit ik nu ongeveer anderhalf jaar in mijn functie als Technician en kom ik op het punt dat ik steeds meer verantwoordelijkheden krijg, zonder dat hier voor mij iets tegenover staat. Als starter heb ik momenteel alles dankbaar aangenomen omdat ik hier zelf een hoop van kan leren en dit CV gewijs altijd een goede plus is voor de toekomst.

Nou ben ik ondertussen op het punt aangekomen dat ik een functie krijg, die normaliter alleen wordt gegeven aan Project managers (PhD). Namelijk "Process owner".
Hier krijg ik alle bijbehorende taken bij zoals:
  • Het aansturen van medewerkers
  • Het moeten bijwonen van de Audit betreffende de CE certificering
  • Het moeten bedenken/aansturen van een plan voor alle problemen die zijn bevonden door de Auditor
  • Het schrijven van protocollen
Nou is momenteel de auditor net geweest waarbij ik erg lang vele vragen heb moeten beantwoorden omtrende mijn "process"en gezien de opmerkingen van hen kant is mijn planning voor de komende weken leeggegooid om fulltime hierop te kunnen richten zodat dit voor een bepaalde datum af komt. En nog steeds, niks over een loonverhoging of iets dergelijks.

Nou is mijn eerste plan natuurlijk: Overleggen met de CEO hierover (middel-klein bedrijf, bij hem kan je wel gewoon binnen lopen), maar in het bedrijf schijnt hij ontzettend moeillijk te zijn met alles wat te maken heeft met verhogingen van loon.

Om een stok achter de deur te hebben is het wat mij betreft vanzelfspreken dat ik de taken die ik heb gekregen niet meer wil uitvoeren als hier niks voor mij tegenover staat. Natuurlijk is dit wel mijn allerlaatste optie als hij weigert toe te geven aan een vergoeding. Dit stuk had ik eerst geschreven, maar kom ik op terug. Teveel emotie, te weinig realistisch nadenken.

Probleem: in mijn contract staat letterlijk aangegeven "De werknemer kan op verzoek van werkgever ook andere voorkomende werkzaamheden verrichten indien en voor zover dit in het belang van de onderneming is". Dus in hoeverre kan ik met deze zin in mijn contract mijn taken uberhaupt weigeren. wel neerleggen?

Alles is welkom wat betreft hulp om dit gesprek aan te pakken, maar ook de rechtvaardigheid van dit 1ne zinnetje. In hoeverre kunnen ze mij verplichten deze functie te accepteren zonder tegenprestatie.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb een beetje in eenzelfde bootje gezeten en heb toen mijn 'nieuwe functieomschrijving' eens in het wild gegooid (job boards etc) Gewoon om te peilen wat er nog meer is en hoeveel ik dan ongezien voor andere waard ben.
Dit balletje rolde al eerder via een vriend die via via bij een bedrijf een praatje had gemaakt en die zochten iemand zoals ik en kwamen met een start loon wat hoger lag dan wat ik nu heb voor minder werk/verantwoordelijkheden dan dat ik nu heb.

Tot mijn verbazing was er veel interesse en kreeg ik binnen enkele uren na het plaatsen al reacties. En via monsterboard/vacaturebank etc kreeg ik ook veel reacties terug. Er is kennelijk een hoop interesse in iemand die ervaring heeft met computers sinds DOS/Novell tot nu.

Na de reacties ben ik maar eens aan tafel gaan zitten met mijn werkgever en gekeken wat hij ervan vond en we zijn toen tot een mooie overeenkomst gekomen. Het is makkelijker onderhandelen als er al iets voor je klaar staat.

Heb helaas ook andere dingen gehoord dat b.v. een vriend van mij dit ook deed en zijn werkgever het eigenlijk als een soort shantage zag? Maar dat vind ik zwak, iemand word geen ondernemer om er niet rijk van te worden, iemand gaat ook niet voor de lol werken en mag best verwachten dat als je steeds meer taken/verantwoordelijkheden krijgt daar zeker wel iets tegenover mag staan..

