Geen hoofdaansluiting te vinden, van Ziggo naar *DSL.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:16
Ik ben even klaar met onze vrienden van Ziggo en wil een jaartje over op *DSL en hiervoor heb ik een ISRA punt of een wandcontactdoos voor de telefoonstekker nodig.
Nu weet ik dat de oude bewoonster telefoon had omdat de buurvrouw dat verteld heeft.
Als ik bij de buurvrouw kijk dan is er in de hoek van de huiskamer waar gewone kabel/ziggo binnenkomt een dun grijs kabeltje door de kruipruimte omhoog geboord.
Er is dus geen wandcontactdoos maar een "opzet"doos.

Woningbouw

Heb de woningbouw gebeld en gemeld dat ik geen telefoon aansluiting heb en wat ze eraan kunnen doen.
Want de oude bewoonster had wel telefoon.
"Ja meneer, u heeft bij oplevering getekend dat alles goed is. We kunnen niks voor u doen"
Je hebt er ruk aan maar dan ben je wel iig gelijk klaar met dat soort boeven. Dat ze het zelf weggetrokken hebben doet niet mee in de optelsom.

KPN

Daarna met de KPN gebeld, ik heb op fourstack gekeken wat er hier ligt en wilde dat bevestigd zien door de KPN, die dat kan checken.
https://prnt.sc/nsc3jm
Inderdaad bevestiging gekregen dat hier een aansluiting is maar of dat een losse draad is in de kruipruimte of in de meterkast zien ze niet uiteraard. Ik kan vertellen dat er nergens in/op de wand(en) of in de meterkast een of meerdere kabels zitten.
Nu moet ik zeggen dat ik goed en heel vriendelijk geholpen ben door diegene die ik bij de KPN gesproken heb. Alles uitgelegd, vraag waaneer kan de monteur langskomen was er nog niet uit en hij wilde weten welk pakket ik wilde hebben.
Lang verhaal kort; heb een pakket moeten uitkiezen (een contract dus) want anders komt de monteur gewoon niet langs.
"je kan gewoon als we weten waar de kabel is van je contract af zien" Had hem ook verteld dat ik nog niet wist of ik naar de KPN zou gaan. En dat was geen probleem, ik kon gewoon opzeggen (binnen de 14 dagen bedenktijd)
Nu is de ADSL gepland voor de 6de (mijn laatste dag om op te zeggen) de monteur komt pas op de 12de, hier zit hem dus de crux. Op mijn vraag of die monteur niet eerder kan komen was het antwoord nee.
Kijk op dat moment draaien we dus rondjes en ik heb hem vriendelijk bedankt voor de hulp en gevraagd of hij mij schriftelijk wilde bevestigen dat ik OOK op de 12de van het contract af kan.

Dat heeft hij gedaan en ik dacht blij te zijn totdat ik deze regels las;
Beste meneer Scholten,

Bij deze, zoals afgesproken, nog even mijn bevestiging ten opzichte van eventueel annuleren.

U gaf in ons gesprek aan dat u geen ISRA-punt kon vinden om internet aan te sluiten. KPN gaat voor u uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en of er eventueel extra kosten voor gemaakt worden. Op voorhand zien wij dat er kabels aanwezig zijn en dat KPN dus kan aansluiten.

Om dit onderzoek te starten, is een lopende bestelling nodig. Dit hebben wij vandaag samen geregeld, waardoor de monteur komt op 12 juni 2019. Dit is een datum waarin de bedenktijd al een week is verstreken. Bij deze, mocht er nadat de monteur is geweest, blijken dat er meerwerk nodig is of dat er geen kabels zijn, dan heeft u nog steeds recht om het jaarcontract te ontbinden. Dit kan via onze afdeling UHVO, die regelt opzeggingen buiten de 14 dagen bedenktijd. De collega in kwestie kan dan een mail sturen met redenatie naar ******@kpn.com . Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd !
Dit is dus zo "interpretabel" als de pest natuurlijk en voorzie nu al dat ze gewoon zeggen, "ja meneertje, contract is contract"

Nu is mijn vraag, waarom kan ik niet gewoon iemand van KPN naar die leiding laten kijken. Zij hebben dat toch in beheer, het is toch HUN netwerk. Dat hoeft ook verder niet gratis, betaal bij dit internet abonnement ook al 30,- aansluitkosten dus sja.

