Probleem met warmwaterkraan

Pagina: 1
Acties:

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-12 13:29
Aan de wastafel in mijn badkamer zit een standaard kraan met aparte draaiknop warm en koud. De kraan is inmiddels 17 jaar oud.

(linkje verwijst naar een soortgelijke kraan, voor het idee):
https://www.kranenspecial...oop-chroom-210600508.html

Sinds enkele maanden geeft de warm water kraan nog maar een heel klein straaltje water. In het begin fluctueerde de hoeveelheid naarmate je de kraan verder opendraaide; eerst bouwde de straal op, dan werd het wat midner en dan weer meer. Maar nooit zo'n sterke straal als de koudwater kraan in dezelfde stand.
Nu is het inmiddels zover dat er echt bijna geen water meer uit komt.

De koud water kraan werkt prima. Ook de andere kranen in huis geven prima warm en koud water. Het lijkt me dus echt een probleem van deze kraan aan de warmwater kant.

Ik heb alleen geen idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit oplos. Heeft iemand tips?

[ Voor 20% gewijzigd door Raimond613 op 23-05-2019 13:44 ]

iracing profile

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-12 14:51
Een nieuwe kraan?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:57
Nieuwe kraan is het makkelijkste. Sommige kranen zijn uit elkaar te halen en te reviseren/ schoon te maken. Kans is groot dat ie dicht zit met kalk.

Simpele manier om hem schoon te maken is de kraan eraf halen. De uitloop aan de bovenkant af tapen, kraan los draaien en volgieten met azijn. Betere manier is hem eraf halen en uit elkaar halen en de losse onderdelen in azijn gooien en een beetje met een tandenborstel poetsen.

[ Voor 50% gewijzigd door .Maarten op 23-05-2019 13:50 ]

• Raimond613
Dat is uiteraard de ultieme oplossing, ik dacht echter aan een iets duurzamere manier die ik zelf kan fixen voor weinig ;)

iracing profile

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
De duurzame manier zal zijn de kraan loskoppelen en een paar nachten (zonder de rubbers etc) in een badje azijn laten rusten

Try SCE to Aux

• Raimond613
Maar dan gaan jullie er dus vanuit dat kalk het probleem is.
Kan er ook een andere oorzaak zijn?

iracing profile

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:57
Hij kan ook gewoon kapot zijn. Plaatje kapot oid. Daar kom je maar op 1 manier achter en dat is loshalen en kijken.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:58
Kan ook zijn, gezien de leeftijd van de kraan (alhoewel toen al uitlopend) dat er geen keramische schijven in zitten maar nog ouderwetse rubbers. Als die slijten betekend dat meestal dat je kraan gaat lekken, maar andersom (kraan gaat bijna niet meer n open) kan ook. Oplossing is dan ieg het kraanstuk uit het kraanhuis te draaien en eventueel rubbers vervangen of nieuw kraanstuk kopen. Als het een merkkraan Is Is dat misschien nog te koop, anders succes..

(om te checkken of je een keramische kraan heb of niet: open-dicht-> gaat dit met een korte slag/draai die merkbaar in eenkeer stopt: keramisch, moet je echt draaien (vaak meerdere slagen) dan Is het er een met rubbers. Oftewel:

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_normal/1_L_P_A0018193_0_jpg_normal.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX25vcm1hbHw2OTcwfGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL25vcm1hbC9oZjgvaDNlLzg4NjYyNTM2NjgzODIuanBnfDcwNWRlYjg1YTU3NzUzNTU0MTkzNGU0NTNhZTRjZDY1ZDdjYzgxNzY1ZTJjNTYxN2IxZjU3MTM0YTliYWFiYTQ
VS

Afbeeldingslocatie: https://vdm-prd01.praxiscdn.nl/vdm/media/picture/picture/310/0659a733f0a6fba8271c9b38bfd21e8c.jpg

Hi Ha Hopjesvla

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Plaats gewoon een nieuwe mengkraan. Ben je van het probleem af, en dan heb je meer comfort.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vervangen zou ik doen. Demonteren en schoonmaken van een 17 jaar oude kraan niet aan beginnen. De bovendelen zijn waarschijnlijk versleten en/of verkalkt.
Als je die gaat vervangen kan je beter qua kosten de kraan vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een dergelijke kraan nieuw kost zo'n €60 - €65 , dus dan moet je je af gaan vragen of vervangen niet goedkoper/beter is dan repareren.