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou het gesprek niet inzetten met 'ik wil meer geld'. Maar je kan denk ik prima een gesprek met jouw leidingevende (of hoger, afhankelijk van de bedrijfscultuur) hebben over jouw rol/functie/groeipad/focus etc. Dat komt een stuk positiever en gemotiveerder over. En dan kan je toestuuren naar een hogere functie met bijbehorende beloning.

Hard tegen hard spelen moet je eigenlijk pas doen als er ander niks meer te halen valt en je het helemaal niet erg vind om van werkgever te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26

drooger

Falen is ook een kunst.

Je hebt toch wel (half)jaarlijkse besprekingen?
Afwachten wat zij daarin aangeven en evt. aangeven dat je allerlei extra taken erbij hebt gekregen en op meer verhoging gehoopt had.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:00
Gesprekken over loonsverhoging moet je altijd ingaan met wat je opbrengt. Simpelweg zeggen "ik wil meer geld, want meer verantwoordelijkheid" werkt meestal niet. Onderbouw je vraag, geef aan dat je gegroeid bent, welke meerwaarde je nu brengt aan het bedrijf tegenover toen je net begon, en dat je graag wilt blijven meegroeien/meewerken aan de groei van het bedrijf. In andere woorden, waarom verdien je het?

Kleinere organizaties "vergeten" al wel gauw het hele loonsverhoging aspect. Je kan jezelf in de markt gooien, maar met een aanbod van een ander naar je werkgever gaan geeft niet altijd goede reacties zoals Prutser001 al aangeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

Om een stok achter de deur te hebben is het wat mij betreft vanzelfspreken dat ik de taken die ik heb gekregen niet meer wil uitvoeren als hier niks voor mij tegenover staat. Natuurlijk is dit wel mijn allerlaatste optie als hij weigert toe te geven aan een vergoeding.
Sterk verhaal lekker kort door de bocht ook. Dus zo zo je hebt een audit doorstaan. En nu wordt je agenda leeggemaakt om de non-conformities te verhelpen.

En voordat je dus dat allemaal hebt afgewerkt wil je vooraf loonsverhoging anders ga je het niet doen?

Wat had je ook alweer gezegd, goed voor je CV enzo?

Als je bij je manager naar binnen stapt na het afdoende afsluiten van je CAPA's binnen de gestelde sluitingstijd en daarna eens een balletje opgooit met het goede resultaat van je taken bovenop je functie heb je een goed punt in mijn ogen.

Of beter nog heb je nadat je deze taak had gekregen even besproken wat het vervolg zou zijn als je de NCs goed had afgerond binnen de gestelde tijd met betrekking tot groeien naar een hogere functie?

Als mijn medewerkers deze kaart zouden trekken krijgen ze van mij alle ruimte om hun geluk buiten de organisatie te vinden.

Ik beloon inzet, maar pas na de bewezen inzet en niet vooraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osseh
Barrycade schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Sterk verhaal lekker kort door de bocht ook. Dus zo zo je hebt een audit doorstaan. En nu wordt je agenda leeggemaakt om de non-conformities te verhelpen.

En voordat je dus dat allemaal hebt afgewerkt wil je vooraf loonsverhoging anders ga je het niet doen?

Wat had je ook alweer gezegd, goed voor je CV enzo?
Oke laat me allereerst even toegeven dat dit 1e stuk een behoorlijk stuk teveel geschreven is vanuit emotie. Mijn huidige loon is allereerst al behoorlijk laag en de frustratie hierover speelt al wel een tijdje. Het "stok achter de deur idee" laat ik wel even achterwege. Eerst rationeel bespreken voordat je dit soort acties gaat uitvoeren.
@Barrycade Bedankt voor de eerlijke reactie, zorgt er wel voor dat ik weer even met beide benen op de grond sta en het wat meer van 2 kanten bekijk. Maar laat me er wel bij stellen, een baan is gewoon een afspraak tussen beide partijen. En dit geval bied ik de werkgever voordeel door werk over te nemen van iemand die wegging (die 800 bruto meer verdiende). Daar mag dan ook wel wat tegenover staan.