Deze opzet zoals nu is neergezet ga ik gewoon niet riskeren, weet nog goed dat ze mijn dementerende vader een supercontract hebben aangesmeerd over de telefoon terwijl hij praktisch niets meer kon. Dus ik ben heel sceptisch met dit bedrijf.

Wat zouden jullie doen? Heb je een ander idee.
Kan natuurlijk de kruipruimte in, in hoeverre dat physiek een goed idee is weet ik niet maar is een optie.

Het is vast allemaal simpeler dan ik hier neerzet echter ik ben nu 3 uur aan het telefoneren met verschillende bedrijven en dit is dus wat er uit is gekomen, een "voorlopig" contract met optie tot annuleren dat ik niet vertrouw.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Beste antwoord (via Bad Brains op 24-05-2019 07:49)

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 19:18
Bestellen bij de dsl telco die je op het oog had. Die behoren dan het fysieke aansluit deel te checken, wat identiek is als wanneer je bij KPN zelf besteld. (gelijkheidsbeginsel tussen telco's)
Als consument kun je niet met KPN zelf contact leggen voor het fysieke kabelbeheer, dat zou wellicht kunnen via mijnaansluiting.nl, alvorens idd een contract te moeten aangaan.
Dus als je niet bij KPN als provider wilt blijven, annuleren. Wel KPN als telco, zit je goed. Als je zonder contract al naar dat punt wilt laten kijken, denk ik dat je bij mijnaansluiting.nl moet doen.
Anders: juiste telco kiezen en bestellen. Afhankelijk van hun service duurt het dan wat langer of niet, want staat er in systemen dat het punt in orde zou moeten zijn, zal eerst een telco provider komen, die vervolgens bij KPN aanklopt: ISRA foetsie, please fix. Met doorlooptijd, afhankelijk hoe lastig dit te fixen is.
Geen oplevering door telco = geen contract uiteraard. Maar ik zou pas Ziggo opzeggen wanneer je weet dat het werkt; of goed plannen, zodat je de annulering bij Ziggo nog ongedaan kunt maken.

Een voorlopig contract / offerte ... zou idd nieuw zijn in consumenten telco land. Binnen 14 dagen annuleren uiteraard niet, maar ik kan je verzekeren dat het zo snel niet gaat dat je werkend internet hebt over dsl (wellicht wel over x jaar), of je moet erg veel geluk hebben met diverse stappen in dit proces.

[ Voor 13% gewijzigd door dinkelover op 24-05-2019 10:03 . Reden: typo's en toevoeging ]

pepernooot

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dinkelover
Bestellen bij de dsl telco die je op het oog had. Die behoren dan het fysieke aansluit deel te checken, wat identiek is als wanneer je bij KPN zelf besteld. (gelijkheidsbeginsel tussen telco's)
Als consument kun je niet met KPN zelf contact leggen voor het fysieke kabelbeheer, dat zou wellicht kunnen via mijnaansluiting.nl, alvorens idd een contract te moeten aangaan.
Dus als je niet bij KPN als provider wilt blijven, annuleren. Wel KPN als telco, zit je goed. Als je zonder contract al naar dat punt wilt laten kijken, denk ik dat je bij mijnaansluiting.nl moet doen.
Anders: juiste telco kiezen en bestellen. Afhankelijk van hun service duurt het dan wat langer of niet, want staat er in systemen dat het punt in orde zou moeten zijn, zal eerst een telco provider komen, die vervolgens bij KPN aanklopt: ISRA foetsie, please fix. Met doorlooptijd, afhankelijk hoe lastig dit te fixen is.
Geen oplevering door telco = geen contract uiteraard. Maar ik zou pas Ziggo opzeggen wanneer je weet dat het werkt; of goed plannen, zodat je de annulering bij Ziggo nog ongedaan kunt maken.