Aan de andere kant, een nieuw bovendeel (ventiel) in keramische uitvoering kost ook €14.

Die dingen hebben een standaard schroefdraad, dus zijn in de regel vaak 1:1 uitwisselbaar.

Schoonmaken in azijn kan, maar dan moet je de rubberringen ook vervangen en loop je het risico dat hij na schoonmaken langs de as gaat lekken. Daar zitten namelijk ook rubbers in die je niet kan vervangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Raimond613
ok dank voor de reacties. Ik maak m morgen open om te kijken en bepaal dan verder wat ik doe.

iracing profile

Verwijderd

*snip*
Probeer het hier eens: https://tweakers.net/info/advertising/

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 24-05-2019 16:51 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Raimond613 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:35:
ok dank voor de reacties. Ik maak m morgen open om te kijken en bepaal dan verder wat ik doe.
Begin eerst eens met het 'filter' waar het water uit komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Raimond613
Vanmorgen de kraan geprobeerd open te maken, maar krijg met geen mogelijkheid het binnenwerk losgedraaid..

iracing profile

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Raimond613 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:58:
Vanmorgen de kraan geprobeerd open te maken, maar krijg met geen mogelijkheid het binnenwerk losgedraaid..
Wil je een kraan demonteren zonder dat er water uit gaat spuiten dan moet er een stopkraantje (twee bij warm/koud) vóór de kraan zitten die je dicht moet draaien. Anders moet de hoofdkraan eerst dicht. Bij zo'n mengkraan zullen er leidingen aan de kraan zitten die onder de wastafel aan de koperen leidingen gekoppeld zitten, gewoonlijk met knelkoppelingen.

Als je de plastic doppen van het kraanmechanisme aftrekt moet je met een flink formaat (schroef)sleutel het messing binnenwerk uit de kraanbehuizing kunnen draaien. Ik weet niet meer of links schroefdraad hierbij gebruikelijk is, maar het kan geen kwaad het evt. ook andersom te proberen. Als je de kraan in zijn geheel kunt verwijderen kun je de kranen zover mogelijk opendraaien en het hele ding een nacht in de schoonmaakazijn leggen.

Het kraan'leertje' (rubberen schijfje) kan zover vergaan zijn dat er rubber in het mechanisme komt, en kalk helpt ook nooit. Het rubbertje zit vaak in een houder met een rand. Die rand kan afbreken en daar kunnen dan fragmenten van in het mechanisme gaan zitten. Die rand doet evenveel kwaad als goed. Hij is bedoeld om het pletten van het schijfje te beperken maar als je de kraan steeds harder gaat dichtdraaien bij een verouderend schijfje dan druk het rubbertje die rand kapot.

Als je het eenmaal (zover mogelijk in onderdelen) kunt demonteren is het een kwestie van ontkalken, nieuw kraanschijfje, en het mechanisme met wat kraanvet insmeren voordat je het weer in elkaar zet. Dat laat kalkaanslag wat minder snel neerslaan en maakt de kraan in de toekomst makkelijker te demonteren. Is in kleine potjes te koop voor een klein bedragje.

[ Voor 17% gewijzigd door CaptJackSparrow op 25-05-2019 21:15 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Raimond613 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:58:
Kan je een foto van de kraan plaatsen?

Please state the nature of the technical emergency

• Raimond613
Vanmorgen deed ie t helemaal niet meer en bij opnieuw eraf halen van de knop brak ook spontaan het borgpennetje van het binnenwerk af. Ik laat een loodgieter langskomen om een nieuwe kraan te plaatsen.

iracing profile

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nieuw pennetje zal je de kop ook niet kosten. ;) Demonteren is stap één. De rest komt dan wel.