@drooger we hebben wel tussentijdse gesprekken met je eigen leidinggevende. Helaas wordt het onderwerp loon hier helemaal niet besproken. In de periode dat ik hier werk is dit uberhaupt nooit besproken. Aan het eind van het jaar komt er een envelop waar een niet te verklaren percentage loonstijging op staat. Discussie hierover wordt niet gevoerd bij verlenging, bij gesprekken of waar dan ook.
Er zijn ook behoorlijk wisselende percentages onder de verschillende medewerkers, terwijl deze nergens worden uitgelegd. Ook niet aan mijn eigen leidinggevende.

@prutser001 Bedankt voor deze reactie, dit is wel echt iets waar ik wat mee kan. Laat me ook vooropstellen: Ik heb het naar me zin op deze functie in dit bedrijf. Liever blijf ik hier werken, maar de huidige beloning is echt niet toereikend voor de locatie/functie van het bedrijf. Hoever ben je gegaan met die uitnodigingen? Alleen overleg of ook het gesprek echt aan met de gedachte dat je bereid bent weg te gaan?

p.s. Ik breng enige nuance aan in de startpost. Er mogen wat emoties uit, en wat rationelere opmerkingen in.

[ Voor 9% gewijzigd door osseh op 23-05-2019 20:03 ]

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
osseh schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:31:
@drooger we hebben wel tussentijdse gesprekken met je eigen leidinggevende. Helaas wordt het onderwerp loon hier helemaal niet besproken. In de periode dat ik hier werk is dit uberhaupt nooit besproken. Aan het eind van het jaar komt er een envelop waar een niet te verklaren percentage loonstijging op staat. Discussie hierover wordt niet gevoerd bij verlenging, bij gesprekken of waar dan ook.
Er zijn ook behoorlijk wisselende percentages onder de verschillende medewerkers, terwijl deze nergens worden uitgelegd. Ook niet aan mijn eigen leidinggevende.
Dat lijkt me dan toch wel iets om de volgende keer wel op tafel te gooien. Waar wil je zijn over een half jaar/jaar/5 jaar, wat moet er gebeuren om dat voor elkaar te krijgen (bijv cursussen/opleidingen) en wat staat er vanuit de baas tegenover (loonschalen/loonsverhoging/andere vergoedingen). Lijkt me een van de standaard dingen tijdens die gesprekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:01
Heb je een cao? Daar staat meestal in welke taken in welke schaal horen. Als je dus meer taken en verantwoordelijkheden krijgt zal je waarschijnlijk een schaal omhoog gaan en dus ook salaris omhoog. Is een werkgever ook verplicht.

@Barrycade als je een medewerker meer taken geeft en meer verantwoordelijkheid is het toch logisch dat je op het moment dat die taken beginnen het salaris mee groeit en niet pas een jaar later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

@osseh Ik heb inderdaad wel gesprekken gehad, zeker met de eerste die ik via via door kreeg. Zelfs even iemand ontmoet en een praatje gemaakt. Ik had na meerdere telefoontjes wel een beetje het gevoel dat ik onderbetaald/gewaardeerd werd, dit gaf toch wel een beetje een rot gevoel.

Zeker als een ander bedrijf ongezien een hoger instap loon biedt. En om een beetje te voelen bij meerdere een indicatie van loon/voorwaarden los te peuteren.

Ik vind het werk wat ik doe ook leuk, ik heb vrijheid en kan eigenlijk mijn hele werkweek zelf bepalen dit zijn dingen die ook zwaar wegen. Ja ik heb een leidinggevende functie en moet andere aan het werk houden en ook mijn verantwoording afleggen als er iets niet goed gaat, en hier ook andere op wijzen. Dit geeft uiteraard ook wel eens spanningen maar daar moet je gewoon tegen kunnen.