Een voorlopig contract / offerte ... zou idd nieuw zijn in consumenten telco land. Binnen 14 dagen annuleren uiteraard niet, maar ik kan je verzekeren dat het zo snel niet gaat dat je werkend internet hebt over dsl (wellicht wel over x jaar), of je moet erg veel geluk hebben met diverse stappen in dit proces.

[ Voor 13% gewijzigd door dinkelover op 24-05-2019 10:03 . Reden: typo's en toevoeging ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
dinkelover schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:54:

x jaar? De kabel moet hier ergens liggen, lijkt mij snel genoeg opgelost.
Waar haal je die aantal jaar vandaan dan?

verder prima info, ik vraag me alleen af of een Online of NLE niet gewoon zegt "der zit niks, ik kan niks" maar dat is inderdaad alleen te controleren als ik de boel in werking zet en ze daadwerkelijk hier staan met een schroevedraaier lijkt me.

Dan toch maar onder in de kruipruimte gaan kijken?
Als het zo'n doorgeefluik is weer terug naar de KPN en dan weer terug naar provider etc.. dan heb ik inderdaad ook geen idee hoe lang dit kan duren.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:18
Woningbouw? Waar zit de aansluiting bij de buren?
nergens een blauwe kabel te zien in meterkast of kruipruimte?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Partijen als KPN of XS4ALL doen totaal niet moeilijk w.b. het annuleren na bedenktermijn als er geen ISRA-punt te localiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:07
Bad Brains schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:23:
Nu weet ik dat de oude bewoonster telefoon had omdat de buurvrouw dat verteld heeft.
Als ik bij de buurvrouw kijk dan is er in de hoek van de huiskamer waar gewone kabel/ziggo binnenkomt een dun grijs kabeltje door de kruipruimte omhoog geboord.
Er is dus geen wandcontactdoos maar een "opzet"doos.
Je antwoord. Ding ligt in de kruipruimte of in de put bij je voordeur (als je die hebt ;)). Dus check je kruipruimte even op een baluwe kabel met grijze dop. Gewoon een abo bestellen bij de Telco die je wil met een monteur er bij om redenen als hier boven al benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:51

ralpje

Deugpopje

KPN moet volgens mij in CANVAS kunnen zien óf je een aansluiting hebt, en wáár het ISRA zou moeten zitten. Nu kan ik me voorstellen dat het ISRA niet meer op die plek zit, maar dat geeft in ieder geval een indicatie van waar de kabel de woning binnenkomt en dus zou je wat gerichter moeten kunnen zoeken ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Nou waar het ISRA zit/heeft gezeten zegt vrij weinig. Zeker als er een kruipruimte in het spel is.
Zoals eerder gezegd gewoon even rondgraven in je kruipruimte waar de blauwe kabel is gebleven.

Als de monteur de 12de alles aansluit en een ISRA maakt en je dan buiten je wettelijke bedenktijd zit denk ik niet dat eraf komen nog zo makkelijk is eerlijk gezegd. Dus als je geen KPN wilt zou ik nu al annuleren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:09
Wat een moeilijk gedoe allemaal, je wilt weg bij Ziggo, goed dat kan, mag ik vragen waarom? (Doorgaans als je die verbinding stabiel hebt draaien heb je de klanten"service" ook niet nodig en is het gewoon prima) Vervolgens klop je bij KPN aan, waarvan je aangeeft in de topic-start dat je ze ook al niet vertrouwd...

Je zit sowieso dan vast aan een onder aanbieder zoals Tele2 of XS4All (wat ook kpn is, en vooral wordt!). Als je hier een contract afsluit komt er ook wel iemand die je de boel aansluit of fixt. Dit hebben ze bij mijn zusje ook gedaan, daar bleek de plaatselijke parkeer garage die om de hoek zat op haar nieuwe adres te zijn ingeschreven, en in de wijkkast ook gewoon aan aansluiting te zijn gepakt...

