Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoeri
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-04 07:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een andere videokaart, moet voorzien zijn van hdmi en minimaal 4gb dat zou voldoende zijn denk ik om te gamen en streamen met deze setup? Kaart is aan vervanging toe omdat ik vermoed dat mijn HDMI poort een opdonder heeft gehad mijn vorige hdmi kabel heeft een opdonder gehad na het schoonmaken van mijn pc (te ver naar achteren geschoven na het schoonmaken) en toen bleek de aansluiting van de kabel niet goed vast meer te zitten doordat deze geknikt was en sindsdien heb ik af en toe een streep door het beeld die van boven naar beneden loopt wat vervelend is met video kijken op de tv, daarvoor nooit last gehad ook na aanschaf nieuwe kabel bleef dit zo. Monitor is met DVI aangesloten en heeft geen last daarmee. Pc is aangesloten via een Denon AVR versterker op mijn tv en heb daar met mijn laptop op dezelfde kabel waar de pc mee aangesloten is geen problemen dus dat zou de versterker uit moeten sluiten

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Max 300€

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik heb tot nu toe steeds een Sapphire kaart gehad met Amd chipset (huidige is een R9 270X OC 2Gb), tot zo ver altijd tevreden. Maar ben niet merk/chip gebonden. Alle suggesties zijn welkom

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Spec systeem:

AMD AM3+ Fx8320 3.5 Ghz met Scythe Mugen 4 koeler
Gigabyte 990FXA-UD3 Rev 4
Kingston HyperX Fury Black 16GB DDR3-1866 CL10 kit
Sapphire Radeon R9 270 Dual-X OC 2GB
Samsung 850 Evo 500GB SSD
Western Digital Black 4TB HDD
Iiyama ProLite E2210HDS-B1 monitor
Philips 46PFL5605H Televisie via Denon AVR-1311 versterker
Corsair RM650x voeding
Cooler Master CM 690 III Window Black

nu nog met dualboot Win 7 Ultimate en Win 10 Pro

Gebruik hem veel voor werk (info uitzoeken schema's/tech info) maar vind het ook leuk om spellen als GTA 5, The Crew en City Skylines te spelen. Ook gebruik ik hem veel als mediaspeler (films/tv-series) via HDMI naar mijn tv en af en toe speel ik mijn games ook via de tv.

Ik zou graag willen weten of het nog zin heeft om met deze setup te upgraden en zo ja tot welk model videokaart is het aan te raden om er nog in te stoppen (Bv AMD RX 570 580/Nvidia GTX 1050 1060 e.d.)
Heb wel eens discussies gelezen dat de FX8320 nog wel eens een bottleneck kan wezen met sommige kaarten of niet goed tot hun recht komen vandaar dat ik graag zou willen weten of het nog zin heeft en zo ja wat voor kaart zou ik er nog in kunnen stoppen. Vind het persoonlijk nog niet echt nodig om meteen mijn hele setup te vernieuwen aangezien het verder prima werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Djoeri op 23-05-2019 13:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Ik zou erder je cpu gaan upgraden. Je hebt een hele oude FX cpu. Even door sparen en 2 weken wachten tot dat ryzen 3000 uit komt. Kun je 6 cores en 12 threads voor 100~ euro kopen. En als je dan je oude systeem verkocht heb (cpu ram moederbord ) kun je de gpu upgraden. In mijn mening zou ik namelijk eeeder naar een cpu kijke dan gpu.

Side note: kun je alles antwoorden onder de vraag zetten. Lijst met onderdelen gewoon in de form post plaatsen en niet linken. En alles niet in bold zeten.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djoeri
Maar dan moet ik alles bijna vervangen: Mobo, Geheugen en proc en daarnaast nog een videokaart. Ik zou graag nog even door willen met dit systeem met een wat jongere videokaart. En dan later misschien eens gaan upgraden.

Topic aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Ik denk niet dat je cpu momenteel een bottleneck vormt, maar bij het installeren van elke moderne midrange kaart zou dat al wel het geval zijn. Dus het is nu als het ware enigzins in balans, bij het upgraden van of je platform of videokaart zullen je andere onderdelen direct het pijnpunt zijn.

Je kunt nu upgraden naar een rx570, die kaarten bieden nog steeds het beste price/performance. Je verliest dan wel een beetje potentieel van de kaart aan de rest van je computer maar je schrijft maar relatief weinig waarde af en de 8GB versies zullen nog steeds wel een poosje relevant blijven in games.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoeri
Dus als ik een kaart zou nemen is het aan te raden om voor de 8gb te gaan, dat is dan toekomst bestendiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
Tja, het is een beetje zonde om nu alleen een nieuwe videokaart te kopen. Je draait dan op halve kracht door de bottleneck van je CPU, en als je dan eindelijk die CPU van een upgrade voorziet draait deze weer op halve kracht door de bottleneck van je GPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Djoeri schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:21:
Dus als ik een kaart zou nemen is het aan te raden om voor de 8gb te gaan, dat is dan toekomst bestendiger?
Ja, voor de kleine meerprijs zou ik de 4GB kaarten links laten liggen. Afhankelijk van welke games je wilt spelen naderen sommigen de 4GB al op1080p resolutie, dat wordt in de toekomst niet minder.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Djoeri schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:21:
liggend aan wat je wilt spelen ja.