Maar ja, als het bedrag dat ik bij een eventuele nieuwe werkgever dat ik als start loon zou krijgen niet geëvenaard werd was ik zeker bereid op te stappen. Ik zit daar ten slotte ook niet voor de lol, ik wil ook mijn boterham met een extra plakje kunnen beleggen als je snapt wat ik bedoel.

Het blijft lastig maar kijk eens rond, plaats je CV online en kijk wat er gebeurd?

(Het leuke was dat na het plaatsen van mijn CV ik dus een telefoontje kreeg dat ze voor mijn werkgever iemand gevonden hadden en ik dat dus zelf bleek te zijn, dat was wel leuk).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:59:
Heb je een cao? Daar staat meestal in welke taken in welke schaal horen. Als je dus meer taken en verantwoordelijkheden krijgt zal je waarschijnlijk een schaal omhoog gaan en dus ook salaris omhoog. Is een werkgever ook verplicht.

@Barrycade als je een medewerker meer taken geeft en meer verantwoordelijkheid is het toch logisch dat je op het moment dat die taken beginnen het salaris mee groeit en niet pas een jaar later?
Bij ons krijg je na bewezen verantwoordelijkheid en taken boven je huidige functie loonsverhoging of een hogere functie.

En dan niet een 1 off maar stel dat TS dus deze taken boven op zijn huidige functie zou blijven doen en goed BLIJFT doen rolt daar een promotie uit.

En dat komt dan niet uit de lucht vallen. Als mijn medewerkers meer geld willen omdat ze denken dat ze dus zeker een 1/2 tot 1 jaar dat hebben laten zien krijgen ze dus loonsverhoging. En dat kan je ook bij me vooraf afspreken (liever nog trouwens): dus in de beoordelingsgesprekken KRAs afspreken.

Maar niet na 1x een truukje te laten zien. En zeker niet halverwege terwijl het moeilijkste stuk nog moet komen.
osseh schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:31:
[...]

@Barrycade Bedankt voor de eerlijke reactie, zorgt er wel voor dat ik weer even met beide benen op de grond sta en het wat meer van 2 kanten bekijk. Maar laat me er wel bij stellen, een baan is gewoon een afspraak tussen beide partijen. En dit geval bied ik de werkgever voordeel door werk over te nemen van iemand die wegging (die 800 bruto meer verdiende). Daar mag dan ook wel wat tegenover staan.
Ik zou nooit vanuit "Maar ik doe nu het werk van Pietje en die verdiende 800 meer dan ik nu doe "vertrekken. Want een bijdehand qua baas kan dan zeggen, maar Pietje werkt hier ook niet meer...

Waarom niet hé baas ik doe het goed blijkbaar want ik mag die audits doen nu enzo. Maar wat kunnen we afspreken qua salaris groei? Maar lijkt me dan verstandig om een slim moment te pakken. Niet op het moment dat je Non conformities achterlopen ofzo.

En bereid je dan voor op de vraag wat voor bedrag heb je in gedachten en welke KRAs heb je in gedachten.

Je bent HBOer dus enig inzicht in je mogelijke carrière pad + salaris mag je wel verwachten.

[ Voor 33% gewijzigd door Barrycade op 23-05-2019 21:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-10 18:08
Barrycade schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:52:
[...]

Bij ons krijg je na bewezen verantwoordelijkheid en taken boven je huidige functie loonsverhoging of een hogere functie.

En dan niet een 1 off maar stel dat TS dus deze taken boven op zijn huidige functie zou blijven doen en goed BLIJFT doen rolt daar een promotie uit.