In jouwn geval is het relatief simpel. Je hebt voor oplevering zo getekend, maar dat betekend niet dat die kabel er niet ligt. Zoek die eens op (kruipruimte?), en zorg dat je weet waar die ligt. Boor een gat waar nodig door de muur zodat de kabel weer naar binnen kan, en laat dan een monteur langskomen die de boel weer netjes aansluit met een mooi kastje, dan kan je je lekker van die mooie DSL lijn genieten ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Tens schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:40:
Woningbouw? Waar zit de aansluiting bij de buren?
nergens een blauwe kabel te zien in meterkast of kruipruimte?
Zoals gezegd in de hoek doorgeboord waar de TV kabel doorkomt, maar dan uit de grond.
Verder nergens geen kabel.
ralpje schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:31:
KPN moet volgens mij in CANVAS kunnen zien óf je een aansluiting hebt, en wáár het ISRA zou moeten zitten.
Er is een aansluiting, en het is wss geen IS/RA want dit is jaren 50-60. Verwacht dat er "ooit" iets gezeten heeft wat bij de renovatie gewoon is weggeknipt door een of andere botte installateur van ik verdenk het gas.
GoldenBatt schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:05:
Wat een moeilijk gedoe allemaal, je wilt weg bij Ziggo, goed dat kan, mag ik vragen waarom? (Doorgaans als je die verbinding stabiel hebt draaien heb je de klanten"service" ook niet nodig en is het gewoon prima) Vervolgens klop je bij KPN aan, waarvan je aangeeft in de topic-start dat je ze ook al niet vertrouwd...
Ziggo, de prijs verhogingen (want meer Mbit waar ik niet om gevraagd heb en wil), veel gezeik altijd als er een nieuw contract komt, letterlijk uren aan de telefoon en dan verkeerd opleveren en dan weer uren aan de telefoon. Ben er ff klaar mee, wellicht volgend jaar weer terug maar nu ff helemaal mee klaar.

Klop bij de KPN aan omdat zij de beheerder zijn van de hele reut. Lijkt me logisch, alle andere providers "huren" van de KPN. Dat nu blijkt dat als de beheerder (KPN) zegt dat de kabels er zijn ik een andere ISP de boel kan laten klaarmaken was mij niet bekend. Vandaar.

Ik ga kijken of ik van het weekend onder de kruipruimte kan, wil daar wel een extra persoon bij i.v.m. onverhoopte situaties, dan kan die mooi helpen of de ambulance bellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 10:49
Bad Brains schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:26:
[...]

Zoals gezegd in de hoek doorgeboord waar de TV kabel doorkomt, maar dan uit de grond.
Verder nergens geen kabel.

[...]

Er is een aansluiting, en het is wss geen IS/RA want dit is jaren 50-60. Verwacht dat er "ooit" iets gezeten heeft wat bij de renovatie gewoon is weggeknipt door een of andere botte installateur van ik verdenk het gas.
[...]

Ziggo, de prijs verhogingen (want meer Mbit waar ik niet om gevraagd heb en wil), veel gezeik altijd als er een nieuw contract komt, letterlijk uren aan de telefoon en dan verkeerd opleveren en dan weer uren aan de telefoon. Ben er ff klaar mee, wellicht volgend jaar weer terug maar nu ff helemaal mee klaar.

Klop bij de KPN aan omdat zij de beheerder zijn van de hele reut. Lijkt me logisch, alle andere providers "huren" van de KPN. Dat nu blijkt dat als de beheerder (KPN) zegt dat de kabels er zijn ik een andere ISP de boel kan laten klaarmaken was mij niet bekend. Vandaar.

Ik ga kijken of ik van het weekend onder de kruipruimte kan, wil daar wel een extra persoon bij i.v.m. onverhoopte situaties, dan kan die mooi helpen of de ambulance bellen |:(
Kijk even of je in de buurt van je woonplaats een KPN XL winkel hebt, die hebben vaak contact met monteurs en af en toe kunnen ze wel iemand sturen om te kijken indien er tijd is :)

Daarnaast zou er gewoon een blauwe kabel moeten liggen in je kruipruimte inderdaad. Als je zorgt dat die boven is kan de monteur er wel iets mee.