Als je op YouTube zoekt op "wastafelkraan vervangen" dan staan daar genoeg instructievideo's. Mooie kraan bij de bouwmarkt uitzoeken, even klussen en je spaart een loodgieter uit, die je misschien ook een kraan voor meer wil verkopen.

• Raimond613
Het pennetje is niet de oorzaak, maar geeft voor mij wel aan dat de kraan al in zoverre is aangetast dat er waarschijnlijk weinig meer te redden valt.

en ik ben niet zo'n hele handige klusser dus besteedt dat werk (en de frustratie ;) graag voor een paar extra centen uit aan een profi :)

iracing profile

• Raimond613
Ik ben er overigens puur toevallig achter gekomen welke kraan het is, de Grohe Costa Trend:

https://www.grohe.nl/nl_n...raan-l-size-21102000.html

iracing profile

• Raimond613
Om er toch nog een afgerond verhaal met happy end van te maken;

Tot nu toe nog geen reactie van de 3 loodgieters/klusjesmannen die ik gemaild heb... naar mate ik zelf meer nadacht over het probleem leek het mij toch vooral het binnenwerk van de warme kraan te zijn. Omdat ik inmiddels het type kraan kende wist ik ook dat ik eenvoudig zelf een nieuw binnenwerk kon krijgen en dat vervangen heb ik bij de keukenkraan vaak genoeg gedaan, dus wilde ik toch nog zelf een poging wagen.

Helaas zat t binnenwerk muurvast en ook veel wd-40 inclusief inweken hielp niet. Toen ik de knop er weer op zette en de kraan opendraaide merkte ik wel dat ik de knop verder kon draaien dan de ene slag die tot nu toe ging (terwijl koud zo'n 3 slagen kan maken). Dus verder openen en ja hoor, warm water stroomt weer vol uit de kraan!

Weet niet hoe lang dit zo blijft maar voor nu ben ik tevreden :)

iracing profile

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor zolang het werkt natuurlijk. ;)

Een hele nieuwe is toevallig vandaag en morgen bij Gamma te koop met 15% korting voor €45,50.

https://www.gamma.nl/asso...-2-knops-chroom/p/B576506

Niet keramisch inderdaad volgens Gamma.

Deze is wel keramisch en kost dan €13,73. 8)7

https://www.gamma.nl/asso...t-hendel-chroom/p/B509173

Opties. :P

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:24
deepbass909 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:08:
Een dergelijke kraan nieuw kost zo'n €60 - €65 , dus dan moet je je af gaan vragen of vervangen niet goedkoper/beter is dan repareren.

Aan de andere kant, een nieuw bovendeel (ventiel) in keramische uitvoering kost ook €14.

Die dingen hebben een standaard schroefdraad, dus zijn in de regel vaak 1:1 uitwisselbaar.

Schoonmaken in azijn kan, maar dan moet je de rubberringen ook vervangen en loop je het risico dat hij na schoonmaken langs de as gaat lekken. Daar zitten namelijk ook rubbers in die je niet kan vervangen.
Ik snap die prijzen van kraanwerk niet.

In mijn keuken heb ik een eengreepskraan met lange steel die mij acht euro gekost heeft.

Ik ben hier in 2007 komen wonen en ben gestart met een tijdelijke zelfgetimmerde keuken. In ikea de goedkoopste kraan gezocht en die koste 8€.

Die heeft zeker 7 jaar goed gewerkt totdat de dichting aan het draaigedeelte begon te lekken.

In de lokale DHZ (ongeveer) zelfde type kraan gekocht, was dezelfde prijs en die werkt ook weeral een viertal jaar zonder problemen.

Aan de andere kant heb ik ook al eens een kraan gekocht voor in de badkamer, eenvoudig ding voor iets van 30€.
Die was al na een paar dagen kapot, op een of andere manier lekte er water door de chroom afwerking heen, er zat precies een heel klein gaatje in.

De thermostatische kraan van de douche is nog steeds de eerste, geplaatst in 2007. Daar wel een wat duurdere gekocht van Grohe.
Ik heb wel de gewoonte om na het douchen een aantal seconden koud water te laten lopen, dat verminderd de kalkafzetting in de kraan.
Pagina: 1