En dat komt dan niet uit de lucht vallen. Als mijn medewerkers meer geld willen omdat ze denken dat ze dus zeker een 1/2 tot 1 jaar dat hebben laten zien krijgen ze dus loonsverhoging. En dat kan je ook bij me vooraf afspreken (liever nog trouwens): dus in de beoordelingsgesprekken KRAs afspreken.

Maar niet na 1x een truukje te laten zien. En zeker niet halverwege terwijl het moeilijkste stuk nog moet komen.

[...]

Ik zou nooit vanuit "Maar ik doe nu het werk van Pietje en die verdiende 800 meer dan ik nu doe "vertrekken. Want een bijdehand qua baas kan dan zeggen, maar Pietje werkt hier ook niet meer...

Waarom niet hé baas ik doe het goed blijkbaar want ik mag die audits doen nu enzo. Maar wat kunnen we afspreken qua salaris groei? Maar lijkt me dan verstandig om een slim moment te pakken. Niet op het moment dat je Non conformities achterlopen ofzo.

En bereid je dan voor op de vraag wat voor bedrag heb je in gedachten en welke KRAs heb je in gedachten.

Je bent HBOer dus enig inzicht in je mogelijke carrière pad + salaris mag je wel verwachten.
Ben je ondernemer of werknemer? Als alle managers zoals jij waren dan waren er geen managers meer. Beetje kortzichtige manier, in ieder geval zo komt het over. Wel goed om TS een inzicht te bieden in hoe managers kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dat hangt we maar net vanaf, als het een grote wijziging is dan moet er zeker wel wat vooraf komen. Of zou jijzelf het ook prima vinden als je bijvoorbeeld zonder extra vergoeding taken krijgt daarbij je veel reizen moet?

Dat is natuurlijk sowieso goed om te doen. Overigens is er niet altijd van te voren een voorspelbare trigger te vinden, soms rol je ergens in.
Again hangt er vanaf wat het is. Als het initiatief vanuit mijn werkgever is verwacht ik van te voren ook een beloning in het vooruitzicht. Voor niets komt de zon op.
[...]

Toch is dit een m deel van het fenomeen marktwaarde en ja je moet wel inhoudelijk goed vergelijken. Sowieso is de informatie asymmetrie altijd in het nadeel van de werknemer en dat hier een groot taboe op rust vind ik lachwekkend.

De opmerking dat Pietje er niet meer werkt zou ik tov. Mijn leidinggevende lachwekkend vinden; ooit vond men het dus wel een okay loon voor zijn functie & de meeste mensen nemen zelf ontslag, die worden niet ontslagen. Daarnaast, het moment dat er zulke grote verschillen zijn en daar een taboe van gemaakt wordt zou dat ook een goede indicatie kunnen zijn dat * GoldenSample ergens ook binnenkort voor het laatst is.

Verder het fenomeen 'baas' Brrrr. Op het moment dat 'de baas' zegt spring in de sloot, dan zeg ik; zak er maar in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-10 10:16

Een half jaar tot een jaar?!?! 3 Maanden, max. Een nieuwe medewerker heeft een maand tot 2 maanden om zich te bewijzen, daarin maak je ook de keuze omdat dat moet voor zijn proeftijd over is. Je bestaande medewerker is meestal al boven zijn niveau bezig eer hij echt die nieuwe functie in gaat. Die heeft er al taken bijgepakt, is al in gaten gesprongen, heeft zichzelf al behoorlijk bewezen. Anders zou je hem niet de kans geven überhaupt voor promotie te gaan. Als ie niets zou kunnen, zou hem duidelijk maken dat ie eerst zijn echte takenpakket beter moet doen.
En als Pietje, Kees en Klaasje er nog wel werken en fors meer verdienen, maar ook meer/duurdere fouten maken en ouderwets in hun doen en laten zijn? Waarom zou je niet benoemen dat Pietje en Keesje ieder jaar voor 100k aan fouten maken, jij maar voor 20k, jij wel bij bent met de actuele technieken, hun fouten op lost en dat jij toch flink minder verdiend?