Elke andere DSL partij dan KPN stuurt eerst de bon weer terug naar KPN, die dan een in-home monteur stuurt. Kan de in-home monteur er niks mee, of kan die de kabel ook niet vinden dan stuurt hij aan op de afdeling 'ondergronds'. Die kunnen de kabel eventueel opgraven en opnieuw naar binnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Bad Brains schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:16:
[...]
x jaar? De kabel moet hier ergens liggen, lijkt mij snel genoeg opgelost.
Waar haal je die aantal jaar vandaan dan?
Excuus, dat behoeft inderdaad uitleg, anders valt dat niet te begrijpen. Het slaat niet op jouw situatie, echter in zijn algemeenheid. Zover ik begrijp is KPNinfra (niet de telco dus) al enige tijd (jaren voorbereiding) bezig de hele leverketen drastisch te versnellen, zodat ook DSL binnen bijvoorbeeld 2 dagen standaard geleverd is of kan worden (mits geen obstakels als ISRA's die niet aanwezig zijn of kapot enz :z ). Ze zijn hier best ver mee, maar geen idee of dat al deels live is, of nog x jaren duurt. Dit heeft effect op die 14 dagen annulering, want als ze al zover waren, dan zou je het 'ondergronds proces' binnen de 14 dagen kunnen volgen en op anticiperen. Nu gaat er mogelijk of waarschijnlijk pas actie komen, na de annuleringstermijn. :/

In principe doen telco's bar weinig voor je t.b.v. die kabel. Dus een NLE of andere telco vraagt net als elke andere telco gewoon een subscriber lijntje aan bij de KPNinfra. KPNinfra checkt de beschikbaarheid, fysieke aanwezigheid en bezetting van eventueel andere actieve subscribers op eventueel x aantal aanwezige aderparen. Die info hebben alleen zij en is niet toegankelijk voor telco's of consumenten, maar bij het minste of geringste sturen ze toch een monteur (een niet telco monteur dus). Vandaar dat je ook zoveel leest dat er voor niets een monteur op de stoep stond her en der. Zonde, maar vandaar complete vernieuwing van 50 jaar telefoonkabelbeheer. Aan de andere kant... als KPNinfra geen probleem verwacht, want er was recent nog gebruik van gemaakt zonder problemen, kunnen ze de order doorzetten, zonder te checken. Dan komt er uiteindelijk een telco monteur, die vervolgens alsnog KPNinfra gaat aansturen voor je.

Kortom: je hebt KPN telco gesproken, die kunnen inderdaad niets anders dan je een contract aanbieden om een monteur te laten langskomen.

De vorige bewoonster had telefonie, maar dat kan natuurlijk ook al jaaaaren via Ziggo (voip) zijn geweest, of weet je zeker dat dit via het oude vaste telefonie netwerk ging? Hoe zeker is de buurvrouw daarvan. :?

Als je de oude telefoonkabel echt niet zelf kan vinden (het is maar hoever je wilt gaan met zoeken uiteraard, maar fijnste is deze zélf te vinden), dan zul je het echt aan KPNinfra moeten overlaten (zij hebben tekeningen van weleer en aannemers etc), die normaliter alleen in actie komen door een opdracht van een provider. Óf via mijnaansluiting.nl, maar dat is doorgaans alleen bij een grote verbouwing of meterkastverhuizing en zeker niet kosteloos, terwijl het via een telco-aanvraag best vaak kosteloos is.

Op basis van de 78Mbit prognose down, zul je vermoedelijk 20-24 Mbit upload capaciteit hebben, welke in de praktijk niet wordt gecapped, ondanks een contract die zegt: 5 Mbit up b.v. That is bij KPN en dochters, elders weet ik niet. Wellicht handig om vooraf te weten. Geen garanties!

pepernooot

Pagina: 1