Geloof mij er zit meer leven in die R9 270 dan je denkt. Ik had een FX6300 met een R9 270X en een intel I5 4440 met R9 270, die intel build liep rondjes om die amd cpu. ondanks de kratigere gpu in de AMD.

En mij comment was ook meer gericht op het stream aspect van de vraag. Mocht je toch eigen wijs doen ;) en voor een gpu upgrade gaan zou ik persoon lijk voor Nvidia gaan van wegen hun hardware encoding en shadow play. 1060 6GB voor 150 euro tweedehands moet wel te doen zijn.

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Sweatleek schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:24:

En mij comment was ook meer gericht op het stream aspect van de vraag. Mocht je toch eigen wijs doen ;) en voor een gpu upgrade gaan zou ik persoon lijk voor Nvidia gaan van wegen hun hardware encoding en shadow play. 1060 6GB voor 150 euro tweedehands moet wel te doen zijn.
Dat kan met AMD GPU's ook al een paar jaar (ReLive), heeft praktisch dezelfde impact op prestaties.

Oh en Ryzen 3000 wordt volgende week aangekondigd, komt niet noodzakelijk dan uit. Het heeft ook weinig zin advies te geven over componenten die nog niet uit zijn, en je neemt een aantal dingen voor waar aan die nog niet bevestigd zijn (zoals de onwaarschijnlijk lage prijs voor een 6c/12t CPU). Aan de andere kant kun je nu ook al wel 6c/12t CPU's voor +-€100 kopen op de tweedehands markt, maar dat betekent niet dat AMD plots nieuwe CPU's aan die prijs op de markt zal zetten.

@Djoeri :

Ik zou toch beginnen met een GPU upgrade, blijkt de CPU toch een te grote bottleneck, kun je die GPU meenemen naar je nieuwe systeem. Het probleem is ook niet dat je systeem te traag is (voor hetgeen je er mee doet), je hebt gewoon een defecte videokaart. Het is onzinnig om daarom €800 uit te geven aan een volledige systeemupgrade. Natuurlijk kan je systeem veel beter, maar dat zal nooit gratis zijn en het is niet aan ons om te zeggen dat je pc té traag is.

Wat mij ook niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met streamen, bedoel je gameplay naar Twitch of gewoon video naar je tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoeri
@MacPoedel Ik bedoel gewoon video naar de tv zoals films en tv-series, soms speel ik zo ook wel een spel. GTA 5 is best leuk spelen op 46" :). Zo had ik de upgrade ook in gedachten namelijk over een tijdje kan ik altijd nog gaan kijken naar een ander systeem. Zo heb ik het in het verleden ook zo gedaan totdat je echt niet meer verder kan dan moet je uiteindelijk wel helemaal nieuw gaan.

Maar 1 van de grootste reden is dat ik vermoed dat de hdmi poort niet helemaal lekker meer is door het ongelukje met de kabel die ik heb gehad, ik heb vaak als ik bijvoorbeeld een film kijk een soort van golvende streep door mijn beeld heen (heeft een naam dacht ik maar weet het ff niet) vind het storend dus was ik op zoek naar een andere kaart.

Maar ik heb een suggestie gehad voor een RX570 en een 2e hands 1060 (is nieuw niet zinvol dan of is dit prijstechnisch slimmer?) Iemand nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
Nou ja kijk toekomst bestendiger (als er al zoiets bestaat) zou een Nvidia 1660 (TI/OC als je stukje extra performance wilt) deze bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G zijn mijn inziens, maar zoals @Sweatleek aangaf dat kan de rest van je systeem niet bijbenen. Maar als je binnenkort echt zou gaan upgraden, dan is het misschien verstandiger om nu voor een wat nieuwere/duurdere kaart te gaan. Die zal je dan nu niet voor de volle 100% kunnen benutten maar heb je straks met je nieuwe systeem wel weer meer aan, waardoor je dan minder snel weer zal willen upgraden.

Maar goed dit is dan mijn mening, en zo zou je hier nog tien meningen kunnen ontvangen maar het komt er op zoals @Sweatleek ook al zei op neer dat eigenlijk je hele systeem aan vernieuwing toe is. En dat hoeft helemaal niet zo heel duur te zijn.

Zie hier:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Wachten op de Ryzen 3000 zou je kunnen doen, doe ik persoonlijk nu ook maar de noodzaak is bij mij niet zo hoog. Dus maandje langer wachten is voor mij geen ramp.

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 24-05-2019 08:23 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoeri
Hmm een hoop om over na te denken dus in elk geval bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoeri
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)

Ik zat denken aan deze, wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 20:20
En misschien kun je nog ergens voor EUR25,- de cpu een beetje upgraden...

V&A aangeboden: AMD FX 8350

Die staat er al een tijdje op, wellicht dat hij er vanaf wil voor 25,- ;).

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1