Wellicht moeten WG's zich eens gaan afvragen waarom de tendens in Nederland nog steeds is dat je moet overstappen van WG om een goede salarisstap te kunnen maken? Waarom kan ik, als ik terug de functie in ga waar ik uit kom, feitelijk dus een soort demotie, bij een andere WG opeens 20-25% meer verdienen per maand dan ik in mijn huidige functie bij mijn huidige WG doe met gelijk blijvende secundaire voorwaarden?
"Hé baas, ik ben nu vrij gemaakt van mijn normale werkzaamheden om de Non conformities aan te pakken en de hele audit heb ik ook al doorgelopen. Dat is natuurlijk prima, maar hoort daar niet ook een andere functie bij? Zodat ik mij hier wel gewoon fulltime op kan focussen zonder achter te gaan lopen door andere werkzaamheden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-09 05:54
[...]

[...]

Wat een ongenuanceerde lompe reactie, Als een werkgever van mij verwacht dat ik een jaar werk doe boven mijn huidige functie en daar niet voor betaald wordt dan heeft hij pech. Helaas zijn er genoeg werkgevers die dat verwachten. Ik heb er daarom ook voor gekozen voor de overheid te gaan werken, Nu bij de provincie en straks bij de Luchtmacht. Daar zijn dit soort dingen strak en goed geregeld, Nieuwe functie nieuwe schaal.

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Als jij een nieuw iemand aanneemt voor een functie betaal je die toch vanaf dag 1 wat die functie waard is? En niet pas een jaar later?

Je geeft iemand meer verantwoordelijkheden omdat je eigenlijk al weet dat die het aan kan. Je loopt niet te gokken met je bedrijf. Dus is het ook logisch dat je gewoon meer betaald vanaf het moment dat iemand meer gaat werken.

Je mag niet iemand werkzaamheden laten verrichten die boven zijn/haar schaal vallen (als er sprake is van een CAO) zonder daat voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja klopt dat ik wat ongenuanceerd was maar kan hier niet ons hele beoordelings-- en beloningshandboek uittypen.

Ik heb gewoonlijk 2-4 wekelijkse gesprekken met mijn medewerkers over hun voortgang. Daarnaast hebben wij 2x per jaar een officieel moment waarin loonsaanpassingen mogelijk zijn en waarin dus officieel wordt vastgelegd over hoe iemand gefunctioneerd heeft. Dus vandaar de door mij gemelde 1/2 jaar - jaar periode.
In uitzonderlijke gevallen kan dat ook nog vaker. Dat als je je doelen hebt gehaald (of niet in doelen vastgelegde prestaties) kan er per half jaar een salaris aanpassing gedaan / hoogte van je bonus vastgesteld.

Als het uitvoeren van deze taken als een aanloop wordt gezien naar een mogelijke overstap (omdat momenteel wat capaciteiten ontbreken) is dat toch niet vreemd om dan pas na bewezen capaciteit naar een hogere schaal te gaan incl bijbehorende loonschaal? In combinatie met vastgelegde afspraken over beoordelings- en beloningsmomenten .

Dus in geval dat TS bij ons zou werken zou ten eerste zijn salaris gewoon gestegen zijn als hij zijn huidige werk goed had gedaan. En ten tweede als hij gevraagd was om blijvend taken uit een hogere functie op te pakken zouden daar afspraken over zijn gemaakt over de opvolging daarvan (dus andere functie titel en andere schaal en de periode waarin dat zou gebeuren). Of als TS in het gat was gesprongen van de vertrekkende collega en dit goed zou oppakken was dat ook onderkend.

Maar zo te lezen zijn er bij TS helemaal geen afspraken gemaakt.
En lijkt het belonings en beoordelingsproces bij het bedrijf van TS gewoon niet goed te lopen.

Dus aan hem om dat proces vlot te trekken, maar dan moet je wel goed voorbereid aan de tafel komen.
Stampvoetend naar binnenstormen en meer geld eisen omdat je anders het werk niet gaat doen is dan niet een goed scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Barrycade schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:24:
Ja klopt dat ik wat ongenuanceerd was maar kan hier niet ons hele beoordelings-- en beloningshandboek uittypen.

Ik heb gewoonlijk 2-4 wekelijkse gesprekken met mijn medewerkers over hun voortgang. Daarnaast hebben wij 2x per jaar een officieel moment waarin loonsaanpassingen mogelijk zijn en waarin dus officieel wordt vastgelegd over hoe iemand gefunctioneerd heeft. Dus vandaar de door mij gemelde 1/2 jaar - jaar periode.
In uitzonderlijke gevallen kan dat ook nog vaker. Dat als je je doelen hebt gehaald (of niet in doelen vastgelegde prestaties) kan er per half jaar een salaris aanpassing gedaan / hoogte van je bonus vastgesteld.

Als het uitvoeren van deze taken als een aanloop wordt gezien naar een mogelijke overstap (omdat momenteel wat capaciteiten ontbreken) is dat toch niet vreemd om dan pas na bewezen capaciteit naar een hogere schaal te gaan incl bijbehorende loonschaal? In combinatie met vastgelegde afspraken over beoordelings- en beloningsmomenten .

Dus in geval dat TS bij ons zou werken zou ten eerste zijn salaris gewoon gestegen zijn als hij zijn huidige werk goed had gedaan. En ten tweede als hij gevraagd was om blijvend taken uit een hogere functie op te pakken zouden daar afspraken over zijn gemaakt over de opvolging daarvan (dus andere functie titel en andere schaal en de periode waarin dat zou gebeuren). Of als TS in het gat was gesprongen van de vertrekkende collega en dit goed zou oppakken was dat ook onderkend.

Maar zo te lezen zijn er bij TS helemaal geen afspraken gemaakt.
En lijkt het belonings en beoordelingsproces bij het bedrijf van TS gewoon niet goed te lopen.
Dat klinkt inderdaad een stuk logischer.
Dus aan hem om dat proces vlot te trekken, maar dan moet je wel goed voorbereid aan de tafel komen.
Stampvoetend naar binnenstormen en meer geld eisen omdat je anders het werk niet gaat doen is dan niet een goed scenario.
Zoals ik vroeg aan TS is er een CAO. Want dan heeft hij gewoon wettelijk recht op dat hogere salaris. Natuurlijk moet je dan nog steeds netjes vragen maar vervolgens moet je wel je ppot stijfhouden en door blijven zeuren als ze in eerste instantie nee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-10 17:01
Ik snap dat het moeilijk is om dit aan te kaarten. Waarschijnlijk ben je blij met de extra verantwoordlijkheid. Echter moet je dit niet zomaar pikken van een werkgever.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Na een aantal maanden ben ik toch maar naar de CEO gestapt. Hij zag het gesprek al aankomen en had een goed voorstel gedaan voor een verhoging.

De ergste optie is om niks te zeggen en je rol te blijven vervullen. Een gesprek aangaan (op een vriendelijke manier) heeft geen risico. Een werkgever zal je nooit de verantwoordelijkheid ontnemen omdat je 'te bijdehand' bent om een normaal salaris voor je nieuwe rol te vragen. Kortom, nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

retoohs schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:41:
Ik snap dat het moeilijk is om dit aan te kaarten. Waarschijnlijk ben je blij met de extra verantwoordlijkheid. Echter moet je dit niet zomaar pikken van een werkgever.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Na een aantal maanden ben ik toch maar naar de CEO gestapt. Hij zag het gesprek al aankomen en had een goed voorstel gedaan voor een verhoging.

De ergste optie is om niks te zeggen en je rol te blijven vervullen. Een gesprek aangaan (op een vriendelijke manier) heeft geen risico. Een werkgever zal je nooit de verantwoordelijkheid ontnemen omdat je 'te bijdehand' bent om een normaal salaris voor je nieuwe rol te vragen. Kortom, nee heb je, ja kan je krijgen.
Ach je hebt er idioten waar dat wel gebeurd hoor, verbaas me nergens meer over. Gelukkig maken er maar weinig het zo bont. Overigens wel aan TS, bedenk al wat je wilt doen als je 0 op het rekest krijgt, wanneer ben je bereid te stemmen met je voeten/hoeveel ervaring heb je nodig/wil je opdoen voor een mogelijke switch waar je er wel voor beloond wordt. Dit al bedacht hebben geeft rust aan jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
Dankjewel allemaal voor de reacties. Persoonlijk kan ik me niet inzien in de mening van @Barrycade. Op het moment dat ik mijn internet abbonement wellicht wil upgraden kan ik dit toch ook niet even 2 maanden proberen zonder hier extra voor te betalen? Naar mijn idee is dit ook gewoon zo op werk gebied. Ik ben aangenomen met een bepaalde hoeveelheid taken, waarbij er nu taken bij komen die niet bij mijn rol horen. Hier moet gewoon iets van een vergoeding voor komen. (vakantie dagen, loon)
Wat er nu meer gebeurd is dat ze erachter komen dat mijn taken ver boven mijn functie zitten. Natuurlijk zal ik deze gewoon uitvoeren (ook vanwege de extra uitdaging), maar het is niet iets van tijdelijke aard.

@Philip Ross Helaas geen CAO, we zijn ook pas net boven de 50 mensen dus ook nog geen OR waar iets mee te regelen valt.

Momenteel wacht ik het even een paar dagen af, wat chaos in het bedrijf door de conclusies van de audit. Eerst even wat rust later terugkeren.

@GoldenSample Moet eerlijk zeggen dat deze kwestie al wel een tijd in mijn hoofd speelt. Over de functie zelf ben ik best tevreden, maar er zijn ook behoorlijk wat zaken in dit bedrijf waar ik erg veel moeite heb. Mocht er geen stijging komen ben ik direct bereid om over te stappen naar een ander bedrijf als ik daar aan de slag kan.

En natuurlijk niet te vergeten: Er is overal wat, bij de 1 het loon, bij de ander de collega's. Geen enkele baan zal perfect zijn

[ Voor 8% gewijzigd door osseh op 24-05-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Persoonlijk kan ik me niet inzien in de mening van @. Op het moment dat ik mijn internet abbonement wellicht wil upgraden kan ik dit toch ook niet even 2 maanden proberen zonder hier extra voor te betalen? Naar mijn idee is dit ook gewoon zo op werk gebied. Ik ben aangenomen met een bepaalde hoeveelheid taken, waarbij er nu taken bij komen die niet bij mijn rol horen. Hier moet gewoon iets van een vergoeding voor komen. (vakantie dagen, loon)
Wat er nu meer gebeurd is dat ze erachter komen dat mijn taken ver boven mijn functie zitten. Natuurlijk zal ik deze gewoon uitvoeren (ook vanwege de extra uitdaging), maar het is niet iets van tijdelijke aard
Ik vind je voorbeeld van tijdelijk sneller internet zonder te betalen een niet zo goed voorbeeld. Vele aanbieders hebben dit.

Wat daarin wel het verschil maakt bij jou op het werk: het is dan wel vooraf duidelijk is hoelang dat is en wat het gaat kosten als je sneller internet wilt blijven gebruiken.

En dat is juist het punt wat ik duidelijk probeer te maken hier. Het hoeft geen probleem te zijn als jij deze taken op je neemt maar dan moet het wel duidelijk worden wat je er terug voor gaat krijgen.

Dus betaald worden voor die hogere functie en per wanneer dat gaat gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 24-05-2019 19:39 ]

Pagina: 1